AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 Noen flere som får angst av å bo i blokk? Jeg får helt hetta. Min kusine bor i 8. etasje i en blokk. Hva skjer hvis det blir brann? Hvordan kommer du deg ut når hele bygget står i fyr og flamme? Hadde aldri klart det. Anonymkode: d2608...629 1
Gjest Føsleguri Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 Jeg bor i blokk og vi har felles brannvarslingsanlegg slik at alarmen i hele bygget/alle leiligheter går dersom det brenner i en leilighet. Hver leilighet er en branncelle som gjør at det tar lang tid før brannen sprer seg til andre leiligheter. Det skal veldig mye til at hele bygget står i fyr og flamme før folk har kommet seg ut. De fleste som omkommer i brann dør vel i vanlig hus, ikke i blokker.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 11 minutter siden, Føsleguri said: Jeg bor i blokk og vi har felles brannvarslingsanlegg slik at alarmen i hele bygget/alle leiligheter går dersom det brenner i en leilighet. Hver leilighet er en branncelle som gjør at det tar lang tid før brannen sprer seg til andre leiligheter. Det skal veldig mye til at hele bygget står i fyr og flamme før folk har kommet seg ut. De fleste som omkommer i brann dør vel i vanlig hus, ikke i blokker. Tar det så lang tid? Jeg tenker liksom at hvis hele 1. og 2. etasje er i fyr og flamme så er det over for min del. Synd, fordi kusinen min bor i en kjempe fin splitter ny blokk som har flere leiligheter til salgs. Blir dårlig av tanken.. Anonymkode: d2608...629
Gjest Føsleguri Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tar det så lang tid? Jeg tenker liksom at hvis hele 1. og 2. etasje er i fyr og flamme så er det over for min del. Synd, fordi kusinen min bor i en kjempe fin splitter ny blokk som har flere leiligheter til salgs. Blir dårlig av tanken.. Anonymkode: d2608...629 En branncelle skal holde minst 30 minutter.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 6 minutter siden, Føsleguri said: En branncelle skal holde minst 30 minutter. Har alle leiligheter brannceller? Anonymkode: d2608...629
Gjest Føsleguri Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har alle leiligheter brannceller? Anonymkode: d2608...629 Alle leiligheter er egne brannceller.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 Brannsikkerhet er en av fordelene ved å bo i blokk! Dersom du leser brannreportasjer i media, legger du raskt merke til at brann i blokkleiligheter nesten aldri gir alvorlige skader på andre enn de som oppholdt seg i den leiligheten der det brenner. Men det har vært noen skikkelig stygge saker med eneboliger i tre. Det er ikke uvanlig at brann sprer seg raskt i eldre trehus, også de som er oppdelt i leiligheter eller vertikaldelte boenheter. Det viktigste du kan gjøre for å sikre deg selv og familien er gode røykvarslere, med fungerende batterier. Det er viktig uansett hvor du bor. Hilsen brann-nevrotiker Anonymkode: 6fceb...f1e 9
GammelKaktus Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 For min egen del så føler jeg meg mer trygg i blokk enn hus med tanke på brann. Bor jo i en branncelle så lenge brannen ikke starter hos meg så går det nok greit. Masse folk her som er våkne til alle tider, noen kommer og noen går, alltid noen som kan få med seg hvis det skjer noe og som kan varsle. Bor man høyt oppe kan man jo investere i taustige eller redningsline så har man muligheter. 😊 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 Et trehus eller halvgammelt rekkehus brenner jo ned på on-time. Blokk betong og brannceller er mye tryggere. Anonymkode: d5c29...723 6
A-hunter Skrevet 8. februar 2021 #10 Skrevet 8. februar 2021 (endret) Føsleguri skrev (30 minutter siden): En branncelle skal holde minst 30 minutter. I blokk er kravet 60 minutter. Som regel er bygget også delt i brannseksjoner. Disse skal stå uskadd gjennom et fullstendig brannforløp i naboseksjonen, altså gjennom fire timer. Endret 8. februar 2021 av A-hunter 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #11 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Noen flere som får angst av å bo i blokk? Jeg får helt hetta. Min kusine bor i 8. etasje i en blokk. Hva skjer hvis det blir brann? Hvordan kommer du deg ut når hele bygget står i fyr og flamme? Hadde aldri klart det. Anonymkode: d2608...629 De fleste blokker er bygget i betong. Betongen sørger for at det er ganske liten fare for spredning fra en leilighet til en annen. Det er uhyre vanskelig at situasjoner som at "hele 1. og 2. etasje brenner" kan oppstå. Noe helt annet er type bygårder fra rundt forrige århundreskifte. Der er utsiden/skallet i mur og alt på innsiden i tre. Disse er også kalt "skorsteinshus", fordi det brenner som inne i en skorstein dersom en leilighet først tar fyr. Jeg har fobi mot brann, og føler meg atskillig tryggere i 8. etasje i en betongblokk, enn f.eks. i et rekkehus bygget av tre eller i en eldre bygård. Anonymkode: f3478...908 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #12 Skrevet 8. februar 2021 Har du vært i leiligheten/blokka til din kusine? Spurt henne om brannsikkerhet osv? Jeg har bare vært i én 8-etasjers blokk på visning, og da fikk jeg se at det faktisk var en ekstra rømningstrapp midt i blokka - i tillegg til det vanlige trappeløpet og heisen. Tipper at jeg ikke hadde visst om rømningstrappa om jeg bare var på vanlig besøk. Anonymkode: b0274...158 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #13 Skrevet 8. februar 2021 38 minutter siden, AnonymBruker said: Brannsikkerhet er en av fordelene ved å bo i blokk! Dersom du leser brannreportasjer i media, legger du raskt merke til at brann i blokkleiligheter nesten aldri gir alvorlige skader på andre enn de som oppholdt seg i den leiligheten der det brenner. Men det har vært noen skikkelig stygge saker med eneboliger i tre. Det er ikke uvanlig at brann sprer seg raskt i eldre trehus, også de som er oppdelt i leiligheter eller vertikaldelte boenheter. Det viktigste du kan gjøre for å sikre deg selv og familien er gode røykvarslere, med fungerende batterier. Det er viktig uansett hvor du bor. Hilsen brann-nevrotiker Anonymkode: 6fceb...f1e Takk.. Ble litt mer roligere nå. Kanskje jeg bare må kuppe til med blokkleilighet! Uansett så er jeg bare ute etter moderne blokker. Der føler jeg meg uansett absolutt tryggest. Anonymkode: d2608...629
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #14 Skrevet 8. februar 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Har du vært i leiligheten/blokka til din kusine? Spurt henne om brannsikkerhet osv? Jeg har bare vært i én 8-etasjers blokk på visning, og da fikk jeg se at det faktisk var en ekstra rømningstrapp midt i blokka - i tillegg til det vanlige trappeløpet og heisen. Tipper at jeg ikke hadde visst om rømningstrappa om jeg bare var på vanlig besøk. Anonymkode: b0274...158 Nei, ikke enda. Må spørre! Anonymkode: d2608...629
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #15 Skrevet 8. februar 2021 20 minutter siden, AnonymBruker said: De fleste blokker er bygget i betong. Betongen sørger for at det er ganske liten fare for spredning fra en leilighet til en annen. Det er uhyre vanskelig at situasjoner som at "hele 1. og 2. etasje brenner" kan oppstå. Noe helt annet er type bygårder fra rundt forrige århundreskifte. Der er utsiden/skallet i mur og alt på innsiden i tre. Disse er også kalt "skorsteinshus", fordi det brenner som inne i en skorstein dersom en leilighet først tar fyr. Jeg har fobi mot brann, og føler meg atskillig tryggere i 8. etasje i en betongblokk, enn f.eks. i et rekkehus bygget av tre eller i en eldre bygård. Anonymkode: f3478...908 Det er jo betryggende!! Jeg føler meg helt sjuk i hodet som tenker sånn men det er vel egentlig ganske vanlig å tenke? Jeg bor i rekkehus av tre nå. Grøss og gru Anonymkode: d2608...629
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #16 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo betryggende!! Jeg føler meg helt sjuk i hodet som tenker sånn men det er vel egentlig ganske vanlig å tenke? Jeg bor i rekkehus av tre nå. Grøss og gru Anonymkode: d2608...629 Jeg vet ikke hva som er vanlig å tenke 😉 Men jeg har hatt sterk fobi mot brann siden jeg var veldig ung, og har derfor nærmest "spesialisert" meg på temaet. Beklager, men jeg kunne aldri bodd i et rekkehus i tre. Da hadde jeg ikke fått sovet. Det betyr ikke at du skal bli redd. Men 99% av norske rekkehus er bygget av tre. Tre brenner. Betong brenner ikke. Så enkelt er det. Søker du opp diverse boligbranner som har hendt, ser du at svært ofte fører brann i rekkehus til at mange andre leiligheter blir berørt. Mange ganger brenner hele "rekka" ned. Tre er tre. Anonymkode: f3478...908 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #17 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke hva som er vanlig å tenke 😉 Men jeg har hatt sterk fobi mot brann siden jeg var veldig ung, og har derfor nærmest "spesialisert" meg på temaet. Beklager, men jeg kunne aldri bodd i et rekkehus i tre. Da hadde jeg ikke fått sovet. Det betyr ikke at du skal bli redd. Men 99% av norske rekkehus er bygget av tre. Tre brenner. Betong brenner ikke. Så enkelt er det. Søker du opp diverse boligbranner som har hendt, ser du at svært ofte fører brann i rekkehus til at mange andre leiligheter blir berørt. Mange ganger brenner hele "rekka" ned. Tre er tre. Anonymkode: f3478...908 Hva med Grenfell Tower? Anonymkode: 13271...e8c
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #18 Skrevet 8. februar 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hva med Grenfell Tower? Anonymkode: 13271...e8c Fy f... Min værste frykt. Anonymkode: d2608...629
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #19 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva med Grenfell Tower? Anonymkode: 13271...e8c Der har det vel avdekket at det var juksa med byggematerialer. Who cares? Det var jo bare fattigfolk der. Det er en byggeteknikk vi omtrent ikke bruker i Norge, så vidt jeg vet. Her kler vi ikke fasadene med plater. Anonymkode: f3478...908 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #20 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Der har det vel avdekket at det var juksa med byggematerialer. Who cares? Det var jo bare fattigfolk der. Det er en byggeteknikk vi omtrent ikke bruker i Norge, så vidt jeg vet. Her kler vi ikke fasadene med plater. Anonymkode: f3478...908 «Who cares»? Anonymkode: 13271...e8c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå