Gå til innhold

Framsnakking av BRA mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I hele denne tråden er det framsnakking av helt forferdelige og grusomt usunne matvarer, som f.eks. Yoplait 0%, Fun Light, lettost, lettmajones, kyllingpølser, proteinpulver and the list goes on.

Jeg synes at vi i stedet skal løfte fram de industriproduktene som faktisk holder høy kvalitet. Jeg begynner:

Makrell i tomat
Parmigiano reggiano
"Go'knekke"
Alt fra "Grønne Folk"
Sodd, kjøttsuppe og ertesuppe fra Inderøy slakteri
Noen få av middagsrettene til Fjordland (les på etiketten)
Wasa Husman
Økologisk peanøttsmør
Enkelte ferdige meksikanske salsaer

Noen flere? :)

Anonymkode: 2271b...8ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å ta med røkt makrell og peppermakrell, pluss sardiner på boks. Veldig bra mat alt dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du denne maten har bedre kvalitet enn annen industrimat?

Anonymkode: aa052...910

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er usunt med fun light? 

Selv sunne ting kan bli usunne. Alt avhenger av mengden. 

Anonymkode: ab793...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være med, men jeg forsto ikke helt konseptet. Man skal si "industriprodukter" man liker, men det er ikke lov å si lettprodukter fordi de er usunne? Ut fra hvilke kriterier?

Litt usikker på hva et industriprodukter er også, og om de er lov å si, men jeg er sjukt glad i rugsprø og havregrøt.

Anonymkode: aec8a...394

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er usunt med fun light? 

Selv sunne ting kan bli usunne. Alt avhenger av mengden. 

Anonymkode: ab793...af4

Tja, det er vel vann i Fun light, og vann er jo sunt. Ellers er det vel ikke så mye annet der som kroppen trenger?

Anonymkode: 5088a...eff

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Glemte å ta med røkt makrell og peppermakrell, pluss sardiner på boks. Veldig bra mat alt dette.

Røkt fisk er ikke bra.

https://bramat.no/forsiden/ekspertsvar/943-er-rokt-mat-farlig

Dessuten er det en del tungmetaller i sild og makrell, så jeg har måttet kutte det ut dessverre.

Jeg spiser for det meste plantebasert, med innskudd av økologiske egg og torsk/sei, som er bra 😊

Anonymkode: 10f78...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda bedre er det hvis du kutter ut "industriprodukter" og spiser ekte mat. Jeg spiser mye kjøtt, fisk, egg, ost, fete meieriprodukter, grønnsaker.

Anonymkode: 417eb...160

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2021 den 21.46):

I hele denne tråden er det framsnakking av helt forferdelige og grusomt usunne matvarer, som f.eks. Yoplait 0%, Fun Light, lettost, lettmajones, kyllingpølser, proteinpulver and the list goes on.

Jeg synes at vi i stedet skal løfte fram de industriproduktene som faktisk holder høy kvalitet. Jeg begynner:

Makrell i tomat
Parmigiano reggiano
"Go'knekke"
Alt fra "Grønne Folk"
Sodd, kjøttsuppe og ertesuppe fra Inderøy slakteri
Noen få av middagsrettene til Fjordland (les på etiketten)
Wasa Husman
Økologisk peanøttsmør
Enkelte ferdige meksikanske salsaer

Noen flere? :)

Kan du si litt mer om hva som er "grusomt" med f.eks. kyllingpølser? Hva slags skala bruker du her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? "Bra" mat er mat som ikke inneholder mer en én ingrediens: matvaren i seg selv. Grønnsaker, rent kjøtt eller ren fisk, ekte meieriprodukter, brød du baker selv. I en travel hverdag så kommer vi ikke unna noe industriprodusert mat, men et bra kosthold er å prøve å begrense dette og spise så rent som mulig. 

Anonymkode: c0035...78a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartfugl skrev (16 timer siden):

Kan du si litt mer om hva som er "grusomt" med f.eks. kyllingpølser? Hva slags skala bruker du her? 

Ikke det nei. Da kan jeg si at jeg ser på omtrent alt fra listen din som du mente ikke var "bra mat", som bra mat, hvis du mener at bra mat er mat som ikke er farlig for oss. Kanskje bortsett fra proteinpulver, som ikke er farlig, men det er unødvendig for de aller fleste. Fun light er vel ikke mat, men en smakstilsetning til vann. Her avgjør vel smaken om man synes det er "bra" eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hæ? "Bra" mat er mat som ikke inneholder mer en én ingrediens: matvaren i seg selv. Grønnsaker, rent kjøtt eller ren fisk, ekte meieriprodukter, brød du baker selv. I en travel hverdag så kommer vi ikke unna noe industriprodusert mat, men et bra kosthold er å prøve å begrense dette og spise så rent som mulig. 

Anonymkode: c0035...78a

Hæ? Matvaren i seg selv? Beklager,men dette gir ikke helt mening. Hvorfor er det dårlig med mat som inneholder mer en en ingrediens? Blir imponert om du klarer å lage brød uten flere enn en ingrediens, forresten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Enda bedre er det hvis du kutter ut "industriprodukter" og spiser ekte mat. Jeg spiser mye kjøtt, fisk, egg, ost, fete meieriprodukter, grønnsaker.

Anonymkode: 417eb...160

Hva skjermed kroppen om vi spiser "falsk" mat da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra Stange og Holte, Økologiske egg, Lammekjøttdeig

Sprøstekt løk, økologisk ketsjup, lomper, Hoff Pom frites, Fylte krabbeskjell

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mistet meg da du kalte Yoplait dobbel 0 for grusomt usunn. Det er en matvare som har hjulpet meg masse med vektnedgang og jeg ser på som grei å ha i et sunt kosthold. 

Anonymkode: 3671e...d11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er litt skremselspropaganda for dere som liker matvarer som bare har EN ingrediens 🤦🏼‍♀️

CD7429F3-175F-4896-8FEE-9E94C7D9461C.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2021 den 16.57):

Her er litt skremselspropaganda for dere som liker matvarer som bare har EN ingrediens 🤦🏼‍♀️

CD7429F3-175F-4896-8FEE-9E94C7D9461C.jpeg

Dette viser at du ikke har skjønt noe som helst.

ALLE matvarer, og da selvfølgelig også blåbær, består at en lang rekke ulike kjemiske stoffer. Det er sånn maten vår er bygd opp (elementær kjemi).

Det er når stoffer blir satt sammen på en helt ny måte i industrien, at det blir problemer.

Et eksempel: Tyttebær inneholder benzosyre, som fungerer som et konserveringsmiddel. Derfor er tyttebær særs holdbare.

Imidlertid: Når benzosyren inntas i form av tyttebær, samspiller den også med andre stoffer i tyttebæra, som gjør at virkningen blir en helt annen enn når den trekkes ut av tyttebær og tilsettes andre matvarer som konserveringsmiddel.

Et annet poeng er at man får i seg veldig mye mindre benzosyre ved å spise tyttebær, enn man potensielt kan få hvis den trekkes ut av tyttebæra, for da kan man plutselig tilsette ti eller hundre ganger så mye. Og da kan den plutselig bli skadelig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen er altså: Innta mat i dens naturlige form og la alle bestanddelene spille på lag i stedet for at man trekker ut enkeltstoffer som settes sammen på en ny måte i industrien.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...