AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 Er det noen her inne som ikke har hatt barna sine i barnehage etter at de ble 3 år gamle? Hva var bakgrunnen for at dere valgte det slik, og hvordan fylte dere dagene? Hvordan ordnet dere kontakt med jevnaldrende barn? Jeg jobber i barnehage, og har selv en 6-åring og en 10-åring. Har hatt perioder med arbeidsledighet med begge, men å ha de hjemme i stedet for i barnehagen falt meg ikke inn. At de skulle begynt på skolen som 6-åringer uten å ha omgås andre barn, virker for meg utenkelig Anonymkode: ba4c7...8ed 2
Arkana Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 (endret) Man kan fint omgås andre barn helt uten at barnet trenger å gå i barnehage. De jeg vet om som ikke har barna sine i barnehage møter andre som er hjemme med barn og deltar på diverse fritidsaktiviteter. Det er veldig uvanlig at barn som ikke går i barnehage har null sosial omgang med andre barn. Min eldste (nå 12 år) har aldri gått i ordinær barnehage. Han gikk i barnepark fra han var 2 år. Barnepark er i praksis noen timers utendørs frilek under tilsyn. For oss var det perfekt. Jeg var hjemme med baby og han var også mest hjemme med oss og hadde rolige dager, men fikk noen timer lek med andre barn hver dag. Endret 8. februar 2021 av Arkana 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 Man kan fint sosialisere barna uten barnehage, krever bare mer innsats fra foreldrene og jeg tror mange ikke hadde orket den jobben! Mye lettere å levere de 8t i barnehagen, og vite at de fleste områder i barnas utvikling er «ferdig» stimulert når de blir hentet. Det finnes åpen barnehage, som er et supert tilbud for de som er hjemme med barna. Jeg hadde minstemann hjemme til han var to år, og dro på åpen barnehage det siste året. Det er som en barnehage, men sammen med foreldrene. Her var det kun en dag i uken, men vet større byer har det flere ganger i uken. Ellers har vel mange søsken, søskenbarn og venner de møter utenom barnehagetiden. Og jeg tenker at tid med foreldrene også veier tungt, ikke bare tid med jevnaldrende. Anonymkode: 2dd2e...131 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man kan fint sosialisere barna uten barnehage, krever bare mer innsats fra foreldrene og jeg tror mange ikke hadde orket den jobben! Mye lettere å levere de 8t i barnehagen, og vite at de fleste områder i barnas utvikling er «ferdig» stimulert når de blir hentet. Det finnes åpen barnehage, som er et supert tilbud for de som er hjemme med barna. Jeg hadde minstemann hjemme til han var to år, og dro på åpen barnehage det siste året. Det er som en barnehage, men sammen med foreldrene. Her var det kun en dag i uken, men vet større byer har det flere ganger i uken. Ellers har vel mange søsken, søskenbarn og venner de møter utenom barnehagetiden. Og jeg tenker at tid med foreldrene også veier tungt, ikke bare tid med jevnaldrende. Anonymkode: 2dd2e...131 Det er jo ikke helt som en barnehage - det er jo ikke noe opplegg der annet enn kanskje litt sang og at det er andre barn der. Anonymkode: 89751...dcc 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 Arkana skrev (52 minutter siden): Man kan fint omgås andre barn helt uten at barnet trenger å gå i barnehage. De jeg vet om som ikke har barna sine i barnehage møter andre som er hjemme med barn og deltar på diverse fritidsaktiviteter. Det er veldig uvanlig at barn som ikke går i barnehage har null sosial omgang med andre barn. Min eldste (nå 12 år) har aldri gått i ordinær barnehage. Han gikk i barnepark fra han var 2 år. Barnepark er i praksis noen timers utendørs frilek under tilsyn. For oss var det perfekt. Jeg var hjemme med baby og han var også mest hjemme med oss og hadde rolige dager, men fikk noen timer lek med andre barn hver dag. Jeg gikk selv i barnepark fra jeg var 3 til foreldrene mine gikk fra hverandre da jeg var 5. Men dette var på 80-tallet, hvor dette var mer vanlig enn i dag. I dag er det jo vanlig at begge foreldre er i jobb, og at barna er i barnehage. Men park er jo ideelt, der får barna sosialisert med andre barn, uten å ha for lange dager pga foreldrenes jobb. Om man skal omgås andre som er hjemme med barn i dag, så må man jo ha et stort nettverk, da dette ikke er vanlig i dag. Og da blir det jo ofte søsken eller venners barn, og barna får lite trening enn å være sammen de nærmeste. Da vi gikk med sønnen vår i Åpen barnehage før han begynte i ordinær barnehage i 1,5 års alderen, så var det en jente der sammen med moren sin som var 5 år gammel. De var der omtrent daglig. Lurer på hvilket utbytte denne jenta hadde av å kun omgås småbarn hele dagen... Anonymkode: ba4c7...8ed 6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Man kan fint sosialisere barna uten barnehage, krever bare mer innsats fra foreldrene og jeg tror mange ikke hadde orket den jobben! Mye lettere å levere de 8t i barnehagen, og vite at de fleste områder i barnas utvikling er «ferdig» stimulert når de blir hentet. Det finnes åpen barnehage, som er et supert tilbud for de som er hjemme med barna. Jeg hadde minstemann hjemme til han var to år, og dro på åpen barnehage det siste året. Det er som en barnehage, men sammen med foreldrene. Her var det kun en dag i uken, men vet større byer har det flere ganger i uken. Ellers har vel mange søsken, søskenbarn og venner de møter utenom barnehagetiden. Og jeg tenker at tid med foreldrene også veier tungt, ikke bare tid med jevnaldrende. Anonymkode: 2dd2e...131 Åpen barnehage er nettopp beregnet for 1-2 åringer. Men det var ikke disse jeg siktet til. Det er da ikke uvanlig å være hjemme til barna er 2 år gamle. Noe helt annet om de ikke har vært i barnehage før de begynner på skolen Anonymkode: ba4c7...8ed 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 Vet jeg ikke svarer på spørsmålet, men jeg tenker det er veldig viktig å ha barna i barnehage jeg da.. Hvorfor ønsker man ikke å ha barna der egentlig? De lærer jo ekstremt mye. Er det av egoistiske grunner? Lurer av nysgjerrighet. Barnet mitt er 1 og går ikke i barnehage, men starter ved 1,5 års alder ☺️ Tenker det blir fint for barnet mitt! Jeg gruer meg litt, men føler det er det beste for barnet. Anonymkode: 425d8...108 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 Min eldste gikk ikke I barnehage det siste året fordi vi flyttet langt og barnehagene rundt der vi bodde hadde lange ventelister.. Så her var det ikke eget valg egentlig Anonymkode: 0d1ab...e54 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 Jeg gikk bare ett år i barnehage, og søsteren min gikk ikke. Hun er over gjennomsnittet på alt av ferdigheter, og det har hun alltid vært. Jeg derimot.... 😅 Hun ble sosialisert med andre barn, men ikke hver eneste dag. Anonymkode: f7321...1ef 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #10 Skrevet 8. februar 2021 Vi har flere barn hjemme, stor familie, gode naboer med barn, flere lekeplasser i nærheten med masse barn. Vurderer å ha de videre hjemme. Tenkte først til 2 år. Så til 3 pga corona situasjonen(lang historie, ikke spør). Men nå tenker jeg nesten til 4 års alder fordi vi har det så koselig. Må vel ha de et par år før skolen sånn samfunnet fungerer nå. Ikke nødvendigvis at det er best. Skulle gjerne bodd friere på landet med hjemmeskole og hele pakka også jeg. Med en gruppe andre barn så klart. Har ikke noe å si, men har høyere utdannelse innen helse selv, og tenker at jeg selv kan gi de bedre tilbud enn i barnehagen. Må sies at vi er veldig aktive og bevisste på lek og læring, og jeg er over gjenomsnittet interessert i atferd. Anonymkode: b77ec...a34 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #11 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Åpen barnehage er nettopp beregnet for 1-2 åringer. Men det var ikke disse jeg siktet til. Det er da ikke uvanlig å være hjemme til barna er 2 år gamle. Noe helt annet om de ikke har vært i barnehage før de begynner på skolen Anonymkode: ba4c7...8ed Nei, her er åpen barnehage for alle i barnehagealder, var flere fra 3-6år der! De foreldrene ønsket ikke å ha barna i barnehage, og skulle heller ikke starte før skolen. Åpen barnehage er IKKE beregnet kun for barn 1-2år. Anonymkode: 2dd2e...131 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #12 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er jo ikke helt som en barnehage - det er jo ikke noe opplegg der annet enn kanskje litt sang og at det er andre barn der. Anonymkode: 89751...dcc Da har du vært på en litt mindre pedagogisk åpen barnehage enn hva jeg har. Her var det temaperioder og forskjellig pedagogiske opplegg på lik linje med en «vanlig» barnehage. Er faktisk barnehagelærer selv så vet litt hva jeg snakker om. Det var også utelek, hviling/soving med mer, fulgte rytmen til en vanlig barnehagedag. Vi dro på turer i nærmiljøet, og hadde juleaktiviteter før jul osv osv. En barnehagedag akkurat på lik linje som vi i barnehagen har, eneste forskjellen var at det ikke er hver dag, ikke betalte plasser og faste barn (men vi var samme gjengen hele året). Anonymkode: 2dd2e...131
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #13 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, her er åpen barnehage for alle i barnehagealder, var flere fra 3-6år der! De foreldrene ønsket ikke å ha barna i barnehage, og skulle heller ikke starte før skolen. Åpen barnehage er IKKE beregnet kun for barn 1-2år. Anonymkode: 2dd2e...131 Men mange steder er det det. Det er ikke så voldsomt utbredt at foreldre er hjemme med barn til skolealder og da blir det naturligvis færre eldre barn i en åpen barnehage. Har benyttet meg av flere, var aldri barn over 2-3 år der. Anonymkode: 5b398...fa9 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #14 Skrevet 8. februar 2021 Hva med de barna som har psykiske/ fysiske utfordringer som barnehagen har kompetanse til å avdekke, hjelpe og henvise videre? De fleste foreldre har ikke kompetanse til å se hvordan barnet sitt fungerer utifra hva som er aldersadekvat adferd. Og har de det, er man ofte inhabil siden det er sitt eget barn. Ofte kan det være for sent når barnet begynner i 1klasse. Anonymkode: 1fa7c...0a1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #15 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Man kan fint sosialisere barna uten barnehage, krever bare mer innsats fra foreldrene og jeg tror mange ikke hadde orket den jobben! Mye lettere å levere de 8t i barnehagen, og vite at de fleste områder i barnas utvikling er «ferdig» stimulert når de blir hentet. Det finnes åpen barnehage, som er et supert tilbud for de som er hjemme med barna. Jeg hadde minstemann hjemme til han var to år, og dro på åpen barnehage det siste året. Det er som en barnehage, men sammen med foreldrene. Her var det kun en dag i uken, men vet større byer har det flere ganger i uken. Ellers har vel mange søsken, søskenbarn og venner de møter utenom barnehagetiden. Og jeg tenker at tid med foreldrene også veier tungt, ikke bare tid med jevnaldrende. Anonymkode: 2dd2e...131 Det er aldeles ikke «et supert tilbud» for de eldre barna. De eldste som er der er vel ca.2 og de er gjerne alene om å være så gamle. Husker enda hun ene toåringen som gikk på babysang og åpen barnehage i vår bydel, syntes oppriktig synd på henne. Anonymkode: ed221...a08 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #16 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er aldeles ikke «et supert tilbud» for de eldre barna. De eldste som er der er vel ca.2 og de er gjerne alene om å være så gamle. Husker enda hun ene toåringen som gikk på babysang og åpen barnehage i vår bydel, syntes oppriktig synd på henne. Anonymkode: ed221...a08 Det varierer ein del frå plass til plass! Enkelte stader er det ganske vanlig med eldre barn. Der eg gikk med jenta mi, fungerte det mest som sosialisering/trening før bhg-oppstart ved 1 år, har eg inntrykk av. Jenta mi var eldst (ho begynte i barnehage like før ho fylte 2). Anonymkode: 69350...279
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #17 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 8.2.2021 den 21.22): Hva med de barna som har psykiske/ fysiske utfordringer som barnehagen har kompetanse til å avdekke, hjelpe og henvise videre? De fleste foreldre har ikke kompetanse til å se hvordan barnet sitt fungerer utifra hva som er aldersadekvat adferd. Og har de det, er man ofte inhabil siden det er sitt eget barn. Ofte kan det være for sent når barnet begynner i 1klasse. Anonymkode: 1fa7c...0a1 Så du mener foreldre ikke har kompetanse til å ivareta egne barn og se barnas behov, interessant. De fleste foreldre ser fint om barnet sitt har avvik i atferd, og avvik blir også fanget opp på helsestasjon Anonymkode: c584d...c3f 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #18 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 8.2.2021 den 20.14): Vet jeg ikke svarer på spørsmålet, men jeg tenker det er veldig viktig å ha barna i barnehage jeg da.. Hvorfor ønsker man ikke å ha barna der egentlig? De lærer jo ekstremt mye. Er det av egoistiske grunner? Lurer av nysgjerrighet. Barnet mitt er 1 og går ikke i barnehage, men starter ved 1,5 års alder ☺️ Tenker det blir fint for barnet mitt! Jeg gruer meg litt, men føler det er det beste for barnet. Anonymkode: 425d8...108 Hva er det de lærer ekstremt mye av i barnehagen som de ikke kan lære av foreldre og andre? Anonymkode: c584d...c3f 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #19 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hva er det de lærer ekstremt mye av i barnehagen som de ikke kan lære av foreldre og andre? Anonymkode: c584d...c3f Sosial kompetanse, i form av å være del av et større fellesskap og ikke bare enkelte andre barn her og der. For eksempel. Det forberedes også på overgangen til skole siste året i barnehagen med førskolebarna. Jeg kan godt forstå ønske om å ha barna hjemme mens de er små, men jeg skjønner helt ærlig ikke motviljen mot barnehage for de eldre barna. Man trenger heller ikke ha de fulle dager og hver eneste om man ikke ønsker det. Anonymkode: 5b398...fa9 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #20 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 8.2.2021 den 20.14): Vet jeg ikke svarer på spørsmålet, men jeg tenker det er veldig viktig å ha barna i barnehage jeg da.. Hvorfor ønsker man ikke å ha barna der egentlig? De lærer jo ekstremt mye. Er det av egoistiske grunner? Lurer av nysgjerrighet. Barnet mitt er 1 og går ikke i barnehage, men starter ved 1,5 års alder ☺️ Tenker det blir fint for barnet mitt! Jeg gruer meg litt, men føler det er det beste for barnet. Anonymkode: 425d8...108 Du tenker at det er viktig å gå i barnehage for å lære? Du vet at barnehage er til fordi foreldrene jobber, ikke sant? Det ble ikke laget fordi det er så viktig at barn fra de er 1 år skal lære så så mye. Det er ikke sånn at det er best for barna å være med 13-20 andre barn, med noen få ansatte, høyt lydnivå, pedagogiske opplegg hele tiden sånn at selv om barnet ikke var ferdig med å bygge Lego så skulle de male påskeegg kl 10 og sånn var det. I 8-9 timer hver dag... I Australia er det ikke vanlig å ha barna i barnehage fordi det er så dyrt. Da er ofte mor hjemmeværende. Og da er de selvfølgelig med andre barn, men det er da ikke noe pedagogisk opplegg. Men lek og samvæ med andre barn. Barnehage er en nødvendighet fordi vi må jobbe, og ikke en nødvendighet for barnas læring. Da er det snakk om de ressurssvake foreldrene som ofte helsestasjonen ønsker at barnet skal i barnehage. Anonymkode: 7542c...991 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå