Gå til innhold

Vanlig å ta kontakt når familie får diagnose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes det er vanskelig å forholde meg til personer som feks får en alvorlig diagnose. 

Min tante har fått kreft (Men gode prognoser). Vi treffes i ny og ne i felles familiebesøk. Nå under Corona kun 4-5 ganger på et år. Vi prater ikke i telefonen eller sender meldinger. En Snap i ny og ne. 

Er det vanlig at "alle" tar kontakt ig viser støtte? Har bedt min far hilse. 

Jeg selv hadde nok ikke likt for mye oppmerksomhet, da jeg nok kunne tenkt meg å "bestemme" om egen sykdom (om jeg vil oppføre meg som normalt, går rett i kjelleren, humor,  ikke vil bli sett på som hun syke osv).

Anonymkode: 35b4e...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Jeg har fått en alvorlig diagnose, men har ikke opplevd at noen tar kontakt. Jeg tror de fleste ikke er klar over det, jeg foretrekker det nok også slik. Men hyggelig nok med kontakt, så lenge det ikke blir bare spørsmål om helsa og hvordan det gåååår sagt med bristende stemme eller ekstra omsorg som virker falsk. 

Har man kreft er det nok vanligere at folk gjør som du sier. Men med mange andre diagnoser så lider man mest i stillhet, og ingen vet helt hva de skal gjøre. Så da er det lettere å la vær å vise støtte virker det som. Kreft er noe man må slå og må kjempe gjennom, som folk vet hva er. Andre diagnoser er kroniske, og da aner ikke folk hvordan de skal forholde seg til det.

Jeg ville tenkt på hva du tror hun ønsker. Mulig hun er som deg, og mulig setter pris på ekstra støtte i en tung tid. God bedring til henne!

Anonymkode: 85120...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foretrukket at ingen gjorde oppstyr og at hverdagen fortsatte som normalt, mens andre ønsker mer oppmerksomhet og trøst. Du kjenner din tante best, og er den beste av oss til å vurdere hva hun foretrekker. Uansett hva du gjør burde du hvertfall fortsette å sende snapper som vanlig, men ikke bli lei det hvis du ikke får respons. 

Anonymkode: a392e...560

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...