Gå til innhold

Har jeg rett på penger?

Anbefalte innlegg

Gjest Tiffanyb.
Skrevet

Hallo,

jeg har aldri hatt noen jobb, jeg ble ferdig med vgs for 2 år siden. Sliter veldig med å skaffe meg jobb. Har jeg rett på sosial stønad? Jeg eier ingenting, jeg har samboer men alt vi eier er jo hans. Hva slags stønad kunne jeg isåfall fått? Jeg har også problemer med ryggen, at jeg fort blir sliten, derfor leter jeg etter en jobb uten tunge løft og som er deltids, tror ikke ryggen min vil orke en fulltidsstilling. Har jeg rett på uføretrygd da?

Kan jeg ringe til sosialkontoret og fortelle dem det samme som jeg har skrevet her? Bare for å høre om jeg har en sjangs til å få stønad, så det ikke blir helt forgjeves å fylle ut alle skjemaer og kopier av ditt og datt og regninger osv osv i tilfelle jeg ikke har rett på noenting?

Håper på saklige svar

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Hør med Aetat om du kan få attføring så du kan komme deg ut i arbeid. Om du har rett på penger fra sosialen kommer an på inntekten til samboeren din.

Skrevet

hvorfor kommer det an på sambos inntekt? han har jo ikke underholdningsplikt slik ektefeller har?

Gjest Bellatrix
Skrevet

I forhold til sosialkontoret så har han det. Der må alt annet være prøvd.

Skrevet

Din og samboers inntekt ses samlet om en av dere søker sosialhjelp.

Skrevet

Selvfølgelig kan du ringe sosialkontoret og spørre, men jeg tror du har liten mulkighet til å få sosialhjelp.

Kanskje ville det være bedre for deg om du fikk en avtale på a-etat som noen her foreslo for å se om du har mulighet til å få en praksisplass el.l.

Jeg må, og jeg er saklig, si at jeg syns det er tragisk å lese om et så ungt menneske som deg som tydeligvis ikke ønsker å jobbe - at man blir for sliten er for meg ingen grunn til å skulle uføretrygdes, trening er nok en bedre medisin mot det du lider av da!

Skrevet

Tiffany skrev:

Kan jeg ringe til sosialkontoret og fortelle dem det samme som jeg har skrevet her? Bare for å høre om jeg har en sjangs til å få stønad, så det ikke blir helt forgjeves å fylle ut alle skjemaer og kopier av ditt og datt og regninger osv osv i tilfelle jeg ikke har rett på noenting?

Uff nei, tenk å fylle ut noen skjema helt forgjeves ... Kanskje sosialkontoret kunne sende en saksbehandler hjem til deg istedet - det hadde vel vært det beste?

Ærlig talt - jeg synes det er skremmende å lese slike innlegg.

Skrevet

Synes dette var frekke svar.

Selvsagt kan du bare ringe og høre med de på sosialkontoret. Livet utenfor KG er ofte mye hyggeligere, og man får som regel bedre svar!

Gjest Kittykat, ikke innlogget
Skrevet
Selvfølgelig kan du ringe sosialkontoret og spørre, men jeg tror du har liten mulkighet til å få sosialhjelp.

Kanskje ville det være bedre for deg om du fikk en avtale på a-etat som noen her foreslo for å se om du har mulighet til å få en praksisplass el.l.

Jeg må, og jeg er saklig, si at jeg syns det er tragisk å lese om et så ungt menneske som deg som tydeligvis ikke ønsker å jobbe - at man blir for sliten er for meg ingen grunn til å skulle uføretrygdes, trening er nok en bedre medisin mot det du lider av da!

Poenget er jo bare det at å få behandling mot ryggplager o.l. koster penger. Masse penger.

Men jeg er enig med deg. Det første hovedinnlegger burde gjøre er faktisk å gå til legen og undersøke om h*n kan få noen behandling for ryggen ( kiropraktor/fysioterapaut ).

Jeg har selv veldige plager med ryggen og jeg går nå til kiropraktor og fysioterapaut.

Desverre så vil ikke jeg få dette dekket fordi de får ikke støtte fra staten ( eller noe sånt ) så det er ingen vits for meg å få egenandelskort og så få timene dekket av trygdekontret når man er kommet over egenandelsbeløpet.

Dette fikk jeg vite i dag.

Så jeg må betale ut av egen lomme og det vil gå en del penger på det ja.

Men det vil være verdt pengene. Du vil bli bedre i ryggen og til slutt så kan du kanskje jobbe i fulltidsjobb.

Min rygg tåler ikke noe fulltidsjobb nå, men vi får se hvordan det blir i framtiden.

Uansett, så ville jeg tatt en telefon til legen angående ryggplagene. Kanskje du kan få rehabiliteringspenger. Og så kan du kontakte aetat angående attføringspenger.

Men ryggen, det bør og må du gjøre noe med. Jeg gikk lenge uten å gjøre noe med det. Og det angrer jeg på nå, men gjort er gjort.

Lykke til!

Skrevet

Jeg reagerer også på hovedinnlegget. Trådstarter bor gratis sammen med samboer og blir underholdt av ha. Hvorfor skal da sosialkontoret gi henne penger? Sosialhjelp er absolutt siste utvei, og terskelen skal være høy.

Trådstarter: du er fortsatt ung, og du bør heller prøve å tenke deg hvilke ønsker du har ang jobb i framtida. Sosialstønad er ingen løsning på sikt. Finnes mange jobber som ikke innebærer tunge løft, men som en annen nevnte her så kan det være nødvendig å ta mer utdannelse for å få en slik jobb. Å jobbe dreier seg ikke bare om å skaffe penger. Det kan både være sosialt og utviklende. Å bli uføretrygded i så ung alder er ingen god løsning, husk på at du har mye igjen av livet ditt!

Lykke til :)

Skrevet

det kommer vel litt an på?

etter at jeg var ferdig på skolen, før jeg fikk meg jobb, bodde jeg hjemme hos mamma.

I den perioden før jeg fikk jobb og flyttet for meg selv, så fikk jeg faktisk støtte fra sosialen til å betale for meg hjemme (selv om jeg ellers hadde levd på mamma om de ikke støttet meg, og de spurte ikke om hennes inntekt).

jeg fikk da med skriftlig fra mamma hvor mye jeg måtte betale i husleie og sosialen dekket dette + litt ekstra til "livsopphold".

hvordan dette er når du er samboer vet jeg ikke, det vet de helt sikkert på sosialen.

som andre sier, ang ryggen så bør du definitivt oppsøke legen din og finne ut om det er ting du kan gjøre eller om du bør få støtte pga at du evt ikke kan jobbe grunnet den.

kan du jobbe deltid og uten tunge belastninger, så er det jobbmuligheter for deg likevel.

det er flere kontorjobber (sekretær, resepsjon, callsentre etc etc) som søker etter medarbeidere i deltid eller heltids stillinger (ihvertfall i oslo).

der er det mest sitting, så om det er tunge løft og gåing/løping du blir sliten av, så går dette fint.

oppsøk aetat, jeg mener jeg fikk dagpenger på ett tidspunkt... men var vel da med på ett prosjekt.

ta også kontakt med vikarbyråene, der kan du spesifisere at du ikke kan ta tunge jobber og at du ønsker deltid.

Skrevet
Hallo,

jeg har aldri hatt noen jobb, jeg ble ferdig med vgs for 2 år siden. Sliter veldig med å skaffe meg jobb. Har jeg rett på sosial stønad? Jeg eier ingenting, jeg har samboer men alt vi eier er jo hans. Hva slags stønad kunne jeg isåfall fått? Jeg har også problemer med ryggen, at jeg fort blir sliten, derfor leter jeg etter en jobb uten tunge løft og som er deltids, tror ikke ryggen min vil orke en fulltidsstilling. Har jeg rett på uføretrygd da?

Håper på saklige svar

Det er vel ingen som har noe som heter RETT til sosialhjelp.

At du er samboer spiller inn. De vil se på deres totale inntakekt. Hva dere skal klare av hans økonomi.

Du må betille time for å få søkt om hjelp.

Er problemet med ryggen dokumentert av lege? eller er det at du aldri har jobbet at du er sliten?

Det kan faktisk gå utover rygg å ikke gjøre noe. Uten at jeg vet hva som mangler deg.

er det dokumentert av lege, så kan du søke a-etat.

Nå har sosialkontor/aetat beg å samarbeide. Dette pga unge ledige ikke skal bli passive mottakere av s.hjelp.

Står du meldt ledig hos A.eta`? hvis ikke vil sikkert s.kontoret forlange det-

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Det er vel ingen som har noe som heter RETT til sosialhjelp.

Selvsagt har man rett til sosialstønad... Enten har man krav på det, eller så har man ikke.

Det flere sier her om samboere stemmer ikke. Sosialkontorene prøver ofte å vri seg unna med dette, men så lenge man ikke er gift har man ikke underholdningsplikt ovenfor hverandre. Derfor bør du ikke bruke ordet "samboer" når du snakker med dem, men si at du deler leilighet med en venn. Du må også ha en husleiekontrakt i ditt navn, pådin del av husleia. Da vil du få dekket husleie, pluss rundt fire tusen i livsopphold i tillegg.

De kommer til å kreve at du registrerer deg hos aetat, så det kan du like gjerne gjøre først. Der kan de også svare på hvilke muligheter du har for å få uføretrygd, attføring osv.

Gjest sliter ræva av meg på jobb
Skrevet

Det er husholdets samlede inntekter som teller. enten man er sambo/gift eller hva det er.

Er vel en grunn til at man velger samboerskap? da er man sammen:

alle andre utveier skal være prøvd før man får hjelp.

Gjest ryggplaget
Skrevet
Poenget er jo bare det at å få behandling mot ryggplager o.l. koster penger. Masse penger.

Men jeg er enig med deg. Det første hovedinnlegger burde gjøre er faktisk å gå til legen og undersøke om h*n kan få noen behandling for ryggen ( kiropraktor/fysioterapaut ).

Jeg har selv veldige plager med ryggen og jeg går nå til kiropraktor og fysioterapaut.

Desverre så vil ikke jeg få dette dekket fordi de får ikke støtte fra staten ( eller noe sånt ) så det er ingen vits for meg å få egenandelskort og så få timene dekket av trygdekontret når man er kommet over egenandelsbeløpet.

Dette fikk jeg vite i dag.

Så jeg må betale ut av egen lomme og det vil gå en del penger på det ja.

Men det vil være verdt pengene. Du vil bli bedre i ryggen og til slutt så kan du kanskje jobbe i fulltidsjobb.

Min rygg tåler ikke noe fulltidsjobb nå, men vi får se hvordan det blir i framtiden.

Uansett, så ville jeg tatt en telefon til legen angående ryggplagene. Kanskje du kan få rehabiliteringspenger. Og så kan du kontakte aetat angående attføringspenger.

Men ryggen, det bør og må du gjøre noe med. Jeg gikk lenge uten å gjøre noe med det. Og det angrer jeg på nå, men gjort er gjort.

Lykke til!

Jeg er kroniker og går tilkiropraktor/fysioterap.

Du får ikke disse to på egenandelskortet,men du får dekt 40 kr av hver beh. Om du har henv fra legen. Da egenandelskortet ditt er oppbrukt, da går du over på egenandelskort 2. Når du har betalt 4000 til fysoterapi, så vil tr.kassen dekke all videre beh for deg der.

Enkelte sykdommer, så får du gratis fysioterapi.,

Skulle det ha skjedd skade på jobb, så er det arbgiver plikt å betale. Eks.

Skrevet
Selvsagt har man rett til sosialstønad... Enten har man krav på det, eller så har man ikke.

Det flere sier her om samboere stemmer ikke. Sosialkontorene prøver ofte å vri seg unna med dette, men så lenge man ikke er gift har man ikke underholdningsplikt ovenfor hverandre. Derfor bør du ikke bruke ordet "samboer" når du snakker med dem, men si at du deler leilighet med en venn. Du må også ha en husleiekontrakt i ditt navn, pådin del av husleia. Da vil du få dekket husleie, pluss rundt fire tusen i livsopphold i tillegg.

De kommer til å kreve at du registrerer deg hos aetat, så det kan du like gjerne gjøre først. Der kan de også svare på hvilke muligheter du har for å få uføretrygd, attføring osv.

Noen som kan å snylte+ Jo, når man er samboere så har man det når det gjelder sosialhjelp. Hjelper ikke å fikse leikontrakt osv...Hva adr har du hatt siste mnd eks.

Det ringer en bjelle til meg når noen har gått ut av skole, er ung og ikke har hatt jobb. Å, jeg er så dårlig i ryggen...selvfølgelig blir man dårlig i ryggen av slikt.

Og det er ingen som har krav/rett når det gjelder sosialhjelp- dette er en ordning som skal vurderes strengt i hvert tilfelle.

Det er abselutt siste man gjør....da skal alt være prøvd. Desverre er det en holdning blant dagens unge: jeg har krav/rett for jeg har aldri hatt jobb.

tviler på at a-.etat har 0 å tilby et så ungt menneske på to år.

Skrevet
Jeg er kroniker og går tilkiropraktor/fysioterap.

Du får ikke disse to på egenandelskortet,men du får dekt  40 kr av hver beh. Om du har henv fra legen. Da egenandelskortet ditt er oppbrukt, da går du over på egenandelskort 2. Når du har betalt 4000 til fysoterapi, så vil tr.kassen dekke all videre beh for deg der.

Enkelte sykdommer, så får du gratis fysioterapi.,

Skulle det ha skjedd skade på jobb, så er det arbgiver plikt å betale. Eks.

Jeg går til privat kiropraktor og fysioterapaut.

Iallefall skjønte jeg det sånn, for jeg nevnte egenandelskort til fysioterapauten og da sa hun at jeg ikke ville få noe kort eller få noe dekket fordi hun får ikke støtte fra staten.

Men jeg skal til legen 5 september, så får jeg høre da.

Hun sa at jeg kunne gå til offentlig fysioterapaut, men der er det lange ventelister og jeg kan ikke vente i det hele tatt. Så det er enten nå eller aldri.

Skrevet
Jeg går til privat kiropraktor og fysioterapaut.

Iallefall skjønte jeg det sånn, for jeg nevnte egenandelskort til fysioterapauten og da sa hun at jeg ikke ville få noe kort eller få noe dekket fordi hun får ikke støtte fra staten.

Men jeg skal til legen 5 september, så får jeg høre da.

Hun sa at jeg kunne gå til offentlig fysioterapaut, men der er det lange ventelister og jeg kan ikke vente i det hele tatt. Så det er enten nå eller aldri.

Jeg hadde henv til kiropraktor,men valgte selv hvem. Tok en privat. Uansett, så får jeg 40 kr igjen av hver beh.Sender inn kvittering da beh er ferdig. Får ikke skrevet på egenandelskort uansett hva du velger. Det gjelder også fysoterapi.

Husk å føre opp bussbill t/r for hver beh. Dette er noe folk glemmer. For meg blir det mye penger igjennom et år.

Nå går jeg til fysoterapi. Også han privat. Nå har vi kommet så langt på året at jeg er på egenandelskort 2. Om 12 beh, så ar jeg nådd taket på 4000 kr der, så da dekker tr.kontoret de beh jeg trenger resten av året.

Skrevet
Det er husholdets samlede inntekter som teller. enten man er sambo/gift eller hva det er.

Er vel en grunn til at man velger samboerskap? da er man sammen:

alle andre utveier skal være prøvd før man får hjelp.

men dette gjelder ikke dersom man bor hjemme hos foreldre etter utdanning før jobb, jeg fikk nemlig støtte fra sosialen mens jeg bodde hjemme.

hva mamma tjente trengte vi ikke oppgi, kun skriftlig fra henne at jeg skulle betale husleie for å bo der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...