AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #1 Skrevet 9. februar 2021 Har samboer og en tenåring boende 50% hos meg. Det har snødd mye og i går ville tenåringen kjøre moped til trening. Dette likte jeg ikke, så jeg sa jeg kunne kjøre hn, mrn at hn kunne ta bussen hjem. Det var greit for tenåringen. Da begynner samboer med at jeg må slutte å kjøre tenåringen så mye, jeg lager dårlige vaner for hn med å bli kjørt hit og dit. Sa jeg ville kjøre pga føre og vær. Samboer sa da at jeg måtte bare sette ned foten og nekte tenåringen å kjøre og si at hn måtte ta bussen frem og tilbake. Han hadde en tenåring boende hos seg 50% før vi flyttet sammen som han drev taxi for, hn krevde å bli kjørt overalt og faren stilte. Sa aldri nei, selv om det innebærte at han kansellerte ting med meg pga kjøring/henting. Sa han nei, ble han skjelt ut for å være en jævla idiot, en kukfaen osv. Jeg ga uttrykk noen ganger om at jeg syntes ikke det var greit han kansellerte ting med meg pga han måtte kjøre/hente. Kjenner jeg blir litt skuffet, jeg er dessverre arbeidsledig for tiden og har massevis av tid..... Hva burde jeg gjort? Anonymkode: 71afe...863
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #2 Skrevet 9. februar 2021 Er enig med deg. At din samboer snakker deg ned på denne måten er ikke greit. Er du som bestemmer. Anonymkode: c64a1...caa 45
stan Skrevet 9. februar 2021 #3 Skrevet 9. februar 2021 Det er jo forskjell på å kjøre unntaksvis og hele tiden. I en familie stiller man opp for hverandre. 35
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #4 Skrevet 9. februar 2021 Jeg lurer egentlig på hva spørsmålet er, du er vel selv istand til å vurdere om du syns det er greit eller ikke å reagere slik. Hvem som har "rett" er umulig å si, da det der ikke er noe fasitsvar på en slik problemstilling - oftest pleier sunn fornuft å være en pekepinne i slike tilfeller. For meg så er dårlig føre en fornuftig faktor til å vurdere kjøring, og har jeg like vel anledning så er det ikke et problem. Et problem blir det om det går ut over resten av familiens planer å være taxi, utover det så er det helt opp til den som kjører å velge. Jeg hadde nok svart at "nå kjører jeg NN til trening, når jeg kommer hjem så snakker vi om dette utbruddet" Anonymkode: a9181...1bd 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 stan skrev (2 minutter siden): Det er jo forskjell på å kjøre unntaksvis og hele tiden. I en familie stiller man opp for hverandre. Jeg kjører hn ikke ofte, stort sett tar hn bussen eller kjører. Det er stort sett jeg som tilbyr meg å kjøre eller hente. Enten pga vær og føre eller pga det er sent og jeg vil ha hn hjem raskt. Anonymkode: 71afe...863 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg lurer egentlig på hva spørsmålet er, du er vel selv istand til å vurdere om du syns det er greit eller ikke å reagere slik. Hvem som har "rett" er umulig å si, da det der ikke er noe fasitsvar på en slik problemstilling - oftest pleier sunn fornuft å være en pekepinne i slike tilfeller. For meg så er dårlig føre en fornuftig faktor til å vurdere kjøring, og har jeg like vel anledning så er det ikke et problem. Et problem blir det om det går ut over resten av familiens planer å være taxi, utover det så er det helt opp til den som kjører å velge. Jeg hadde nok svart at "nå kjører jeg NN til trening, når jeg kommer hjem så snakker vi om dette utbruddet" Anonymkode: a9181...1bd Ja, jeg burde absolutt tatt det opp igjen, men gjorde ikke det, dumt av meg. Men, han ble nok litt sur for senere på kvelden kom han med nytt «stikk». Jeg ville vaske vasken på kjøkkenet pga han hadde lagt en tom makrell i tomat boks der som stinket. Jeg sprayet i vaken og da kom han spydig med «Var det så ille at du må desinfisere hele vasken?» Har det tøft nå pga jeg er arbeidsledig og sliter med deg og da tåler jeg slike kommentarer dårlig dessverre😔 Anonymkode: 71afe...863
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg burde absolutt tatt det opp igjen, men gjorde ikke det, dumt av meg. Men, han ble nok litt sur for senere på kvelden kom han med nytt «stikk». Jeg ville vaske vasken på kjøkkenet pga han hadde lagt en tom makrell i tomat boks der som stinket. Jeg sprayet i vaken og da kom han spydig med «Var det så ille at du må desinfisere hele vasken?» Har det tøft nå pga jeg er arbeidsledig og sliter med deg og da tåler jeg slike kommentarer dårlig dessverre😔 Anonymkode: 71afe...863 Så dump fyren. Han høres ikke noe koselig ut. Er ikke deg det er noe feil med, men han. Anonymkode: c64a1...caa 18
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #8 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så dump fyren. Han høres ikke noe koselig ut. Er ikke deg det er noe feil med, men han. Anonymkode: c64a1...caa Takk, det var fint sagt❤️Han er stort sett veldig snill, men kommer med sårende stikk innimellom og de gjør ekstra vondt nå. Anonymkode: 71afe...863
Alvario Skrevet 9. februar 2021 #9 Skrevet 9. februar 2021 Har selv 3 tenåringer og bor ett sted hvor det går lite busser til bysentrum i kommunen vi bor i. Vi har valgt å kjøre mye, og selv om de har både motorsykkel og moped kjører vi heller nå som det er så kaldt slik at de ikke tar sjansen med syklene. For oss er dette noe vi begge prioriterer og vi tuller med at vi er fam taxi bedrift, men samtidig så vet vi de setter stor pris på dette. Vi får også mange fine øyeblikk og samtaler i bilen med ungdommene som ikke alltid er like lett å få til i hverdagen. Det som er viktig er at dere voksne er samstemte på hvordan dere ønsker å gjøre det. 12
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Skrevet 9. februar 2021 Har hørt en versjon av denne historien før, kanskje det er litt klassisk? To som ble sammen med barn på hver sin kant, han hadde tenåringer som han kjørte rundt på så mye han kunne og hun nye kona ble sur og mente han sto for mye på pinne for dem. Nå er hennes barn blitt tenåringer, og hun gjør akkurat det samme som hun kjeftet på han for, kjører dem til alt. Eller skal ha han til å kjøre dem overalt. Egne barn er viktigst, sånn er det bare. Så det er lett å gi andre tyn for at de etter deres mening gjør noe feil, men ikke like lett å se at man gjør det samme selv. Men han mannen din høres ikke noe hyggelig ut. Og jeg skjønner ikke hvorfor man absolutt skal tvinge tenåringen til å ta bussen om man faktisk har tid til å kjøre dem. Hvis han krevde å bli kjørt hele tiden hadde det vært noe annet, men det høres jo ikke ut som det er noe han forventer. Anonymkode: 06746...0bd 9
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har hørt en versjon av denne historien før, kanskje det er litt klassisk? To som ble sammen med barn på hver sin kant, han hadde tenåringer som han kjørte rundt på så mye han kunne og hun nye kona ble sur og mente han sto for mye på pinne for dem. Nå er hennes barn blitt tenåringer, og hun gjør akkurat det samme som hun kjeftet på han for, kjører dem til alt. Eller skal ha han til å kjøre dem overalt. Egne barn er viktigst, sånn er det bare. Så det er lett å gi andre tyn for at de etter deres mening gjør noe feil, men ikke like lett å se at man gjør det samme selv. Men han mannen din høres ikke noe hyggelig ut. Og jeg skjønner ikke hvorfor man absolutt skal tvinge tenåringen til å ta bussen om man faktisk har tid til å kjøre dem. Hvis han krevde å bli kjørt hele tiden hadde det vært noe annet, men det høres jo ikke ut som det er noe han forventer. Anonymkode: 06746...0bd Nei, hn er veldig flink til å ta buss og tok bussen fra trening i går da jeg sa det, selv om hn egentlig ville kjøre moped. Hn spør svært sjeldent om å bli kjørt/hentet. Spør hn pg jeg har andre planer er det aldri noe problem at jeg ikke kan. Han mener tenåringen kunne tatt bussen så jeg ikke skjemmer hn bort ved å kjøre. Kjenner jeg blir oppgitt, iom samboer kjørte hele tiden og det var en tenåring som krevde å bli kjørt og hvis faren ikke kjørte, ble han skjelt ut og kalt de verste ting. Anonymkode: 71afe...863 1
homealone73 Skrevet 9. februar 2021 #12 Skrevet 9. februar 2021 Hei, forstår deg godt, men det er du som bestemmer. Er det dårlig vær og du tilbyr skyss en vei for å rekke frem til tiden er jo det veldig hyggelig gjort. Det har din samboer ikke noe som helst med. Blander han seg i det og har innvendinger om det motsatte så si fra. Selv om han ikke er enig bør du ta en prat med han og si fra når det gjelder avgjørelser rundt din sønn, så tar du de, hvis du spør han om råd er det noe annet. Da må du take it or leave it. 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #13 Skrevet 9. februar 2021 Hvorfor legger samboeren din seg opp i hva du gjør? Anonymkode: b190a...bd5 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #14 Skrevet 9. februar 2021 Kjør med god samvittighet. Det viker som det er en god balanse her allerede og at tenåringen også kommer seg mye rundt alene. Ikke bli så usikker at du hører på samboeren din, syns dine argumenter for at du kjører er veldig legitime. De fleste oppgående foreldre hadde gjort det samme hvis de hadde mulighet. At det irriterer han får han selv stå for, det er nettopp det som er problemet når han ikke er faren og selv har drevet taxivirksomhet for egne barn. Usympatisk av han. Anonymkode: c5498...831 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #15 Skrevet 9. februar 2021 homealone73 skrev (3 minutter siden): Hei, forstår deg godt, men det er du som bestemmer. Er det dårlig vær og du tilbyr skyss en vei for å rekke frem til tiden er jo det veldig hyggelig gjort. Det har din samboer ikke noe som helst med. Blander han seg i det og har innvendinger om det motsatte så si fra. Selv om han ikke er enig bør du ta en prat med han og si fra når det gjelder avgjørelser rundt din sønn, så tar du de, hvis du spør han om råd er det noe annet. Da må du take it or leave it. Enig med deg! I går måtte jeg virkelig forsvare at jeg ville kjøre til trening og det er ikke riktig føler jeg. Vi skulle ingenting og jeg hadde vært hjemme stort sett hele dagen. Det snødde og blåste noe veldig derfor ville jeg kjøre. Dumt å måtte forsvare det. Samboer mente jeg burde nekte tenåringen å kjøre moped og kreve at hn tok bussen frem og tilbake, til tross for at jeg bare skulle være hjemme likevel 😔 Anonymkode: 71afe...863 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #16 Skrevet 9. februar 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, hn er veldig flink til å ta buss og tok bussen fra trening i går da jeg sa det, selv om hn egentlig ville kjøre moped. Hn spør svært sjeldent om å bli kjørt/hentet. Spør hn pg jeg har andre planer er det aldri noe problem at jeg ikke kan. Han mener tenåringen kunne tatt bussen så jeg ikke skjemmer hn bort ved å kjøre. Kjenner jeg blir oppgitt, iom samboer kjørte hele tiden og det var en tenåring som krevde å bli kjørt og hvis faren ikke kjørte, ble han skjelt ut og kalt de verste ting. Anonymkode: 71afe...863 Men du må jo konfrontere ham med dette, ikke bare ta imot! Her kjører vi for øvrig barna over alt der det ikke er gangavstand for tiden, ettersom det anbefales å unngå å ta kollektivtransport hvis man ikke må... Anonymkode: 116db...011 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #17 Skrevet 9. februar 2021 Her vi bor er det dårlig bussforbindelse selvom vi ikke bor langt ute på landet.. tenåringen kjører moped når det er føre for det, og ellers kjører og henter jeg. Det er vi voksne som har bestemt at vi skal bo her vi bor, ikke barna jeg kjører egentlig med glede for jeg merker at vi har mange fine samtaler de 10-20 minuttene vi sitter i bilen.. pappaen kaller meg for taxi og blir irritert, men det bryr jeg meg fint lite om Anonymkode: 15a1b...cea 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #18 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjør med god samvittighet. Det viker som det er en god balanse her allerede og at tenåringen også kommer seg mye rundt alene. Ikke bli så usikker at du hører på samboeren din, syns dine argumenter for at du kjører er veldig legitime. De fleste oppgående foreldre hadde gjort det samme hvis de hadde mulighet. At det irriterer han får han selv stå for, det er nettopp det som er problemet når han ikke er faren og selv har drevet taxivirksomhet for egne barn. Usympatisk av han. Anonymkode: c5498...831 Takk❤️Ja, jeg kjører med god samvittighet, tenåringen er ikke bortskjemt med det. Men, er slitsomt å måtte forsvare det hver gang. I høst hentet jeg han i byen en lørdag kveld pga han måtte vente lenge mellom to busser og det var i følge Politiet mye bråk i byen så jeg ville ikke hn skulle vente for lenge. Da kommenterte også samboer at jeg skjemte han altfor mye bort med kjøring/henting. Anonymkode: 71afe...863 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #19 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Takk, det var fint sagt❤️Han er stort sett veldig snill, men kommer med sårende stikk innimellom og de gjør ekstra vondt nå. Anonymkode: 71afe...863 Jeg kunne aldri bodd med noen som serverer meg bevisste stikk. Og i alle fall ikke i en periode der jeg har det vondt. Det ødelegger jo psyken på sikt. Anonymkode: b18ca...447 9
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #20 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men du må jo konfrontere ham med dette, ikke bare ta imot! Her kjører vi for øvrig barna over alt der det ikke er gangavstand for tiden, ettersom det anbefales å unngå å ta kollektivtransport hvis man ikke må... Anonymkode: 116db...011 Ja, jeg tenker også det med kollektiv transport. Vet jeg burde si fra, men blir mye bråk av det vet jeg. Samboer tåler ikke å bli snakket ril og blir veldig sur da. Anonymkode: 71afe...863 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå