Gå til innhold

Krise!!!! Noen med litt avansert kunnskap om hvordan gjenopprette ekstern harddisk? Min mappe gjenkjenner ikke min eksterne harddisk.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier. 

Jeg har en harddisk med bilder og videoer og noen viktige dokumenter. Har hatt den i et par år, og har ikke tidligere hatt problemer med den. Plutselig så gjenkjennes ikke den i min mappe. Blå lys blinker på den, istedenfor å være still. 

Jeg har googlet og funnet denne linken som gir en pekepinn på hvordan jeg kan få den til å funke igjen. Gjenopprett data når Seagate External Hard Drive ikke blir oppdaget (fonelab.com) Jeg er på metode to. Når jeg søkte opp devmgmt.msc så ser jeg at Seagate er gjenkjent der, da jeg koblet vekk harddisken, så forsvant den også fra denne oversikten. Så da vet jeg at den gjenkjenner. Videre så ber den meg om å avinstallere driver. Hva betyr det? Vil jeg på noen måte klare å installere driver igjen? Trodde ikke jeg nedlastet noen drivere den gangen, bare plug and play, men siden det er noen år siden, så jeg husker ikke eksakt.

Hva gjør jeg videre? Er redd for at om jeg trykker noe feil på en av disse "knappene" så ender jeg opp med å formatere harddisken og dermed miste alt av innholdet.  

Noen med anbefaling, som faktisk vet om dette?

Enhetsbehandling Seagate Ex.jpg

Anonymkode: 7ee5a...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å høyre klikke på startikonet. Velg så diskbehandling. 

Vises disken der? Disk 0 er den som er i datamaskinen, så Disk 1 kanskje? 

Kanskje det bare er at den trenger å få satt rett bokstav? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (17 minutter siden):

Prøv å høyre klikke på startikonet. Velg så diskbehandling. 

Vises disken der? Disk 0 er den som er i datamaskinen, så Disk 1 kanskje? 

Kanskje det bare er at den trenger å få satt rett bokstav? 

Nei. Jeg ser den ikke :( Kun disk 0

Det hører med at det blåe lyset blinker på selve harddisken, og den er synlig under diskstasjoner (se bilde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaiminator

Du kan tryggt avinstallere driver på disken i windows, så "se etter oppdateringer" under menyen så vil diskens driver installeres igjen. Man må eventuellt restarte pcen. Det kan hende det har blitt noe kluss med den externe disken og da vil det også hjelpe å powercycle (slå helt av og på) denne også. 

Fungerer det ikke da heller så er det som det står i guiden neste steg å sjekke i datamaskinbehandling/diskbehandling om den eksterne diskens partisjon i det hele tatt er lesbar og kan gis en bokstav. 

Om det fortsatt ikke er mulig å lese dataene på disken finnes det flere muligheter igjen, første er å bruke en linux data-recovery oppstarts-usb ved at man laster ned noe som heter pendrive linux, og ifra det programmet laster ned en data recovery linux utgave og så lager en usb oppstartsdisk (altså på en HELT ANNEN usb enn denne seagaten, en liten 4 til 8gb minnebrikke burde være nok) og booter en pc ifra denne usben. Og så kobler seagate usben inn i den og forsøker redde dataene i seagaten via linuxen. Det blir desverre for omfattene å gå videre inn i hypotetiske scenarioer dersom det går den veien til å kunne forklare nærmere om dette akkurat nå. 

Aller siste (nesten) utvei er å fysisk demontere seagaten og koble hardisken inni rett inn i en stasjonær pc og redde dataene den veien, enten i windows, eller linux. Om det heller ikke går så er disken skadet og eneste redning er å få tak i en identisk disk og bytte innmaten med hverandre, men det må utføres i ett kliniskt støvfritt miljø. Data recovery firmaer utfører slike oppdrag for 10.000.

Jeg ville anbefalt deg å kopiere dataene til en ny disk eller noe med en gang du kan da denne disken kan faile når som helst når den først har begynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei. Jeg ser den ikke :( Kun disk 0

Det hører med at det blåe lyset blinker på selve harddisken, og den er synlig under diskstasjoner (se bilde)

Hva står under Volumer på bildet? 

Ellers har du prøvd det @Kaiminatorforeslår først? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv harddisken på en annen PC (eller Mac) og se om den fungerer der. I så fall ville jeg ha kopiert den til en annen disk og pensjonert den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De helt vanlige trinn har jeg prøvd flere ganger. 

Devmgmt.msc...

Enhetsbehandling...

Alle porter på to pcer 

Har flere små og store harddisk, så lånte kabel fra dem og prøvd med min to andre kabler. 

Har gått inn på Seagate på bilde over og forsøkt å oppdatere drivere, men får da beskjed om at den siste driveren tilgjengelig er allerede installert. 

Det blinker blått istedenfor at blå lys er vedvarende og ikke blinker 

😞😞

Nå har jeg en time hos legen kl 10.30, så fortsetter når jeg er hjemme igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter flere forsøk så gikk det greit til slutt. Plutselig så dukket den opp på Denne PC. Kastet meg over den for å kopiere, og turte ikke å røre kablene og PCen før alt var kopiert over til den nye. 

Yeahhhhhh

Krisen avverget 😀😀😀😀

TS 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den disken så skikkelig gammel ut siden driveren var fra 2006, SCSI (Tenker du hadde Mac da du kjøpte den)

På tide å investere i en ny backup, godt at det ordnet seg, men den er nok nesten død. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke, har ikke hatt den så lenge. Jeg husker ikke eksakt, men tror det er 2-3 år, kanskje t.o.m 4-5 år, men absolutt ikke noe lengre enn det. Men den kan ha blitt laget for så lenge siden. 

Uansett, ny harddisk er anskaffet og innholdet overført. Nå kan jeg puste rolig ut. 😀😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og at EN ekstern disk ikke er backup :)

Skal du ha backup må du lagre dataene på minst to steder og holde de to stedene oppdatert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nomore82 skrev (18 minutter siden):

Husk og at EN ekstern disk ikke er backup :)

Skal du ha backup må du lagre dataene på minst to steder og holde de to stedene oppdatert.

Ja. Egentlig hadde jeg allerede skaffet meg en backup plus harddisk for backup, men så klarte den opprinnelige å dø, før jeg rakk over å overføre. Men jeg fikk jeg gjenopplivet, så jeg fikk tatt en backup. 

Tenker å anskaffe en på kanskje 1 tera, og overfører til hverdagsbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...