Gå til innhold

Gjør det noe om barnet er 1 år og 8 måneder når han begynner i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er èn barnehage her vi bor som har inntak hver august. 
Jeg fødte min sønn nå i november, noe som betyr han enten vil være 8 måneder når han begynner i barnehagen, eller 1 år og 8 måneder. Det var en venninne av meg som sa det er mye bedre om barnet starter når han er 8 måneder enn 1 år og 8 måneder, fordi hun hadde hatt sin sønn hjemme til han var 2 år og hun sa han var sein på mange ting siden han ikke hadde fått den naturlige daglige sosialiseringen med andre barn fra tidlig alder, så hun sa det er viktig at jeg får barnet i barnehagen når han er 8 måneder. Hun mente det var skadelig for flere ting at jeg ikke sendte han i barnehagen før han var 1 år og 8 måneder. Jeg jobber turnus og er bortreist i 1 uke og hjemme i 1 uke og tok 80% dekning for å ha lengre permisjon for å ha god tid med sønnen min. Jeg synes for min del at det er alt for tidlig å sende han i barnehagen når han er 8 måneder. Det har jeg ikke noe lyst til! 
Er det virkelig så skadelig om han ikke begynner før han er 1 år og 8 måneder? Andre som har erfaring med at barna begynner i barnehagen når de har fylt 1,5 år?

Anonymkode: 5f4b4...7da

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye bedre med 1 år og 8mnd enn 8mnd, helt klart!

Anonymkode: cf4d6...9ba

• Liker 42
Skrevet

Barn som er født i november har rett på plass det året de fyller ett år.

Anonymkode: 12518...a77

• Liker 7
Skrevet

8 mnd er alt for tidlig. 1 år og 8 mnd er perfekt. 

Anonymkode: 8d1c7...98f

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mye bedre med 1 år og 8mnd enn 8mnd, helt klart!

Anonymkode: cf4d6...9ba

En annen ting jeg tenker på er at jeg ønsker å amme han så mye som mulig det første året og har som sagt tatt lengre permisjon for å få til dette og å ha god tid med babyen ettersom jeg er så mye bortreisr når jeg først begynner på jobb. 
Er det noen veldig negative følger av å begynne når han er 1 år og 8 måneder da? Er det slik at han da kan slite med å få seg venner fordi han kommer inn «seint»? Dette er mitt første barn og jeg er 21 år så vet ikke så mye om akkurat dette. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barn som er født i november har rett på plass det året de fyller ett år.

Anonymkode: 12518...a77

Ja og det året er han 8 måneder når de har inntak. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har en født i desember. Hun begynte i barnehagen når hun var 1 år og 8 mnd. Dette var absolutt en god alder å begynne synes jeg. Hun hadde begynt å snakke litt og forsto mye mer av at vi gikk o.l. 

Hun har aldri vert sent ute med noe i forhold til utvikling, og vi traff ikke mange andre barn ila permisjonen. 

Anonymkode: 3d1fa...be5

• Liker 9
Skrevet

Tror det heller er skadelig hvis barnet begynner i barnehagen ved 8 mnd alderen. Min var 19 mnd, og hadde en veldig fin barnehagestart. Han henger ikke etter verken sosialt eller språklig. Han har akkurat fylt to år, og har begynt å snakke i hele setninger på to språk.

Anonymkode: 6f3bc...557

• Liker 7
Skrevet

Vi har en født i desember. Hun begynte i barnehagen når hun var 1 år og 8 mnd. Dette var absolutt en god alder å begynne synes jeg. Hun hadde begynt å snakke litt og forsto mye mer av at vi gikk o.l. 

Hun har aldri vert sent ute med noe i forhold til utvikling, og vi traff ikke mange andre barn ila permisjonen. 

Anonymkode: 3d1fa...be5

Åh takk for dette svaret! Det var veldig betryggende! Hun fikk det til å høres ut som at det var veldig galt å ha barnet hjemme så lenge og at det kom til å være stor sjanse for at han da ble sein i utviklingen. 

• Liker 2
Skrevet

Det som er skadelig, er at du som mor har tenkt å være bortreist en uke i strekk. Burde virkelig bytte jobb. 

Anonymkode: b61e4...4a1

• Liker 3
Skrevet

Det er jo venninnen din som ikke har gjort jobben sin, hun burde ha sosialisert barnet mer!

Det er altfor tidlig for barn å begynne etter 8mnd. Det vil du selv forstå når ungen er 8måneder.

Jeg jobber i barnehage og vi har en minimumsalder på barna på 10mnd. Det er fryktelig TIDLIG. Husk at det er få ansatte i norske barnehager og barnet ditt vil kunne ta skade av så tidlig start. Barbet vil ikke få nok nærhet og oppmerksomhet i barnehagen uansett om de ansatte er aldri så flinke.

Anonymkode: 47ad5...8d4

• Liker 9
Skrevet

Ingen barn er like. Det som var riktig for din venns barn og for ditt barn er sannsynligvis ikke det samme. Sannsynligvis er det beste for ditt barn det som er best for deg. Lytt til magefølelsen din. Mine barn begynnte  begge når de var 1.5 år. Eldste kunne fint trivdes hjemme til hun var både 2 og 3 da hun var en mammadalt. Yngste var det passe alder på da hun trivdes utrolig godt i Bhg fra første dag.

Anonymkode: e0438...634

• Liker 3
Skrevet

Åh takk for dette svaret! Det var veldig betryggende! Hun fikk det til å høres ut som at det var veldig galt å ha barnet hjemme så lenge og at det kom til å være stor sjanse for at han da ble sein i utviklingen. 

Hun beklager seg for mye på egen erfaring.

Jeg har jobbet i barnehage i snart 10 år og hadde ALDRI latt mitt barn begynne så tidlig. 

Anonymkode: 47ad5...8d4

• Liker 3
Skrevet

Min sønn va 1 år og 6 måneder. Gikk kjempe bra😊 Hadde jeg hatt mulighet ville jeg mye heller at han begynte da han var 1 år og 8 måneder, fremfor 8 måneder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det som er skadelig, er at du som mor har tenkt å være bortreist en uke i strekk. Burde virkelig bytte jobb. 

Anonymkode: b61e4...4a1

Jeg holder på å skriver jobbsøknader og søker på jobber ja. Har vært vanskelig å få ny jobb i koronatiden. Vi forsøkte i 3 år og har hatt 3 spontanaborter  før uke 20, så hadde slått fra oss at vi kunne bli gravide og to måneder ettee vi sluttet å tenke på det ble jeg gravid. Så har holdt utkikk etter jobb siden 😊

• Liker 4
Skrevet

Min er født i desember og begynte i barnehagen i august det året han fylte 2. Det gikk helt fint! Han var absolutt ikke sent utviklet eller hang etter de andre. Han var veldig sjenert, stille og observant, men det er hans personlighet, og faren var helt lik. På møte i barnehagen fikk jeg høre at han var bl.a flinkere på å snakke og kle på seg enn mange andre, og hadde veldig høy grad av empati. Ser ingenting negativt med at jeg holdt han hjemme til han var 1 år og 8 mnd. Grunnen til at han ikke ventet til han var 3, var fordi jeg var syk og han ble for aktiv for meg i den alderen. Det var godt å få han i barnehagen da😊

Anonymkode: 49ef9...bd4

Skrevet

Hvis barnet ditt er født i november 2020, vil det ikke da være 1 år og 9 mnd i august neste år? Barn under 1 år har lite utbytte av sosial trening med andre barn, de er babyer som først og fremst trenger mamma og pappa. Noe sosialisering er selvsagt bra, men mange timer hver dag er helt unødvendig. 

Anonymkode: c1cfc...ab4

• Liker 1
Skrevet

Alle mine begynte i august det året de fylte 3. Fikk aldri høre noe om at de hang etter e.l.

Anonymkode: ef289...ddc

Skrevet

Ett år og 8 måneder er helt topp! Ingen ting å bekymre seg for. Men hvis det er vanskelig å være hjemme så lenge, så er det ofte mulig å søke plass fra August, betale for plassen fra August, men ikke ta oppstart før i Desember/Januar. Vi gjorde det slik☺️

Anonymkode: 7410b...466

Skrevet

Det er bare fint å være hjemme om du har mulighet til det. Jeg må si at jeg ikke merket stor forskjell på det barnet som begynte tidlig (10 mnd) og det barnet som begynte seint (14 mnd). De sklei begge fint inn i avdelingen og gruppa. Den som var minst var nok mer maskot og fangbarn første tiden, mye kos og omsorg på den avdelingen (Hadde lesesalplass like ved, så kunne se dem når de hadde utetiden sin.).

Anonymkode: f7315...295

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...