AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #41 Del Skrevet 9. februar 2021 Kan legge til at innad i Norge synes jeg at bergensere har den verste aksenten på engelsken sin. Husker foreleseren på en internasjonal messe på UiB hadde så jævlig aksent at vi norske heller ikke forstod bæret. Så avsluttet hun med: «Æn-ni kvæst-i-æns»? Anonymkode: cfeff...db6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #42 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan legge til at innad i Norge synes jeg at bergensere har den verste aksenten på engelsken sin. Husker foreleseren på en internasjonal messe på UiB hadde så jævlig aksent at vi norske heller ikke forstod bæret. Så avsluttet hun med: «Æn-ni kvæst-i-æns»? Anonymkode: cfeff...db6 Det er helt sant! Hadde en engelsklærer med erkebergensk tonefall på vgs. Hun var forøvrig rævva på alle måter. Anonymkode: 23599...1c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #43 Del Skrevet 9. februar 2021 Outlander skrev (1 minutt siden): Vil også si at jeg har venner som har studert i England og de snakker med britisk engelsk aksent. Alt å si om hva slags engelsktalende folk du har rundt deg til daglig tenker jeg. Jeg var på utveksling på VGS. Det store flertallet av de 30 norske hang kun med hverandre, og snakket fortsatt med dårlig norsk-amerikansk aksent når de kom hjem. Vet om flere som har vært i UK gjennom universitetet som også snakker norsk-amerikansk. Tror amerikansk av en eller annen grunn har høyere status i Norge pga. TV, film og kjendiser. Dessuten er ikke nordmenn vant til å få seg nye venner og henger kun med sin norske gjeng når de drar utenlands. Så handler de litt på primark og topshop og drar hjem med inntrykk av at de har opplevd en ny kultur. Anonymkode: cfeff...db6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #44 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er helt sant! Hadde en engelsklærer med erkebergensk tonefall på vgs. Hun var forøvrig rævva på alle måter. Anonymkode: 23599...1c1 Husker en medelev på vgs som fikk 6 i engelsk. Hun snakket slik. Perfekt grammatikk og ordforråd. Men den norsk-engelsken hun dro igang var på grensen til komisk. Anonymkode: d4833...37f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #45 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Husker en medelev på vgs som fikk 6 i engelsk. Hun snakket slik. Perfekt grammatikk og ordforråd. Men den norsk-engelsken hun dro igang var på grensen til komisk. Anonymkode: d4833...37f Jeg ble bedt om å lese høyt for klassen en tekst på cockney. 😆 Hadde sett eastenders og blitt påvirket av min eldre søster. Skal ikke påstå at det var perfekt, men det var heller ingen andre i klassen som var i nærheten av å klare det bedre. Anonymkode: 23599...1c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #46 Del Skrevet 9. februar 2021 Vi høres sånn ca sånn ut Anonymkode: 3c0a5...ca7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #47 Del Skrevet 9. februar 2021 deedee_ skrev (1 time siden): Jeg bor i UK og får alltid spørsmål om jeg er Irsk. Det er enten Irland eller Canada folk tror jeg er fra. Når jeg sier jeg er fra Norge så mener de jeg ikke høres norsk ut. Men jeg syns personlig jeg høres norsk ut, så det er nok bare dem som ikke er vant til å høre hvordan nordmenn snakker engelsk. Synes forøvrig at ganske mange nordmenn fort kan høres litt irske ut. Det er jeg helt uenig i! Har familie i Irland og har hørt mye irsk engelsk. En irsk aksent er jo litt vanskelig å få til, spesielt siden vi hører dette forholdsvis sjelden. Anonymkode: 5fea6...3ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #48 Del Skrevet 9. februar 2021 Anonymus Notarius skrev (4 timer siden): Ekstremt få nordmenn vokst opp i Norge med norsktalende foreldre snakker engelsk uten aksent. Men det er da ikke noe galt i det. De fleste nordmenn snakker svært bra engelsk - sammenligna med de det er naturlig å sammenligne med, nemlig andre utlendinger, ikke folk med engelsk som morsmål. Jeg synes det er litt pinlig å høre på nordmenn som prøver seg på en veldig amerikansk aksent. Synes det er bedre med en skikkelig norsk aksent, faktisk. Det er heller ingen som snakker engelsk som morsmål som bryr seg om nordmenn har aksent, virker som det er mer nordmenn som har et problem med dette. Anonymkode: 0f6fe...8de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #49 Del Skrevet 9. februar 2021 Amerikansk er forresten ikke et språk. Anonymkode: 0f6fe...8de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #50 Del Skrevet 9. februar 2021 Jeg traff en amerikaner en gang som sa at de fleste unge nordmenn og mange europeere var så gode i amerikansk engelsk at han tenkte på dem som "en slags" amerikanere. Tror faktisk han sa "litt som noen fra Canada" Men jeg vil tro at de fleste avslører seg når det er snakk om skriftlig engelsk, i tillegg til når de snakker om temaer utover hverdagslig small talk + fenomener som har med amerikansk kultur å gjøre. Anonymkode: e65c3...247 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #51 Del Skrevet 9. februar 2021 1 hour ago, Outlander said: Det er ikke akkurat aksent som er problematisk synes jeg, men uttalelsen av setninger. Som sagt, mange norske synger på en måte når de prate og det gjelder når de snakke engelsk også . Da høre jeg godt de er fra scandinavia. Men noen av mine venner har bodde i USA en stund, og de snakker så og si nesten perfekt amerikansk engelsk. Er det forskjell på hvor i Norge de kommer fra? Jeg er for eksempel fra Tromsø, og siden vi har et relativt ‘flatt’ tonefall har jeg aldri blitt gjenkjent som skandinav når jeg snakker engelsk. Man hører jo en aksent, spesielt før jeg bodde i USA i mange år, men den er visst ikke like lett gjenkjennelig som skandinaver med mer syngende dialekt. Anonymkode: 6bd3c...aae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. februar 2021 #52 Del Skrevet 9. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er heller ingen som snakker engelsk som morsmål som bryr seg om nordmenn har aksent, virker som det er mer nordmenn som har et problem med dette. Anonymkode: 0f6fe...8de Enig i dette. Fatter ikke den kritikken av Jagland, f.eks. Ja, han snakker med norsk aksent, det er jo naturlig siden han er norsk? Lurer på om de samme folka kritiserer Putin fordi han snakker med russisk aksent? Merkelige greier. Det er det samme i debattene om navn, folk tror det er så ille å ha et navn som ikke brukes i engelskspråklige land, og at det er sååå vanskelig for dem å uttale norske navn. Sannheten er jo at folk i engelsktalende land er veldig vant til både aksenter og folk med annerledes navn, og knapt tenker over det. Endret 9. februar 2021 av Anonymus Notarius Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 9. februar 2021 #53 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kan høre forskjell noen ganger, men med så små dialektulikheter så er det ikke lett å høre at det er en forskjell, kanskje med mindre man setter seg ned og studerer og lytter til det. Anonymkode: 83368...698 det kommer an på hvor de bor i Canada. Det er et stort land. Noen dialekter er så lik den de snakker på amerikansk side, at det ikke er mulig å høre noen forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 9. februar 2021 #54 Del Skrevet 9. februar 2021 Aksent eller ikke. hvis jeg blir intervjuet av engelsspråklig tv-kanal, så håper jeg at jeg ikke trenger å bli tekstet. Det er et tegn på at uttalen eller aksenten skaper trøbbel for forståelsen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #55 Del Skrevet 9. februar 2021 Pipaluk skrev (2 minutter siden): Aksent eller ikke. hvis jeg blir intervjuet av engelsspråklig tv-kanal, så håper jeg at jeg ikke trenger å bli tekstet. Det er et tegn på at uttalen eller aksenten skaper trøbbel for forståelsen. Du mener slik Amerikanere må ha tekst når noen snakker flytende britisk engelsk ? Anonymkode: 0f6fe...8de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #56 Del Skrevet 9. februar 2021 På gode engelsk-dager så tror amerikanere at jeg er amerikaner. Jeg har aldri bodd i USA. Noen ganger må jeg snakke litt norsk for at de skal tro på at jeg ikke er amerikaner. Har bare godt språkøre. Jeg gjorde en test en gang på hva slags dialekt man har, og da fikk jeg mid-west som altså er nøytral. Anonymkode: f93e8...3db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #57 Del Skrevet 9. februar 2021 Anonymus Notarius skrev (51 minutter siden): Enig i dette. Fatter ikke den kritikken av Jagland, f.eks. Ja, han snakker med norsk aksent, det er jo naturlig siden han er norsk? Lurer på om de samme folka kritiserer Putin fordi han snakker med russisk aksent? Merkelige greier. Det er det samme i debattene om navn, folk tror det er så ille å ha et navn som ikke brukes i engelskspråklige land, og at det er sååå vanskelig for dem å uttale norske navn. Sannheten er jo at folk i engelsktalende land er veldig vant til både aksenter og folk med annerledes navn, og knapt tenker over det. Nå ja. Jeg jobber i en internasjonal helpdesk og flere av de her "endrer" navnet sitt slik at det blir mer internasjonalt. Frøydis -> Frey Jan -> John (Jan er jentenavn på engelsk) Øyvind -> Evan Og en i toppledelsen vår er fra Frankrike og har ekstremt sterk fransk aksent. Jeg sliter med å forstå ham på allmøtene. Det sier mine kolleger i USA også. Anonymkode: f93e8...3db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. februar 2021 #58 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nå ja. Jeg jobber i en internasjonal helpdesk og flere av de her "endrer" navnet sitt slik at det blir mer internasjonalt. Frøydis -> Frey Jan -> John (Jan er jentenavn på engelsk) Øyvind -> Evan Og en i toppledelsen vår er fra Frankrike og har ekstremt sterk fransk aksent. Jeg sliter med å forstå ham på allmøtene. Det sier mine kolleger i USA også. Anonymkode: f93e8...3db Folk med engelsk som morsmål klarer veldig fint å si navnene du nevner. Folk i engelskspråklige land er vant til innvandrere fra all verdens land med langt "rarere" navn enn norske. De er også vant til folk med ulike aksenter - morsmålet deres er tross alt verdensspråk. Så lenge folk snakker tydelig er det sjelden noe problem. Det er ikke sånn at engelsktalende synes det er pinlig å høre på folk med norsk, indisk eller fransk aksent, slik en del nordmenn tydeligvis tror... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M71 Skrevet 9. februar 2021 #59 Del Skrevet 9. februar 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg bor i utlandet og får ofte oppleve at folk blir forvirret av min aksent. De gjetter dog alltid engelsktalende land, men mange gjetter Australia, Skottland eller Sør-Afrika. Jeg uttaler dog de fleste ord på mer britisk måte, enn på amerikansk, så kanskje jeg ikke er den du stiller spørsmålet til engang Anonymkode: e40c6...7ad Bodde en periode i england, og ofte var gjettingen på Australia eller Sør-Afrika. Fikk dog komplimenter på ordforrådet som var veldig bra "til å være utlending" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #60 Del Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dansker synes også nordmenn synger. Så det er forskjell innad i Skandinavia også. Anonymkode: 23599...1c1 Vi islendinger synes det også, altså at nordmenn synger. Men folk er forskjellige, noen har et veldig godt språkøre og er mye bedre på uttalelse. Min mann f.eks snakker veldig bra britisk engelsk og har fått mye skryt for det (fra engelskmenn vi treffer). Jeg selv har bodd her i Norge i maaange år og snakker fortsatt med islandsk aksent 😛 Anonymkode: 9d0f9...ce8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå