Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer gjennom 5år og jeg skal kjøpe/lease ny bil.

Han tjener dobbelt så mye som meg og er gjeldsfri. Jeg eier halve huset vårt og har ett lån på ca 15000 i mnd. Vi deler alle andre utgifter likt og har en felleskonto der vi overfører samme sum hver mnd.  

Han har svært god råd og sparer ca 50 000 i mnd. Jeg har så det går rundt, men med høyt lån og andre faste utgifter blir det ikke mye til overs. 
Jeg mener vi kan kjøpe en bil til ca 3-400 000. Han betaler sin del fra konto, men jeg må låne pengene. Problemet er at han vil ha en bil til 700 000+, og blir småsur når jeg sier dette er for dyrt for meg. Jeg bryr meg null om bil så lenge den er trygg og tar meg dit jeg skal, så en bil til så mye penger et noe jeg absolutt ikke ønsker bruke pengene mine på. 
Jeg synes det er dårlig gjort av han å presse meg på dette bare fordi han vil ha en dritdyr bil. Jeg sa at da får han betale mer om han absolutt må den dyre. Det likte han ikke. 
 Jeg betaler 50% av alt annet, og nå sitter jeg her og føler meg kjip og gniten:-(

Anonymkode: 19224...527

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er kjip. Hvis han vil ha en bil du ikke har råd til så må han naturligvis spytte inn mer. Han virker dust.

Anonymkode: 17d5e...1e7

• Liker 45
Skrevet

Si at du har råd til kr X og hva som er viktig for deg. Dersom han mener bilen må være mer luksuriøs enn det som du har råd til så må han betale mellomlegget - eller akseptere at X er grensen din på 50% fordeling. 

• Liker 12
Skrevet

Hadde aldri vært sammen med han i utgangspunktet når han vil ha en slik fordeling i økonomien når han tjener dobbelt så mye som deg. Ærlig talt, hva i alle dager. Han sparer, penger til seg selv og lar deg så vidt ha så du klarer deg hver måned. 

Jeg hadde gått. 

Anonymkode: 8171e...b60

• Liker 36
Skrevet

Han er kjip generelt. I dette tilfellet er han rett frem fullstendig urimelig. 

Er dette en fyr du vil satse seriøst på? 

• Liker 30
Skrevet

Han er super kjip. At du gidder 😱

Anonymkode: 0f42f...3ad

• Liker 9
Skrevet

Han må ha noen ekstremt fantastiske kvaliteter ellers, for økonomisk er han dritkjip. 

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde aldri vært sammen med han i utgangspunktet når han vil ha en slik fordeling i økonomien når han tjener dobbelt så mye som deg. Ærlig talt, hva i alle dager. Han sparer, penger til seg selv og lar deg så vidt ha så du klarer deg hver måned. 

Jeg hadde gått. 

Anonymkode: 8171e...b60

trodde dere damer ville ha likestilling jeg?, da må dere jo betale 50/50...

Anonymkode: 269d9...406

• Liker 3
Skrevet

Han er generelt kjip. Ikke bare her. Er man glad i noen andre krever man ikke den typen pinlig nøyaktighet når man tjener såpass godt. 

Uansett. Om man ønsker 50-50 må man legge seg på det alternativet som passer økonomien til den som har minst. 

Anonymkode: 7f621...ae9

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor er det angitt at personen du siterer (eller andre i denne tråden, bortsett fra en) er kvinne/dame? 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er forskjell på likestilling og dette. Jeg hadde aldri latt min partner slite for å få det til å gå rundt hvis jeg satt veldig godt i det selv. For ikke å snakke om å kreve at partneren låner over evne? Nei fy søren.

Anonymkode: 4d08b...63b

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor er det angitt at personen du siterer (eller andre i denne tråden, bortsett fra en) er kvinne/dame? 

hu sier jo typen vil ha bil? og dere kaller han gjerrig, så jeg bare antar dere er damer siden denne gruppen heter kvinneguiden?.

• Liker 1
Skrevet

Han er utrolig kjip generelt økonomisk!! 
Håper jammen han ellers er spandabel når dere spiser ute eller er på ferie! 

sett din grense og hold fast på den. Vil han ha dyrere bil må dere evt dele brøken ulikt. Fx eie 70/30 % hver. 
MEN- det skal ikke bety at han har mer bruksrett på bilen..!  

Anonymkode: a8b60...ad7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åh? 

Jeg betaler og har alltid betalt mest, fordi jeg tjener mest, og det blir et veldig kjipt forhold når man lever sammen, men ikke har samme muligheter til å leve likeverdig. 

Det er ikke nødvendigvis mannen som tjener mest. 

Likestilling, ja takk! Det går ikke nødvendigvis på at alt deles likt på kronen. Slikt kan faktisk stå i veien for å kunne leve som likestilte. 

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Han tjener dobbelt så mye som meg og er gjeldsfri. Jeg eier halve huset vårt og har ett lån på ca 15000 i mnd. Vi deler alle andre utgifter likt og har en felleskonto der vi overfører samme sum hver mnd.  

Han har svært god råd og sparer ca 50 000 i mnd. Jeg har så det går rundt, men med høyt lån og andre faste utgifter blir det ikke mye til overs. 
Jeg mener vi kan kjøpe en bil til ca 3-400 000. Han betaler sin del fra konto, men jeg må låne pengene. Problemet er at han vil ha en bil til 700 000+, og blir småsur når jeg sier dette er for dyrt for meg. Jeg bryr meg null om bil så lenge den er trygg og tar meg dit jeg skal, så en bil til så mye penger et noe jeg absolutt ikke ønsker bruke pengene mine på. 
Jeg synes det er dårlig gjort av han å presse meg på dette bare fordi han vil ha en dritdyr bil. Jeg sa at da får han betale mer om han absolutt må den dyre. Det likte han ikke. 
 Jeg betaler 50% av alt annet, og nå sitter jeg her og føler meg kjip og gniten:-(

Har du ikke penger til det, så får ikke akkurat han gjort noe med det tenker jeg. 

Anonymkode: 76f74...4a2

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er jo han som er kjip her!! 

Jeg synes nesten han utnytter deg. Med så god råd synes jeg han skal betale mer!

Jeg hadde sagt dette;

"Jeg ønsker å kjøpe bil for max 300.000,-. Dersom du ønsker dyrere bil så får du stå for mellomlegget. Dvs; kjøper vi bil for 800.000,-, står jeg for halvparten av 300.000,- og så får du stå for de andre 150.000,- pluss de resterende 500.000,-."

Edit: det jeg mest sannsynlig hadde sagt er "jeg slår opp".

Endret av loveli
Skrevet
loveli skrev (2 minutter siden):

Det er jo han som er kjip her!! 

Jeg synes nesten han utnytter deg. Med så god råd synes jeg han skal betale mer!

Jeg hadde sagt dette;

"Jeg ønsker å kjøpe bil for max 300.000,-. Dersom du ønsker dyrere bil så får du stå for mellomlegget. Dvs; kjøper vi bil for 800.000,-, står jeg for halvparten av 300.000,- og så får du stå for de andre 150.000,- pluss de resterende 500.000,-."

da hadde jeg sakt, du kan kjøpe deg en bil til 150.000, og jeg kjøper meg en bil til 800.000, høres jo ut som han råd til det uansett.

• Liker 1
Skrevet

Du skal ha bil og han vil bestemme hva slags bil ? Merkelig. 

Anonymkode: 13aa0...037

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

da hadde jeg sakt, du kan kjøpe deg en bil til 150.000, og jeg kjøper meg en bil til 800.000, høres jo ut som han råd til det uansett.

Hvorfor være så kjip når man har råd til å dele? Så utrolig kjipe mennesker er mot hverandre. Jeg hadde aldri klart å sitte og gni meg i hendene og være glad hvis jeg visste at partner sleit økonomisk for å henge med meg.

Jeg hadde ikke klart å nyte et liv hvor jeg bygger meg opp selv alene og partner ikke hadde samme muligheter som meg. Utrolig dårlig egenskap å ikke dele!!!

Skrevet

Da hadde jeg bare kjøpt meg en egen liten bil og latt han kjøpe det han vil. 

Han høres utrolig kjip ut

Anonymkode: bb576...6d0

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...