Gjest King James Skrevet 17. august 2005 #1 Skrevet 17. august 2005 Hva er tidens beste film klassiker ? da snakker jeg om filmer før 1990 jeg mener det er Tatt av Vinden fra 1939
hecuba Skrevet 18. august 2005 #2 Skrevet 18. august 2005 Kan ikke si jeg er av de som har sett så mange filmer.. Og det kommer vel veldig an på hva man legger i en klassiker.. Tatt av vinden er vel også verdens første fargefilm? Ellers mener jeg at Gudfaren bør nevnes som en klassiker..
Gjest lindas Skrevet 18. august 2005 #3 Skrevet 18. august 2005 it`s a wonderful life (julefilmen fra 1946) også må jeg nevne ondskapens hotell.
Gjest gjest1 Skrevet 18. august 2005 #4 Skrevet 18. august 2005 Jeg er veldig glad i Hitchcock - og eneren der er for meg: North by Northwest
Gjest King James Skrevet 18. august 2005 #5 Skrevet 18. august 2005 jeg tror at det var en film som var i farger før tatt av vinden. tar jeg ikke feil var trollmannen fra OZ før tatt av vinden. men feil kan jeg ha
Anglofil Skrevet 18. august 2005 #6 Skrevet 18. august 2005 (endret) Jeg elsker klassikere, da spesielt fra 30-, 40-, 50- og 60-tallet, som er og blir min favorittperiode. Ihvertfall halve dvd-samlingen min er fra denne tiden(rundt hundre dvd fra denne perioden), og legender som Humphrey Bogart, Rock Hudson, Cary Grant, Gregory Peck, Audrey Hepburn, Lauren Bacall, Frank Sinatra, Elizabeth Taylor, osv, går en høy gang hos meg. Har ikke arvet denne interessen fra noen, fant ut at jeg elsket disse filmene da jeg gikk i 1. klasse på videregående og fikk min egen dvd-spiller. Jeg har mange favoritter, alle har sin egen sjarm, og den filmen som er eldst i samlingen min er fra 1934. Dette er mine favoritter, hvor alle i tillegg har en del av min samling; Sabrina Prinsesse på vift/Roman Holiday My Fair Lady To Have and Have Not White Christmas Young at Heart Sound of Music Singin' in the Rain Ungkarsfellen/The Tender Trap Casablanca Tatt av vinden/Gone With the Wind Giganten/Giant Den store søvnen/The Big Sleep Pike med perleøredobb/Girl With a Pearlearring Me and Mrs. Muir An Affair to Remember Fint folk flørter/High Society Gigi Krig og Fred/War and Peace Mvh Yvonne Endret 18. august 2005 av yvonne
hecuba Skrevet 18. august 2005 #7 Skrevet 18. august 2005 Hadde en samtale med bibliotekaren fra videregående for noen år tilbake.. Mener Tatt av vinden er den første fargefilmen.. Det var det han sa.. Men HAN kan sikkert ta feil han også.. kan sjekke hvilken av filmene som kom ut først.. (når jeg først lurer på noe, så lurer jeg.. )
hecuba Skrevet 18. august 2005 #8 Skrevet 18. august 2005 Wizard of Oz kom også ut i 1939.. hehe.. Da vet jeg ikke mer, jeg..
Anglofil Skrevet 18. august 2005 #9 Skrevet 18. august 2005 Det er riktig de mest kjente, som regnes som de første fargefilmene. Men jeg fant dette; Without a doubt, most movie buffs will know that the first 'talkie' was Al Jolson's "The Jazz Singer". However, the first color movie is a little more obscure. The most well-known movies to use color were "The Wizard of Oz" and "Gone With the Wind", both from 1939. However, pre-dating those classics by more than 20 years was a 1918 silent film called "Cupid Angling". This is the accepted 'first' color feature-length film, and is also the oldest listed on IMDB as color. IMDB also has heaps of color shorts which predate even this, the earliest listed is from 1902. The actual first filming process was called Kinemacolor, and was invented in 1908 by a Brit named Charles Urban. The more well-known Technicolor corporation was founded in 1918. Prior to 1908, the 'color' movies produced were with hand-tinted frames painted by color artists.| Hentet fra Cool Movie Trivia Mvh Yvonne
Gjest Ingrid78 Skrevet 18. august 2005 #10 Skrevet 18. august 2005 Man skal ikke lenger tilbake enn 1973 for å finne min favorittklassiker... Nemlig Exorsisten.
Gjest gjest1 Skrevet 18. august 2005 #12 Skrevet 18. august 2005 The Deer Hunter, tror den er fra 1979. Og alt av Hitchcock.
Gjest Johan Wolfgang Von Goethe Skrevet 19. august 2005 #13 Skrevet 19. august 2005 Den aller første farge filmen er fra 1908 og er på 8 minutter og het To The Sea side mens den første fargede lang film er fra 1914 og het The World The Flesh And The Devil. sÅ det er ikke den fra 1914 men 1918
Gjest Dum Perignon Skrevet 23. august 2005 #15 Skrevet 23. august 2005 The Deer Hunter The Shining The Holy Grail Oppskriften for en perfekt langhelg
Gjest lurven Skrevet 23. august 2005 #16 Skrevet 23. august 2005 exorcisten, 2001 a space oddesey,the godfather, the shining.
Gjest LoisLane Skrevet 23. august 2005 #17 Skrevet 23. august 2005 Jeg elsker klassikere, da spesielt fra 30-, 40-, 50- og 60-tallet, som er og blir min favorittperiode. Ihvertfall halve dvd-samlingen min er fra denne tiden(rundt hundre dvd fra denne perioden), og legender som Humphrey Bogart, Rock Hudson, Cary Grant, Gregory Peck, Audrey Hepburn, Lauren Bacall, Frank Sinatra, Elizabeth Taylor, osv, går en høy gang hos meg. Har ikke arvet denne interessen fra noen, fant ut at jeg elsket disse filmene da jeg gikk i 1. klasse på videregående og fikk min egen dvd-spiller. Jeg har mange favoritter, alle har sin egen sjarm, og den filmen som er eldst i samlingen min er fra 1934. Dette er mine favoritter, hvor alle i tillegg har en del av min samling; Sabrina Prinsesse på vift/Roman Holiday My Fair Lady To Have and Have Not White Christmas Young at Heart Sound of Music Singin' in the Rain Ungkarsfellen/The Tender Trap Casablanca Tatt av vinden/Gone With the Wind Giganten/Giant Den store søvnen/The Big Sleep Pike med perleøredobb/Girl With a Pearlearring Me and Mrs. Muir An Affair to Remember Fint folk flørter/High Society Gigi Krig og Fred/War and Peace Mvh Yvonne ← Du har ventet på dette spørsmålet, Yvonne. Liker mange på lista di, men favoritten er nok Citizen Kane. Rosebud...
Gjest Embla s Skrevet 23. august 2005 #18 Skrevet 23. august 2005 Liker Breacfast Club fra 80 tallet jeg
Gjest LoisLane Skrevet 23. august 2005 #19 Skrevet 23. august 2005 Å ja, hun var jo så søt hun jenta. Hva het hun igjen?
Gjest Embla s Skrevet 23. august 2005 #20 Skrevet 23. august 2005 Å ja, hun var jo så søt hun jenta. Hva het hun igjen? ← Hun med det røde håret? Molly Ringwald.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå