Gå til innhold

Blir man sendt hjem fra barsel før amming funker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har snart termin - og leser at kanskje ikke melken kommer før 3/4 dager etter fødsel. Hva får baby av næring i mellomtiden da? Blir vi sendt hjem før amming er i orden? Isåfall skal vi da mate med flaske og mme + få til amming på egenhånd?

Har ikke kjøpt flasker eller mme før behovet var der, men kanskje jeg burde det alikavell

Anonymkode: b06b4...91f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir ikke sendt hjem om vekten ikke er ok. 
Amming er underordnet. 

Anonymkode: 08b9f...a5d

Skrevet

Ja

Anonymkode: 87f2f...791

• Liker 1
Skrevet

Ja, du blir sendt hjem - og du kan ikke forvente å ha melkeproduksjon egentlig i det hele tatt før det er gått iallefall 2 uker.

Noen får raskt, andre må jobbe MASSE. Noen får aldri noe/nok.

Anonymkode: 589b7...e2b

• Liker 1
Skrevet

Man kommer gjerne i gang med ammingen når man er på barsel, men man kan ikke forvente at den er ordentlig i gang som i at det er problemfritt. Mange kvinner sliter blant annet med at barnet skal få godt grep om brystet, og mye av det handler dessverre om for dårlig veiledning da det er veldig mange som jobber på barsel som ikke har oppdatert kunnskap (for eksempel virker det som at nesten ingen har hørt om "laid back breastfeeding" som er den optimale ammestillingen). Helsesykepleier på helsestasjon kommer mest sannsynlig til å ringe deg innen et par dager etter hjemkomst for å avtale tid til hjemmebesøk, og da kan du si hvordan det går med ammingen. Om du trenger hjelp før den tid kan du jo kontakte barsel eller ringe helsestasjonen selv. 

Anonymkode: 21d14...a63

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har snart termin - og leser at kanskje ikke melken kommer før 3/4 dager etter fødsel. Hva får baby av næring i mellomtiden da? Blir vi sendt hjem før amming er i orden? Isåfall skal vi da mate med flaske og mme + få til amming på egenhånd?

Har ikke kjøpt flasker eller mme før behovet var der, men kanskje jeg burde det alikavell

Anonymkode: b06b4...91f

Med mitt første barn ble jeg sendt hjem før melka hadde kommet, men barnet var veldig flink til å suge og selve ammingen gikk knirkefritt, men litt frustrert over at melka ikke hadde kommet. Men den kom heldigvis på dag 4 

Anonymkode: 53c12...89b

Skrevet

De første dagene er det vanlig med bare små dråper råmelk som kommer ut. Jeg hadde så bruktspreng og amming var vanskelig, men vi øvde på ulike ammestillinger og jeg fikk hjelp til å håndmelke ut litt i en liten kopp som vi koppmatet baby med. 

Pumpet ingenting og ga ikke noe mme. 

Det de fokuserer på på barsel er at du og baby har rett teknikk på amming inne. At det ikke kommet ut særlig melk er ikke så farlig med, det er mye næring i den lille råmelka. Jeg fikk også hjelp til amming på hjemmebesøk av jordmor dagen etter vi kom hjem og hos helsesykepleier på helsestasjonen. 

Anonymkode: 1b07e...d31

Skrevet

Fikk ikke ordentlig melkeproduksjon før dag 6. Barnet klarte seg fint, ga ikke mme. Råmelken holder lenge og år baby er født er magen på størrelse med en ert. 

Anonymkode: 6ec96...a67

Skrevet

Ja, man blir bare sendt hjem. Veldig frustrerende!

Anonymkode: 3a4f8...5ad

• Liker 1
Skrevet

Baby har bitteliten magesekk de første dagene, så for friske babyer holder råmelka i massevis. :) 

Skrevet

Du blir sendt hjem ja. Det de viser deg på barsel er feks ulike amme tekniker. Mange drar ut fra barsel avdelingen uten at barnet har fått godt sugetak enda, og melkeproduksjonen tar tid å få opp. Du må nesten konstant legge barnet til puppen for å få opp produksjonen. Hvis barnet sliter med å finne brystet også, så kan det hende du må bruke mme en del ved siden av/helt en periode. I en sånn periode må du pumpe deg hver 2 eller 3 time for å opprettholde produksjon+ Evt øke den.  Vær også klar over at ikke alle har nok melk.

Mitt barn slet med å få sugetak i flere uker. Han bare kavet og var utilpass. Hele døgnet bortsett fra små soveøkter bestod av å legge barnet til brystet (uten at det kom melk/barnet ville ikke ha, pumping, å lage/,gi mee. Ynder pumping kom det nesten aldri ut noe. Etter noen uker var jeg så sliten av å holde på sånn at jeg ble irritert for bare litt gråt. Så ingen resultater av det jeg holdt på med, og fikk negative tanker om meg selv som mamma. Selvtilliten dalte, og jeg var lei meg.

Jeg gav opp derfor drømmen om å amme, da jeg aldri klarte å få produksjon opp. Baby min trenger heller en mamma med overskudd istedenfor en som er utslitt. Mamming before amming! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...