Gå til innhold

Kan man anmelde borretsslag styre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Korrekt» ifølge deg. 

Anonymkode: 22bc1...67c

Korrekt i følge gjeldende lovverk. At en andelseier mener noe er viktig, betyr ikke at styret som forvalter hele eiendomsmassen mener det samme. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter borettslag og ikke borrettslag!!!

Sorry, måtte bare få det ut! 

Anonymkode: 44545...8cb

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet er at ingen vil være med i styret her. Og det er av en god grunn. Fordi selv om man er i styret, blir man ikke tatt seriøst. Jeg var også i styret en stund, men ingenting ble gjort uavhenging hvor mye jeg selv klaget til lederen.

Anonymkode: ffc40...447

Så du og var en del av et styre som ikke gjorde noe?

• Liker 3
Skrevet

Du får stille opp til valg som leder. Ta det opp på årsmøte, sende skriftlig klage til styret. Lage en underskriftkampanje og levere den til styret?

Anonymkode: aa7db...e82

• Liker 4
Skrevet
anon321 skrev (15 minutter siden):

Korrekt i følge gjeldende lovverk. At en andelseier mener noe er viktig, betyr ikke at styret som forvalter hele eiendomsmassen mener det samme. 

Styret har plikt til å svare / reagere på skriftlige klager. 

• Liker 2
Skrevet

Ts: det er generalforsamlingen som velger styre. Dere har altså valgt de som er så udugelige, og må enten stille til valg selv, eller så har dere ingen sak!! Folk som klager over at styret ikke gjør jobben sin men ikke stiller opp selv er verste sort og må skjerpe seg. Hvis ingen vil sitte i styret er det også deres felles problem - da er det et alternativ å betale et profesjonelt styre. Boligselskapet dere er tilknyttet, feks OBOS, kan sikkert veilede om dette (men det koster penger). Å bo i borettslag innebærer et felles ansvar. 

Anonymkode: dbc96...2f5

• Liker 9
Skrevet

Er dere mange i borettslaget? Og flere misfornøyde? 

Da får dere stille til valg under neste generalforsamling. Bytt ut styret og ta tak selv! 

Det gjorde jeg da jeg flyttet inn i blokka mi. Jeg så at flere ting måtte tas tak i, så da kom jeg meg like godt inn i styret. Og fikk ordnet opp i det jeg var misfornøyd med. Men skal sies at det hjelper å sitte i et styre hvor alle er like engasjerte.

Anonymkode: e5fdb...0ff

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Styret har plikt til å svare / reagere på skriftlige klager. 

Hva legger du i å reagere?

Det er umulig å si hva TS har gjort, da han ikke forklarer det godt nok i det hele tatt.
Om noen ringer styreleder og klager på noe, så har styreleder null plikt til å gjøre noe som helst. Om noen sender en skriftlig sak til styreleder, så har styreleder plikt til å ta det opp på neste styremøte.

Det er ikke et formkrav at et eventuelt avslag skal begrunnes og det er heller ikke krav til at styre må gjøre noe.

Som jeg har presisert tidligere så er styret sin forpliktelse i stor grad knyttet til forvaltning av eiendomsmassen og sørge for at den ikke forringer og faller i verdi. Innenfor gjeldende lover og regler, så er handlingsrommet enorm stort, men man kan ansvarliggjøres ved vesentlig uaktsomhet. 

• Liker 7
Skrevet
anon321 skrev (1 minutt siden):

Hva legger du i å reagere?

Det er umulig å si hva TS har gjort, da han ikke forklarer det godt nok i det hele tatt.
Om noen ringer styreleder og klager på noe, så har styreleder null plikt til å gjøre noe som helst. Om noen sender en skriftlig sak til styreleder, så har styreleder plikt til å ta det opp på neste styremøte.

Det er ikke et formkrav at et eventuelt avslag skal begrunnes og det er heller ikke krav til at styre må gjøre noe.

Som jeg har presisert tidligere så er styret sin forpliktelse i stor grad knyttet til forvaltning av eiendomsmassen og sørge for at den ikke forringer og faller i verdi. Innenfor gjeldende lover og regler, så er handlingsrommet enorm stort, men man kan ansvarliggjøres ved vesentlig uaktsomhet. 

Jeg snakker om alvorlige saker. For eksempel, en kjempestor vannlekkasje eller en crazy nabo som truer.
Da MÅ styret reagere. Gjør de det ikke, er det snakk om personlig ansvar. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg snakker om alvorlige saker. For eksempel, en kjempestor vannlekkasje eller en crazy nabo som truer.

Det er korrekt. 

• Liker 1
Skrevet

Generalforsamlingen velger styret. Hvis beboerne er så misfornøyde med styret, hvorfor velger dere dem da inn? Hvorfor stiller dere ikke selv?

Som styremedlem i borettslag er det slående hvor mange som er "misfornøyde med styret", men som ikke gidder å gjøre en innsats selv. Og om ingen vil stille får dere leie inn ekstern styreleder og/eller styremedlemmer. I vårt borettslag har vi valgt å ha ekstern styreleder, som er en stor suksess, da han er jurist og svært dyktig. Men det koster selvfølgelig en god del penger. Når det er sagt: han er flink til å forhandle kontrakter, så vi har tjent inn det vi har måtte bruke på å betale han som styreleder.

