Gå til innhold

Synes en del nordmenn snakker engelsk med realistisk amerikansk aksent. Hvordan høres det ut for en amerikaner egentlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En del amerikanere lurte på om jeg var canadisk. De snakker litt rart der 😂

Anonymkode: 609ea...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir stort sett alltid tatt for å være amerikansk. Både av de med engelsk som morsmål, og de uten. Har alltid vært god i engelsk, og når jeg gikk på privat skole etter videregående så fikk jeg 6 i engelsk, på alle prøver, innleveringer og muntlige oppgaver. Til andre semester så fikk jeg i oppgave fra engelsklæreren, som også var rektor på skolen, å sette opp læreplanen for klassen, og han kom alltid til meg for hjelp når det var noe han ikke visste.

Men jeg har et veldig godt språkøre. Jeg snakker også litt russisk, spansk og italiensk, og selv om ordforrådet og språkkunnskapene er dårlige, så får jeg stadig tilbakemelding om at jeg snakker språkene perfekt. Problemet er bare en mangel på ord og grammatikk, og kraftig angst, som gjør at jeg blir livredd for å prøve og feile, og potensielt drite meg ut.

Anonymkode: 83368...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en amerikansk og en engelsk kollega og får høre at nordmenn snakker og skriver svært bra engelsk.

I både USA og England er de vant til at mange har en aksent. Det er ikke noe å skamme seg over.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si jeg snakker flytende amerikansk (bodd der flere ganger). Amerikanere flest tror gjerne jeg er fra midtvesten, mens de som er fra midtvesten ikke klarer plassere meg fordi jeg ikke har aksent.

Har møtt flere nordmenn uten aksent og har opplevd gjensidig sjokk når vi har funnet ut at vi er fra samme land. 

Anonymkode: 19c1b...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

En del amerikanere lurte på om jeg var canadisk. De snakker litt rart der 😂

Anonymkode: 609ea...a53

Jeg hører derimot ikke forskjell. Ble kjent med en kanadier, og det høres amerikansk ut for meg. 

Anonymkode: 23599...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gang snakket jeg med en engelskmann. Han sa at jeg snakket perfekt. Selv tror jeg det bare var kombinasjonen av en god språkdag og veldig mye støy rundt oss. 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en amerikaner da?  <_<  Er født og dermed statsborger. Ikke en kjeft der borte som spør hvor jeg er fra i og med at det er så mange forskjellige mennesker der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok et år på vgs på amerikansk high school. Der var det folk som ble overrasket da jeg ble ropt opp som utvekslingsstudent på siste samling før graduation 😂 de trodde jeg var fra en annen stat eller noe.

Etter et år hadde jeg ikke aksent i følge de lokale,  men den kom kjapt tilbake etter jeg flyttet hjem 😅 så amerikanere hører at tonefallet mitt er litt feil. 

Det verste er derimot nordmenn som tror jeg gjør meg til og snakker overdrevent amerikansk når jeg snakker engelsk. Jeg er sjeleglad for at jeg ikke bodde i Texas eller noe i den duren. Nå høres det egentlig ut som at jeg har sett litt for mye amerikansk tv 😆

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hører derimot ikke forskjell. Ble kjent med en kanadier, og det høres amerikansk ut for meg. 

Jeg kan høre forskjell noen ganger, men med så små dialektulikheter så er det ikke lett å høre at det er en forskjell, kanskje med mindre man setter seg ned og studerer og lytter til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i UK og får alltid spørsmål om jeg er Irsk. Det er enten Irland eller Canada folk tror jeg er fra. Når jeg sier jeg er fra Norge så mener de jeg ikke høres norsk ut. Men jeg syns personlig jeg høres norsk ut, så det er nok bare dem som ikke er vant til å høre hvordan nordmenn snakker engelsk. Synes forøvrig at ganske mange nordmenn fort kan høres litt irske ut.

Endret av deedee_
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kan høre forskjell noen ganger, men med så små dialektulikheter så er det ikke lett å høre at det er en forskjell, kanskje med mindre man setter seg ned og studerer og lytter til det.

Ja, jeg har ikke fått trent øret mitt på det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så misunnelig på de som er gode i engelsk/amerikansk! Jeg høres ut som Jens Stoltenberg. Men det høres bedre ut i hodet mitt enn utenfor😆

Men jeg gjør meg forstått da. Pleier å unnskylde mitt dårlige engelskspråk til engelsktalende, og får som regel tilbake: no problem, your english is better than my Norwegian! 

Anonymkode: 65baf...7a0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser engelsk bra. Jeg har hatt en del opplesninger på engelsk for studenter i USA, og blir alltid spurt hvor i USA jeg er fra, da jeg ikke har noen tydelig dialekt. Mange tror jeg har flytta mye i oppveksten. 

Jeg er relativt ok i muntlig utenom opplesning, men har da tydeligere aksent. Fått spørsmål om jeg er fra Australia. Jeg synes nordmenn har ganske tydelig aksent, men generelt så synes jeg Skandinavia er bedre enn mange andre land. Men kanskje synes jeg det fordi jeg er norsk selv 🙂

Anonymkode: 42912...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat aksent som er problematisk synes jeg, men uttalelsen av setninger.  Som sagt, mange norske synger på en måte når de prate og det gjelder når de snakke engelsk også .  Da høre jeg godt de er fra scandinavia.  Men noen av mine venner har bodde i USA en stund, og de snakker så og si nesten perfekt amerikansk engelsk.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outlander skrev (2 minutter siden):

Det er ikke akkurat aksent som er problematisk synes jeg, men uttalelsen av setninger.  Som sagt, mange norske synger på en måte når de prate og det gjelder når de snakke engelsk også .  Da høre jeg godt de er fra scandinavia.  Men noen av mine venner har bodde i USA en stund, og de snakker så og si nesten perfekt amerikansk engelsk.  

Dansker synes også nordmenn synger. Så det er forskjell innad i Skandinavia også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lama_Drama

Jeg snakker engelsk som han rallyfyren, men det fine er at alle engelskmenn blir så tålmodige og søte! Og så humrer de litt og sier: du er sååååå flink! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere amerikanere har spurt om jeg er fra Australia. Har bodd i UK, men har senere lagt om fordi jeg snakker mye med amerikanere over nettet og har vært i USA en del i nyere tid. Dessuten synes jeg det er «lettere» lyder for en norsk tunge, i hvert fall når man ikke snakker det hver dag som jeg gjorde i UK. Grunnen til at amerikanere noen ganger antar at jeg er fra australia er ar jeg noen ganger glemmer meg i farta og uttaler et ord på en litt britisk-aktig måte. Så skjønner de ikke helt bakgrunnen for det og antar at det er derfor.

Anonymkode: cfeff...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ELSKER britisk-engelsk. Det er som balsam for ørene mine. Men snakker jeg med en amerikaner, så er uttalen automatisk mye mer amerikansk. Men jeg er papegøye som alltid har tatt lett etter andre språk og dialekter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også si at jeg har venner som har studert i England og de snakker med britisk engelsk aksent.  Alt å si om hva slags engelsktalende folk du har rundt deg til daglig tenker jeg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...