Gå til innhold

Er Royal Canin (kattefôr) virkelig "så dårlig"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kattene mine er veldig matvandte, så å finne riktig fôr viser seg å være vanskelig. Tidligere har jeg hørt at RC ikke er så godt som det sies, altså at næringsverdiene ikke er gode nok i forhold til andre typer tørrfôr (blant annet at det ikke er stort bedre enn billigsortene fra matbutikker). Samtidig har jeg sett at det er flere som driver med avl som bruker RC, og som sender med dette fôret når de selger kattunger - så det kan jo ikke være så ille heller? 

Jeg har brukt Orijen Cat & Kitten til mine i et års tid, men nå virker det som de er lei av den sorten. Til å begynne med gikk det ned på høykant, nå venter de heller til jeg koker fisk eller kylling (dette er jo et ork å gjøre hver dag, spesielt når man betaler for et såpass dyrt fôr). Tidligere har jeg prøvd Eukanuba (Top Condition, tror jeg det var), men denne maten likte de ikke i det hele tatt.

Derfor tenker jeg RC Fit. Har noen erfaring med denne typen? Er den "adekvat" til voksne katter? 

Anonymkode: 27ad3...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kattene jeg har hatt har satt pris på variasjon i tørrforet, så da har jeg ikke vært supernøye på innholdet i alle typene. Pleier å kjøpe inn større kvanta hos dyrlegen når de har tilbud, og så supplerer jeg med ymse annet fra butikken når de viser tegn til å være lei.

Anonymkode: 6c59b...8bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt RC sterilized til vår katt i 8 år og har ikke fått noen tilbakemeldinger fra veterinær om at hun lider av noe ernæringsmangel eller andre problemer. Nyrene er friske, tennene er fine, pus har (veldig) fast avføring og virker generelt fornøyd. Hun får både tørrfór og våtfór i samme merke. Har heller ikke vist noe tegn på at hun begynner å gå lei av maten. 

Du kan jo kjøpe en liten pakke og prøve. Vet at endel dyrebutikker selger «smaksprøvestørrelser». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fins og merker som hills, proplan, lams, purina one,applaws, Gå på en stor dyrebutikk og få prøver av ulike for til å prøve. RC blir anbefalt av dyrleger osv fremdeles, men jeg aner ikke hvor bra foret er. 

Anonymkode: 27312...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander forskjellige tørrfôr, orijen og hills. Ser som deg at de er lei av orijen nå, og håper det bedrer seg når den nye smaken blir åpnet 😣

At oppdrettere sender med kattunger RC betyr ikke at de ville brukt foret til kattene sine selv. Det er forskjell på kattunge fôr og voksen fôr, og royal canin har bedre for for kattunger enn hva de har for voksne, sammenlignet med andre alternativ. Det er også mye enklere for kattunger å spise rc sitt kattungefôr sammenlignet med orijen. Da orijen sitt er mye hardere og ikke lar seg løse opp grunnet sitt høye kjøttinnhold. I tillegg er rc kjent for å smake veldig godt! 

Hva med å blande rc med orijen? Så får pus noe godt, samtidig som du vet den spiser av den «sunne» maten også?

Anonymkode: 4f3fd...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytter litt mellom Hills og Eukanuba, men har ogå vært innom Royal canin. Syntes pus fort blir litt matlei om vi bare har det samme over lang tid. Katter er jo litt sære. Jeg er dyrepleier og gått en del fôrkurs, og ingen av disse veterinærmerkene er jo usunne eller farlige å gi. Det e mer «naturlig» med tørrfôr som har høyere kjøttinnhold, men naturlig er ikke nødvendigvis det samme som best. Så lenge man gir fôr av høy kvalitet og som er tilpassset katt så er det lite som er feil. (så lenge man har en frisk katt i utgangspunktet, er det snakk om katt med f.eks nyreproblemer, diabetes ol må man jo selvfølgelig holde seg til den type fôr som veterinær foreskriver)

Anonymkode: c2a8e...79f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skulle det ikke være bra nok med RC? 
hvor i alle dager er det disse ryktene kommer fra? 

Jeg har besøkt fabrikkene deres og de har helt fantastisk kvalitet. Og de har forskning bak det de gjør ( i motsetning til Orijen, acana, vigør snd sage) som dyrlege ville jeg aldri brukt sistnevnte for på mine dyr. Jeg anser dem som skadelige og totalt useriøse 

Anonymkode: ac924...44b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt rykter om at RC er et dårlig for og de variantene vi har prøvd har jevnt over falt i smak hos kattene her. Her er det helst Main coon voksen og kitten det går mest i. Synes ikke tilsvarende fra andre merker er like gode. Også de variantene med mye smak/protein er populære her. Diettfor bruker vi ikke, har ikke behov, så kan ikke si noe om det. 

Anonymkode: 28a2a...a08

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren vår selger RC og anbefalte det til oss, den varianten som er allergi-vennlig da ene katten vår sliter med løs mage på annen mat. Har aldri hørt noe om at dette skulle vært for dårlig. 

Det er det og Hills jeg alltid har brukt. 

Anonymkode: db8ed...7d2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi bytter litt mellom Hills og Eukanuba, men har ogå vært innom Royal canin. Syntes pus fort blir litt matlei om vi bare har det samme over lang tid. Katter er jo litt sære. Jeg er dyrepleier og gått en del fôrkurs, og ingen av disse veterinærmerkene er jo usunne eller farlige å gi. Det e mer «naturlig» med tørrfôr som har høyere kjøttinnhold, men naturlig er ikke nødvendigvis det samme som best. Så lenge man gir fôr av høy kvalitet og som er tilpassset katt så er det lite som er feil. (så lenge man har en frisk katt i utgangspunktet, er det snakk om katt med f.eks nyreproblemer, diabetes ol må man jo selvfølgelig holde seg til den type fôr som veterinær foreskriver)

Er det samme fôrkurs som veterinærene får? Ble fortalt av en veterinær en gang at veterinærer hadde ganske lite om fôring i løpet av utdannelsen, og at fôrkurset de hadde ble avholdt av en representant fra Royal Canin. Stemmer dette enda? Er riktig nok noen år siden. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har besøkt fabrikkene deres og de har helt fantastisk kvalitet. Og de har forskning bak det de gjør ( i motsetning til Orijen, acana, vigør snd sage) som dyrlege ville jeg aldri brukt sistnevnte for på mine dyr. Jeg anser dem som skadelige og totalt useriøse 

Skadelige? Begrunn gjerne. Kunnskap om fôring varierer stort blant veterinærer etter min erfaring. 

Skjønner heller ikke at RC er av "fantastisk kvalitet". Leste nettopp innholdsfortegnelsen på dem første typen som kom opp, og de tre første ingrediensene (og dermed mest av) var mais, maismel og hvetemel. Jeg synes det sier seg selv at det kun er for å produsere billig, ikke fordi det er det beste eller mest naturlige for dyrene. Mener ikke at det er skadelig av den grunn, det ser ut til å funke fint for veldig mange - men alle hunder jeg har hatt har fungert bedre på, og foretrukket å spise f.eks Acana, eller V&H, Mush etc. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Poldark said:

Er det samme fôrkurs som veterinærene får? Ble fortalt av en veterinær en gang at veterinærer hadde ganske lite om fôring i løpet av utdannelsen, og at fôrkurset de hadde ble avholdt av en representant fra Royal Canin. Stemmer dette enda? Er riktig nok noen år siden. 

Jeg har aldri vært på kurs med RC, nei. Har vært på kurs både med helt uavhengige og hos ulike leverandører :) På dyrepleierstudie er det nok mer om fôring, stell osv enn på veterinærstudiet kan jeg se for meg. Vet at Hills tilbød kveldskurs på veterinærhøgskolen ihvertfall før, men fôringskurs rettet mot veterinærer har jo fokus på på mer avanserte prosesser enn bare å se hva som er først på innholdsfortegnelsen  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i perioder fôret våre katter på RC og de har fungert fint på det. Hunden min har også fått RC (jeg kjøper innimellom deres Exigent-fôr som godbiter fordi det har ekstra smakelighet). 

Dyr er forskjellige og fungerer ulikt på ulike typer fôr, men det jeg liker minst med RC er at de ikke selv vet hvilken proteinkilde de har i hvilket fôr. (Hvis du leser bakpå så står det ikke spesifisert på flere av posene, og da jeg spurte en selger så kunne han ikke svare på det). Det synes jeg burde være et minimum for alle fôrmerker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RC inneholder mer "fyllstoff" (korn), og er ikke like næringstett som en del av de andre merkene. 

Merket er likevel fullverdig på alle måter, og kattene får alt de trenger. 

Jeg opplever bedre helse hos mine når de får RC, da de spiser mer, og med det drikker mer, får hårballer gjennom lettere, og er mindre utsatt for forstoppelser. 

Anonymkode: 3aeff...2a2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De eneste jeg har hørt fraråde RC er de som driver med ren råforing. 

Noen mener Orijens og andre kornfrie er bedre, RC vinner (eller er i toppen) i stor grad de fleste tester jeg har sett. Men det er fortsatt smak og behag. Litt på samme måte som noen er relativt hysterisk på at gluten er livsfarlig for mennesker, og svaret på alt vondt i verden 🤷

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor ville du ikke brukt Vigor & Sage? 

Anonymkode: 36e4f...f98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

RC inneholder mer "fyllstoff" (korn), og er ikke like næringstett som en del av de andre merkene. 

Merket er likevel fullverdig på alle måter, og kattene får alt de trenger. 

Jeg opplever bedre helse hos mine når de får RC, da de spiser mer, og med det drikker mer, får hårballer gjennom lettere, og er mindre utsatt for forstoppelser. 

Det du kaller fyllstoff, kaller jeg nødvendig karbohydrater og fiber. 

Anonymkode: e21e9...402

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvorfor ville du ikke brukt Vigor & Sage? 

Anonymkode: 36e4f...f98

Lurer jeg også på.

Anonymkode: 75504...101

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det du kaller fyllstoff, kaller jeg nødvendig karbohydrater og fiber. 

Anonymkode: e21e9...402

Vi er enige :) Om du leser hva jeg skriver, fiber er supert for langhårskatter som sliter med hårballer, slik jeg har.

Men så er det også katter som helt fint kan råfores, og ikke trenger dette. 

Så ser ikke hvorfor vi må kverulere om begrepsbruken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til Royal Canin kattemat, men bikkja mi hadde kronisk diaré mens hun gikk på RC, og ble helt fin når vi byttet fôr. 

Anonymkode: 261c4...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt spiser så mye mus for tiden at han bare spiser halv rasjon av tørrforet 😅

Anonymkode: 011a4...6df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...