Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg å regne ut hvor langt jeg er på vei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På torsdag fant jeg ut at jeg var gravid <3 Og jeg har litt problemer med å regne meg frem til hvor langt jeg er på vei (?)

Jeg sluttet med p piller (den siste sukkerpillen) 19 november 2020. Da hadde jeg allerede fått en bortfallsblødning. Den forsvant rundt 20 november. 21 desember fikk jeg vanlig mensen igjen. Det var 5 uker etter bortfallsblødningen og dagen jeg sluttet på p pillen.

Jeg skulle ha hatt mensen igjen 18 januar (mandag), hvis den hadde vært regelmessig med 28 dagers mellomrom, men den kom aldri. Jeg tenkte kanskje at den ikke var i syklus enda ettersom jeg nylig hadde sluttet på prevensjon for første gang på 12 år. På torsdagen testet jeg morgenurinen. Den var negativ.
Torsdagen etter der igjen (når mensen var 10 dager forsinket testet jeg morgenurinen igjen. Den var igjen negativ. Torsdagen etterpå (dvs torsdag 4 februar) kom jeg hjem for jobb og jeg bestemte meg for å teste igjen selv om det ikke var morgenurin. Jeg tok den, la den vekk og gikk i dusjen i 20 minutter. Da jeg kom ut og skulle kaste den så jeg at den var svak positiv men det var likevel en tydelig strek. Ettersom den hadde ligget 20 minutter på benken uten å ha blitt lest av ville jeg ta en ny en. Jeg ventet 3,5 timer og tisset på ny pinne. Streken denne gangen ble enda sterkere enn den allerede var for 4 timer siden. Morgenen etter (5 februar) tok jeg en ny en. Sterk strek på den også. Jeg kjøpte meg en ClearBlue med ukesindikator som jeg tok da jeg kom hjem fra jobb samme dag. 2-3 uker stod det på den. Men hvor langt er jeg på vei? Jeg vet jeg skal regnes fra første dag i sist mens som er 21 desember, men i så fall er jeg jo 7+0 dager i dag. Hvorfor ble da testen ikke positiv de andre torsdagene jeg testet?

Jeg tenker i mitt sinn at jeg er 5+1 i dag siden jeg tar utgangpunktet i 2-3 uker + 2 uker før eggløsning og som er en slags "gjennomsnitt" av testen. Er jeg helt på jordet her? 

Jeg har symptomer som (ekstremt) ømme bryster og de to siste dagene våkner jeg på natten fordi det er vondt å snu seg. Dette var noe jeg kjente på før jeg testet positivt på testen. De har forandret fasong og blitt mye hardere og fyldigere. Ellers er jeg veldig trøtt, ekstremt tørst, føler jeg er varmere enn jeg normalt er, og jeg kjenner kribling/små stikking i magen/korsryggen i ny og ne. Ingen smerter. Jeg føler meg også veldig oppblåst og blir fort svimmel hvis jeg gjør fysiske ting som husarbeid, men dette går heldigvis fort over. 

Jeg er helt i ekstase over å være gravid og jeg har vært utrolig heldig som opplevde å bli gravid få fort. Jeg har aldri vært gravid før og er 28 år.

Håper noen er flinkere til dette enn meg.

Anonymkode: c0e2c...a12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når clearblue digital sier 2-3 uker er du 4-5 uker på vei når du tar testen, som du sier.

Mer nøyaktig enn det er ikke så viktig å vite egentlig, for det er termindatoen du får på ultralyd i uke 17-19 som uansett teller :)

Men, det kan jo også hende at du har brukt testene feil (feks ikke hatt testen lenge nok i urinen) og at det er derfor de har vist negativt. Det kan hende at du er 7 uker på vei, men at du er i ferd med å spontanabortere, dessverre. Eller så har bare menstruasjonem vært veldig uregelmessig, syklusen din veldig lang, osvosv. Mye kan skje. Mest sannsynlig er du ca 5 uker på vei og alt er fint. Du kan ta en ny ukesindikator-test om noen dager og se om den viser 3+. 

Om du går til legen og forteller at du er gravid men er veldig usikker på hvor langt på vei kan fastlegen enten ta hCG målinger over et par dager for å se at det stiger, eller henvise til ultralyd. Du kan også dra på ultralyd privat for å måle størrelsen på embryo. 

Anonymkode: 0eccf...7ce

• Liker 1
Skrevet

Jeg tipper du er 3 uker+ på vei. Regnes fra ca 14 januar. Du har nok veldig ustabil syklus etter slutt på prevensjon. Men med tanke på alle disse negative testene, og plutselig en svak positiv den 4. Februar, så vil jeg tro du nå er ca 3 uker pluss noen dager. 

Anonymkode: c87af...3d7

Skrevet

Jeg ville kontaktet lege og bedt om henvisning til tidlig ultralyd for å få fastsatt svangerskapslengde, siden du ikke har noen pålitelig mensdato å gå ut fra.  Da får du OUL osv på riktig tidspunkt. 

Anonymkode: a380f...e53

• Liker 1
Skrevet

Når jeg ble gravid hadde jeg svaaaak test på kvelden, men var 4+4 da. Når jeg var 5+0 fikk jeg 2-3 på digitaltest.

Anonymkode: 37234...60c

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tipper du er 3 uker+ på vei. Regnes fra ca 14 januar. Du har nok veldig ustabil syklus etter slutt på prevensjon. Men med tanke på alle disse negative testene, og plutselig en svak positiv den 4. Februar, så vil jeg tro du nå er ca 3 uker pluss noen dager. 

Anonymkode: c87af...3d7

Hadde hun bare vært 3 uker på vei viser cb feil.

Anonymkode: 310b0...47e

• Liker 1
Skrevet

Eneste måten å få pålitelig tidspunkt på er tidlig ultralyd. Hvis du tar den rundt det (du tror) er uke 5-6 har du god tid til å bestille NIPT til uke 9+0.

Anonymkode: f30b7...911

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...