Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har mye eller noe kontakt med folk man har hatt som lærer?

Merker det ikke er noen regel for det, men det normale er ofte at man ikke har mer kontakt utenom når man møtes tilfeldig. Er ikke alle jeg er komfortabel med å møte på. Er noen få tidligere lærere jeg er venn med på Facebook, mens det er andre jeg ikke ønsker å være venn med der, er det rart av meg? 

Anonymkode: 69a80...e40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er rart 

Anonymkode: 50697...92e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det noen her som har mye eller noe kontakt med folk man har hatt som lærer?

Merker det ikke er noen regel for det, men det normale er ofte at man ikke har mer kontakt utenom når man møtes tilfeldig. Er ikke alle jeg er komfortabel med å møte på. Er noen få tidligere lærere jeg er venn med på Facebook, mens det er andre jeg ikke ønsker å være venn med der, er det rart av meg? 

Du kan ha kontakt om du vil. Lærere er ikke bundet opp av noe regelverk slik som behandlere i helsesektoren. Det hadde aldri fallt meg inn selv å ha kontakt med gamle lærere, men noen får kanskje en svært god kjemi. 

Anonymkode: e932a...69f

Skrevet

Ja. Jeg har hatt mye kontakt med tidligere lærere, og er venn med sikkert 20 stk på facebook. Jeg er også kollega med en tidligere lærer og vi står hverandre nært,

Anonymkode: 2fad4...331

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil holde tysken vedlike og liker å diskutere bl.a. bøker. Har derfor av og til møtt en dyktig lærer som også liker det.

Anonymkode: 51f1f...9a3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kontakt med norsklæreren fra ungdomsskolen siden vi begge er aktive i samme frivillige organisasjon. Og vedkommende er helt annerledes privat enn som lærer. I tillegg bor vi så nær hverandre at det er naturlig å ta følge til og fra møter i organisasjonen.

Anonymkode: faf75...be9

Skrevet

Det er vel få lærere fra fortida som presser seg på og vil ha kontakt med alle tidligere elever? Det skal vel gå fint an å unngå det? Jeg har i alle fall aldri støtt på det problemet. 

• Liker 3
Skrevet
Fiffig skrev (14 timer siden):

Det er vel få lærere fra fortida som presser seg på og vil ha kontakt med alle tidligere elever? Det skal vel gå fint an å unngå det? Jeg har i alle fall aldri støtt på det problemet. 

Det er noen som virker veldig opptatt av hvordan ting går med elever de har hatt. Ikke noe i veien å lure på hvordan ting går, Men det er noen som har vært frempå på Facebook også. Men de jeg har problemer med er de jeg føler favoriserer og har vært for dårlige med taushetsplikten.

Skrevet

Det vanlige er selvsagt ikke at det er kontakt. Lærere flest har enormt mange elever gjennom en karriere. Men så har man unntak hvor kontakten er nærmere og det er naturlig å holde noe kontakt i etterkant også. De fleste lærere jeg kjenner har som standard at de ikke selv initierer f.eks å ha tidligere elever på Facebook, men kan gjøre det om eleven legger til og de ikke lenger er vedkommendes lærer. 

Jeg har noe kontakt med en lærer fra ungdomsskole, en lærer fra videregående og de fleste fra barneskolen. Barneskolen er fordi den var i en liten bygd hvor man kjente også sine lærere privat, de to andre fordi vi hadde spesielt nær kontakt da jeg var elev. 

Anonymkode: 20262...730

Skrevet

Hei!

Jeg er lærer på vgs. 

Min tilnærming er at jeg takker ja til forespørsler fra gamle elever, og svarer dem høflig når de tar kontakt. Jeg synes det er kjempehyggelig å vite hva som skjer. I de fleste tilfeller blir de mindre og mindre kontakt etter hvert, før det dør helt ut.

Det er alltid noen elever jeg tenker ekstra mye på, og som jeg egentlig kunne hatt lyst til å følge videre, men jeg tar aldri initiativ til det selv. 

Anonymkode: 2f0f8...73f

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei!

Jeg er lærer på vgs. 

Min tilnærming er at jeg takker ja til forespørsler fra gamle elever, og svarer dem høflig når de tar kontakt. Jeg synes det er kjempehyggelig å vite hva som skjer. I de fleste tilfeller blir de mindre og mindre kontakt etter hvert, før det dør helt ut.

Det er alltid noen elever jeg tenker ekstra mye på, og som jeg egentlig kunne hatt lyst til å følge videre, men jeg tar aldri initiativ til det selv. 

Anonymkode: 2f0f8...73f

Jeg synes dette er en fornuftig tilnærming. Du har et profesjonelt forhold til dine elever, selv om du også personlig bryr deg om at det går bra med dem. Da er det bedre å stoppe opp noen minutter når du tilfeldigvis møter på dem, eller snakke med dem på samlinger som arrangeres. Det er en helt fremmed tanke for meg at tidligere lærere er venn på Facebook. Noe sånt kan lett slå negativt ut, der andre kan oppfatte det som at lærere er venn med de som ble favorisert på skolen, og dette kan bli en uheldig oppfatning også blant dine nåværende elever.

Anonymkode: 75bda...a93

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei!

Jeg er lærer på vgs. 

Hei, har selv tenkt at det er den mest fornuftige løsningen. Skulle ikke være noe i veien at man er venn med tidligere elever som sender forespørsler. Har lyst til å oppdatere noen av lærerne jeg har hatt, men vet ikke hvor jeg skal begynne. 

Skrevet

Æsj, jeg har en lærer fra ungdomsskolen som plutselig skulle følge meg på Instagram. Synes det var rart. Hadde aldri noe spesielt kontakt med han.

Anonymkode: 7b159...b9a

Skrevet

Som lærer på ungdomsskole er jeg veldig streng på at jeg ikke godtar venneforespørsler før eleven har gått ut av ungdomsskolen. Det samme gjelder instagram. Jeg har åpen (og uinteressant) profil og noen følger meg, men jeg følger ikke tilbake før de har reist videre ;) Dette er forøvrig noe jeg snakker med elevene om!

På Snapchat har jeg kun nære venner. 

Anonymkode: b2444...6f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Som lærer på ungdomsskole er jeg veldig streng på at jeg ikke godtar venneforespørsler før eleven har gått ut av ungdomsskolen. Det samme gjelder instagram. Jeg har åpen (og uinteressant) profil og noen følger meg, men jeg følger ikke tilbake før de har reist videre ;) Dette er forøvrig noe jeg snakker med elevene om!

På Snapchat har jeg kun nære venner. 

Ja, selvfølgelig! Jeg har en veldig klar mening på at lærere ikke skal godta venneforespørsler fra elever når de er deres elever eller går på samme skole. 

Skrevet

Mine barneskolelærere er foreldre/besteforeldre til venner av meg eller naboen min hos foreldrene mine.. så vil si jeg har kontakt med de ja! Det hadde jeg på privaten da jeg var liten også.

Anonymkode: a504e...50e

Skrevet

En av mine beste venner var faktisk lærer på ungdomsskolen jeg gikk på . 😄  Naturlig at det ble slik for oss med tanke på interesser og krets. Hele klassen vår hadde en veldig god kontakt og kjemi sammen, var veldig spesielt. Så vi er en gjeng som har holdt sammen i flere år.

Anonymkode: 92d63...88f

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Mine barneskolelærere er foreldre/besteforeldre til venner av meg eller naboen min hos foreldrene mine.. så vil si jeg har kontakt med de ja! Det hadde jeg på privaten da jeg var liten også.

Ja, har sett noen sånne tilfeller. Kan fort bli sånn særlig når man bor i en liten bygd.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

En av mine beste venner var faktisk lærer på ungdomsskolen jeg gikk på . 😄  Naturlig at det ble slik for oss med tanke på interesser og krets. Hele klassen vår hadde en veldig god kontakt og kjemi sammen, var veldig spesielt. Så vi er en gjeng som har holdt sammen i flere år.

Fint at man kan holde kontakten og holder sammen. Er likevel skeptisk til å være venn med en som har vært lærer til en på samme måte som å være venn med tidligere medelever.

Skrevet

Min søster er lærer på samme videregående skole som hun selv gikk på og er kollega med noen av sine tidligere lærere. Må jo nesten ha kontakt da. 

Jeg er venn på Facebook med to tidligere lærere og ser ikke noe problem med det.

Anonymkode: 7a389...690

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...