AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 Har en venninne som fødte barn i fjor vår og begynte på jobb i dag. synes hun hadde permisjon så lenge, så spurte henne om dette. Hun har 100% uttak og har ikke tatt ut ferie og ikke ulønnet permisjon. Ut fra navs permisjonskalkulator skulle hun vært ferdig med permisjonen før jul. Hun sa hun hadde 49 uker fra fødselsdatoen. Hun fødte noen uker før termin. Er det ikke sånn at 3 av de 49 ukene skal tas ut før fødsel. Det er da virkelig det som står på nav sine sider og også det jeg fikk opplyst nå når jeg også fødte 3 uker før termin. Fikk opplyst at jeg har 31 uker permisjon etter fødsel (min kvote + felleskvoten). 15 uker skal far ha og 3 uker mistet jeg siden jeg fødte 3 uker før termin. Hun sa dog at hun var sykemeldt 8 uker før fødselen. Men de 3 ukene før fødsel blir vel uansett ikke flyttet til etter fødselen? De 3 ukene før fødsel er jo ment på forbereselser og å roe ned før fødsel. Så det har jo ingenting for seg om man er sykemeldt, å få de flyttet til etter fødsel for man forbereder seg jo ikke på fødselen i ettertid... Jeg var også sykemeldt før fødsel og fødte 3 uker før termin. Jeg fikk uansett ikke flyttet de 3 ukene som er forbeholdt før fødsel til etter fødsel. Som vil si at siden jeg fødte før termin må jeg også begynne på jobb igjen 3 uker tidligere enn det jeg ville gjort dersom jeg fødte på termindato. Anonymkode: a4af4...17b
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 Du har rett. Anonymkode: e259f...152 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 Du har rett, men hun kan jo ha vært sykemeldt etter fødsel også og da kan man sette permisjon på vent, eller tatt ulønnet perm, ferie, fått overført avspasering eller lignende. Fødselspermisjon er det nok ikke. Anonymkode: 80fa1...07e 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 100% uttak er vel 80% lønn, det er vel ikke der det ligger da? Anonymkode: e259f...152
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 Hva vil du med tråden? Du vet jo tydeligvis godt at de 3 ukene må tas før termin. Mulig du har misforstått henne, mulig hun ikke vil fortelle deg alt (for du virker som en sladrekjerring). Om du virkelig må vite så får du spørre henne 🤷♀️ Anonymkode: 1cf7f...9b6 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 Har man ikke 52 uker perm? Tre uker før og 49 uker etter fødsel. Hvis barnet kommer før termin, mister man de dagene, de blir ikke overført til etter fødsel. Anonymkode: 288ab...c8e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva vil du med tråden? Du vet jo tydeligvis godt at de 3 ukene må tas før termin. Mulig du har misforstått henne, mulig hun ikke vil fortelle deg alt (for du virker som en sladrekjerring). Om du virkelig må vite så får du spørre henne 🤷♀️ Anonymkode: 1cf7f...9b6 Det jeg lurer på med tråden er om det er noe jeg har misset med om jeg kan søke og få de tre ukene etter fødsel ved sykemelding, slik hun gjør. Det var hun som spurte meg hvorfor jeg begynner på jobb i juli når jeg fødte i julen og spurte om jeg ikke skulle ta ut hele permisjonen siden jeg også var sykemeldt fram til fødsel som ble igangsatt for tidlig. Jeg sa at det var da min permisjon var ferdig 🤷♀️ Og hun mente da at jeg hadde vært sykemeldt på samme måte som henne, slik at min permisjon også skulle vare 8 måneder og 1 uke. Derfor lurer jeg på om der er noe her jeg skulle ha søkt om, som jeg ikke har gjort. Anonymkode: a4af4...17b
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva vil du med tråden? Du vet jo tydeligvis godt at de 3 ukene må tas før termin. Mulig du har misforstått henne, mulig hun ikke vil fortelle deg alt (for du virker som en sladrekjerring). Om du virkelig må vite så får du spørre henne 🤷♀️ Anonymkode: 1cf7f...9b6 Om det er noen som er en sladrekjerring så er det henne. Hun vet alt om alle og informerer alle andre enn den det gjelder... Anonymkode: a4af4...17b
IkkeStudentLenger Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Har man ikke 52 uker perm? Tre uker før og 49 uker etter fødsel. Hvis barnet kommer før termin, mister man de dagene, de blir ikke overført til etter fødsel. Anonymkode: 288ab...c8e Nei, er 49. 3 uker før, 15 uker mor, 15 uker far og 16 uker felles. Hvis man føder på termin.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #10 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det jeg lurer på med tråden er om det er noe jeg har misset med om jeg kan søke og få de tre ukene etter fødsel ved sykemelding, slik hun gjør. Det var hun som spurte meg hvorfor jeg begynner på jobb i juli når jeg fødte i julen og spurte om jeg ikke skulle ta ut hele permisjonen siden jeg også var sykemeldt fram til fødsel som ble igangsatt for tidlig. Jeg sa at det var da min permisjon var ferdig 🤷♀️ Og hun mente da at jeg hadde vært sykemeldt på samme måte som henne, slik at min permisjon også skulle vare 8 måneder og 1 uke. Derfor lurer jeg på om der er noe her jeg skulle ha søkt om, som jeg ikke har gjort. Anonymkode: a4af4...17b Har hun tatt ut 4 uker ferie, kanskje? Er ikke mulig å flytte de aktuelle tre ukene fra før termin til etter fødsel. Anonymkode: 3df85...044
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #11 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Har hun tatt ut 4 uker ferie, kanskje? Er ikke mulig å flytte de aktuelle tre ukene fra før termin til etter fødsel. Anonymkode: 3df85...044 Hun sendte melding nå for hun hadde sjekket ut ang. Det at hun mente jeg hadde for kort permisjon ifht. Henne. Hun sa hun sto oppført som 80%, men hadde trodd hun hadde 100% i 49 uker. Siden hun har 80% utbetaling stemmer det jo selvfølgelig. Anonymkode: a4af4...17b 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #12 Skrevet 8. februar 2021 Man har lenger permisjon med 80% lønn. Med 100% lønn får mor 15 uker + eventuelt 3 uker før termin + eventuelt hele fellesperioden på 16 uker = 34 uker (maks 31 av dem med barnet). Venninnen din har ikke fått igjen de 3 ukene, de kan ikke flyttes eller tas igjen. Hun har lang permisjon pga redusert lønn. Anonymkode: 4e713...513
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #13 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om det er noen som er en sladrekjerring så er det henne. Hun vet alt om alle og informerer alle andre enn den det gjelder... Anonymkode: a4af4...17b Isåfall er dere to like ille, når du starter en tråd for å spekulere i hvorfor hun fikk ditt og datt og ikke du. Anonymkode: 4ca3d...df4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå