AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Del Skrevet 8. februar 2021 Hvilken formål har den? Kun estetisk? Eller brukes den i noe form for mat, bruker du solsikkefrøene? Hvor mange frø blir det per plante? Er mere på grønnsaker enn blomster, men ser mange dyrker solsikke Anonymkode: cae8f...89b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #2 Del Skrevet 8. februar 2021 Jeg dyrker solsikker fordi de er pene, de er store matfat for mange pollinerende insekter og etter hvert kan småfuglene ta for seg av solsikkefrøene som blir igjen når den lange blomstringen er over. Dette året skal jeg prøve å grille solsikke"hodet" for å se om jeg kan like smaken. Solsikke er også en av plantene som brukes som grønngjødsel, den binder nitrogen og bedrer jordstruktur. Solsikker har mange anvendelser. Anonymkode: b59d0...1a8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #3 Del Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg dyrker solsikker fordi de er pene, de er store matfat for mange pollinerende insekter og etter hvert kan småfuglene ta for seg av solsikkefrøene som blir igjen når den lange blomstringen er over. Dette året skal jeg prøve å grille solsikke"hodet" for å se om jeg kan like smaken. Solsikke er også en av plantene som brukes som grønngjødsel, den binder nitrogen og bedrer jordstruktur. Solsikker har mange anvendelser. Anonymkode: b59d0...1a8 Takk for svar, godt poeng at det kan være til glede for både insekter og småfugler. Og være bra siden for jorden i grønnsaksbeddene mine. Kanskje det må bli blomst i år da. Sås de direkte eller forkultiveres? Bor i klimasone 5-6 TS Anonymkode: cae8f...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Del Skrevet 8. februar 2021 Samme grunner som AB over. Solsikker er både vakre og svært populære blant humler etc. og senere småfugl når frøene modnes Anonymkode: eca90...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #5 Del Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Takk for svar, godt poeng at det kan være til glede for både insekter og småfugler. Og være bra siden for jorden i grønnsaksbeddene mine. Kanskje det må bli blomst i år da. Sås de direkte eller forkultiveres? Bor i klimasone 5-6 TS Anonymkode: cae8f...89b Jeg bor i klimasone 4-3 og forkultiverer.. Men det er mest for å gjøre solsikkene store nok til å kunne motstå brunsnegler, det nytter ikke å direkteså solsikker her dessverre. Spirene blir spist opp med en gang. Min erfaring er at direktesådde solsikker er absolutt det enkleste og beste, men da må du ha et sneglefrittbed. I klimasone 5-6 ville jeg forkultivert rett og slett fordi de fleste solsikker blomstrer sent i sesongen så for å forlenge blomstringen er det bedre å så litt tidligere inne, enn å vente på at frostfrietider. Anonymkode: b59d0...1a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 8. februar 2021 #6 Del Skrevet 8. februar 2021 Nå er det lenge siden jeg har sådd solsikker, men for alle sorter har det tatt ca. 90 dager fra jeg har sådd til de blomstrer. Her, hvor det også er sone 5, er gjerne ikke jorda varm nok før i begynnelsen av juni og da blomstrer de altså ikke før i september. Jeg ville med andre ord ha sådd dem inne i begynnelsen eller midten av april og plantet dem ut i begynnelsen av juni. Da får du blomster mens det fremdeles er sommer. Ellers har jeg aldri brukt frøene til noe annet enn fuglemat (Fuglene fikser det selv hvis man lar blomstene bli stående etter at de er avblomstret), men de kan jo ristes og spises hvis man vil det. Jeg vet imidlertid ikke om alle sorter smaker like godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #7 Del Skrevet 8. februar 2021 Bor i sone 6-7 og sådde direkte ut, fikk kjempeavling med høye solsikker i fjor Har de mest fordi det er så vakkert med store åkre med solsikker ❤️ Men klart et pluss at humlene liker dem. Anonymkode: e85c7...8c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #8 Del Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Bor i sone 6-7 og sådde direkte ut, fikk kjempeavling med høye solsikker i fjor Har de mest fordi det er så vakkert med store åkre med solsikker ❤️ Men klart et pluss at humlene liker dem. Anonymkode: e85c7...8c9 Spennende. Husker du ca når du sådde og når blomstret de? Ts PS. Takk for alle svar, inspirerende Anonymkode: cae8f...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #9 Del Skrevet 8. februar 2021 Jeg sår ikke solsikker, men mater småfuglene med solsikkefrø på vinteren. Da kommer det også mus, og musene og småfuglene sår frø litt over alt. Så når solsikkene dukker opp litt her og litt der på våren, så graver jeg skuddene opp og planter de samlet på to-tre steder i hagen. Anonymkode: 9442b...ad5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #10 Del Skrevet 8. februar 2021 H5 her, jeg sår ikke solsikker, det tar utefuglene seg av. Men jeg lar de vokse opp, tar hodene inn til tørk når frøene er modne og henger de ut igjen på vinteren. Anonymkode: 6e12e...2e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #11 Del Skrevet 8. februar 2021 Jeg direktesår dem, og har dem i hagen fordi de er hardføre, vakre og gjør mye av seg. Anonymkode: b3f88...5da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #12 Del Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Spennende. Husker du ca når du sådde og når blomstret de? Ts PS. Takk for alle svar, inspirerende Anonymkode: cae8f...89b Sådd midten av juni og første blomst kom 17.august Anonymkode: e85c7...8c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #13 Del Skrevet 9. februar 2021 Leo skrev (17 timer siden): Nå er det lenge siden jeg har sådd solsikker, men for alle sorter har det tatt ca. 90 dager fra jeg har sådd til de blomstrer. Her, hvor det også er sone 5, er gjerne ikke jorda varm nok før i begynnelsen av juni og da blomstrer de altså ikke før i september. Jeg ville med andre ord ha sådd dem inne i begynnelsen eller midten av april og plantet dem ut i begynnelsen av juni. Da får du blomster mens det fremdeles er sommer. Ellers har jeg aldri brukt frøene til noe annet enn fuglemat (Fuglene fikser det selv hvis man lar blomstene bli stående etter at de er avblomstret), men de kan jo ristes og spises hvis man vil det. Jeg vet imidlertid ikke om alle sorter smaker like godt. Hei. Hvordan planter du inne? Vurderer solsikker til hagen i år, men her er det ikke varmt nok ute før april et sted, så må nok så på forhånd inne. Kunne du fortalt meg hvordan du gjør det, hvor ofte vanne, osv? Anonymkode: d39f1...4ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå