AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #1 Skrevet 9. februar 2021 Vår datter har en vennine som er både nær og kjip, svært kontrollerende, og urimelig, men altså også bestevenninna hennes. Av de urimelige ting hun gjør er det bl.a. en konstant strøm av kritikk. Vår datter må sette seg lengre vekk i lunsjen fordi venninna ikke liker å se brødet hennes. Hun er negativ til klærne hennes, væremåten, tom. bilen vår og andre ting. Hun forbyr at dattera vår skal være med andre og krever at vårt barn står stille på skoleplassen og ser på henne løpe gjennom skogen...mens hun er sur på vår datter. Når dattera vår snakker eller er med andre, blir hun straffet med sure blikk, middelfingeren og baksnakk. Det høres helt bisarrt ut, nærmest som en amerikansk high school film. Mye har vi ikke en gang vært klar over, fordi vår datter trodde det var normalt - og ikke fortalte om det tidligere. Det vi gjør er å snakke med henne; masse. Prøver å bygge opp (igjen) selvtilliten hennes, prøver å hjelpe henne å mestre og navigere disse situasjonene. Håper hun tørr å si fra. Men det er en fæl prosess for oss. Samtidig undres vi over hvordan vennina har det. Hun er veldig trygg og husvarm her, har tidligere sagt at vi snakker mye mer sammen i vår familie, tuller mer enn hjemme hos henne osv. Vår datter sier de snakker ikke sammen under middagen og vi opplever også foreldrene som kalde og kjeftete. På den andre siden igjen er ikke den jenta vårt ansvar, dattera vår er det. Skikkelig fortvilende. Det hører vel med til oppveksten å måtte gjennom noe slikt, men det er så forbanna pinefult! Noen råd fra andre foreldre her? Hvordan kan vi hjelpe vårt barn, eventuelt begge og deres vennskap? Vennina liker jo ikke at hennes oppførsel blir rapportert til oss, selvfølgelig. Anonymkode: ca6b0...537 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #2 Skrevet 9. februar 2021 Jeg hadde sterkt vurdert å bytte skole på datter i slikt tilfelle Anonymkode: d0ce4...729 16
Jentadi Skrevet 9. februar 2021 #3 Skrevet 9. februar 2021 Hjelp dattera di til å utvide vennekretsen si , slik at hun kan velge å være sammen med andre. Styrk henne i å ta selvstendige valg. 28
sommerkroppen Skrevet 9. februar 2021 #4 Skrevet 9. februar 2021 (endret) Enig med hun over her, spill på flere venner! Hun kan be med seg andre hun liker hjem. Dere har ingen ansvar overfor den andre jenta. Jeg ville også ha tatt dette opp med skolen. Det er de som ser jentene daglig i skolesammenheng. De må følge opp, og ta affære. Ikke normal oppførsel av så stor jente. Hun har nok testet grensene for å se hvor langt hun kan gå med din datter, og nå er det blitt en vane. Veldig uheldig og skadelig for ditt barn. Endret 9. februar 2021 av sommerkroppen 13
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #5 Skrevet 9. februar 2021 Sånn går det når foreldre lærer barna at de skal være snille og lydige overfor andre. De blir ekstremt lett å utnytte fordi barna tror det er sånn det skal være. Anonymkode: 77968...822 6
Kristin70 Skrevet 9. februar 2021 #6 Skrevet 9. februar 2021 Hva gjør skolen? Er de kjent med problemet? Det er ikke alltid så lett å se disse jentene som gjennom blikk og andre signaler styrer venninnene. Er datteren din med på fritidsaktiviteter? Går hun bra sammen med de andre jentene i klassen? 13
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #7 Skrevet 9. februar 2021 Meld fra til skolen og bytt skole Anonymkode: dfa3d...4f3 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #8 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sånn går det når foreldre lærer barna at de skal være snille og lydige overfor andre. De blir ekstremt lett å utnytte fordi barna tror det er sånn det skal være. Anonymkode: 77968...822 Eh, altså, barn er forskjellige. Noen er sjenerte og lite selvhevdende, mens andre er dominerende. Innad i en stor søskenflokk (oppdratt i samme sosiale miljø) kan man feks finne hele spekteret av personlighetstyper. Ts: Det høres såpass usunt ut at jeg også ville vurdert å bytte skole. Anonymkode: 58e83...dd7 8
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #9 Skrevet 9. februar 2021 Jeg ville spurt om å kunne ha et møte med lærer for å se om dette er blitt oppdaget i skoletiden, og hva de eventuelt gjør med det. Læreren burde også ta et tak og ha samtale med både jenta og hennes foreldre. Har datteren din flere venner? Isåfall prøv å få med disse hjem, finn på noe gøy med de, bygg oppunder disse relasjonene. På den måten vil datteren din etterhvert kanskje heller være med disse enn hun andre. Har en sønn på 10 år selv, så får helt vondt i magen når jeg tenker på hvordan datteren din har det. Det er rett og slett mental terror, der jenta trykker datteren din ned. Kanskje hun ikke har det så bra hjemme og ikke blir sett og hørt, og prøver derfor å være sjef på en annen arena (på skolen). Men det er IKKE greit! Anonymkode: a52d2...79c 12
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #10 Skrevet 9. februar 2021 Dette var helt forferdelig å lese. Stakkars jenta di, sånn skal man jo ikke ha det. Et alternativ er jo alltids å bytte skole, eller begynne å invitere andre venner med hjem og gjør en skikkelig innsats for å skape nye vennskap mellom jenta di og andre barn. Det går an å sende henne på aktiviteter, f.eks i kampsport får man mye selvtillit og mestringsfølelse, og man møter mange andre barn. Mine barn har også blitt mye stødigere i sine meninger etter at de startet der, de har mer "bein i nesa". Kjempeflott! Da jeg var liten, hadde jeg en veldig spesiell venninnne. Hun var litt sånn "låne og aldri gi tilbake" og ganske freidig generelt, hadde ingen empati og sånt noe. Jeg husker min mor tok tak i jenta ved en anledning og satte henne skikkelig på plass. Min mor var tydelig og autoritær, og jeg ble nesten redd henne selv. Fantastisk. Man kan fint si at jenta aldri tok kontakt med meg igjen, og det gikk litt rykter om at mi mor var "steingal og dritstreng" etterpå, men hurra for mi mor, sier jeg bare. Lite pedagogisk, lite snilt, ingen empati og det kom rett og slett fra faen i mi mor. Det var mer innafor da jeg var liten, nå skal jo barn behandles som glass, uansett hvor grusomme de er. Så fælt som din datter har det, så ville jeg vurdert å gjøre det samme. Anonymkode: 5feca...b8f 10
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Skrevet 9. februar 2021 Ville prøvd å navigere datteren min sakte men sikkert bort fra denne venninna. Fælt å si det, men sånn hadde jeg nok prøvd å gjøre det. Anonymkode: 9c94c...915 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #12 Skrevet 9. februar 2021 Får helt vondt av å lese dette. Føler selv jeg var i en litt liggnende situasjon da jeg var på samme alder. Jeg har i ettertid tenkt at det egentlig var mobbing, og det høres jo ut som det er det "venninnen" til datteren deres driver med. Kritiserer alt ved henne, klær, mat, bilen deres osv. Det er sikkert sagt mye som dere ikke har fått høre. Har de mobil? har dere sett hvordan tonen er på meldinger? Stakkars begge to. De er bare barn og trenger hjelp for å komme seg ut av det her. Venninnen til dattern din har nok sett og lært en del hjemme eller fra tv. Et eller annet sted. Hun trenger hjelp for å korrigere oppførselen din og lære andre måter å oppføre seg på. Datteren deres trenger å bygge opp selvtilit og selvfølese. Hun kan lett havne i et dårlig spor hvor hun lar bekjentaskepar trykke henne ned, nå er det venninner ettervhert kan de bli kjipe kjærester. Jeg ville tatt kontakt med skolen og krevd at de lagde en plan som skal følges opp. Da har du mer å gå på om det skulle ekskalere. Er det en helsesykepelier ved skolen som barnet ditt kan snakke med? Jeg vill absolutt tenkt at det kan være fint for henne med noen andre vokesene å snakke med. Sette ord på alt som har skjedd og fortsatt skjer. Venninnen til datteren din håper jeg får hjelp av barneverntet og eller BUP. En ting er å oppføre seg sånn som barn, når hun blir eldre blir det større konsekvenser og hun vil slite enda mer om denne kursen fortsetter. Som mange andre skriver så håper jeg dere spiller på andre venner, på skolen og utenfor skolen. Er det andre foreldre ved skolen som også ser dette problemet? Kan det være flere barn som blir mobbet av samme person. Anonymkode: 6008f...622 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #13 Skrevet 9. februar 2021 Jeg hadde blitt kjempesint om dette var mitt barn som gjennomgikk dette. Sint på foreldrene til jenta, og på skolen, som lar det hele skje. Jeg hadde nok ikke kjeftet, men jeg hadde blitt streng om at det SKAL slutte. oppførselen kan ikke fortsette. Det GÅR ikke. Det er nok bare skolen som kan handle på en god måte, feks ha møte med dere foreldre. Ha møte med begge barna. Ha møte med hun jenta alene. Her må jo foreldrene hennes være de som virkelig tar tak. De må virkelig ikke tillate oppførselen. Feks gi henne husarrest om skolen rapporterer at hun fortsatt gjør det. Anonymkode: 6f491...da4 4
Spretterten Skrevet 9. februar 2021 #14 Skrevet 9. februar 2021 Har dere tatt det opp med skolen, rektor og lærer? Jeg forstår det slik at dette også foregår i skolesammenheng. Viktig at de gjøres oppmerksom på hvordan det påvirker datteren din. Her kan lærere og assistenter gjøre noe for å bedre miljøet. Er de delt opp i kohorter, så kan være en ide å bytte kohort -dersom det kan være til hjelp ? Drøyt at ditt barn skal måtte bytte skole kun på grunn av denne venninna som ikke har de beste forutsentningene, som gjør at hun prøver å kontrollere andre og særlig ditt barn i dette tilfellet. Ditt barn bør helt klart få litt avstand fra henne og ha andre å spille på. 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #15 Skrevet 9. februar 2021 Jenta kan vel ikke akkurat kalles venninne da. Snakk med læreren og jentas foreldre. Anonymkode: 3bae5...c17 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #16 Skrevet 9. februar 2021 Jeg hadde ikke akkurat byttet skole da det da på en måte er din datter som blir straffet selv om hun ikke har gjort noe galt. Men jeg hadde absolutt startet med en samtale med læreren. Sett på muligheter for å oppfordre til andre grupperinger, sørge for at de ikke jobber sammen på gruppearbeid osv. Er det noen aktiviteter utenfor skolen der den andre jenta ikke er? Så kanskje hun kan knytte bedre relasjoner til andre elever på den arenaen. Er det ikke bedring ville jeg bedt om et møte med foreldrene. Anonymkode: 1e397...f9f 2
Fiffig Skrevet 9. februar 2021 #17 Skrevet 9. februar 2021 Høres smått sosiopatisk ut; en personlighetstype jeg kjenner godt. Da jeg selv hadde en sånn venninne, prøvde foreldrene mine å fikse det med å snakke med foreldrene hennes. Det endte med at hun ble flinkere til å skjule problemadferden sin. Det ble ikke bra før jeg mange år senere endelig klarte å bryte selv, men det beste for dattera deres er om dere klarer å få henne vekk fra det. Finnes det parallellklasser på skolen å bytte til? Andre skoler i nærheten? Av egen erfaring; det er lettere å komme seg vekk fra slike mennesker ved å fjerne seg mest mulig fra dem fysisk. 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #18 Skrevet 9. februar 2021 Hadde bedt om møte med skolen og denne alfatispen av en veninnes foreldre. vi hadde en slik immun barndom. En diktator som ødela en hel klasse Anonymkode: 53b8d...9b9 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 9. februar 2021 #19 Skrevet 9. februar 2021 Hadde tatt det opp med skolen. Kanskje hun kan bytte klasse (hvis de er to eller flere klasser på trinnet). Ellers ville jeg rett og slett sagt at den jenta får ikke lov til komme på besøk hit, og du får ikke lov til å besøke henne. Med såpass små barn kan man som foreldre ennå styre omgangskretsen noe, og det ville jeg benytta meg av så fort som mulig. Deretter hjulpet datteren min med å finne seg andre venner.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #20 Skrevet 9. februar 2021 Takk for mange gode svar! Vi bor i distrikts-Norge, så skole- eller klassebytte går ikke. Det er også den eneste vennina som bor innenfor en mils omkrets, bare en kilometer herfra. Det er vanskelig å ta dette opp med vennina eller hennes foreldre. Vi er sikre på at de vil oppleve det som et overtramp, og at reaksjonen fra barn og voksne vil reflektere negativt på vår datter. På den andre siden er skolen styrt av en maktløs og overarbeidet rektor, og lærerne er i stor grad bare til stede. De får ikke med seg så mye, og barna er vare på å komme i en "spesiell" situasjon der læreren passer ekstra godt på de. Ellers er det jo dette med at vi støtter ekstra mye opp om samværstid med andre venner. Det er viktig og en litt langdryg prosess, at jenta vår blir trygg på andre og at hun kan være med de andre. Det føles likevel ikke som...nok? Anonymkode: ca6b0...537 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå