AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 Heisann! Jeg er allergisk mot nærmest alt av pelsdyr, samt bjørk og pollen og you name it.. Jeg har imidlertid ei datter på 6 (enebarn), og vi kjenner på at vi gjerne skulle hatt et kjæledyr. Vi kommer ikke til å anskaffe oss et kjæledyr for å ha innendørs fast, på grunn av allergien. I tillegg er det stor sjanse for at min datter har arvet min allergi. Når det er sagt, har hun kjempelyst på et kjæledyr og maser hull i hode på meg om vi ikke kan få et kjæledyr. Jeg har lest mye om dette med utekaniner, og planen er at vi skal bygge et stort isolert hus, samt løpegård slik at kaninene kan ha det varmt, trygt og godt året rundt. Har også forstått det slik at utekaniner burde være to sammen for å ikke føle seg ensom. På en annen side er jeg jo redd for at det er dumt å skaffe oss utekaniner om vi likevel er allergiske, men vi tar jo ikke kaninene med oss inn. Er det noen som har erfaring med anskaffelse av utekaniner som en løsning på allergi? Vi har jo ikke stort andre valg enn å skaffe oss gullfisk, og det er jo ikke det vi vil. Vi elsker jo kjæledyr begge to, og har mye vi kan gi disse kaninene. Blir mye ute sammen med kaninene, og når det er sagt har jeg ikke fått utslag på kaniner på mine tidligere allergitester. Men regner med jeg reagerer, er værtfall allergisk mot høyet dem spiser. Vil helst ikke ha negative kommentarer på at det høres egoistisk ut å anskaffe kaniner når man er allergisk, det er jo nettopp derfor jeg for det første spør i forumet og i tillegg vurderer UTE-kaniner. Allergi er så utrolig kjipt for oss som er glad i pelsdyr. Anonymkode: c6ff6...ba7
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 Bare vit at kaniner -som alle andre dyr-blir folkesky med lite kontakt med mennesker. skal du ha en kanin må den ha STOR plass (liten luftegård er ikke nok). Og tviler på du greier å gi en utekanin nok kos og stell til at den blir et kjært familiemedlem. og hvor gøy er d egentlig? mate noen ganger pr dag og det er det? ikke mye livskvalitet for kaninen. halve året regner eller snør det så du kommer til å gå rett inn igjen når du har gjort det mest nødvendige. Anonymkode: 79bba...8cb 13
Gjest Emet Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 Kaniner fryser om vinteren (forskning.no)
Troyamin Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 Allergikere som reagerer på "alt", reagerer ofte på høy osv som kaninen må ha. I tillegg er det som de over nevner; hvor gøy er det egentlig med et par utekaniner? Skaff dere heller et Afrikansk Tusenbein eller noe i den retningen. Reptil av noe slag? Norsk Herpetologisk Forening har en guide som gjør det lettere å finne riktig reptil. 4
Spindrift Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 Hvor allergisk er du? Reagerer du på klær som ikke har vært vasket etter kontakt med dyr f.eks? Har erfaring med utekanin og moderat allergisk mann, han reagerte på dyr i huset men gikk fint med klær osv. Utekanin gikk fint. Anbefaler å bygge huset så stort at man kan sitte inne hos kaninene. F.eks en isolert lekehytte. De blir fort tamme nok til å sitte på fanget dersom man trener jevnlig med godbiter. Men det er viktig å være obs på at kaniner er dyr som ikke er spesielt kosete av natur. De er byttedyr, og liker ikke å bli holdt fast eller løftet. Får de lov til å hoppe opp på fanget selv og ta godbiten kan de venne seg til at man klapper dem over ryggen og klør dem bak ørene. Det går også an å trene dem til å ha på sele og hoppe hinder f.eks, men det krever tid, tålmodighet og de er ikke slik som en hund som liker å leke. Alt i alt er kaniners væremåte ofte ikke hva barnet har sett for seg eller ønsker seg av et dyr, og er grunnen til at barn går fort lei. Så skal man legge den tiden og pengene det tar å bygge et skikkelig kaninhus med luftegård, er det lurt å ha disse tingene klart for seg på forhånd, slik at man unngår skuffelser for både barn og voksne.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 Spindrift skrev (3 minutter siden): Hvor allergisk er du? Reagerer du på klær som ikke har vært vasket etter kontakt med dyr f.eks? Har erfaring med utekanin og moderat allergisk mann, han reagerte på dyr i huset men gikk fint med klær osv. Utekanin gikk fint. Anbefaler å bygge huset så stort at man kan sitte inne hos kaninene. F.eks en isolert lekehytte. De blir fort tamme nok til å sitte på fanget dersom man trener jevnlig med godbiter. Men det er viktig å være obs på at kaniner er dyr som ikke er spesielt kosete av natur. De er byttedyr, og liker ikke å bli holdt fast eller løftet. Får de lov til å hoppe opp på fanget selv og ta godbiten kan de venne seg til at man klapper dem over ryggen og klør dem bak ørene. Det går også an å trene dem til å ha på sele og hoppe hinder f.eks, men det krever tid, tålmodighet og de er ikke slik som en hund som liker å leke. Alt i alt er kaniners væremåte ofte ikke hva barnet har sett for seg eller ønsker seg av et dyr, og er grunnen til at barn går fort lei. Så skal man legge den tiden og pengene det tar å bygge et skikkelig kaninhus med luftegård, er det lurt å ha disse tingene klart for seg på forhånd, slik at man unngår skuffelser for både barn og voksne. Min mor har katt, og jeg kan fint overnatte der 1-2 netter dersom jeg tar aerius (allergitabletter), har stort utslag på katt på allergitest da. Vi tenkte å bygge en lekehytte som er isolert, iallefall på den størrelsen til kaninene. Jeg er veldig opptatt av dyrevelferd, og vil ikke anskaffe oss kaniner før jeg vet at de kan få det bra hos oss. Vet at fysisk aktivitet er viktig for kaniner og derfor skal vi i tillegg skaffe en løpegård. Vi liker å være ute både på vinterstid og sommerstid, så kaninene vil ikke bli ensomme i tillegg til at vi vil ha to kaniner slik at de har selskap i hverandre. Personlig har jeg aldri hatt kanin før som barn, har kun erfaring med hund og hamster (ja, har hatt hund uten at det var store allergier på det tidspunktet), og samme med hamster. Setter stor pris på all slags tilbakemeldinger, da jeg ikke vil gjennomføre dette før jeg er absolutt er helt sikker på at det er riktig valg for oss. AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare vit at kaniner -som alle andre dyr-blir folkesky med lite kontakt med mennesker. skal du ha en kanin må den ha STOR plass (liten luftegård er ikke nok). Og tviler på du greier å gi en utekanin nok kos og stell til at den blir et kjært familiemedlem. og hvor gøy er d egentlig? mate noen ganger pr dag og det er det? ikke mye livskvalitet for kaninen. halve året regner eller snør det så du kommer til å gå rett inn igjen når du har gjort det mest nødvendige. Anonymkode: 79bba...8cb Jeg vet at en liten ikke er nok. Har planer om en stor nok løpegård for kaninene. Når du spør hvor gøy det egentlig er, så kan jeg jo ikke svare på det uten den erfaringen. Vi er en familie som er glad i å være ute både om sommeren og om vinteren. Når vi snakker om livskvalitet for kaninen, kan man jo tilbake si at ingen dyr strengt tatt burde leve i fangenskap? Når vi likevel er "egoistisk" nok til å anskaffe oss dyr som skal leve i bur, tenker jeg værtfall å gi kaninene de beste forutsetninger de vil ha i form av stor nok løpeplass og stort nok hus. Har du selv erfaringer med kanin siden du tviler på at det er mulig å få kaninen til å bli et nært familiemedlem? Jeg sammenligner ikke kaniner med en hund, men når alternativet vårt er å ikke ha dyr - er tanken at utekanin er et godt alternativ for oss på grunn av allergier. Anonymkode: c6ff6...ba7
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 Troyamin skrev (27 minutter siden): Allergikere som reagerer på "alt", reagerer ofte på høy osv som kaninen må ha. I tillegg er det som de over nevner; hvor gøy er det egentlig med et par utekaniner? Skaff dere heller et Afrikansk Tusenbein eller noe i den retningen. Reptil av noe slag? Norsk Herpetologisk Forening har en guide som gjør det lettere å finne riktig reptil. Reptiler ja. Kan reptiler nærme seg "kjæledyr" på noe vis? Ser ikke for meg at de er lekne eller kosete av noe slag. Slanger er iallefall utelukket her i hus. Og de her store edderkoppene grøsser jeg bare av å skrive om - TS Anonymkode: c6ff6...ba7
Troyamin Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Reptiler ja. Kan reptiler nærme seg "kjæledyr" på noe vis? Ser ikke for meg at de er lekne eller kosete av noe slag. Slanger er iallefall utelukket her i hus. Og de her store edderkoppene grøsser jeg bare av å skrive om - TS Anonymkode: c6ff6...ba7 For en 6-åring som er i starten på å lære seg å ta vare på et levende vesen, så kan et reptil være et godt alternativ til kanin. De er tørre, varme og det er fascinerende med terrarie. Barnet lærer om fôring, stell og håndtering. Skjeggagam eller Leopardgekko er søte og tåler godt å bli håndtert. Uansett så blir jo dette foreldrenes dyr, til syvende og sist. Alt ansvar ligger på dere. Også når barnets interesse for dyret er over. 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 Jeg kjenner mange med allergi som har utekanin. Det er jo ikke på langt nær like koselig som å ha de inne, men absolutt et alternativ. God håndhygiene evnt bruk av hansker når man håndterer dokasse og høy er lurt. Man kan lage store og fine innhegninger med uthus til kaninene, slik at det er hyggelig for mennesker å komme på besøk. Det er lurt om man har mulighet å ha kaningården slik at man kan se kaninene fra stuevindu ol, da er det ekstra koselig. Mange kaniner hos dyrebeskyttelsene ser etter gode hjem, så ta kontakt med en dyrebeskyttelse om du lander på kanin. Her er gode ideer til utegård til kanin: http://www.kaninboka.no/utekanin/2016/3/20/hyxzuhl6j1eyc4uowxxpsh92bzkroc http://www.kaninboka.no/utekanin/2018/1/15/helrsbolig-til-kanin Her er tips generelt rundt det å ha kjæledyr når man har allergi: http://www.kaninboka.no/generelt-om-kanin/2016/3/15/allergi-mot Anonymkode: 75ae6...5ce 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #10 Skrevet 8. februar 2021 Obs,en annen grunn til å adoptere heller enn å kjøpe kaninunger er at da man man få voksne kaniner med ferdig personlighet. Dyrebeskyttelsen kan hjelpe å finne kaniner som passer dere. Dessuten lever jo kanin fort 10-12 år. Anonymkode: 75ae6...5ce 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #11 Skrevet 8. februar 2021 Troyamin skrev (11 minutter siden): For en 6-åring som er i starten på å lære seg å ta vare på et levende vesen, så kan et reptil være et godt alternativ til kanin. De er tørre, varme og det er fascinerende med terrarie. Barnet lærer om fôring, stell og håndtering. Skjeggagam eller Leopardgekko er søte og tåler godt å bli håndtert. Uansett så blir jo dette foreldrenes dyr, til syvende og sist. Alt ansvar ligger på dere. Også når barnets interesse for dyret er over. Ja, reptiler er på lik linje med alle dyr et fint alternativ til å lære seg å ta vare på noe levende. Men jeg tenker ikke å anskaffe kanin bare fordi hun alene vil ha gleden av kanin. Det blir jo i hovedsak mitt ansvar, men gleden blir på begges side. Både for henne og for meg Jeg har ikke skaffet dyr tidligere fordi jeg har ventet på at hun skal bli moden nok. Hun er snill og grei med andre sine dyr, og jeg ser nå at hun er klar for at vi skaffer oss kjæledyr. Hun forstår at man må være forsiktige med dyr, og hun er omsorgsfull ovenfor dyr. Jeg vet at interessen for kaninene trolig vil dabbe av til slutt hos henne, kanskje vil det gå over perioder. Det er likevel en mulighet jeg ser vi nå har, og jeg vet oppriktig at hun vil ha både lærdom og glede av utekaniner. Reptiler er fascinerede dyr, men jeg tror muligens interessen vil falle fortere bort av å anskaffe en reptil. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg kjenner mange med allergi som har utekanin. Det er jo ikke på langt nær like koselig som å ha de inne, men absolutt et alternativ. God håndhygiene evnt bruk av hansker når man håndterer dokasse og høy er lurt. Man kan lage store og fine innhegninger med uthus til kaninene, slik at det er hyggelig for mennesker å komme på besøk. Det er lurt om man har mulighet å ha kaningården slik at man kan se kaninene fra stuevindu ol, da er det ekstra koselig. Mange kaniner hos dyrebeskyttelsene ser etter gode hjem, så ta kontakt med en dyrebeskyttelse om du lander på kanin. Her er gode ideer til utegård til kanin: http://www.kaninboka.no/utekanin/2016/3/20/hyxzuhl6j1eyc4uowxxpsh92bzkroc http://www.kaninboka.no/utekanin/2018/1/15/helrsbolig-til-kanin Her er tips generelt rundt det å ha kjæledyr når man har allergi: http://www.kaninboka.no/generelt-om-kanin/2016/3/15/allergi-mot Anonymkode: 75ae6...5ce Så godt å høre at du kjenner andre allergikere som har utekanin! Takk for mange gode tips. Det med å kaningården mot stuevindu har jeg ikke tenkt på, og det tror jeg faktisk kan være en mulighet for oss slik som uteområdet vårt er Jeg vil absolutt vurdere å skaffe fra dyrebeskyttelsen, heller enn dyrebutikken. - TS Anonymkode: c6ff6...ba7 3
Arx Skrevet 8. februar 2021 #12 Skrevet 8. februar 2021 Jeg har selv allergi, såppas at jeg ikke kan bo med eks katt i hus. Hatt utekanin I perioder, og det funker veldig fint for meg. Viktig å ha minst to, god plass og et oppvarmet/isolert sted for dem om vinteren. Hvis du har mulighet er det fint å kunne ha høyet ute også, da mange allergikere reagerer på høy også - meg selv inkludert. 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #13 Skrevet 8. februar 2021 Selv om kanin i utgangspunktet ikke er kosedyr så kan man det gøy med kanin som barn. De liker ikke å bæres, men mange liker å få kos på eget initiativ, og mange er ganske godbit-motiverte. Jeg koste meg med å lære våre kaniner triks og hoppe hinder, både som barnog voksen. Dessuten er det koselig å bare sitte å se på kaniner som hopper, spretter leker og graver. Anonymkode: 75ae6...5ce 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #14 Skrevet 8. februar 2021 Kan en liten hønegjeng være et alternativ? Det er koselig dyr som kan ligge i fanget og kose. Høns krever oppvarmet hus og utegår, men gir mye glede med store personligheter og attpåtil egg etterhvert. Om du regner med at interessen for dyra vil dabbe av etter hvert er nok 3-4 høner ikke helt avhengig av kos hver dag fra menneskene sine. Det holder med god mat og gode levevilkår. Anonymkode: 0a022...b64 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #15 Skrevet 8. februar 2021 Arx skrev (52 minutter siden): Jeg har selv allergi, såppas at jeg ikke kan bo med eks katt i hus. Hatt utekanin I perioder, og det funker veldig fint for meg. Viktig å ha minst to, god plass og et oppvarmet/isolert sted for dem om vinteren. Hvis du har mulighet er det fint å kunne ha høyet ute også, da mange allergikere reagerer på høy også - meg selv inkludert. Det var et godt tips å ha høyet ute. Det skal jeg se om kan tilpasses på et vis, da jeg reagerer en god del på høy. AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Selv om kanin i utgangspunktet ikke er kosedyr så kan man det gøy med kanin som barn. De liker ikke å bæres, men mange liker å få kos på eget initiativ, og mange er ganske godbit-motiverte. Jeg koste meg med å lære våre kaniner triks og hoppe hinder, både som barnog voksen. Dessuten er det koselig å bare sitte å se på kaniner som hopper, spretter leker og graver. Anonymkode: 75ae6...5ce Ja, har sett på en god del videoer på youtube og er medlem i kaningruppe på facebook som jeg følger med på. Jeg tror nok det handler litt om hvor tålmodige man er og hvor mye tid man prioriterer på kaninene. Om sommeren spesielt er vi så og si ute hele tiden, så da vil kaninene absolutt ha mye selskap i oss. Vi må enten bygge et isolert hus, eller så må vi se om vi får tak i brukt. Er jo et spennende prosjekt, og krever en del planlegging. Jeg er bare redd allergien vil slå ut selvom det blir utekaniner, da ville jeg følt meg litt "uansvarlig", fordi jeg allerede vet at jeg er allergisk. Vil bare være sikker på at vi tar riktig valg, men om jeg følger rådene som gis her vil man trolig merke mindre til allergien AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Kan en liten hønegjeng være et alternativ? Det er koselig dyr som kan ligge i fanget og kose. Høns krever oppvarmet hus og utegår, men gir mye glede med store personligheter og attpåtil egg etterhvert. Om du regner med at interessen for dyra vil dabbe av etter hvert er nok 3-4 høner ikke helt avhengig av kos hver dag fra menneskene sine. Det holder med god mat og gode levevilkår. Anonymkode: 0a022...b64 Pussig at du sier det, for det er også noe jeg har vurdert. Tror kanskje dette kan bli et alternativ etterhvert, men per nå tror jeg faktisk jeg hadde fått naboklager om jeg anskaffet hønsegård (vertikaldelt tomannsbolig) og naboer ganske tett på. Spørs om det hadde blitt populært med tanke på støynivå Anonymkode: c6ff6...ba7
MissPierce Skrevet 8. februar 2021 #16 Skrevet 8. februar 2021 Vi har ett par høner i nabohuset ved hytta, og de lager minimalt med lyd. De er så søte da de kommer løpende da vi parkerer bilen for å hilse på 😊 Hva er det du reagerer på forresten? Vet Sibirkatt og Neva Masquerade er allergi vennlige. Kjenner fler med allergi som har de rasene. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #17 Skrevet 8. februar 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Det var et godt tips å ha høyet ute. Det skal jeg se om kan tilpasses på et vis, da jeg reagerer en god del på høy. Ja, har sett på en god del videoer på youtube og er medlem i kaningruppe på facebook som jeg følger med på. Jeg tror nok det handler litt om hvor tålmodige man er og hvor mye tid man prioriterer på kaninene. Om sommeren spesielt er vi så og si ute hele tiden, så da vil kaninene absolutt ha mye selskap i oss. Vi må enten bygge et isolert hus, eller så må vi se om vi får tak i brukt. Er jo et spennende prosjekt, og krever en del planlegging. Jeg er bare redd allergien vil slå ut selvom det blir utekaniner, da ville jeg følt meg litt "uansvarlig", fordi jeg allerede vet at jeg er allergisk. Vil bare være sikker på at vi tar riktig valg, men om jeg følger rådene som gis her vil man trolig merke mindre til allergien Pussig at du sier det, for det er også noe jeg har vurdert. Tror kanskje dette kan bli et alternativ etterhvert, men per nå tror jeg faktisk jeg hadde fått naboklager om jeg anskaffet hønsegård (vertikaldelt tomannsbolig) og naboer ganske tett på. Spørs om det hadde blitt populært med tanke på støynivå Anonymkode: c6ff6...ba7 Høner i hagen er også en liten drøm jeg har ♥️ Men ikke så populært i rekkehus kanskje 🙈 Selv uten hane blir det jo en del støy og støv. Og skal man ha høns bør man kunne avlive de, og det har jeg ikke hjerte til. Det er fordel med kanin, de bråker ikke og tror aldri jeg har hørt om naboer som klage på plagsom kanin, med mindre den rømmer i hagen deres og spiser opp tulipanene 😛 Det er også alltid et pluss å være utrolig søt 🐰 Anonymkode: 75ae6...5ce
Salvie Skrevet 9. februar 2021 #18 Skrevet 9. februar 2021 (endret) Jeg har kaniner og de er kjempefine dyr, men ville nok ikke hatt de utendørs hele tiden. Interessen kommer garantert til å dabbe av hos dere begge, og du vil nok kunne være veldig allergisk når du vasker huset deres og skifter ut høy og spon. Kaniner blir sjelden veldog tamme, spesielt dersom de er utendørs. Jeg synes du burde se litt mer på landskilpadde. De kan bli nokså tamme og er rimelig artige kjeledyr. Man kan bygge fine, lave hus til de og dekorere med masse forskjellig. Bare se på bilder på nett og les litt om de. På sommeren kan man ha de ute i gresset og plukke mat til de, supersøte dyr! Endret 9. februar 2021 av Salvie 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #19 Skrevet 9. februar 2021 Salvie skrev (2 minutter siden): Jeg har kaniner og de er kjempefine dyr, men ville nok ikke hatt de utendørs hele tiden. Interessen kommer garantert til å dabbe av hos dere begge, og du vil nok kunne være veldig allergisk når du vasker hu Mulig munnbind kommer til anvendelse også under vasking. Det er jo kanskje ikke så dumt om man er allergisk🤔 Vi ser for oss at kaninene vil være litt innendørs når været er på det værste. Men det tenker jeg skal gå fint. Vi har heldigvis to etasjer og har et helt rom som foreløpig står tomt oppe. Men primært må kaninen bo ute. Dette med interesse/spenningen med å anskaffe kaniner vil naturligvis kunne dabbe av hos oss begge, men man blir jo glad i dyrene og det jo ikke være slik at de blir "glemt" bort også lignende. Jeg er ikke så bekymret for den delen Her er det hovedsakelig et spørsmål om erfaring med utekaniner av allergikere. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Høner i hagen er også en liten drøm jeg har ♥️ Men ikke så populært i rekkehus kanskje 🙈 Selv uten hane blir det jo en del støy og støv. Og skal man ha høns bør man kunne avlive de, og det har jeg ikke hjerte til. Det er fordel med kanin, de bråker ikke og tror aldri jeg har hørt om naboer som klage på plagsom kanin, med mindre den rømmer i hagen deres og spiser opp tulipanene 😛 Det er også alltid et pluss å være utrolig søt 🐰 Anonymkode: 75ae6...5ce Hehe, nei jeg ser for meg det ikke vil bli såå populært her i strøket🙈 Uff, nei. Jeg har heller ikke lyst å være med i prosessen med avlivning. Kaniner er jo bare megasøte💖 - TS Anonymkode: c6ff6...ba7
Diamant20 Skrevet 10. februar 2021 #20 Skrevet 10. februar 2021 Har du sjekket om du reagerer på Sibirkatt feks? Den er kjent for å være allergivennlig. Om dere går for kanin, er det et middel som heter petal cleanse som man kan ta i pelsen, det gir ofte mindre allergi. Det kan jo være en ide om kaninen må være litt inne. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå