Gå til innhold

Sørger over å ikke kunne få flere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så fortvilet.. Ville så gjerne få flere, med ikke altfor stort aldersgap. Men hen fyller fire i år, og vi har ennå ikke fått flere.. 

jeg har fått påvist pcos, og gikk ned ti kg, men fortsatt nada. Ble deprimert og la på meg nesten alt igjen.. 

Legen har henvist meg til gyn, for å få noe tabletter for det. Men har ikke hørt noe. Sist jeg var der, ba hun meg bare om å slanke meg, så vet ikke om det hjelper denne gangen heller. 

og nå vil de få så stort aldersgap at de ikke er nær hverandre 😪😪 

måtte bare lufte litt, har ingen jeg kan snakke med..

Anonymkode: 3a685...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er så fortvilet.. Ville så gjerne få flere, med ikke altfor stort aldersgap. Men hen fyller fire i år, og vi har ennå ikke fått flere.. 

jeg har fått påvist pcos, og gikk ned ti kg, men fortsatt nada. Ble deprimert og la på meg nesten alt igjen.. 

Legen har henvist meg til gyn, for å få noe tabletter for det. Men har ikke hørt noe. Sist jeg var der, ba hun meg bare om å slanke meg, så vet ikke om det hjelper denne gangen heller. 

og nå vil de få så stort aldersgap at de ikke er nær hverandre 😪😪 

måtte bare lufte litt, har ingen jeg kan snakke med..

Anonymkode: 3a685...b97

Hva med å bare slå på stortrommen? Book deg fertilitetsutredning hos en ivf privatklinikk. Det koster rundt 3000kr. Da får du et skikkelig svar på kort tid. De vil også hjelpe dem med medisiner du trenger. Har du råd så kan det kanskje være lurt å se på ivf også. Koster gjerne rundt 50.000kr privat for et forsøk, men veldig ofte kan du komme inn allerede på neste mens og da er veien til barn litt kortere.

Det viktigste er å lage en plan og å gjøre det du kan for å komme deg et skritt videre. Barnedrømmen er ikke over, men du må kanskje gjøre noe mer aktivt.

Anonymkode: 72914...5b8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt blir ikke slik vi har forestilt oss dessverre. Du får heller bare prøve å tenke positive. Det er vel bedre få ett barn til med aldersgap enn ikke å få barn? 

Prøv å endre fokus. Tenk at du nå skal fokusere på å bli gravid å ikke noe annet. Du har blitt gravid før så det kommer til å gå igjen :) men noen ganger kan det ta tid for noen dessverre. Jeg har 10 år mellom meg å min søster. Å vi er kjempegode venner :) 

Anonymkode: 854b3...f8f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner frustrasjonen din - jeg er i samme situasjon selv - men tenker litt annerledes om det. Det er mange fordeler også med stort aldersgap på barna, både for store og små. Fokuser på dem

Anonymkode: 069eb...e17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Større aldersforskjell er også fint. Og nærhet på søsken går vel ikke på alder..? Jeg og min bror har nesten ingen kontakt og det er 2 år mellom oss. Mannen og søsteren har 7 år mellom hverandre og er omtrent bestevenner.  Jeg har 3 barn og det er 5 og 6 år mellom dem. Tror du må legge om tankene litt her, og ikke gi opp prøvingen.

Jeg har pcos og har fått fin og stabil syklus med hjelp av medisiner via gynekolog (er også overvektig).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sørger fordi etter 4 år har vi ennå ikke fått nr 1.

Det er trist det. 

Anonymkode: f7331...47b

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ønsket om at de skal være 'nære' som små. Men selv med liten aldersforskjell er ikke det noen garanti. Barna kan bli svært forskjellige og like ulike ting som aktivitet. 

Så kan du også tenke at mesteparten av sitt liv skal de faktisk være voksne. Da betyr aldersforskjell lite. Det er 4 år mellom min søster og meg, og min bror er ti år yngre enn meg. Har hatt et nokså nært forhold til min søster hele oppveksten, men ble veldig nært først da vi var voksne. Min bror hadde jeg jo et 'omsorgsforhold' til da jeg bodde hjemme, så flyttet jeg ut da han var 9 år. Da jeg etter år med utdanning og jobb utenbys etter noen år flyttet til hjembyen igjen, reiste han i militæret. Nå som voksne har vi fått et godt og nært forhold. 😊

Ikke plag deg selv med å stresse i forhold til aldersgap ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg veldig godt ❤ 

Vi har et barn på 8 år, begynte å prøve når han var 2.. Har hele livet sett for meg to tette. 

Ble gravid, men mistet veldig tidlig... Ikke vært gravid siden. Ingenting feil ved meg, men mannen har treg og dårlig sæd. Er i samtale med GYN, men tross regelmessige sykluser, eggløsning hver mnd til samme tid... Så får vi ikke IVF pga. jeg veier for lite. NULL fokus på han som faktisk har dårlige svømmere... 

Etter 6 år som prøvere er jeg inneforstått med at det ikke blir flere barn... Grensa mi for når siste barn skal komme flyttes stadig framover, men må nok snart sette en strek grunnet alder uansett. 

Synes det er veldig trist å tenke på at han ikke får oppleve gleden av å ha et søsken.. ❤ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryd30 skrev (18 minutter siden):

Skjønner deg veldig godt ❤ 

Vi har et barn på 8 år, begynte å prøve når han var 2.. Har hele livet sett for meg to tette. 

Ble gravid, men mistet veldig tidlig... Ikke vært gravid siden. Ingenting feil ved meg, men mannen har treg og dårlig sæd. Er i samtale med GYN, men tross regelmessige sykluser, eggløsning hver mnd til samme tid... Så får vi ikke IVF pga. jeg veier for lite. NULL fokus på han som faktisk har dårlige svømmere... 

Etter 6 år som prøvere er jeg inneforstått med at det ikke blir flere barn... Grensa mi for når siste barn skal komme flyttes stadig framover, men må nok snart sette en strek grunnet alder uansett. 

Synes det er veldig trist å tenke på at han ikke får oppleve gleden av å ha et søsken.. ❤ 

Dere vil betale privat for ivf og får det likevel ikke?

Anonymkode: f4987...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dere vil betale privat for ivf og får det likevel ikke?

Gynekologen min har søkt om å få det offentlig, ved et annet sykehus da de ikke tilbyr ivf her, den søknaden ble underkjent, med beskjed om at jeg må opp i vekt før de kan godta. Har ikke kontaktet private ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryd30 skrev (1 minutt siden):

Gynekologen min har søkt om å få det offentlig, ved et annet sykehus da de ikke tilbyr ivf her, den søknaden ble underkjent, med beskjed om at jeg må opp i vekt før de kan godta. Har ikke kontaktet private ennå.

Hvorfor får dere det fra det offentlige, når dere allerede har en 8 åring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor får dere det fra det offentlige, når dere allerede har en 8 åring?

Reglene rundt dette har jeg ikke satt meg inn i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryd30 skrev (1 time siden):

Reglene rundt dette har jeg ikke satt meg inn i. 

Mulig derfor dere har fått avslag? Dere har jo allerede barn, ingen grunn til at Staten skal betale store summer fordi dere ønsker enda et.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan adopsjon være et alternativ? Vi gjorde det etter at det siste søskenforsøket endte i en MA i uke 13. Angrer nesten på at vi prøvde så lenge, det var så mye tårer og frustrasjon. Adopsjonsprosessen tok litt over halvannet år fra start til slutt og vi ble foreldre til en helt nydelig liten toåring. Veldig lykkelig løsning for oss i alle fall!

Anonymkode: 50b06...ad4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsken kan være nære selv om alderforskjellen er stor. I hvertfall som voksne. Vi er tre søstre, det er 7 år mellom yngste og mellomste og 10 år mellom mellomste og yngste, altså 17 år mellom eldste og yngste. Vi har et veldig nært forhold og merker knapt aldersforskjellen. Som alle andre forhold så er ikke søskenforhold noe annerledes, man må ha «kjemi», at man er søsken er ingen garanti for at man kommer godt overens. 

Så synes du ikke skal stresse med at aldersforskjellen blir større enn ønsket. 

Anonymkode: afee3...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryd30 skrev (6 timer siden):

Du vil få ivf i det private. De er ikke så nøye på dette med overvekt og undervekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mulig derfor dere har fått avslag? Dere har jo allerede barn, ingen grunn til at Staten skal betale store summer fordi dere ønsker enda et.. 

Nei. Om jeg går opp x-antall kg for å komme innunder en viss BMI får vi godkjent.

Vet forøvrig om at par som har fått søskenforsøk ved norsk sykehus (altså begge barna er ivf), så tror ikke det er regler på dette. :)

Barnet vårt ble forøvrig til på den naturlige måten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du vil få ivf i det private. De er ikke så nøye på dette med overvekt og undervekt.

Tusen takk for svar ❤ Har ventet litt med å kontakte de i redsel for å få samme beskjed der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryd30 skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for svar ❤ Har ventet litt med å kontakte de i redsel for å få samme beskjed der.

Svarer jeg også da, siden jeg var litt undervektig da vi startet med IVF privat (vi søkte ikke offentlig, men fortsatte privat hvor vi hadde vært til utredning). Jeg har regelmessig syklus og normale hormonverdier, og da var ikke undervekten problematisk. De tok det ikke opp, det var jeg som spurte. Legen sa at undervekt kunne føre til hormonforstyrrelser/manglende eggløsning, men utover det var det ikke et problem. Det kan nok være annerledes hvis det er grunn til å tenke at vekten kan handle om en spiseforstyrrelse eller et fysisk problem urelatert til infertiliteten også, men det høres ut på det du skriver som dere fikk avslag kun basert på BMI, og det var altså ikke noe tema for oss. 

Anonymkode: cbf13...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryd30 skrev (9 minutter siden):

Nei. Om jeg går opp x-antall kg for å komme innunder en viss BMI får vi godkjent.

Vet forøvrig om at par som har fått søskenforsøk ved norsk sykehus (altså begge barna er ivf), så tror ikke det er regler på dette. :)

Barnet vårt ble forøvrig til på den naturlige måten. :)

Vet det ikke er bare-bare å gå opp i vekt, men kunne du blitt henvist til noen for å få hjelp til dette? Evt kjøpe næringsdrikker på apotek/lage energitett mat selv?

Vil jo tro det private også ikke gir IVF ved sterk undervekt....

Anonymkode: 9c950...267

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...