AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 Ikke hat meg, men jeg synes dette er så vanskelig. Kjæresten min i 20-årene har fått påvist Bekhterevs, som vil si at ryggen hans sakte stivner og han må leve med kronisk sterke smerter og tretthet resten av livet. Vi har alltid vært et veldig aktivt par, ofte ute i naturen, vi løper sammen, går fjellturer sammen o.s.v. Vi har hatt en drøm om en stor ungeflokk og et morsomt og aktivt liv. Nå føles det som om drømmen knuses foran meg. Han har ofte klagd over vondt i ryggen, men har klart å leve greit med det, før han plutselig ble så stiv og sliten hele tiden at legen henviste han til røntgen o.s.v. , og nå er han plutselig diagnostisert som kronisk syk. Nå er han helt i kjelleren, og jeg kjenner selv at livet er vanskelig. Orker jeg en fremtid hvor jeg vet at mye vil falle på meg av ansvar? Hvor han kanskje ikke vil kunne hjelpe til med barna? Bære dem? Hvor han om noen år kanskje ikke orker eller klarer å ha sex en gang? Jeg elsker han, men nå ser livet tungt ut. Noen som har erfaringer med å leve med denne sykdommen/har familiemedlemmer som lever med den? Anonymkode: ae663...e0a 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 8. februar 2021 Hvorfor gå pga noe slikt? Da er du ikke mye glad i han. Anonymkode: 4a4e2...392 143 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 8. februar 2021 Du elsker han? Tja.. Anonymkode: 418f9...595 71
Newgirll Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 Hva hadde du følt hvis han gikk fra deg av samme grunn? Jeg hadde handlet etter det😊 Jeg skjønner frustrasjonen og bekymringen, ikke misforstå 🤗 27 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 Gå. Du har resten av livet foran deg, ikke kast det bort. Du finner kjærligheten igjen. Anonymkode: 8fcf2...ab8 19
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 8. februar 2021 https://www.revmatiker.no/energiplanleggeren-pal/ Les denne. Det er en sykdom mange lever normale liv med. Anonymkode: 9ae07...5e4 53 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 Kjæresten min forlot meg da jeg fikk MS diagnosen. Anonymkode: 9c5bf...36d 3 14
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 Ikke avgjør dette nå. Gi det et år eller to. Kom dere på beina mentalt igjen begge to og se hvordan det føles da. hvordan er kommunikasjonen mellom dere? Tenker at det er det aller viktigste. Anonymkode: 87431...4e0 15 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 Du er ung, du kan finne deg en ny, eller beholde han du har. Etter det du skriver virker det som at du allerede har bestemt deg for at dette er et forhold du vil ut av. Så bare gå med en gang. Anonymkode: 4c8e1...c5a 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 Populært innlegg #10 Skrevet 8. februar 2021 Min far har bekhterev, diagnostisert på åttitallet en gang. Han er snart 70 og har vært aktiv og drevet med friluftsliv hele livet. Tatt medisiner jevnlig, hatt noen mer smertepregede perioder men ikke vært omfattende preget av sykdom. Yrkesaktiv i fysisk yrke til pensjonsalder. Men siden du lurer på om du skal gå pga en relativt håndterbar sykdom, er det kanskje ikke liv laga uansett. Anonymkode: 6c677...47e 142 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 Populært innlegg #11 Skrevet 8. februar 2021 Synes kanskje din kjæreste bør vurdere å gå... du virker ikke som mye støttende. Man får medisiner som holder sykdommen relativt i sjakk. Livet kan skje med alle. Hva med deg selv? I morgen kan du bli påkjørt og lam livet ut. Anonymkode: dcd65...b50 80 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #12 Skrevet 8. februar 2021 Aktivitet, trening og styrke er viktig og bra for å holde det i sjakk. Min tante fikk sykdommen i ungdommen. Hun har tre barn som hun har vært alene med i mange år. Er arbeidsfør og klarer seg godt. Les dere opp, få opplegg av fysio og ikke bli sittestillende. Om man er sittestillende det er da det stivner. Anonymkode: 2b13e...687 20
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #13 Skrevet 8. februar 2021 En i min nære familie har dette. Han lever et godt liv der trening er kjempeviktig og han er veldig aktiv. Natos generalsekretær har samme diagnose. Tror livet med han er rimelig hektisk og aktivt. Anonymkode: 83a73...edc 28
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #14 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke hat meg, men jeg synes dette er så vanskelig. Kjæresten min i 20-årene har fått påvist Bekhterevs, som vil si at ryggen hans sakte stivner og han må leve med kronisk sterke smerter og tretthet resten av livet. Vi har alltid vært et veldig aktivt par, ofte ute i naturen, vi løper sammen, går fjellturer sammen o.s.v. Vi har hatt en drøm om en stor ungeflokk og et morsomt og aktivt liv. Nå føles det som om drømmen knuses foran meg. Han har ofte klagd over vondt i ryggen, men har klart å leve greit med det, før han plutselig ble så stiv og sliten hele tiden at legen henviste han til røntgen o.s.v. , og nå er han plutselig diagnostisert som kronisk syk. Nå er han helt i kjelleren, og jeg kjenner selv at livet er vanskelig. Orker jeg en fremtid hvor jeg vet at mye vil falle på meg av ansvar? Hvor han kanskje ikke vil kunne hjelpe til med barna? Bære dem? Hvor han om noen år kanskje ikke orker eller klarer å ha sex en gang? Jeg elsker han, men nå ser livet tungt ut. Noen som har erfaringer med å leve med denne sykdommen/har familiemedlemmer som lever med den? Anonymkode: ae663...e0a Ja. Du bør forlate han. Han fortjener bedre. En som ikke støtter sin partner gjennom tykt og tynt, bør ikke ha en partner. Anonymkode: 1a531...05f 48 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #15 Skrevet 8. februar 2021 Nei, gå fra ham. Han trenger noen i livet sitt til å støtte seg og som er glad i ham. (At du vil miste en som evnt forstår hvor jævelig bekkenløsning ved graviditet kan være, spiller vel ingen rolle.) Anonymkode: 72490...f15 32
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #16 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke hat meg, men jeg synes dette er så vanskelig. Kjæresten min i 20-årene har fått påvist Bekhterevs, som vil si at ryggen hans sakte stivner og han må leve med kronisk sterke smerter og tretthet resten av livet. Vi har alltid vært et veldig aktivt par, ofte ute i naturen, vi løper sammen, går fjellturer sammen o.s.v. Vi har hatt en drøm om en stor ungeflokk og et morsomt og aktivt liv. Nå føles det som om drømmen knuses foran meg. Han har ofte klagd over vondt i ryggen, men har klart å leve greit med det, før han plutselig ble så stiv og sliten hele tiden at legen henviste han til røntgen o.s.v. , og nå er han plutselig diagnostisert som kronisk syk. Nå er han helt i kjelleren, og jeg kjenner selv at livet er vanskelig. Orker jeg en fremtid hvor jeg vet at mye vil falle på meg av ansvar? Hvor han kanskje ikke vil kunne hjelpe til med barna? Bære dem? Hvor han om noen år kanskje ikke orker eller klarer å ha sex en gang? Jeg elsker han, men nå ser livet tungt ut. Noen som har erfaringer med å leve med denne sykdommen/har familiemedlemmer som lever med den? Anonymkode: ae663...e0a Er ikke Bekhterevs arvelig også? Anonymkode: 533f9...078 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #17 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor gå pga noe slikt? Da er du ikke mye glad i han. Anonymkode: 4a4e2...392 Jo, jeg er er kjempeglad i han. Men man får jo ett sjokk!! Og drømmene for livet ble plutselig helt forandret, er det rart at man går litt i kjelleren av at man kanskje må ta ansvar for fremtidige barn helt selv, at han kommer til å være sliten og ha vondt hele tiden og man kanskje ikke har et sexliv resten av livet når man er i 20-årene, liksom? Anonymkode: ae663...e0a 6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #18 Skrevet 8. februar 2021 Du hadde aldri spurt om dette hvis han var den rette for deg. Slipp han løs. Eller, sett deg inn i hva sykdommen betyr og hvor godt man kan holde seg med rett trening og medisiner. Anonymkode: 9c498...a44 17
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #19 Skrevet 8. februar 2021 Har en venninne som har denne diagnosen uten at det stopper henne. Hun kan ikke bli stillesittende for da stivner hun. Lever normalt, jobber 80 prosent, svømmer jevnlig og er går mye på ski og smertestillende. Sykdommen er som oss alle- forskjellig. Dere trenger ikke male fanden på veggen , det er som livet ellers, vi vet ikke morgendagen. Siden du allerede tenker som du gjør, så er kanskje ikke følelsene tilstede som de kanskje bør være? Jeg hadde aldri forlatt min mann for noe slikt, han har ikke forlatt meg for en annen kronisk sykdom som setter sine begrensninger. I gode og vonde dager, eller? Anonymkode: c845f...701 21
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #20 Skrevet 8. februar 2021 Onkelen min har bekhterevs og nærmer seg 50. Han er i full jobb i en sjefsstilling i et ingeniørfirma, trener aktivt og er fotballtrener på fritiden. Man merker ikke engang at han har sykdommen. Synes det er fælt å forlate noen for noe sånt, om det er eneste grunn. Anonymkode: 0defb...8a5 25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå