AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #61 Skrevet 12. februar 2021 Men hva har dere gjort da? Dere har generalforsamling, dere ser årsregnskapet, dere har valg, dere har vel også punktet generelt når dere har generalforsamling? Da er det bare å fremlegge problemene igjen og kreve svar. Anonymkode: aa7db...e82 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #62 Skrevet 12. februar 2021 Alt du gjorde når du var i styret var å klage til leder om tingene som ikke var gjort? Hvorfor i alle dager gjorde du ikke noe, som å organisere befaring av håndverker på den døren og fuktskadene og fremlegge et prisoverslag for leder om hva det vil koste å utbedre skader? Det er da ikke leder som skal eller klarer gjøre alt som må gjøres i store hus. Engasjer deg, og gjør noe selv om du ønsker ting gjort, i stedet for å sitte å klage på hva andre ikke gjør for deg. Styret er ikke dine slaver. Anonymkode: 73714...394 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #63 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det stemmer ikke. Anonymkode: 22bc1...67c Hva er det som ikke stemmer? Hvem av politiet, advokat eller forretningsfører er det som kan hjelpe deg hvis du er misfornøyd med styrets innsats? Så lenge styret ikke har utvist usedvanlig grov uaktsomhet/forsettelig sabotert borettslagets verdier er det neppe noen av disse kan gjøre annet enn å gi typen råd som allerede er gitt i denne tråden. Anonymkode: bd921...5d1 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #64 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva er det som ikke stemmer? Hvem av politiet, advokat eller forretningsfører er det som kan hjelpe deg hvis du er misfornøyd med styrets innsats? Så lenge styret ikke har utvist usedvanlig grov uaktsomhet/forsettelig sabotert borettslagets verdier er det neppe noen av disse kan gjøre annet enn å gi typen råd som allerede er gitt i denne tråden. Anonymkode: bd921...5d1 Jeg vet hva jeg snakker om Har erfaring Anonymkode: 22bc1...67c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #65 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg vet hva jeg snakker om Har erfaring Anonymkode: 22bc1...67c Det kommer iallfall ikke tydelig frem av det du skriver.. Anonymkode: 68fad...085 8
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2021 #66 Skrevet 13. februar 2021 Hvis det er et neglisjert vedlikeholdsbehov som flere enn TS er enig om må utbedres har ikke styret noe valg hvis det kommer opp som en årsmøtesak der det blir vedtatt at dette skal gjøres. Ved neste årsmøte der dette ikke er utført må jo styret redegjøre for hvorfor? Altså: hvis en ser bort fra at en her burde kuppet årsmøtet og valgt nytt styre - helt uavhengig av hvor lenge de er valgt for - hvorfor er ikke dette årsmøte saker? Når det gjelder å kontakte forretningsfører og borettslags forvalter kan en sikkert gjøre det for å få råd, men utover det har de ingen myndighet. Jeg er fullt klar over at det sitter ubrukelige styrer rundt omkring og at det kan være svært vanskelig og arbeidskrevende å rette opp i et skakkjørt borettslag eller sameie med et ikke-fungerende styre, men det er kanaler for det og det er de man må benytte. For øvrig henviser jeg til §12 i borettslagsloven: Sitat § 12-1.Skadebotansvar (1) Den som i eigenskap av styremedlem, forretningsførar, granskar eller andelseigar valdar tap forsettleg eller aktlaust for laget, andelseigarar eller andre under utføringa av oppgåva si, har plikt til å bøte tapet. Det same gjeld for medlem av andre organ som er skipa etter vedtektene. (2) Yrkesutøvar eller kjøpar som bryt forbodet i § 2-12 a og forsettleg eller aktlaust valdar tap for laget eller andelseigarar, har plikt til å bøte tapet. Se også §12.3 og 12.4 om hvem og hvordan et slikt erstatningsansvar settes frem. Det er ingen anmeldelse. Det jeg ville gjort er å kaste styret. Det forstår jeg ikke er et alternativ. Så sekundært ville jeg fått med meg andre borettslagsmedlemmer i laget - så mange som mulig, men minst en tiendedel av andelseierne (jvfr 12.4) og laget sak til årsmøtet der det kreves at skadene utbedres innenfor en viss frist (dvs. f.eks. innen 31.8.2021) og dersom ikke skaden utbedres vil styret bli holdt ansvarlig i henhold til §12.1. Her må alle dere som lager sak være enig slik at dere får med dere resten av årsmøtet på vedtaket. Dere må også være forberedt på at styret kan velge å stille sine plasser til disposisjon fordi de ikke ønsker denne utbedringen og da må dere ha klart et nytt styre. Jeg vil egentlig anbefale at dersom dette styret ikke lar seg kaste at dere forbereder en sak på årsmøte der dere får et profesjonelt styre inn i stedet (altså at dere leier tjenesten mot betaling). Jeg har vært med på å reise et styre fra tafatt til handlekraftig - det handlet om å melde seg inn i styret selv. Jeg har også vært med på å måtte gi meg i et styre (ikke i en boligsammenslutning dette) fordi leder var en tyrann og resten var tafatte nikkedukker. Så jeg forstår absolutt utfordringen.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #67 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg vet hva jeg snakker om Har erfaring Anonymkode: 22bc1...67c Det hadde stått mer respekt av å innrømme at man kanskje var litt ute på tynn is når man ga feilaktige råd, enn å komme med et argumentet "jeg vet hva jeg snakker om" når du blir direkte utfordret på hvorfor du mener du har rett. Anonymkode: bd921...5d1 6
smilo Skrevet 13. februar 2021 #68 Skrevet 13. februar 2021 Meld vedlikeholdssaken til generalforsamlingen. (Alle saker som er meldt innen fristen, og som ikke går på enkeltpersoner, skal være med på innkallingen og fattes vedtakt på. Skriv et forslag til vedtak på saksvedlegget. Dokumenter mest mulig. Jo bedre grunnlag, jo enklere å få saken vedtatt. ) Hvis du virkelig ønsker endring, få med deg noen som stiller til valg og mange nok som støtter dere, og kom med benkeforslag til nytt styre på generalforsamlingen. Før du har gjort dette så kan du ikke komme videre. Og hvis du ikke får oppslutning om dette, så er det nok ikke så stort behov som du prøver å fremstille her.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #69 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det hadde stått mer respekt av å innrømme at man kanskje var litt ute på tynn is når man ga feilaktige råd, enn å komme med et argumentet "jeg vet hva jeg snakker om" når du blir direkte utfordret på hvorfor du mener du har rett. Anonymkode: bd921...5d1 Ingen tynn is her. Jeg har fortalt om min sak i en annen tråd. Anonymkode: 22bc1...67c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #70 Skrevet 13. februar 2021 smilo skrev (1 time siden): Meld vedlikeholdssaken til generalforsamlingen. (Alle saker som er meldt innen fristen, og som ikke går på enkeltpersoner, skal være med på innkallingen og fattes vedtakt på. Skriv et forslag til vedtak på saksvedlegget. Dokumenter mest mulig. Jo bedre grunnlag, jo enklere å få saken vedtatt. ) Hvis du virkelig ønsker endring, få med deg noen som stiller til valg og mange nok som støtter dere, og kom med benkeforslag til nytt styre på generalforsamlingen. Før du har gjort dette så kan du ikke komme videre. Og hvis du ikke får oppslutning om dette, så er det nok ikke så stort behov som du prøver å fremstille her. Noen styrer nekter «benkeforslag». Hva gjør man da? Anonymkode: 22bc1...67c
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #71 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Noen styrer nekter «benkeforslag». Hva gjør man da? Anonymkode: 22bc1...67c Dersom et styre ikke tillater benkeforslag, så er man nødt til å alliere seg med noen andre i borettslaget, og foreslå dem og deg til nytt styre. Snakk også med andre på forhånd og be folk om å komme på generalforsamling og be om deres støtte. Nå er det en stund siden jeg har vært i styret, men om jeg ikke husker feil, så kan man ved graverende forhold også kreve ekstraordinær generalforsamling dersom minst to andelseiere som utgjør minst 10% av eierne krever det, og får man til det så kan det legges inn forslag om nytt styre. Revisor av borettslaget kan også kreve ekstraordinær generalforsamling, så det er også en mulig vei å gå. Anonymkode: 53c75...7b6 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #72 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dersom et styre ikke tillater benkeforslag, så er man nødt til å alliere seg med noen andre i borettslaget, og foreslå dem og deg til nytt styre. Snakk også med andre på forhånd og be folk om å komme på generalforsamling og be om deres støtte. Nå er det en stund siden jeg har vært i styret, men om jeg ikke husker feil, så kan man ved graverende forhold også kreve ekstraordinær generalforsamling dersom minst to andelseiere som utgjør minst 10% av eierne krever det, og får man til det så kan det legges inn forslag om nytt styre. Revisor av borettslaget kan også kreve ekstraordinær generalforsamling, så det er også en mulig vei å gå. Anonymkode: 53c75...7b6 Tusen takk 🙂 Anonymkode: 22bc1...67c
Gjest Blondie65 Skrevet 13. februar 2021 #73 Skrevet 13. februar 2021 Man skal ikke levere benkeforslag til en generalforsamling. Det er også totalt unødvendig. Man forebereder og melder inn sak innen fristen i hht § 7-4 Sitat § 7-4.Ordinær generalforsamling (1) Laget skal halde ordinær generalforsamling innan utgangen av juni kvart år. Styret skal på førehand varsle alle andelseigarar med kjend adresse om dato for møtet og om siste frist for innlevering av saker som nokon ønskjer skal takast opp. Skriv et saksfremlegg og med et forslag til vedtak. Ta runden rundt til andre andelseiere og hør om du kan stille forslaget på vegne av dem / de signerer på forslagt. Da MÅ styret ta saken med i generalforamlingsinnkallingen. Velger de å ikke ta med saken, nekter dere bare å godkjenne innkallingen på møtet og ber om at saken blir tatt med likevel.
smilo Skrevet 14. februar 2021 #74 Skrevet 14. februar 2021 Blondie65 skrev (10 timer siden): Man skal ikke levere benkeforslag til en generalforsamling. Det er også totalt unødvendig. Man forebereder og melder inn sak innen fristen i hht § 7-4 Skriv et saksfremlegg og med et forslag til vedtak. Ta runden rundt til andre andelseiere og hør om du kan stille forslaget på vegne av dem / de signerer på forslagt. Da MÅ styret ta saken med i generalforamlingsinnkallingen. Velger de å ikke ta med saken, nekter dere bare å godkjenne innkallingen på møtet og ber om at saken blir tatt med likevel. Benkeforslag på nytt styre er ikke ulovlig, da den saken uansett er på agendaen. Men benkeforslag til nye saker skal ikke behandles på generalforsamlingen. Kun saker som allerede stå på sakslisten.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. februar 2021 #75 Skrevet 14. februar 2021 smilo skrev (1 time siden): Benkeforslag på nytt styre er ikke ulovlig, da den saken uansett er på agendaen. Men benkeforslag til nye saker skal ikke behandles på generalforsamlingen. Kun saker som allerede stå på sakslisten. Man kan faktisk også godta benkeforslag dersom ALLE tilstede på årsmøte aksepterer det. Poenget mitt var at dette ikke er nødvendig i denne saken da årets årsmøte ikke er avholdt og man har god tid til å forberede saken.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #76 Skrevet 14. februar 2021 Blondie65 skrev (4 timer siden): Man kan faktisk også godta benkeforslag dersom ALLE tilstede på årsmøte aksepterer det. Poenget mitt var at dette ikke er nødvendig i denne saken da årets årsmøte ikke er avholdt og man har god tid til å forberede saken. Stemmer. Og er det graverende forhold og man får mobilisert litt støtte, så kan løsningen noen ganger være å kalle inn til ekstraordinær generalforsamling. Jeg syntes TS sin beskrivelse om fuktskader som ikke blir utbedret og inngangsdør som heller ikke blir reparert slik at uvedkomne tar seg inn kontinuerlig høres relativt graverende ut, hadde det skjedd der vi bor, så hadde jeg ikke nølt med å sette i gang runde med krav om ekstraordinær generalforsamling der styret skal gå havner på sakslisten. Anonymkode: 53c75...7b6
Gjest Blondie65 Skrevet 14. februar 2021 #77 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stemmer. Og er det graverende forhold og man får mobilisert litt støtte, så kan løsningen noen ganger være å kalle inn til ekstraordinær generalforsamling. Jeg syntes TS sin beskrivelse om fuktskader som ikke blir utbedret og inngangsdør som heller ikke blir reparert slik at uvedkomne tar seg inn kontinuerlig høres relativt graverende ut, hadde det skjedd der vi bor, så hadde jeg ikke nølt med å sette i gang runde med krav om ekstraordinær generalforsamling der styret skal gå havner på sakslisten. Anonymkode: 53c75...7b6 Ja eller de kan få alternativet utbedre eller gå av. Men da må man ha klart et nytt styre for det er faktisk et lovkrav at man har det. Det ubehagelige blir da ofte at en må ta over selv.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #78 Skrevet 14. februar 2021 Blondie65 skrev (3 minutter siden): Ja eller de kan få alternativet utbedre eller gå av. Men da må man ha klart et nytt styre for det er faktisk et lovkrav at man har det. Det ubehagelige blir da ofte at en må ta over selv. Vil si takk til deg, Blondie. Dine råd har hjulpet meg. I flere tråd 🙂 Anonymkode: 22bc1...67c 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #79 Skrevet 14. februar 2021 Blondie65 skrev (17 minutter siden): Ja eller de kan få alternativet utbedre eller gå av. Men da må man ha klart et nytt styre for det er faktisk et lovkrav at man har det. Det ubehagelige blir da ofte at en må ta over selv. Det stemmer, men i mange tilfeller er det bedre å ta over selv enn å risikere at borettslaget blir en ghetto. Et borettslag forvalter typisk større verdier, og en ghettofisering kan påvirke boligprisen for alle andelseierne på en negativ måte. Det vil jeg si er rimelig viktig å unngå, og viktig nok til at man kan ta over selv. Anonymkode: 53c75...7b6
Gjest Blondie65 Skrevet 14. februar 2021 #80 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det stemmer, men i mange tilfeller er det bedre å ta over selv enn å risikere at borettslaget blir en ghetto. Et borettslag forvalter typisk større verdier, og en ghettofisering kan påvirke boligprisen for alle andelseierne på en negativ måte. Det vil jeg si er rimelig viktig å unngå, og viktig nok til at man kan ta over selv. Anonymkode: 53c75...7b6 Vi er ikke uenige - men det er mange som vegrer seg for å påta seg styreverv men har lyst å få gjennom saker likevel. Jeg ville bare påpeke at dersom en kjører hardt på at noe skal gjennomføres mot styrets vilje (med eller uten god grunn) så risikerer man at styret går av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå