Gå til innhold

Hvordan skal vi klare å håndtere mutasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan det skal gå, ut fra det jeg har lest (og personlig kjennskap til et utbrudd) så ser det ut som at dersom den britiske varianten er tilstede så smitter den ALLE som er i nærheten, selv om det ikke er snakk om veldig nær kontakt, feks i den ishallen og jeg vet flere lignende episoder. 
smitter den veldig i luft over avstander? Isåfall har vi jo ikke sjans til å unngå den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og så finnes den sør-afrikanske varianten i tillegg - den hvor Astra-Zeneca sin vaksine ikke beskytter mot.

Eneste som ville hjulpet er tiltak som i Kina eller New Zealand. Komplett nedstenging, uten unntak. Og etterpå total innreiseforbud. Dette er lettere å kontrollere for øystater som Australia og New Zealand men her i Norge går det jo på viljen, nærmere bestemt manglende vilje.

Tilgjenglig vaksine (AZ) som ikke beskytter, den som beskytter (Pfizer/Moderna) er ikke å få tak i, etter 1 år fremdeles grenser som står åpne som låvedører - vi kommer til å sitte innesperret ganske lenge til frykter jeg.

• Liker 3
Skrevet

Ser ut til at en stor nok andel av befolkningen må bli smittet av dette viruset.

Da får man antistoffer mot hele viruset og ikke bare mot piggene utenpå viruset (vaksinen er bare mot piggene og mutasjonene er på piggene).

• Liker 2
Skrevet

Jeg klarer ikke helt å se problemet med at folk blir smittet, så lenge de ikke virker å bli særlig syke. Nå har medier og myndigheter snakket med store bokstaver om disse mutasjonene i flere uker, merkelig nok har likevel antall innlagte på sykehus gått ned i perioden. Daglig får vi oppdateringer om antall smittede, men det sies ikke et ord om hvor mange som får alvorlig forløp. 

• Liker 15
Skrevet
Ukjent. skrev (1 time siden):

Jeg klarer ikke helt å se problemet med at folk blir smittet, så lenge de ikke virker å bli særlig syke. Nå har medier og myndigheter snakket med store bokstaver om disse mutasjonene i flere uker, merkelig nok har likevel antall innlagte på sykehus gått ned i perioden. Daglig får vi oppdateringer om antall smittede, men det sies ikke et ord om hvor mange som får alvorlig forløp. 

Det er jo fordi smitten i all hovedsak nå skjer på skoler og i barnehager, og blant unge folk generelt. Eldre har jo nå fått beskjed om å leve mer skjermet, samt holde 2 meters avstand til oss andre. Samtidig har de fleste sykehjemsbeboere nå blitt vaksinert. Så blir det jo spennende å se utover våren, hvordan og om smitten etterhvert sprer seg til den eldre befolkningen i større grad også. 

• Liker 3
Skrevet
Ukjent. skrev (1 time siden):

Man kan jo ikke snakke om at de fleste klarer seg helt fint, det kan jo føre til at folk ikke er livredde lenger.

Flere og flere jeg kjenner har blitt smittet i det siste. Ingen har vært i nærheten av så syke som man blir av influensa. Noe  eksempler:

Familie 1: far fikk hodepine og hostet, mor mistet luktesansen, baby på 6 måneder fikk litt feber, gutt 4 år testet negativt.

Familie 2: Far, mor, baby og 2 åring, alle synptomfrie men med positiv test.

Familie 3: Bestemor (overvektig og diabetes 2) symptomfri positiv, mor feber et halvt døgn, far mistet smak og luktesans i noen dager, sønn 20 hadde sterk hodepine, kaldsvetter og hostet noen dager.

Familie 3: Mor og far milde influensa-symptomer i 2-3 dager, barn 12 lette forskjølelsessymptomer, to småsøsken negativ test.

Familie 4: Far lette forskjølelessymptomer, mor og barn negative.

Familie 5: Par i begynnelsesen av 70-årene, symptomfrie positive.

Familie 6: Far dårlig (typ influensa, ikke typ sykehusinnleggelse) i 3 dager (og jeg har aldri hørt om en influensa som ikke varer i 7-14 dager, anser derfor dette som mildere selv om intensiteten var som ved influensa), mor og barn negative.

Men - la oss ikke snakke om det. La oss heller snakke om den ene friske 32-åringen i Tyskland som døde! For unge friske mennesker dør jo aldri av annet enn corona!

• Liker 8
Skrevet
velociraptor skrev (24 minutter siden):

Man kan jo ikke snakke om at de fleste klarer seg helt fint, det kan jo føre til at folk ikke er livredde lenger.

Flere og flere jeg kjenner har blitt smittet i det siste. Ingen har vært i nærheten av så syke som man blir av influensa. Noe  eksempler:

Familie 1: far fikk hodepine og hostet, mor mistet luktesansen, baby på 6 måneder fikk litt feber, gutt 4 år testet negativt.

Familie 3: Bestemor (overvektig og diabetes 2) symptomfri positiv, mor feber et halvt døgn, far mistet smak og luktesans i noen dager, sønn 20 hadde sterk hodepine, kaldsvetter og hostet noen dager.

Familie 3: Mor og far milde influensa-symptomer i 2-3 dager, barn 12 lette forskjølelsessymptomer, to småsøsken negativ test.

Familie 6: Far dårlig (typ influensa, ikke typ sykehusinnleggelse) i 3 dager (og jeg har aldri hørt om en influensa som ikke varer i 7-14 dager, anser derfor dette som mildere selv om intensiteten var som ved influensa), mor og barn negative.

Men - la oss ikke snakke om det. La oss heller snakke om den ene friske 32-åringen i Tyskland som døde! For unge friske mennesker dør jo aldri av annet enn corona!

Dette! Jeg kjenner også nærmere 30 personer som har testet positivt. Av disse var én sengeliggende (typ fem dager, aldri i nærheten av sykehusinnleggelse). Resten har som du sier hatt litt hodepine, mistet smak- og lukt en periode, kanskje litt feber et par kvelder. Ingen har problemer i etterkant.  Dette er folk fra 10 til 90 år.  

Man skulle jo tro at folk aldri hadde opplevd sykdom før i hele sitt liv når man leser avisene. 

• Liker 8
Skrevet
Ukjent. skrev (2 timer siden):

Jeg personlig er ikke villig til å satse på at jeg ikke får langtidsplager av det. Nå har jeg holdt meg frisk et år og da gjør jeg alt for å unngå å bli smitta til dette er over. 

Skrevet
Gagaen skrev (2 minutter siden):

Jeg personlig er ikke villig til å satse på at jeg ikke får langtidsplager av det. Nå har jeg holdt meg frisk et år og da gjør jeg alt for å unngå å bli smitta til dette er over. 

Men det er kanskje på tide at dette blir et personlig valg? Ikke et påtvunget et? Om du ønsker å holde deg unna folk, står du jo fritt til det, men hvorfor tvinge det på alle andre? Risikoen for en ung frisk person er ekstremt lav. Vi skal ha et samfunn å komme tilbake til også, og de unge trenger utdanning og mulighet til sosialisering. 

• Liker 10
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror du Sars-cov-2 og mutantene har satt hele verden på hodet og at man har tiltak over alt? For moro skyld eller? 

Endret av NorthernLight
  • Liker 4
Skrevet
NorthernLight skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror du Sars-cov-2 og mutantene har satt hele verden på hodet og at man har tiltak over alt? For moro skyld eller? 

Det aner jeg ikke. Neppe for moro skyld. Enten på grunn av et voldsomt massehysteri (har du sett filmen The Wave?) eller en slags skjult agenda jeg ikke vet hva er. De rike blir rikere og de fattige blir fattigere av tiltakene, det er det liten tvil om.

Tallene på verdensbasis henger i hvert fall på ingen måte sammen med reaksjonene og mediedekningen.

• Liker 6
Skrevet
velociraptor skrev (1 time siden):

Det aner jeg ikke. Neppe for moro skyld. Enten på grunn av et voldsomt massehysteri (har du sett filmen The Wave?) eller en slags skjult agenda jeg ikke vet hva er. De rike blir rikere og de fattige blir fattigere av tiltakene, det er det liten tvil om.

Tallene på verdensbasis henger i hvert fall på ingen måte sammen med reaksjonene og mediedekningen.

Har du i det hele tatt sett noen innslag fra diverse sykehus rundt om i Europa i det siste? Eller hørt hva helsearbeidere som jobber tett på med dette hver eneste dag, faktisk kan fortelle? Det er ingen lystig fortelling kan jeg si, og det som går igjen er at pasientene nå er yngre enn i første bølge, og også dårligere.

De kjemper en fortvilet kamp for å få nok ledige senger, utstyr og personale, og utenfor står ambulansene i kø på den ene siden av sykehuset og likbilene på den andre. Dette som et resultat av slækkere smittevern i julehøytiden, i kombinasjon med de mer smittsomme mutantene. Ønsker vi dette i Norge også? Virkelig?

Istedet for å være litt på den sikre siden nå, for å kartlegge spredningen av mutasjonene, hvordan de rammer og eventuelt belaster helsevesenet? Jeg tenker det er fornuftig med litt is i magen nå, selv om vi alle er lei, og heller åpne mer langsiktig snart, enn å rushe ut med en full åpning altfor tidlig og risikere å havne der mange europeiske land er nå eller nylig har vært. 

• Liker 4
Gjest Paramount
Skrevet

Det er bare å la det stå til, det må vi enten vi vil eller ikke, uansett. Nordmenn har en egen evne til å tro at de kan lure seg unna det uunngåelige. Å bruke en vanvittig formue for at vi skal ha omtrent ingen smittede i landet er meningsløs bruk av våre penger. Det handler alltid om penger. Penger har gjort oss nordmenn til et puslete folkeslag.

Skrevet
Blekkulfina skrev (10 minutter siden):

Har du i det hele tatt sett noen innslag fra diverse sykehus rundt om i Europa i det siste? Eller hørt hva helsearbeidere som jobber tett på med dette hver eneste dag, faktisk kan fortelle? Det er ingen lystig fortelling kan jeg si, og det som går igjen er at pasientene nå er yngre enn i første bølge, og også dårligere.

De kjemper en fortvilet kamp for å få nok ledige senger, utstyr og personale, og utenfor står ambulansene i kø på den ene siden av sykehuset og likbilene på den andre. Dette som et resultat av slækkere smittevern i julehøytiden, i kombinasjon med de mer smittsomme mutantene. Ønsker vi dette i Norge også? Virkelig?

Istedet for å være litt på den sikre siden nå, for å kartlegge spredningen av mutasjonene, hvordan de rammer og eventuelt belaster helsevesenet? Jeg tenker det er fornuftig med litt is i magen nå, selv om vi alle er lei, og heller åpne mer langsiktig snart, enn å rushe ut med en full åpning altfor tidlig og risikere å havne der mange europeiske land er nå eller nylig har vært. 

hvis du har lest andre innlegg er jeg ikke i mot tiltak, jeg er i mot strenge tiltak kombinert med dårlig grensekontroll. 

Jeg synes ideelt sett vi burde shutte ned hele landet i 3 uker, med hermetisk lukkede grenser for alt annet enn varetransport, og så åpne innad i landet, fremdeles med hermetisk, fysisk lukkede grenser (bevæpnede vakter pluss fysiske sperringer) for alt annet enn varetransport, frem til nok folk er vaksinert.

Ut over det er det faktisk ALT for mange mennesker i verden, og så langt blir det fortsatt født langt flere enn det dør hvert år. Ser ikke ut som corona er effektivt nok til å endre det, selv om fear-mongeringen til media og enkelte her inne får det til å høres ut som verdens befolkning snart blir utradert fullstendig.

• Liker 1
Skrevet

a) Lag en tidsmaskin

b) Reis et år tilbake i tid og steng den forpulte grensen.

• Liker 2
Skrevet
DanielDuppsko skrev (14 minutter siden):

a) Lag en tidsmaskin

b) Reis et år tilbake i tid og steng den forpulte grensen.

Det var såå viktig vettu at folk skulle få dra utenlands midt i en pandemi og at en haug med folk skulle komme inn i landet..

• Liker 1
Skrevet
velociraptor skrev (2 timer siden):

hvis du har lest andre innlegg er jeg ikke i mot tiltak, jeg er i mot strenge tiltak kombinert med dårlig grensekontroll. 

Jeg synes ideelt sett vi burde shutte ned hele landet i 3 uker, med hermetisk lukkede grenser for alt annet enn varetransport, og så åpne innad i landet, fremdeles med hermetisk, fysisk lukkede grenser (bevæpnede vakter pluss fysiske sperringer) for alt annet enn varetransport, frem til nok folk er vaksinert.

Ut over det er det faktisk ALT for mange mennesker i verden, og så langt blir det fortsatt født langt flere enn det dør hvert år. Ser ikke ut som corona er effektivt nok til å endre det, selv om fear-mongeringen til media og enkelte her inne får det til å høres ut som verdens befolkning snart blir utradert fullstendig.

Ikke så smart å begrense adgangen for f. eks. helsepersonell. Det er som å pisse i buksa for å holde seg varm. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Capt. Obvious skrev (22 minutter siden):

Ikke så smart å begrense adgangen for f. eks. helsepersonell. Det er som å pisse i buksa for å holde seg varm. 

Tull. Vi ser hvordan det har gått med åpne grenser. Fullstendig tivoli.

Du er jo opptatt av samfunnsøkonomi om jeg husker rett. Vi kunne gitt dobbel lønn og millioner i boligstipend til de svenske helsearbeiderne for en promille av hva som ellers har gått med til koronatiltak her i landet (mild hyperbole).

Er ellers sikker på at vi får mye mer ut av helsevesenet i et scenario uten svensker og uten korona, enn et med svensker og med korona.

Endret av DanielDuppsko
  • Liker 1
Skrevet
DanielDuppsko skrev (13 timer siden):

Tull. Vi ser hvordan det har gått med åpne grenser. Fullstendig tivoli.

Du er jo opptatt av samfunnsøkonomi om jeg husker rett. Vi kunne gitt dobbel lønn og millioner i boligstipend til de svenske helsearbeiderne for en promille av hva som ellers har gått med til koronatiltak her i landet (mild hyperbole).

Er ellers sikker på at vi får mye mer ut av helsevesenet i et scenario uten svensker og uten korona, enn et med svensker og med korona.

Vel. Grensekommunene sliter, det var f. eks. skrevet om 100 sykepleiere som bor over svenskegrensa som nå ikke kommer seg på jobb. Norge er ikke så stort, og med manglende vilje til å bygge kompetanse her hjemme, så blir man sårbare. Lite lurt å gamble med helsevesenet nå. 

Skrevet
Ukjent. skrev (På 9.2.2021 den 9.20):

Min svoger + hele familien ble smittet i Sverige. Han har nå mange uker etterpå ingen smakssans. Flere andre har andre merkelige etterplager. Jeg tror jeg foretrekker å unngå smitte så lenge det går.

• Liker 1
  • Opprett ny...