Gå til innhold

Kan man anmelde borretsslag styre?

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke borettslaget tilknyttet noe boligbyggelag?

Anonymkode: aa7db...e82

Dette. Det vanlige er at borettslag er under et boligbyggelag. I Oslo er det ofte OBOS f.eks.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
anon321 skrev (5 minutter siden):

Det er ikke brudd på borretslagsloven å ikke håndtere TS sine ønsker. 

Det er styrets PLIKT å håndtere klager og fikse ting i borettslaget 

Anonymkode: 22bc1...67c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er styrets PLIKT å håndtere klager og fikse ting i borettslaget 

Nei

• Liker 4
Skrevet
anon321 skrev (1 minutt siden):

Nei

Ikke? Kan ikke du gjengi hva som er styrets oppgaver? De står omralt i borettslovene

Anonymkode: 2159d...8ae

• Liker 2
Skrevet
Muskath skrev (6 minutter siden):

Dette. Det vanlige er at borettslag er under et boligbyggelag. I Oslo er det ofte OBOS f.eks.

OBOS har ingen myndighet i denne situasjonen. Det er generalforsamlingens myndighet og ansvar - den er den eneste som kan velge et nytt styre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke? Kan ikke du gjengi hva som er styrets oppgaver? De står omralt i borettslovene

Jeg sitter i flere styrer selv, blant annet et borretslagstyre.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-06-39 her er loven om du trenger den.

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

OBOS har ingen myndighet i denne situasjonen. Det er generalforsamlingens myndighet og ansvar - den er den eneste som kan velge et nytt styre.

OK. Men kan man ikke klage til OBOS hvis man er misfornøyd med noe. Jeg fikk hjelp av OBOS da jeg bodde i Oslo, men det var en litt annen situasjon da. 

Skrevet
Muskath skrev (Akkurat nå):

OK. Men kan man ikke klage til OBOS hvis man er misfornøyd med noe. Jeg fikk hjelp av OBOS da jeg bodde i Oslo, men det var en litt annen situasjon da. 

Du kan klage til OBOS, men de har ingen utøvende makt over styret.
I de aller fleste tilfeller så er et borrettslag tilknyttet OBOS som kunde.

Dvs at de kjøper en forvaltningstjeneste av OBOS, som igjen gir de tilgang på rådgivere, juridisk kompetanse og ofte verktøy til å lette jobben som styre. 

Skrevet
anon321 skrev (Akkurat nå):

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-06-06-39 her er loven om du trenger den.

Jeg trenger den ikke, jeg ba deg gjengi hva styrets oppgaver er. Det klarte du ikke. At du mener at styret ikke har et ansvar for drift og vedlikehold er komisk. Med ansvar følger muligheten for ansvarliggjøring. Du er personlig ansvarlig som styremedlem men har trolig forsikret deg bort fra det med en ansvarsforsikring for styret. Hva tror du den typen polise forsikrer styremedlemmer mot?

• Liker 3
Skrevet
anon321 skrev (7 minutter siden):

Nei

Jo! 

Skrevet
anon321 skrev (3 minutter siden):

Vi har peil vi også. Du sitter kanskje i styrer, men gjør tydeligvis en dårlig jobb der...

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg trenger den ikke, jeg ba deg gjengi hva styrets oppgaver er. Det klarte du ikke. At du mener at styret ikke har et ansvar for drift og vedlikehold er komisk. Med ansvar følger muligheten for ansvarliggjøring. Du er personlig ansvarlig som styremedlem men har trolig forsikret deg bort fra det med en ansvarsforsikring for styret. Hva tror du den typen polise forsikrer styremedlemmer mot?

§ 8-8.Oppgåver for styret

Styret skal leie verksemda i laget i samsvar med lov, vedtekter og vedtak i generalforsamlinga. Styret kan ta alle avgjerder som ikkje i lov eller vedtekter er lagde til andre organ.

Anonymkode: 0b00b...d4a

• Liker 2
Skrevet

Jeg har aldri sagt at et styre ikke er ansvarlig for drift og vedlikehold.
Jeg har svart på dine ord om at styret er pliktig til å håndetere TS sin klage eller fikse nøyaktig det punktet som TS klager på.

Hvorfor skal jeg finne frem hva som er styrets oppgaver for deg?

For at et styre skal ansvarliggjøres så må det utvises grov uaktsomhet, og gjerne et klart og avvik av hva man skal kunne forvente av et styre. At man gjør en vurdering som det i etterkant viser seg at kunne vært løst bedre eller annerledes fører ikke til ansvarliggjøring eller erstatningsplikt. 

TS gir ikke mye detaljer, men for å gi et eksempel:
Om det er 40 blokker i et borrettslag og 1 blokk har en ødelagt dør, så er ikke det nødvendigvis en prioritet for styret. 
At denne døren ikke blir fikset, fører ikke til noe erstatningsansvar. Det kan ikke forventes at absolutt alt av ytre fasade til enhver tid er 100% oppegående. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har peil vi også. Du sitter kanskje i styrer, men gjør tydeligvis en dårlig jobb der...

Hvorvidt jeg gjør en bra jobb eller ikke har vel ingenting med saken å gjøre.
Om du sitter i et styre selv, så vil du også vite at for enhver sak man faktisk jobber med i et styre, så er det 100 saker som den fra TS, som i realiteten aldri er i nærheten av så gravende som han prøver å fremstille det.

Pr nå så jobber vi med forsikringssaker pålydende rundt 10 millioner og utbedringer som vi må ta på egen regning for ca 6 millioner. Vi får fortsatt medlemmer i borretslaget som kommer løpende til styreleder og lurer på hvorfor de ikke får lov til å selv borre hull igjennom 4 boder og 1 brannvegg for å lage sin egen hageslange-ventil på utsiden av blokken han bor i. Overraskende nok så er det ikke vår plikt å behandle hans klage på det.

Om du er misfornøyd med at styret ikke hører på hva du har å si, så send det inn skriftlig og be om en vurdering. Er du misfornøyd med svaret, så send det inn som et sekspunkt til generalforsamlingen.

• Liker 6
Skrevet
anon321 skrev (2 minutter siden):

Jeg har aldri sagt at et styre ikke er ansvarlig for drift og vedlikehold.
Jeg har svart på dine ord om at styret er pliktig til å håndetere TS sin klage eller fikse nøyaktig det punktet som TS klager på.

Hvorfor skal jeg finne frem hva som er styrets oppgaver for deg?

For at et styre skal ansvarliggjøres så må det utvises grov uaktsomhet, og gjerne et klart og avvik av hva man skal kunne forvente av et styre. At man gjør en vurdering som det i etterkant viser seg at kunne vært løst bedre eller annerledes fører ikke til ansvarliggjøring eller erstatningsplikt. 

TS gir ikke mye detaljer, men for å gi et eksempel:
Om det er 40 blokker i et borrettslag og 1 blokk har en ødelagt dør, så er ikke det nødvendigvis en prioritet for styret. 
At denne døren ikke blir fikset, fører ikke til noe erstatningsansvar. Det kan ikke forventes at absolutt alt av ytre fasade til enhver tid er 100% oppegående. 

TS, ikke hør på dette. Du kan klage og anmelde. Jeg ville kontaktet OBOS og advokat. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS, ikke hør på dette. Du kan klage og anmelde. Jeg ville kontaktet OBOS og advokat. 

TS står selvfølgelig fritt til å ta de valgene han ønsker.
Beklager at jeg gir et korrekt syn på hva om faktisk er styrets oppgaver og plikter og således prøver å spare TS for både tid, penger og energi. 

Om borretslaget har generalforsamling på våren, som de fleste har, så er TS 3 måneder unna nytt styre om han virkelig har flertallet med seg. Kan garantere at det går mindre tid og penger med å velge den veien. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Totalt idiotisk å bruke politiets ressurser på noe som ikke er en straffbar forbrytelse.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Totalt idiotisk å bruke politiets ressurser på noe som ikke er en straffbar forbrytelse.

Ikke politi. Det finnes andre muligheter. 

Skrevet
anon321 skrev (6 minutter siden):

TS står selvfølgelig fritt til å ta de valgene han ønsker.
Beklager at jeg gir et korrekt syn på hva om faktisk er styrets oppgaver og plikter og således prøver å spare TS for både tid, penger og energi. 

Om borretslaget har generalforsamling på våren, som de fleste har, så er TS 3 måneder unna nytt styre om han virkelig har flertallet med seg. Kan garantere at det går mindre tid og penger med å velge den veien. 

«Korrekt» ifølge deg. 

Skrevet

Ikke politi. Det finnes andre muligheter. 

Så, ikke bruke politiets ressurser men anmelde? Anmelde til hvem? Julenissen, slik at styret får dårligere julegaver? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...