AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 Jeg prøver å anonymisere så godt som mulig. Jeg var i et sosialt lag for litt siden, og jeg ble regelrett sjokkert over visse meninger som kom frem. Samtalen dreide seg rundt et ektepar som er i sorg pga. gjentatte spontanaborter. Det kom frem at personen som spontanaborterte er sykemeldt. Noen i det sosiale laget mente at paret satt seg veldig i offerrollen siden sorgen gikk så inn på dem. Jeg prøvde å si at jeg forstår godt at det er en stor sorg, og at folk er forskjellige og tar ting forskjellig. Da er det en som klarer å si at "men da kan man jo bare legge seg inn på psykiatrisk, det handler om fokus", og en annen sier "det er jo derfor folk blir lagt inn mange ganger, fordi de ikke velger annerledes". Jeg ble helt satt ut. Jeg forsøkte å uttrykke at det ofte er mange som skal ha så mange meninger om andres sorg, men at man bør la folk få sørge i fred. Det ligger til historien at en person som deltok i diskusjonen også har opplevd spontanabort, og det ble sagt at denne personen tok det relativt lett. Og det er jo bra, men folk er forskjellige. Man kan jo ikke forvente at alle skal ta det likt, og at de som reagerer annerledes reagerer feil og setter seg i offerrollen? Videre hintet en til at hun som var i sorg etter spontanabort muligens går mot aap, og jeg prøvde å si at om man går på aap så er man jo inne i behandling og at det er der hun må rette det, søke profesjonell hjelp hvis det er så ille. Så smeller det fra en at "jeg vet om flere på aap som bare sitter og dyrker de mørke tankene". Det var så mange holdninger her at jeg sitter enda og måper. Hvorfor tror folk at alle reagerer likt som dem selv? Og hvorfor får ikke folk sørge i fred? Hvorfor må folk ha så mange meninger om andres sorg? Og så så nedsettende holdninger til psykisk syke som går på aap eller er mye innlagt. Om det bare var å bestemme seg for å bli frisk så hadde jo ingen vært psykisk syke. Ærlig talt. Anonymkode: d452b...55d 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 Man kan sørge så lenge man vil, men burde komme seg på jobb likevel. Anonymkode: 64643...0f4 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 1. Manglende evne til refleksjon 2. Mindre/manglende empati 3. Lite livserfaring/opplevd lite kriser selv og i nær krets 4. Liker å trykke andre ned så de selv føler seg bedre 5. Manglende sosiale evner. Mange som bare klager/baksnakker i sosiale lag fordi de ikke kan å konversere Anonymkode: 3d0b4...2e6 6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 Jeg tenker det er på tide å finne seg nye venner med bedre livsverdier og litt mere luft under taket Anonymkode: 6d3f1...fdd 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 Helt forståelig at folk er sykemeldt etter en spontanabort, men det er faktisk mange som dyrker sorgen. Spesielt folk som ikke har noe annet å ta seg til /bli opptatt med. Anonymkode: b1d8d...91b 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Da er det en som klarer å si at "men da kan man jo bare legge seg inn på psykiatrisk, det handler om fokus", og en annen sier "det er jo derfor folk blir lagt inn mange ganger, fordi de ikke velger annerledes". Herregud. Nei, det er virkelig ikke å "bare legge seg inn på psykiatrisk" - alvorlig syke kommer jo ikke nødvendigvis inn dit. Men det virker som virkelighetsfjerne folk som de du forteller om, tror at psykiatrisk sykehus er et slags kursted med masse pleie, kos og spa og greier - gratis til og med. De skulle vært en tur selv på en tyngre avdeling, så kunne de fått se hvor mye "valg" pasienter har. Anonymkode: d5c94...fa0
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Herregud. Nei, det er virkelig ikke å "bare legge seg inn på psykiatrisk" - alvorlig syke kommer jo ikke nødvendigvis inn dit. Men det virker som virkelighetsfjerne folk som de du forteller om, tror at psykiatrisk sykehus er et slags kursted med masse pleie, kos og spa og greier - gratis til og med. De skulle vært en tur selv på en tyngre avdeling, så kunne de fått se hvor mye "valg" pasienter har. Anonymkode: d5c94...fa0 Nei, jeg er jo helt enig. Som sagt ble jeg helt sjokkert. Godt at det ikke er bare jeg som reagerer. ts Anonymkode: d452b...55d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 Jeg er delt her. Det ER mange mennesker som graver seg ned i egen sorg, som dyrker den så mye at den blir altoppslukende og de mister mål og mening med livet. likevel har ikke andre personer noe med dette. Igjen, på en annen side, dersom dette er alt dette paret prater om er det kanskje på tide at noen sier ifra, kanskje de også sier ifra fordi de faktisk bryr seg om dette paret, og det er vanskelig å se på at de kjører livet sitt i dass. Dersom sorgen ikke får ringvirkninger for andre bør de likevel holde kjeft. Anonymkode: c41f0...0b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå