AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #1 Skrevet 9. februar 2021 Så, det er da greit nok, men hvordan i alle dager teller man hvor mange ord barna kan? 😅 Kunne aldri falt meg inn å telle 3-åringen sine hundrevis av ord! Da de er 5 er det over 2000 ord man må telle! Hvor mange ord kan din 3-åring? Skal du telle? 😂 Anonymkode: f92e0...170
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #2 Skrevet 9. februar 2021 Jeg skriver nesten 100 ord i minuttet på tastaturet. Nei, det er ikke noe jeg teller selv - det finnes hjelpemidler for slikt 😄 Anonymkode: 9cb9e...a8f 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #3 Skrevet 9. februar 2021 Dette er jo kun relevant dersom det er snakk om et barn som tydelig ikke kan så mange, og da gjør man jo en helt annen grad av kartlegging. Ingen andre enn forskere bryr seg om å telle ord som et normalutviklet barn kan. Anonymkode: 672df...2d1 12
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 Det er ikke meningen at man skal telle. Men helsestasjonen følger opp hvis det er tydelig mangelfullt ordforråd. Man merker ganske lett hvis barnet ikke kan 200 ord. Det vil jo være store hull i dagligtale og et veldig forenklet språk. Anonymkode: 3b18e...67e 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 Man teller ikke. Antallet er basert på forskning. Man merker det hvis barnet ligger vesentlig under aldersgjennomsnittet. Barnehagen har også "ører" for sånt. Anonymkode: 9c980...e1c 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 Mange barn blir jo stille som østers når de er på helsestasjon fordi de er sjenert, så da må de spørre foreldrene for å vite hvor barnet ligger siden de ikke kan finne det ut selv. Man merker jo fort av å lese gjennom ordliste og svare på spørsmål om barnet ca. kan alle ordene eller ligger langt under. Anonymkode: 831a1...c6e 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #8 Skrevet 9. februar 2021 Jeg har aldri telt.. Men hvis du er bekymret og har lyst til å telle, så er det vel sikkert lettest å hente ut en liste over de vanligste ordene i det Norske språk, og begynne å krysse ut de du har hørt barnet bruke? Anonymkode: e1701...a36 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #9 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så, det er da greit nok, men hvordan i alle dager teller man hvor mange ord barna kan? 😅 Kunne aldri falt meg inn å telle 3-åringen sine hundrevis av ord! Da de er 5 er det over 2000 ord man må telle! Hvor mange ord kan din 3-åring? Skal du telle? 😂 Anonymkode: f92e0...170 Tuller du med oss? Hvordan mener du at du vet dette, altså at 3-åringen kan "hundrevis av ord" dersom du ikke har gjort en eller annen form for telling, ts? Eller fant du bare helt vilkårlig på et antall og aner ikke om 3-åringen kan noen få titalls, noen hundre eller noen tusen ord? I så fall: hva får du ut av å lyve anonymt på nett? Anonymkode: a4550...784 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Skrevet 9. februar 2021 41 minutter siden, AnonymBruker said: Tuller du med oss? Hvordan mener du at du vet dette, altså at 3-åringen kan "hundrevis av ord" dersom du ikke har gjort en eller annen form for telling, ts? Eller fant du bare helt vilkårlig på et antall og aner ikke om 3-åringen kan noen få titalls, noen hundre eller noen tusen ord? I så fall: hva får du ut av å lyve anonymt på nett? Anonymkode: a4550...784 Når du kan snakke med et barn så skjønner jo alle at barnet kan massevis av ord. Ved 2 år er cut-off 50 ord, og det er ikke bare bare å telle det heller Anonymkode: 5435d...fe9
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Skrevet 9. februar 2021 Jeg var veldig bekymret for yngste på 1,5 år som ikke sier andre ord enn "nei" og "den" når eldstemann snakket som en foss med mange klare ord og setninger svært tidlig. Tok det opp på helsestasjonen og de sa det ikke var noe å bekymre seg for, barna utvikler seg i forskjellig tempo og det viktigste var at han kunne gjøre seg forstått og forstå hva vi sa til han, og det ser vi jo at han stort sett gjør.. 250-500 ord var ikke en regel, men et greit utgangspunkt Anonymkode: 8a6cf...d37
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #12 Skrevet 9. februar 2021 Husker det var en podcast om dette temaet på foreldrerådet eller foreldrekoden. Mye går jo inn under forståelse, noen barn kan forstå mye, selvom de ikke nødvendigvis bruker ordene. Man merker om det er noe galt i språkutviklingen. Anonymkode: 01da4...bf9
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #13 Skrevet 9. februar 2021 Det er jo for å sammenligne når det kommer til barn som har forsinket språkutvikling. Begge mine barn har vært forsinket språklig, og ja, da de var 2-3 år talte jeg ordene deres. Hadde liste på telefon hvor jeg noterte ned alle ord de sa. Den ene hadde under 50 ord ved 3 år og har slitt med språkvansker hele livet, mens den andre hadde under 100 ord ved 3 år, men klarte likevel å ta igjen utviklingen innen skolestart. Sammenligner man med at "3-4 åringer skal kunne 250-500 ord" så skjønner man at det må settes inn tiltak tidlig ved slike tilfeller. Anonymkode: da3d1...0b5
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #14 Skrevet 10. februar 2021 Her går kakla i ett Anonymkode: 29dca...312
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #15 Skrevet 10. februar 2021 Det finnes tester som man kan ta som avdekker omtrentlig ordforråd basert på hvor mange daglige innholdsord barna kan. Sementord teller man forsåvidt ikke, men man gjør et anslag basert på hva slags setninger barnet kan lage og antallet innholdsord. Anonymkode: abd78...ea5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå