AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 Får arbeidsgiver vite det om jeg söker sosialhjelp? Anonymkode: ccfad...744
Anonymous 91 Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 Nei. Men du har ikke krav på sosial stønad om du har fast jobb og inntekt
Leo Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 Anonymous 91 skrev (1 minutt siden): Nei. Men du har ikke krav på sosial stønad om du har fast jobb og inntekt Det avhenger av inntekt og situasjonen for øvrig. Hvis TS f.eks. ufrivillig har en 20% stilling og 5.000 kroner utbetalt i måneden så kan han eller hun kvalifisere til sosialhjelp. 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 Hva gjör man da om man har store utgifter en måned? Anonymkode: ccfad...744
Anonymous 91 Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 Leo skrev (1 minutt siden): Det avhenger av inntekt og situasjonen for øvrig. Hvis TS f.eks. ufrivillig har en 20% stilling og 5.000 kroner utbetalt i måneden så kan han eller hun kvalifisere til sosialhjelp. Så klart da blir det noe annet. Men har hen 100%og tjener si da 23laken etter skatt så får han det ikke.
Anonymous 91 Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva gjör man da om man har store utgifter en måned? Anonymkode: ccfad...744 Kan alltids høre med nav. Men det avhenger av inntektene dine. Alle har litt større utgifter noen ganger.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva gjör man da om man har store utgifter en måned? Anonymkode: ccfad...744 Tar opp lån om man kan. Anonymkode: 1d826...14f
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hva gjör man da om man har store utgifter en måned? Anonymkode: ccfad...744 Bruker av bufferen, deler opp regninger, dropper å sette seg i en situasjon der man bruker mer enn man får inn. Anonymkode: e0b1f...e5e 7
Rowena Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva gjör man da om man har store utgifter en måned? Anonymkode: ccfad...744 Send en søknad, så vil Nav kontakte deg. Det gjorde de iallfall i mitt tilfelle, jeg snakket med saksbehandleren ene dagen, neste dag var pengene innpå konto. Fikk ikke allverden, men nok til at jeg klarte meg fram til lønning. Forklar situasjonen så bra som mulig, så ordner det seg nok. Om du har en god grunn til at lønna di ikke har strukket til, hjelper de deg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #10 Skrevet 8. februar 2021 Rowena skrev (5 minutter siden): Send en søknad, så vil Nav kontakte deg. Det gjorde de iallfall i mitt tilfelle, jeg snakket med saksbehandleren ene dagen, neste dag var pengene innpå konto. Fikk ikke allverden, men nok til at jeg klarte meg fram til lønning. Forklar situasjonen så bra som mulig, så ordner det seg nok. Om du har en god grunn til at lønna di ikke har strukket til, hjelper de deg. Takk for svar, ja er ikke alltid man kan velge. Jeg pröver dette. Anonymkode: ccfad...744 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #11 Skrevet 9. februar 2021 Hvis du selv har satt deg i en situasjon med unødvendig overforbruk vil du selvsagt ikke få hjelp noe sted. Man kan ikke bruke mer enn man har og forvente at NAV skal komme løpende med pengesekken. Anonymkode: 82c0d...252 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #12 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva gjör man da om man har store utgifter en måned? Anonymkode: ccfad...744 Det kommer an på hva utgiften er. Og det kommer an på hva inntekten er. Generelt sett, så er det opp til hver enkelt av oss å spare og planlegge for uforutsette utgifter, enkelte måneder med mye utgifter pga årsavgifter ol. Har en veldig lav inntekt, er det enkelte ting en kan søke støtte til hos sosialkontoret. Har en mindre i inntekt enn sosialhjelpssatsene kan en søke om supplerende sosialhjelp. Anonymkode: c9224...3de
Angelheart2 Skrevet 9. februar 2021 #13 Skrevet 9. februar 2021 Slik fungerer søknad om sosialhjelp. Det er satt en norm i hver kommune for hvor mye en person skal sitte igjen med etter at faste utgifter er betalt. Faste utgifter i denne sammenheng er kun boutgifter som husleie og strøm. Normen varierer fra kommune til kommune, men pleier å ligge rundt 6000,- Når man søker om sosialhjelp så ser man på alle inntekter (lønn, barnetrygd, bostøtte eller lignende), trekker fra de faste utgiftene og ser hva man sitter igjen med. dersom du da sitter igjen med mindre enn det som er norm for livsopphold så kan du ha rett på å få en supplering. Eksempel 1: Inntekter 15.000,- pr mnd Husleie 6000,- Strøm 1500,- 15.000,- minus 7500,- = 7500,- Da har man et overskudd på 1500,- pr mnd og vil ikke få sosialhjelp. Eksempel 2: Inntekter 10.000,- pr mnd Husleie 5000,- Strøm 1500,- 10.000,- minus 6.500,- = 3.500,- Her kan man ha rett på få en supplering på 2500,- i sosialhjelp. Merk at det ikke tas hensyn til variable utgifter og alt annet enn boutgifter skal dekkes av livsoppholdet. Konkret til spørsmålet ditt, nei, arbeidsgiver (eller noen andre) får ikke vite at du har søkt om sosialhjelp. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå