Gå til innhold

Strikking av vest


UnicornSpaceship

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg er ganske ny i strikke-gamet, men har nylig blitt så inspirert av mine farmor og tante, som alltid har strikket flotte ting til meg gjennom oppveksten. Nå har jeg lyst til å prøve å følge litt i deres fotspor, men vil også at det skal være en liten overraskelse. Strikket et par votter nylig, og det gikk helt greit. Har lyst til å prøve noe litt større nå, og har bestemt meg for å prøve meg på en vest uten ermer. Her kommer imidlertid problemet; siden jeg vil overraske strikke-ekspertene mine, har jeg ikke så veldig stor mulighet til å spørre dem om hjelp. Jeg lurte derfor på om det finnes noen der ute som kan hjelpe en lettere fortapt strikker på sin vei videre???

 

Det har seg nemlig slik at i oppskrifta jeg har er det ikke oppgitt noen lengde på pinnene. Jeg har vaiere på 60, 80 og 100 cm, men jeg vet ikke om noen av dem kan brukes på noe så stort som en vest? Er det noen som har forslag til hvordan vaier jeg burde bruke? Det skal for øvrig også strikkes dobbelt hvis det har noe å si 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Føsleguri

Jeg har ikke lenger pinner enn 80 cm som er helt normalt å bruke på genser eller vest.

Jeg ville ikke brukt 60 cm, det kan bli trangt med masker på pinnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal strikke rundt så må du sørge for at pinnen ikke er lenger enn omkretsen (overvidde). Men om du skal strikke frem og tilbake så ville jeg brukt 80-100 cm, alt ettersom hva du liker :) 

Anonymkode: 6dc01...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (3 timer siden):

Hvilken vest skal du strikke?😄

Den heter "Venn-vest" 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du skal strikke rundt så må du sørge for at pinnen ikke er lenger enn omkretsen (overvidde). Men om du skal strikke frem og tilbake så ville jeg brukt 80-100 cm, alt ettersom hva du liker :) 

Anonymkode: 6dc01...692

Hmm  er ikke helt sikker på hva forskjellen er😅 Tror jeg bare har strikket rundt før , og i starten skal jeg gjøre det også på denne vesten, men så når jeg begynner på ryggen står det at jeg skal fortsette fram og tilbake med glattstrikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

UnicornSpaceship skrev (Akkurat nå):

Hmm  er ikke helt sikker på hva forskjellen er😅 Tror jeg bare har strikket rundt før , og i starten skal jeg gjøre det også på denne vesten, men så når jeg begynner på ryggen står det at jeg skal fortsette fram og tilbake med glattstrikk

Da starter du med en rundpinne som er litt kortere enn hva omkretsen på vesten skal være (bruker du for lang pinne vil du ikke klare å strikke rundt). Gjør ikke noe å fortsette med samme pinne når du skal strikke frem og tilbake senere :) 

Anonymkode: 6dc01...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strikket vest på 60 cm pinne, gikk helt fint det. Bedre med for kort enn for lang pinne uansett, men både 60 og 80 går helt fint. :)

Anonymkode: b17ab...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da starter du med en rundpinne som er litt kortere enn hva omkretsen på vesten skal være (bruker du for lang pinne vil du ikke klare å strikke rundt). Gjør ikke noe å fortsette med samme pinne når du skal strikke frem og tilbake senere :) 

Anonymkode: 6dc01...692

Skjønner (nesten), tusen takk! Kan hende dette blir å holde meg i hånda litt vel mye, men vesten skal ha overvidde 104cm og da kan jeg bruke 100cm ?  Hva er forresten forskjellen på å strikke frem og tilbake og å strikke rundt egentlig? 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har strikket vest på 60 cm pinne, gikk helt fint det. Bedre med for kort enn for lang pinne uansett, men både 60 og 80 går helt fint. :)

Anonymkode: b17ab...091

Skjønner! Kan være jeg bare overtenker det meste nå som jeg er såpass ny i gamet, men takk så mye for hjelpa alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke 100, men jeg ville brukt 80, da er du sikker på at du ikke strekker for mye i den underveis. :) Når du strikker rundt, så strikker du rette masker hele tiden, rundt og rundt og rundt oppover bolen. Når du strikker frem og tilbake, da har du delt vesten i for- og bakstykke slik at du har plass til ermene, da strikker du forstykket for seg selv og bakstykke for seg selv. Da strikker du rett på retten og vrang på vrangen - frem og tilbake mellom ermehullene. Håper det var forståelig. :)

Anonymkode: b17ab...091

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UnicornSpaceship skrev (1 minutt siden):

Skjønner (nesten), tusen takk! Kan hende dette blir å holde meg i hånda litt vel mye, men vesten skal ha overvidde 104cm og da kan jeg bruke 100cm ?  Hva er forresten forskjellen på å strikke frem og tilbake og å strikke rundt egentlig? 😃

Jeg ville brukt 80, bedre at den er litt kort enn at den blir akkurat passe :) 

ved å strikke rundt så får du jo et plagg som går rundt, altså rundt magen feks. Ved å strikke frem og tilbake så blir det kun fremstykke/bakstykke, og ikke et sammenhengende plagg (om du strikker vest/genser). 

Anonymkode: 6dc01...692

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaaaaah! Så når jeg strikker rundt oppover får jeg en sirkel, mens ved å strikke frem og tilbake får jeg rektangulære stykker (forstykke og rygg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

YES!

Just now, UnicornSpaceship said:

Aaaaaaaah! Så når jeg strikker rundt oppover får jeg en sirkel, mens ved å strikke frem og tilbake får jeg rektangulære stykker (forstykke og rygg)?

 

Anonymkode: b17ab...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

YES!

 

Anonymkode: b17ab...091

Gud, det gir jo mening, tenk at det finnes et logisk system bak alt dette, det er ikke bare uforståelige fremgangssteg i tilfeldig rekkefølge😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

😂😂😂

Strikking er både logikk og matematikk. Og veldig gøy!! Elsker å strikke. Vurderer å tilby strikkeundervisning. Men litt vanskelig akkurat nå da. 😛 

Anonymkode: b17ab...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

UnicornSpaceship skrev (3 minutter siden):

Aaaaaaaah! Så når jeg strikker rundt oppover får jeg en sirkel, mens ved å strikke frem og tilbake får jeg rektangulære stykker (forstykke og rygg)?

Jaaa 🥳

Anonymkode: 6dc01...692

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UnicornSpaceship skrev (2 minutter siden):

Gud, det gir jo mening, tenk at det finnes et logisk system bak alt dette, det er ikke bare uforståelige fremgangssteg i tilfeldig rekkefølge😅

Det vil bli klarere etter hvert 😅 forstår godt at ting er forvirrende i starten 

Anonymkode: 6dc01...692

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...