Noe å tenke på. Du må jo gjerne klage, men jeg tenker at du også får gjøre din plikt om du er så misfornøyd. Nytter ikke å klage om du ikke gjør noe selv.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er selvfølgelig riktig, MEN jeg fatter ikke at man velger inn styremedlemmer og styreleder som ser ut til å være fullstendig inkompetente. 

Skrevet
SPOCA skrev (7 timer siden):

Det er selvfølgelig riktig, MEN jeg fatter ikke at man velger inn styremedlemmer og styreleder som ser ut til å være fullstendig inkompetente. 

Akkurat som politikere...som lover mye før valget 😉

Skrevet

1. Det skal garantert være generalforsamling innen et par måneder. Send sakene dine inn til generalforsamling, møt opp og press på de sakene du vil ha gjennom.

2. Snakk med forretningsfører, OBOS/BATE osv

Anonymkode: 42541...1fe

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat som politikere...som lover mye før valget 😉

Nå velges stort sett styremedlemmer/styreleder gjerne for flere år av gangen, i vårt borettslag velges f.eks styremedlem for to år av gangen. Så med mindre alle medlemmer skal velges samtidig (som høres merkelig ut, de fleste kommer jo inn på litt ulike tidspunkt), så burde man vite hvordan styret har jobbet enten siste eller foregående år. Og siden det nevnes om flere år tilbake, så har altså disse styremedlemmene blitt gjenvalgt (høres det ut som). 

Er man misfornøyd får man gå inn selv og bidra. 

• Liker 1
Skrevet

Det jeg stusser på er at dette er et 3 år gammelt problem. Har dere aldri tatt dette opp på generalforsamlingen? Et styre er forpliktet til og ha en vedlikeholdsplan. Hva bruker de pengene på? Dette skal stå i årsrapporten dere får. Et styre som ikke gjør noen ting er ikke bra. Hos oss er det alltid noe og fikse og ordne opp i. På en generalforsamling skal jo representant for boligbyggelaget være til stede for og svare på spørsmål. Dere som beboere har et ansvar når dere velger folk inn i styret. Det kan være en drittjobb. Har selv vært i over 10 år. Hvis styret ignorerer at vedlikehold må gjøres så bør dere kontakte boligbyggelaget og spør hva kan dere gjøre med saken. Hvis styreleder ignorerer saker som kommer inn så kan dere jo velge en aen. Det beste er og skrive mail til styret sånn at du har alle forespørsler skriftlig. Hos oss behandler vi ingen muntlige klager eller muntlige forespørsler. 

Du må jo og gå igjen regnskapet dere har, hva brukes pengene til, har dere god råd? Det er jo tid for generalsforsamling så få folk til og stille opp. 

Anonymkode: 76e6e...aad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 11.48):

Det jeg stusser på er at dette er et 3 år gammelt problem. Har dere aldri tatt dette opp på generalforsamlingen? Et styre er forpliktet til og ha en vedlikeholdsplan. Hva bruker de pengene på? Dette skal stå i årsrapporten dere får. Et styre som ikke gjør noen ting er ikke bra. Hos oss er det alltid noe og fikse og ordne opp i. På en generalforsamling skal jo representant for boligbyggelaget være til stede for og svare på spørsmål. Dere som beboere har et ansvar når dere velger folk inn i styret. Det kan være en drittjobb. Har selv vært i over 10 år. Hvis styret ignorerer at vedlikehold må gjøres så bør dere kontakte boligbyggelaget og spør hva kan dere gjøre med saken. Hvis styreleder ignorerer saker som kommer inn så kan dere jo velge en aen. Det beste er og skrive mail til styret sånn at du har alle forespørsler skriftlig. Hos oss behandler vi ingen muntlige klager eller muntlige forespørsler. 

Du må jo og gå igjen regnskapet dere har, hva brukes pengene til, har dere god råd? Det er jo tid for generalsforsamling så få folk til og stille opp. 

Anonymkode: 76e6e...aad

Vanskelig å få til dette når man ikke får respons. 

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Anbefaler deg og snakke med flere som er fortvilet over situasjonen, få med deg de og gå til valg. Du kan være leder og de du får med deg kan være styremedlemmer.  Da kan dere få ordnet opp i de forholdene som er dårlige. 

Eventuelt  send det inn som en sak i årsmøte.  Vedlikehold over de punktene som er viktige, stem over forslaget. Få det gjennomført. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2021 den 22.36):

TS, ikke hør på dette. Du kan klage og anmelde. Jeg ville kontaktet OBOS og advokat. 

Dagens.

Foreslår at du lar være å kaste bort politiets ressurser på noe som ikke er straffbart, sparer pengene til advokat som ikke kan hjelpe og bruker tiden på noe annet enn å kaste bort tiden til forretningfører som ikke kan gjøre annet enn å gi styret beskjed om at du har ringt og klaget på de.

Anonymkode: bd921...5d1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dagens.

Foreslår at du lar være å kaste bort politiets ressurser på noe som ikke er straffbart, sparer pengene til advokat som ikke kan hjelpe og bruker tiden på noe annet enn å kaste bort tiden til forretningfører som ikke kan gjøre annet enn å gi styret beskjed om at du har ringt og klaget på de.

Anonymkode: bd921...5d1

Det stemmer ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...