AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 Hvis foreldrene dine hadde sendt deg bort på internatskole når du var 16 år Og du ikke hadde fått søke på den Vgs du ville? At de bare hadde bestemt og ike godtatt noen diskusjoner om det? Anonymkode: ed772...b4e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 Det er brudd på barnekonvensjonen, barneloven mm. Selvfølgelig ikke, en 16 åring skal få si sin mening og bestemme i stor grad selv Anonymkode: 28aae...955 8
Fiffig Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 Jeg føler det mangler litt kontekst her? Det er jo barnet selv som søker på vgs? 6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 Fiffig skrev (10 minutter siden): Jeg føler det mangler litt kontekst her? Det er jo barnet selv som søker på vgs? Ok. Dette ble bestemt for meg da jeg var 16. De tvang meg til å søke på den skolen og satt ved meg så de var sikker pådet ble gjort. Mine meninger ville de ikke høre. Så selv om heg har søkt så har jeg ikke bestemt det selv. De mente det var best for meg. De mener det fortsatt. Men det har ødelagt mye for meg, og jeg føler ikke det var det beste for meg akkurat. Det var i 2002. Anonymkode: ed772...b4e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er brudd på barnekonvensjonen, barneloven mm. Selvfølgelig ikke, en 16 åring skal få si sin mening og bestemme i stor grad selv Anonymkode: 28aae...955 Takk 😊 Anonymkode: ed772...b4e
Fiffig Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok. Dette ble bestemt for meg da jeg var 16. De tvang meg til å søke på den skolen og satt ved meg så de var sikker pådet ble gjort. Mine meninger ville de ikke høre. Så selv om heg har søkt så har jeg ikke bestemt det selv. De mente det var best for meg. De mener det fortsatt. Men det har ødelagt mye for meg, og jeg føler ikke det var det beste for meg akkurat. Det var i 2002. Anonymkode: ed772...b4e Og 19 år senere lager du et emne på et diskusjonsforum om det? Er det for å vinne neste familiediskusjon? Det har nå gått så lang tid at det er på tide å komme seg videre. Kanskje du må i terapi for å bli ferdig med det, men du må bli ferdig med det. 16
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 Kanskje. Kjenner jeg mitt sekstenårige selv rett, hadde jeg bare gjort som jeg ville uansett. Jeg gjorde stort sett det. Anonymkode: 08784...3dd 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 Men hallo!! Det er ca 20 år siden!! Hvis du vil ødelegge ditt eget liv ved å være bitter over noe som har skjedd for så lenge siden så vær så god! Men den eneste du skader er deg selv!! Get over it!! og ja- tilgi! Anonymkode: 434de...35b 6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #10 Skrevet 8. februar 2021 Jeg hadde nok ikke brukt tid på å tenke på det så lenge etterpå. Anonymkode: 08322...437 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #11 Skrevet 8. februar 2021 Synes det bra du tar dette opp. Du er blitt preget av det. Jeg synes du skal snakke med dine foreldre om det. Fortelle dem hvordan det har føltes for deg. De må komme med en unnskyldning før du kan tenke på å tilgi. Anonymkode: 79c57...6d0 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #12 Skrevet 8. februar 2021 Det er 20 år siden. Om det ikke er mere urent mel i posen på disse årene, så tilgi og ikke bruk energien din på dette. Anonymkode: 180cc...a97 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #13 Skrevet 8. februar 2021 Fiffig skrev (8 minutter siden): Og 19 år senere lager du et emne på et diskusjonsforum om det? Er det for å vinne neste familiediskusjon? Det har nå gått så lang tid at det er på tide å komme seg videre. Kanskje du må i terapi for å bli ferdig med det, men du må bli ferdig med det. Ja, for jeg vil høre hva folk mener om det. Anonymkode: ed772...b4e 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #14 Skrevet 8. februar 2021 Jeg gikk også på internatskole på vgs, men hadde valgt det selv da. På bakgrunn av min erfaring med det så hadde aldri mitt eget barn fått lov til det. Anonymkode: a2494...bee 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #15 Skrevet 8. februar 2021 Jeg syns det mangler litt bakgrunnsinfo her. Hva ville du gå og hva ville foreldrene dine at du skulle gå? Hvorfor ville de at du skulle gå der? Kanskje de tenkte at det var lurt for deg å gå den skolen de valgt og at du som 16 åring ikke hadde livserfaring nok til å ta det smarteste valget? Anonymkode: ed47a...258 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #16 Skrevet 8. februar 2021 For tjue år siden var det andre tider, og den gamle tenkemåten hang litt igjen, og noen tenkte fremdeles at foreldre eier barna sine. Sånn var det da, nå er det annerledes. TS, du får ikke endret fortiden. Bruk heller tiden din til å fokusere på nåtiden. Anonymkode: 82a8d...fb6 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #17 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg syns det mangler litt bakgrunnsinfo her. Hva ville du gå og hva ville foreldrene dine at du skulle gå? Hvorfor ville de at du skulle gå der? Kanskje de tenkte at det var lurt for deg å gå den skolen de valgt og at du som 16 åring ikke hadde livserfaring nok til å ta det smarteste valget? Anonymkode: ed47a...258 Jeg ville gå musikklinja i nærheten, jeg hadde til og med gode nok karakterer. Men de mente internatskole var det beste. Jeg har asperger diagnose. Men syns ikke det er nok grunnlag for tvang. Jeg følte meg ikke hjemme der i det hele tatt. De har alltid vært mest opptatt av broren min, så mistenker nesten det var for å bli kvitt meg så de fikk mer tid med han. Men de tenkte nok også at jeg var umoden og ikke kunne twnke selv. Var ikke studiekompetanse der så har ikke fått tatt noe videre utdanning. Det har ødelagt mye. Anonymkode: ed772...b4e 2
Revenmann29 Skrevet 8. februar 2021 #18 Skrevet 8. februar 2021 Er det virkelig vits å ødelegge et forhold med dine foreldre over noe som skjedde for 20 år siden? Du får ikke gjort noe med dette, og foreldrene dine får heller ikke gjort noe med dette nå. Get over it.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #19 Skrevet 9. februar 2021 Mine foreldre valgte også videregående for meg. Var vel ikke uvanlig før. De valgte det de mente var best. Jeg hoppet av da jeg ble 18, og tok utdanning 10 år senere, da jeg hadde jobb og barn. Forstår ikke at du ikke kunne utdanne deg senere i livet, fordi det er utrolig gode ordninger for voksne som vil utdanne seg. Men det krever selvfølgelig en del, å ha jobb og barn , samtidig som man utdanner seg. Synes faktisk at det er ditt, og ikke dine foreldres ansvar, at du ikke har utdanning i dag. Anonymkode: 06f26...4b8 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #20 Skrevet 9. februar 2021 Har du ikke fått gått noe skole etter den internatskolen ? Skjedde det noe med deg i etterkant ? Jeg har nært kjennskap til Asberger og jeg vet at støtte og oppbacking har mye å si for den personlige utviklingen . Hva har du gjort på i etterkant da? Anonymkode: be0e3...142
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå