Gå til innhold

Jeg klarer ikke være hyggelig mot barnefars nye kjæreste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei... skriver her i flauhet over meg selv, som er ett godt medmenneske og vil anse meg som hyggelig mot de fleste. Det synes jeg kjæresten til eksen min også virker som å være, men jeg klarer ikke være på godsiden med henne. 
Hun har tilogmed sagt til eksen min at hun gjerne vil ta en kopp kaffe med meg for å bli kjent, siden de har vært sammen i snart ett år og hun ønsker å møte 8åringen for å ta forholdet videre. 

Bruddet gikk fint for seg, ingen sure miner og jeg har tilogmed fått kjæreste. Men jeg har en slags sperre når det kommer til henne, og lurer på hvordan dere gjorde det med en ny person i livet til barna? Hvordan tok dere det? Jeg ønsker å ha ett godt forhold til henne for barnet, men jeg tar meg i å være spydig og trekke meg unna henne... føler meg som ett forferdelig menneske🤮🤮🤮😅 noen råd?

Anonymkode: 883ea...789

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du mister kontrollen over han, og har et kontrollbehov

Anonymkode: 71c1a...3ce

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du mister kontrollen over han, og har et kontrollbehov

Anonymkode: 71c1a...3ce

Ikke nødvendigvis. Det er noe med å få en annen kvinne inn i barnas liv, kan ta tid å bli vant med det! Handler som regel ikke om pappaen, men at man har en sperre fordi det gjelder sine egne barn. Helt naturlig. 

Men regnet med at det kom til å komme noe sånt i dette kommentarfeltet 😂 Det er ikke så svart/hvitt. 

Anonymkode: 62a97...79a

• Liker 5
Skrevet

Spør henne om hun vil møtes på kafé eller hjemme hos deg, og ta en prat. Der beklager du (oppriktig) for væremåten din, og sier at du gjerne vil snakke om hvorfor dette er vanskelig for deg.

Det har sannsynligvis ikke noe med henne å gjøre, men at noen andre som du ikke kjenner skal være med på å oppdra barna dine, og dettegjør deg utrygg. 

Så lenge du er helt over barnefar, så kan det godt hende at hun er en enda større ressurs i livet til barna, uten at hun vil komme i nærheten av å ta over morsrollen din. Mitt råd er å få til et godt samarbeid og en god tone, det vil komme alle til nytte.

Anonymkode: 421b1...30b

• Liker 9
Skrevet

Hvorfor ikke bare gi deg selv litt mer tid istedenfor å prøve å presse frem noe som føles unaturlig for deg? 
Si at du ikke er klar for kaffedate med henne. 

Skrevet
Chroma skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke bare gi deg selv litt mer tid istedenfor å prøve å presse frem noe som føles unaturlig for deg? 
Si at du ikke er klar for kaffedate med henne. 

Signerer ikke. De har ikke vært sammen 1 år engang, du trenger ikke involvere henne i ditt liv så tidlig! La alt synke inn og ta det rolig :) 

Anonymkode: 62a97...79a

• Liker 5
Skrevet

Det beste er å svelge kameler, for jo lenger tid det går, jo verre er det å bli kjent på en naturlig måte. Ikke at man skal løpe rundt å bli bestevenner, men at man kan være på hils og ha et naturlig forhold til hverandre for ungene sin skyld. 

Det første eksen til kjæresten min gjorde da hun hørte han hadde fått seg kjæreste, var å blokkere meg på sosiale medier og siden har det vært kjølig... Hun hadde piggene ut med en gang og har hele tiden sagt at hun ikke vil vite noe om meg, selv om det var hun som tok initiativ til brudd. Hun vil ikke ha han tilbake, men det virker som hun sliter med at hun ikke lenger har kontroll over han. 

Anonymkode: dac21...83d

• Liker 2
Skrevet

Hopp i det og ta initiativ til et møte, som et voksent menneske.

Du trenger ikke å bli bestevenn med henne selv om hun kanskje er hyggelig.

Enten du vil det eller ei,  har hun trolig kommet for å bli en del av dine barns liv.

Du har jo også en kjæreste, hvor lenge har dere vært sammen og har han møtt barna?

Anonymkode: 618a1...9da

• Liker 4
Skrevet

Ett år er ikke lenge. Vent til du føler deg mer komfortabel.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal dere møtes å drikke kaffe? De har vært sammen i ett år, kan like fort bli brudd, og du en stund etterpå må på kaffedate igjen med ei ny dame... Jeg tenker fokuset ditt skal være et godt samarbeid med barnefar, ikke kjæresten. Du skal snakke positivt om henne fremfor barnet i naturlige settinger. Kjæresten trenger ikke å oppføre seg som en foreldre er mine tanker, og tenker da at det er mer enn nok å hilse der det er naturlige møter og småsnakk er mer enn nok. De viktige tingene tar du og faren alene.

Anonymkode: 66119...1fb

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal dere møtes å drikke kaffe? De har vært sammen i ett år, kan like fort bli brudd, og du en stund etterpå må på kaffedate igjen med ei ny dame... Jeg tenker fokuset ditt skal være et godt samarbeid med barnefar, ikke kjæresten. Du skal snakke positivt om henne fremfor barnet i naturlige settinger. Kjæresten trenger ikke å oppføre seg som en foreldre er mine tanker, og tenker da at det er mer enn nok å hilse der det er naturlige møter og småsnakk er mer enn nok. De viktige tingene tar du og faren alene.

Hun trenger vel ikke møte deg før hun møter barnet? Om du ikke hadde «godkjent» henne, hadde nok eksem uansett presentert de. Og egentlig merkelig det ikke har skjedd på ett år.... 

• Liker 4
Skrevet

jeg tenker at du er voksen og klarer det hvis du bare vil. du vil kanskje ikke klare å digge henne, men du vil antagelig klare å være hyggelig med henne om du bare skjerper deg. og jeg tenker at du bør ønske å ha en eller annen form for forhold til henne, siden hun kommer til å ha et forhold til barnet ditt. det ville jeg ha ønsket, her har eksens nye kjæreste aldri invitert meg på kaffe, men vi har en god tone og prater alltid når jeg er innom med kiddo eller ting til kiddo eller hva det måtte være, og det er jeg glad for.

Skrevet

Jeg fikk min nye kjæreste til å bli med og ta en kopp kaffe med barnefar sammen med meg. Kleint, ja, men da fikk de møtt hverandre og etablert en relasjon. Begge spiller en rolle i barnets liv, så da fikk de heller få et inntrykk av hverandre uten at jeg er mellommann. Neste gang var det lettere. 

De er ikke kompiser og mesteparten av kommunikasjonen tar jeg meg av. Men de vet hvem den andre er og kan snakke høflig sammen. 

Jeg regner med at jeg må gjennom samme kleine øvelse når eksen får seg dame. 

Anonymkode: 037eb...870

• Liker 5
Skrevet

Jeg trodde det stod at du ikke klarte å være hyggelig mot «bestefars» nye kjæreste 😅 

Jeg tenker at du synes det er vanskelig at en annen dame skal inn og «være mamma» for dine barn. Det «perfekte» familielivet eksisterer ikke mer, og hans kjæreste er på en måte siste spiker på kista. Du satte spikeren først med din kjæreste, men nå er det plutselig endelig, og de skal ha mange koselige familiestunder sammen, de tre. Kanskje skal de få flere barn?

Selvfølgelig er det sårt og vanskelig. Ikke fordi du vil tilbake, men fordi det dreier seg om barnet ditt. Barnet ditt får denne nye familien og morsfiguren, og selvfølgelig er det vanskelig. 

Jeg synes ikke du trenger ta en kaffe med henne, men du må unnskylde deg for din dårlige oppførsel. Om ikke annet, fortjener barnet ditt at foreldrene hans og partnere har en god og høflig tone.  

Anonymkode: a791a...14e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei... skriver her i flauhet over meg selv, som er ett godt medmenneske og vil anse meg som hyggelig mot de fleste. Det synes jeg kjæresten til eksen min også virker som å være, men jeg klarer ikke være på godsiden med henne. 
Hun har tilogmed sagt til eksen min at hun gjerne vil ta en kopp kaffe med meg for å bli kjent, siden de har vært sammen i snart ett år og hun ønsker å møte 8åringen for å ta forholdet videre. 

Bruddet gikk fint for seg, ingen sure miner og jeg har tilogmed fått kjæreste. Men jeg har en slags sperre når det kommer til henne, og lurer på hvordan dere gjorde det med en ny person i livet til barna? Hvordan tok dere det? Jeg ønsker å ha ett godt forhold til henne for barnet, men jeg tar meg i å være spydig og trekke meg unna henne... føler meg som ett forferdelig menneske🤮🤮🤮😅 noen råd?

Anonymkode: 883ea...789

Du trenger absolutt ikke å ta en kopp kaffe med henne. Det er barnefar du skal forholde deg til, ikke henne. 

Anonymkode: ce389...c05

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor føler du slik mot henne? 
Unner du han ikke å gå videre? Du har egen kjæreste, men vil kanskje ha kontroll over han også?Egoisme over det som har vært?  Den som taper på din oppførsel er til syvende og sist barnet som vil merke at du distanserer deg fra henne. Barn merker sånt mer enn vi tror. 
Denne damen  kan bli en viktig ressurs person i ditt barns liv og det bør du tenke på før du begynner å oppføre deg som sjalu eks, det blir bare for dumt. Hun har ikke gjort noe galt annet enn at din eksmann er gått videre og elsker henne nå. 

Anonymkode: 17834...255

Skrevet

Blir oppgitt av såkalt voksne folk iblant. Først skal dere skille dere og la barna vokse opp i to hjem for å prioritere dere voksnes lykke, dere skal ha ny kjæreste som barna må forholde seg til, og når eksen også får ny kjæreste, så skal dere være kjipe og spydige og helst ønske null kommunikasjon med vedkommende.

Hva med å løfte blikket opp fra eget navlelo og innse at ikke alt handler om deg og hva du føler hele tiden? Du er forelder, du har ansvar for barn i en utfordrende oppvekstsituasjon, og nå har de en ny voksenperson i livet sitt (faktisk flere, om din kjæreste også er involvert i deres liv). Du kan like det eller ikke, men for barna dine er dette realiteten.

Denne dama er åpenbart interessert i barna, siden hun vil ta en kaffe med deg, det er overhodet ikke noen selvfølge - det er bare å lese alle trådene om ræva stemødre som skyver stebarna ut i kulden og snakker stygt om bio-mor. Her har du en dame av et annet kaliber, som vil presentere seg for deg på en moden måte. Et hyggelig samspill mellom alle de voksne vil hjelpe barna dine enormt i den komplekse familiesituasjonen de lever med, så kanskje du kan sette deg selv til side og ta den kaffen med et smil?

Anonymkode: 73a4d...677

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Blir oppgitt av såkalt voksne folk iblant. Først skal dere skille dere og la barna vokse opp i to hjem for å prioritere dere voksnes lykke, dere skal ha ny kjæreste som barna må forholde seg til, og når eksen også får ny kjæreste, så skal dere være kjipe og spydige og helst ønske null kommunikasjon med vedkommende.

Hva med å løfte blikket opp fra eget navlelo og innse at ikke alt handler om deg og hva du føler hele tiden? Du er forelder, du har ansvar for barn i en utfordrende oppvekstsituasjon, og nå har de en ny voksenperson i livet sitt (faktisk flere, om din kjæreste også er involvert i deres liv). Du kan like det eller ikke, men for barna dine er dette realiteten.

Denne dama er åpenbart interessert i barna, siden hun vil ta en kaffe med deg, det er overhodet ikke noen selvfølge - det er bare å lese alle trådene om ræva stemødre som skyver stebarna ut i kulden og snakker stygt om bio-mor. Her har du en dame av et annet kaliber, som vil presentere seg for deg på en moden måte. Et hyggelig samspill mellom alle de voksne vil hjelpe barna dine enormt i den komplekse familiesituasjonen de lever med, så kanskje du kan sette deg selv til side og ta den kaffen med et smil?

Anonymkode: 73a4d...677

Så lett å si, men så vanskelig å gjennomføre. 

TS, jeg hadde nøyaktig de samme følelsene første gang jeg hørte om eksen og ny dame. Jeg fikk partner først og forsto ikke disse følelsene. Jeg inviterte hans nye dame på glass vin hos meg og forsto raskt at hun var mye mer nervøs enn meg. Hun hadde gruet seg og var redd jeg skulle være dømmende. Jeg tok meg sammen og vi hadde et veldig godt møte. Hun er en stor ressurs for mine barn og den innsatsen jeg måtte gjøre er absolutt verdt det. Bit det i det sure eplet, svelg stoltheten og inviter henne inn. Det er behov for raushet i slike situasjoner. 

• Liker 3
Skrevet

Det naturlige er vel at dere møtes alle 3? Eller 4 hvis din kjæreste også blir med 

Anonymkode: 12683...ded

Skrevet

Hvorfor skal man ta en kaffe med fars nye kjæreste? Den eneste grunnen må jo være fordi det liksom er underforstått at det er "vi kvinner" som tross alt har ansvaret for barna. Har aldri hørt om at mors nye kjæreste inviterer far på en kopp kaffe.

Anonymkode: 68144...b51

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...