Gå til innhold

Hva bør jeg spørre om på visning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo:) Tenker å kjøpe leilighet nå, men er redd for å oppdage feil/mangler senere.. Tenkte å spørre om skjeggkre fordi det vil jeg virkelig ikke bo med😅 Hva pleier dere å spørre om? 

Anonymkode: e1827...1c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spurte om støy fra naboer, om borettslag/sameie var veldrevet, sammensetning barnefamilier/enslige og hvor mange tidligere eiere som hadde bodd i leiligheten. Støy fra naboer er faktisk det viktigste for meg, etter standard. Noen var ærlige og sa at det var noe støy, de hoppet jeg glatt over. Nå har jeg en leilighet hvor jeg av og til lurer på om jeg bor alene i borettslaget. Det ER deilig, og ingen selvfølge i en leilighet. 

• Liker 2
Skrevet

Hva er poenget om å spørre om ting du garantert ikke får et ærlig svar på uansett? Ring heller på hos naboen.

Anonymkode: fbd01...a12

• Liker 2
Skrevet

Skjeggkre omtales i ett av punktene i egenerklæringen som selger fyller ut. 
Finnes det ingen egenerklæring, ville jeg droppet det

Skrevet

Noe av det viktigste, er å lese prospekt, tilstandsrapport og selgers egenerklæring nøye, og stille spørsmål utifra den. Er noe uklart, spør. Send gjerne spørsmål skriftlig til megler før visning, så har du noe å vise til om mangler dukker opp i etterkant. Ring/mail også styret i borettslaget/sameiet: er det planer som vil øke felleskostnaden, eller andre ting som kan være relevant for nettopp denne leiligheten ( f eks parkering). 

På visning er det viktig å være litt frekt nysgjerrig: ta en grundig kikk under kjøkkenbenken og baderomsskapet - tegn på lekkasje/lukt? Trekk ned i toalett, skru på kraner, kontroller at alle vinduer åpnes og lukkes greit, at alle dører går greit/ikke skraper i gulvet osv. 

Ta gjerne med noen som har erfaring, f eks foreldre. 

Anonymkode: 59eb9...7b0

• Liker 10
Skrevet

Du skal ikke spørre om en dritt.

Er det noe du lurer på etter du har sett boligen sender du dem på en e-post etter visningen.

Muntlige svar har ingen verdi overhodet i en verden der alle lurer alle og ingen er ærlige.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva er poenget om å spørre om ting du garantert ikke får et ærlig svar på uansett? Ring heller på hos naboen.

Anonymkode: fbd01...a12

Riktig. Man får mest sannsynligvis ingen ærlig svar. 

Anonymkode: 68640...da7

Skrevet (endret)
16 hours ago, AnonymBruker said:

Tenkte å spørre om

... Du spør, megler svarer: "Neida, her er det ingen skjeggkre. Og badet er nytt, eieren skal installere varmepumpe før du flytter inn og det følger med gratis parkeringsplass"

Du har ingen beviser i etterkant alt det megleren sa. Vi snakker om en bransje som jobber etter "god skikk", de lyver om ulovlige soverom i kjellerboder (med presisering bakerst i prospektet at "avbildet bruk kan avvike fra godkjent bruk"), de forkaster takstrapporter som sier mer negativt enn høyst nødvendig osv. 

Så ikke stol på en megler. Det er kjøpers salgsrepresentant. Stol på den personen like mye som en bruktbilselger. 

Endret av newman01
  • Liker 4
Skrevet
newman01 skrev (1 minutt siden):

... Du spør, megler svarer: "Neida, her er det ingen skjeggkre. Og badet er nytt, eieren skal installere varmepumpe før du flytter inn og det følger med gratis parkeringsplass"

Du har ingen beviser i etterkant alt det megleren sa. Vi snakker om en bransje som jobber etter "god skikk", de lyver om ulovlige soverom i kjellerboder (med presisering bakerst i prospektet at "avbildet bruk kan avvike fra godkjent bruk"), de forkaster takstrapporter som sier mer negativt enn høyst nødvendig osv. 

Så ikke stol på en megler. Det er kjøpers salgsrepresentant. Stol på den personen like mye som en bruktbilselger. 

Enig med deg. Jeg har vært på mange visninger og hver gang jeg spør om skjeggkre, aner megleren ikke hva jeg snakker om, liksom 😄 

Skrevet

Megleren spør jeg bare om praktiske avklaringer. 

Om eieren er der har man mange muligheter, de snubler lett i løgnen. Da spurte jeg om alt fra støy, nylig vedlikehold, gjesteparkering, skadedyr, temperatur om vinteren, strømregninger, ++

Jeg pleide blant annet å hente inn årsrapport og regnskap fra sameiet, helst også styremøtereferat. For å få oversikt over økonomi, og fremtidige forpliktelser. Og ikke minst klagesaker, og konflikter. Og stilte en del spørsmål til dette. 

Anonymkode: f7a72...758

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Megleren spør jeg bare om praktiske avklaringer. 

Om eieren er der har man mange muligheter, de snubler lett i løgnen. Da spurte jeg om alt fra støy, nylig vedlikehold, gjesteparkering, skadedyr, temperatur om vinteren, strømregninger, ++

Jeg pleide blant annet å hente inn årsrapport og regnskap fra sameiet, helst også styremøtereferat. For å få oversikt over økonomi, og fremtidige forpliktelser. Og ikke minst klagesaker, og konflikter. Og stilte en del spørsmål til dette. 

Jeg synes det er fint når eieren er der, men vet at mange ikke liker det. Hvorfor? 

Skrevet

Du bør ikke spørre om noe muntlig. Finles salgsoppgaven. 

Anonymkode: 8c0f2...a06

• Liker 2
Skrevet

bør spørre om det bor noen utenlandske i nabolaget, for da ville jeg styrt unna. ikke noe rasistisk, men jeg har hørt at studier tilviser at minoriteter har større risk for covid.

Anonymkode: d034d...b31

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg synes det er fint når eieren er der, men vet at mange ikke liker det. Hvorfor? 

Jeg liker at eieren er der. Og har selv vært der som eier ved salg av egne boliger. Megleren sa da at det er enkelte som ikke liker det da de føler at de ikke kan se "fritt", noe jeg ikke helt forstår, eieren er jo interessert i at flest mulig skal se seg rundt. Vi gjorde det slik at megler kun presenterte meg som eier om noen stilte konkrete spørsmål jeg kunne svare på, og at jeg holdt meg i stua, og litt i bakgrunnen, ikke fulgte etter folk inn på soverom og bad. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg liker at eieren er der. Og har selv vært der som eier ved salg av egne boliger. Megleren sa da at det er enkelte som ikke liker det da de føler at de ikke kan se "fritt", noe jeg ikke helt forstår, eieren er jo interessert i at flest mulig skal se seg rundt. Vi gjorde det slik at megler kun presenterte meg som eier om noen stilte konkrete spørsmål jeg kunne svare på, og at jeg holdt meg i stua, og litt i bakgrunnen, ikke fulgte etter folk inn på soverom og bad. 

Vet de som kommer på visning at du er eieren? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet de som kommer på visning at du er eieren? 

Kun om de gjetter det (jeg går jo rundt inne, uten veske, og ser mer på menneskene enn på huset). Om jeg selv introduserer meg. Eller om megler introduserer meg. 

Pleide selv å kjenne igjen eiere på visninger ganske raskt. 

Skrevet

Naboforhold. Området. Støy. Om det er kaldt på vinteren. Hva de har pusset opp. Lyder i boligen. Feks

Skrevet
Teardrop skrev (7 timer siden):

Naboforhold. Området. Støy. Om det er kaldt på vinteren. Hva de har pusset opp. Lyder i boligen. Feks

Og du tror at du får ærlige svar? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2021 den 16.10):

Hallo:) Tenker å kjøpe leilighet nå, men er redd for å oppdage feil/mangler senere.. Tenkte å spørre om skjeggkre fordi det vil jeg virkelig ikke bo med😅 Hva pleier dere å spørre om? 

Anonymkode: e1827...1c7

Du må spørre om støy fra naboer, om noen av leilighetene er kommunale eller eid av noen som driver med utleie. Det tenkte ikke jeg på og har naboer fra et visst Afrikansk land under meg som bråker og roper til hverandre hele dagen. Nå må jeg bruke tusenvis av kroner på å skifte gulv for å isolere som f under. Det er faktisk utrolig slitsomt å leve med naboer som ikke tar hensyn. Kan være lurt å sende en mail og få det du lurer på skriftlig slik at du har det svart på hvitt.

Anonymkode: dc1ce...b38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...