Gå til innhold

Er Royal Canin (kattefôr) virkelig "så dårlig"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kjenner ikke til Royal Canin kattemat, men bikkja mi hadde kronisk diaré mens hun gikk på RC, og ble helt fin når vi byttet fôr. 

Anonymkode: 261c4...965

Samme erfaring her, min hund ble fryktelig dårlig i magen på RC. 

Fortsetter under...

21 hours ago, Poldark said:

Er det samme fôrkurs som veterinærene får? Ble fortalt av en veterinær en gang at veterinærer hadde ganske lite om fôring i løpet av utdannelsen, og at fôrkurset de hadde ble avholdt av en representant fra Royal Canin. Stemmer dette enda? Er riktig nok noen år siden. 

Skadelige? Begrunn gjerne. Kunnskap om fôring varierer stort blant veterinærer etter min erfaring. 

Skjønner heller ikke at RC er av "fantastisk kvalitet". Leste nettopp innholdsfortegnelsen på dem første typen som kom opp, og de tre første ingrediensene (og dermed mest av) var mais, maismel og hvetemel. Jeg synes det sier seg selv at det kun er for å produsere billig, ikke fordi det er det beste eller mest naturlige for dyrene. Mener ikke at det er skadelig av den grunn, det ser ut til å funke fint for veldig mange - men alle hunder jeg har hatt har fungert bedre på, og foretrukket å spise f.eks Acana, eller V&H, Mush etc. 

har du sjekket innholdsfortegnelsen til de du foretrekker? 
gjør det, og ring en professor i ernæring på vet. Høgskolen. Her, i dk, i England, i USA og Australia og for den del alle du kan

spør dem da hva som er galt med såkalt grein free. Du vil få klare svar!!!! Samme svar. 
Men det er ikke min jobb å opplyse deg om hvorfor du hører på reklame, synsing og instagruff istedenfor forskning

mais og hvete er tryggere enn erter, bønner og 60%rent kjøtt ( fordøyelig?) 

this is your time to Google ! 

så snakkes vi når mange nok hunder har levd et helt liv på reklamebasert dietter forurenset m grønn te og urter fra fjerne himmelstrøk. 

Anonymkode: ac924...44b

• Liker 1

Katten min holdt på å dø av urinsteiner, 2 ganger på 2 år og et par urinveisinfeksjoner. Den første veterinæren mente maten han fikk, var trygg nok. Veterinær nr 2 sa jeg burde bytte til RC urinary care. 6 år senere og vi har hatt 0 problemer med verken urinveisinfeksjoner eller urinsteiner. Så dårlig tviler jeg på at det er, for katten min er friskere nå enn da han gikk på et annet fôr

Anonymkode: 9adee...243

• Liker 2
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor ville du ikke brukt Vigor & Sage? 

Anonymkode: 36e4f...f98

Fordi jeg har sett vanvittige legemiddelreaksjoner som følge av det. 
Fordi hunder blir tatt i doping pga det enorme kaffen innholdet
Fordi det inneholder ingredienser som er direkte skadelige for en hund
Fordi det er som å spise helsekost du ikke aner hvor kommer fra, eller hvor mange tungmetaller det inneholder)
Fordi det er misvisende i sin markedsføring og kommer med påstander som er helt vanvittige 
Fordi hunder før enorme mengder urinsten av det. Urinsten vi nesten aldri så før denne tre eden tok helt av

men hjemmesidene er jo lekre. Det skal de jammen ha

• Liker 2

Jeg har prøvd RC her, kattene nektet å spise det. Vi snakker regelrett sultestreik. Og jeg har katter som spiser tilnærmet ALT!

Løftet om smaksgaranti og penger tilbake/annet produkt er en vits. For at det skal gjelde så må kvitteringen være stemplet og signert fra utsalgsstedet, og man må gi beskjed innen 3 eller 4 dager fra kjøpstidspunktet om man vil søke refusjon.. nå som de fleste betaler med vipps eller kort og kvittering er noe man ikke automatisk får, og disse vilkårene ikke blir opplyst om før i etterkant så kan jeg ikke anbefale RC.., 

Anonymkode: 21943...2e6

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Og denne hunden hadde ikke allergier eller sykdom? 

Nei, den var frisk. Levde i 12 år. Hun prøvde RC som ung, men hadde såppas mye magetrøbbel at jeg aldri prøvde det igjen. 

RC er vel en av få som har genuint allergivennlig tørrfor, så de bruker jeg - av anbefaling fra dyrlege. Noen andre merker har "tilnærmet" allergivennlig, men det fungerer ikke om katta er veldig allergisk.

Men ellers hadde jeg valgt noe annet, Hills, Eukanuba osv.

Anonymkode: 09614...e22

• Liker 1
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det du kaller fyllstoff, kaller jeg nødvendig karbohydrater og fiber. 

Anonymkode: e21e9...402

Nødvendig karbohydrater? Hva er det du rabler om? Katter er rene kjøttetere og skal ikke spise korn, mais, erter osv.

Alt tørrfôr er søppel. Til og med billig-våtfôr er bedre for katten enn det beste tørrfôret du kan finne. Bare se hva Jackson Galaxy sier: (se gjerne del 2 og 3 også)

Anonymkode: 88a50...b94

• Liker 6
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fordi jeg har sett vanvittige legemiddelreaksjoner som følge av det. 
Fordi hunder blir tatt i doping pga det enorme kaffen innholdet
Fordi det inneholder ingredienser som er direkte skadelige for en hund
Fordi det er som å spise helsekost du ikke aner hvor kommer fra, eller hvor mange tungmetaller det inneholder)
Fordi det er misvisende i sin markedsføring og kommer med påstander som er helt vanvittige 
Fordi hunder før enorme mengder urinsten av det. Urinsten vi nesten aldri så før denne tre eden tok helt av

men hjemmesidene er jo lekre. Det skal de jammen ha

Hva er disse ingrediensene som er direkte skadelige? Katta her funket fint på det. 

kira87 skrev (På 8.2.2021 den 16.41):

Vi har brukt RC sterilized til vår katt i 8 år og har ikke fått noen tilbakemeldinger fra veterinær om at hun lider av noe ernæringsmangel eller andre problemer. Nyrene er friske, tennene er fine, pus har (veldig) fast avføring og virker generelt fornøyd. Hun får både tørrfór og våtfór i samme merke. Har heller ikke vist noe tegn på at hun begynner å gå lei av maten. 

Du kan jo kjøpe en liten pakke og prøve. Vet at endel dyrebutikker selger «smaksprøvestørrelser». 

Vi har også brukt den. Vi har byttet på den og Hills sin for sterilisertekatter over 7 år.

De få gangene vi har gått bort fra det så har katta begynt å tisse inne. Hadde henne hos dyrlege som mente han ikke kunne e finne noe og som sa at det kunne være foret. Vi har prøvd å skifte for et par ganger, altså annet for fra dyrebutikk men det fører til tissing. 

Dette minner meg på at vi må kjøpe inn ny sekk. 

Plantasjen selger begge disse fortypene, noe som er genialt med tanke på at de har søndagsåpent. 

Anonymkode: 53943...241

• Liker 1
2 hours ago, Arx said:

Nei, den var frisk. Levde i 12 år. Hun prøvde RC som ung, men hadde såppas mye magetrøbbel at jeg aldri prøvde det igjen. 

Og hva for du med de bare 12 årene? 

2 hours ago, Arx said:

Hva er disse ingrediensene som er direkte skadelige? Katta her funket fint på det. 

Ifl din logikk kan vi starte vaksinering av en hel befolkning hvis bare en person overlever immuniseringen.

smart 💪🏻🙄

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og hva for du med de bare 12 årene? 

Bare 12 årene? 🙄 Foret iams, etterhvert pure natural og 50% vom og hundemat. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ifl din logikk kan vi starte vaksinering av en hel befolkning hvis bare en person overlever immuniseringen.

smart 💪🏻🙄

Jeg spurte hva som var de skadelige ingrediensene i det, lurer fortsatt på det. De gangene tidligere det har kommet fram at for inneholder noe som er skadelig, eks for høye nivåer av D-vitamin, har for blitt trukket tilbake. Har solgt V&S selv i butikken og ikke hørt noe negativt, det er ikke mitt førstevalg av for men skulle trodd man hadde hørt noen klager fra kunder om det var så skadelig. 

Endret av Arx
  • Liker 2
  • 2 uker senere...

Jeg hadde en periode jeg var veldig "grain free" og mest mulig kjøtt ala orijen og acana, og så begynte jeg å råfôre på V&H tilslutt som jeg har gjort siste fire årene nesten. Jeg er veldig glad i å råfôre, blank pels, fine tenner og masse matlyst.

Men jeg tror ikke at disse grain free, superhøyt kjøttinnhold osv. fôrene er nødvendigvis best lenger. Jeg selv fôrer på Eukanuba ved siden av råfôringen, men har også hatt sansen for flere av typene til RC nå i senere tid. Det er veldig individuelt hva som fungerer best for hver hund, men generelt er det en grunn til at RC og Euk er de mest populære merkene i verden på hundefôr. Det er bra pris og mange hunder fungerer innmari godt på de fôrene.

Jeg har forøvrig prøvd disse merkene gjennom mine 11 år som hundeeier: Royal Canin, Eukanuba, Pro Plan, Labb, Appetitt, Acana, Orijen, Vigor & Sage, Kingsmoor og Lilys Kitchen. Jeg liker Eukanuba best på mine hunder.

Sååå... med andre ord, jeg tror ikke RC er så dårlig som enkelte folk skal ha det til.

Anonymkode: ee736...eea

• Liker 2

En liten side note: En leverandør skrøt innmari av Kingsmoor og mente det var SÅ bra og kornfritt. Bikkja var løs i magen konstant og hadde enorme mengder gass. Innholdsfortegnelsen viste at det var tilsammen 33% (!) erter i det. Altså, 1/3 av fôret var erter - hvor bra er det liksom?

Anonymkode: ee736...eea

• Liker 1
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...