AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 En utrolig flaut og klein situasjon; 39, snart 40, uplanlagt gravid med kjæresten min. Ingen av oss hadde planlagt nytt barn, og jeg fyller jo 40 før babyen blir født. Det er veldig flaut, og har ikke fortalt noe til arbeidsgiver ennå. Termin i november. Jobber på skole, så regner med å kunne skjule det før sommerferien, men må manne meg opp til å fortelle arbeidsgiver etter sommeren..... Noen som har råd om hvordan jeg kan fortelle det på en minst mulig flau måte? Og, noen som har erfart hvordan en nyhet om graviditet mottas når du som gravid er rundt 40 år? Forventer en del negative reaksjonenr, som gjør det enda mer flaut og ubehagelig å skulle fortelle om det etterhvert. Anonymkode: bdbec...d07
Mariss@68 Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 Dette er da bare koselig og mye mer vanlig enn du tydeligvis tror. 32
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 Dette er jo bare en koselig gladnyhet Det kommer selvfølgelig ikke noen reaksjoner på det Anonymkode: 515cb...e24 12
pingeling Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 (endret) Nå vet ikke jeg hvordan det blir mottatt når man blir gravid som yngre, men graviditeten min ble veldig godt mottatt. Tippet 40 det året jeg ble gravid. Ikke planlagt på noe vis. Sjefen og kollegaene var alle helt fantastiske. Tror jeg aldri noen gang har opplevd noe annet en positivitet enten det er fra lege, jobb, kollegaer, venner eller familie. Så eneste stedet jeg leser om negative ting er det jeg leser her inne. Så føler av og til at jeg lever i en annen verden enn KG 😊 Endret 8. februar 2021 av pingeling 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 Kjenner mange på 40+ som er gravide/nylig fått barn. Ikke så uvanlig det☺️ Anonymkode: 0d119...db4 8
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 Hvorfor er det flaut? Ei god venninne av meg fikk nylig sitt første barn, hun er 40. Alle er bare glad på hennes vegne, hun har ønsket seg barn siden 20-årene. Anonymkode: cf973...3da 8
Fotballmamma Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 Dette er vel ikke flaut? Du bør forresten fortelle sjefen (rektor) forholdsvis tidlig, da neste års «kabal» legges i disse dager. Iallfall er det sånn på skolen vår. Betyr ikke at alle andre trenger å vite om graviditeten. 9
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 Tusen takk for alle positive svar! Håper dere har rett, og at jeg gruer meg unødig. Anonymkode: bdbec...d07 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 Kjære deg, det er da ikke flaut at du får et barn? Om du er 19, 29 eller 39 så er du en kvinne i fruktbar alder, og det bør ikke komme som et sjokk på noen at du får barn nå Det kommer nok til å ordne seg, og det er heldigvis måneder til du må fortelle det. Kanskje du bare er litt overrasket selv akkurat nå? Anonymkode: 35520...f79 1
Amatariel Skrevet 8. februar 2021 #10 Skrevet 8. februar 2021 Tror det blir mer flaut og ubehagelig om du forteller deg selv at det er det. Det er det ikke!! Vært STOLT og glad for det. Gå rett inn til sjefen og si at du har noe å fortelle. Bare si at du er gravid og må ha permisjon fra den og den måneden. Bær det med stolthet, ikke frykt for hva hen vil si. Alle profesjonelle arbeidgivere vil ta dette helt fint, og gratulere deg. Bare gjør det - det vil føles så mye bedre etterpå 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #11 Skrevet 8. februar 2021 Med termin i november har du vel ikke rukket å få positiv test enda? Med termin 1. november skal unnfangelsen ha skjedd for omtrent 3 dager siden 🤔 Anonymkode: 67595...d16 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #12 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Med termin i november har du vel ikke rukket å få positiv test enda? Med termin 1. november skal unnfangelsen ha skjedd for omtrent 3 dager siden 🤔 Anonymkode: 67595...d16 Jeg har to barn fra tidligere, og begge gangene har jeg følt det. Det er akkurat det samme nå, og tidlig test viste positivt. Anonymkode: bdbec...d07 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #13 Skrevet 8. februar 2021 Amatariel skrev (42 minutter siden): Tror det blir mer flaut og ubehagelig om du forteller deg selv at det er det. Det er det ikke!! Vært STOLT og glad for det. Gå rett inn til sjefen og si at du har noe å fortelle. Bare si at du er gravid og må ha permisjon fra den og den måneden. Bær det med stolthet, ikke frykt for hva hen vil si. Alle profesjonelle arbeidgivere vil ta dette helt fint, og gratulere deg. Bare gjør det - det vil føles så mye bedre etterpå Jeg skal prøve det du sier, men merker det er vanskelig. Føler på en måte at noen kanskje vil jeg tenke jeg er dum som har blitt gravid som 39-åring, at jeg burde visst bedre etc. Anonymkode: bdbec...d07
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #14 Skrevet 8. februar 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har to barn fra tidligere, og begge gangene har jeg følt det. Det er akkurat det samme nå, og tidlig test viste positivt. Anonymkode: bdbec...d07 Hvilken tidlig test viser positiv 3dpo? Anonymkode: 67595...d16 4
Skogkløver Skrevet 8. februar 2021 #15 Skrevet 8. februar 2021 Å fortelle arbeidsgiver knappe 3 mnd før fødsel er skikkelig dårlig gjort. Så lenge du har fast jobb bør du virkelig fortelle det før ferien sånn at de har grei sjans til å skaffe vikar og planlegge året. 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #16 Skrevet 8. februar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skal prøve det du sier, men merker det er vanskelig. Føler på en måte at noen kanskje vil jeg tenke jeg er dum som har blitt gravid som 39-åring, at jeg burde visst bedre etc. Anonymkode: bdbec...d07 Hvorfor det? Det er da helt vanlig å ha lyst på barn selv om man er nesten 40. Når det er tredje barnet er det vel ingen som vil stusse på det. Høres ut om du har ekstremt lav selvtillit? Har du termin i november er du jo forsåvidt knapt nok gravid og mye kan skje. Ikke noe vits å tenke på noe så trivielt som hva sjefen vil si, det har jo null betydning. Det eneste som betyr noe er hva du tenker om et nytt lite tilskudd i familien. Anonymkode: 515cb...e24 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #17 Skrevet 8. februar 2021 2 minutter siden, Skogkløver said: Å fortelle arbeidsgiver knappe 3 mnd før fødsel er skikkelig dårlig gjort. Så lenge du har fast jobb bør du virkelig fortelle det før ferien sånn at de har grei sjans til å skaffe vikar og planlegge året. Dårlig gjort eller ei, man har ikke plikt å informere om at man er gravid, ei heller mulighet å søke om permisjon før i uke 22 av svangerskapet. De fleste sier det før det om man har behov for tilrettelegging, men det er ikke noe krav. I følge loven må man si fra 12 uker før permisjonen starter hvis det er snakk om permisjon som varer over ett år. Under ett år er det vel bare to ukers frist. Anonymkode: 515cb...e24 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #18 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dårlig gjort eller ei, man har ikke plikt å informere om at man er gravid, ei heller mulighet å søke om permisjon før i uke 22 av svangerskapet. De fleste sier det før det om man har behov for tilrettelegging, men det er ikke noe krav. I følge loven må man si fra 12 uker før permisjonen starter hvis det er snakk om permisjon som varer over ett år. Under ett år er det vel bare to ukers frist. Anonymkode: 515cb...e24 Og det er helt greit. Men man liker gjerne både jobben og kollegaene sine, og i TS sitt tilfelle kanskje elevene også. Da er det greit å ikke gi beskjed så sent som mulig, men så snart man er komfortabel med det. Jeg fortalte nærmeste leder i uke 10 første gang og uke 6 andre gang, og ingen andre visste det før jeg var klar Anonymkode: db533...e17
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #19 Skrevet 8. februar 2021 23 minutter siden, AnonymBruker said: Og det er helt greit. Men man liker gjerne både jobben og kollegaene sine, og i TS sitt tilfelle kanskje elevene også. Da er det greit å ikke gi beskjed så sent som mulig, men så snart man er komfortabel med det. Jeg fortalte nærmeste leder i uke 10 første gang og uke 6 andre gang, og ingen andre visste det før jeg var klar Anonymkode: db533...e17 Jeg har også gjort det, fortalt nærmeste leder i forbindelse med tilrettelegging i uke 6-7 og elever/kollegaer/søkt om permisjon i uke 22-24. Men om man er i fin form og ikke har behov for tilrettelegging skjønner jeg veldig godt at man ikke forteller. Før ultralyd i uke 17-20 har ihvertfall ikke jeg noe behov for å dele nyhetene vidt og bredt. Jeg har hørt for mange tilfeller der man får dårlige nyheter på ultralyd og skjønner godt at noen vil vente med å dele til folk utenfor nærmeste familie. Jeg syntes ikke de skal da bli "shamet" for å ikke fortelle, og si det er dårlig gjort. Man må selv kjenne på hva som er rett for seg. Anonymkode: 515cb...e24
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #20 Skrevet 8. februar 2021 Vær stolt! 40 er da ingen alder. Bor du på bygden? Anonymkode: 7b3e0...63c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå