AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 Hva ville du valgt? Er ingeniør en bra utdannelse å ta? Er det like trygt for fremtiden som sykepleie? Anonymkode: 830bb...b6b
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 Bioingeniør Da får du litt av begge. Anonymkode: c581e...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bioingeniør Da får du litt av begge. Anonymkode: c581e...ca4 Kan ikke søke på det med forkurs dessverre. Men er ingeniør trygt? Bedre lønn og arbeidstider enn sykepleier? Anonymkode: 830bb...b6b
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 "Ingeniør" er innmari bredt, da. Finnes så mange ulike fagretninger. Ikke alle vil være like sikkert valg. Anonymkode: a926d...67a 6
Knoot Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 Husk at du må også velge et yrke som du vil jobbe i 20-30 år og som du med stor sannsynlighet vet du vil trives i. Ser mange som mente sykepleier yrket var det de drømte om, men når de møter realitetene med underbemanning, ubekvem arbeidstid og så videre så er det mange som slutter og begynner enten å studere noe annet eller finner andre jobber. 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 Knoot skrev (Akkurat nå): Husk at du må også velge et yrke som du vil jobbe i 20-30 år og som du med stor sannsynlighet vet du vil trives i. Ser mange som mente sykepleier yrket var det de drømte om, men når de møter realitetene med underbemanning, ubekvem arbeidstid og så videre så er det mange som slutter og begynner enten å studere noe annet eller finner andre jobber. Da er kanskje ingeniøryrker kontor osv. Litt bedre Anonymkode: 830bb...b6b 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): "Ingeniør" er innmari bredt, da. Finnes så mange ulike fagretninger. Ikke alle vil være like sikkert valg. Anonymkode: a926d...67a Typ data, informatikk eller elektro Anonymkode: 830bb...b6b 1
Knoot Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da er kanskje ingeniøryrker kontor osv. Litt bedre Anonymkode: 830bb...b6b Meningen var ikke å skremme deg bort fra å velge sykepleier :). Men det er viktig å kjenne til realitetene der ute. Det finnes nok arbeidssteder som sykepleierne har det bra, og sykehusene er ofte bedre bemannet enn sykehjem osv. Korona epidemien har vist hvor "farlig" det er å jobbe i helsevesenet når ressursene ikke er tilgjengelig når man trenger det (smitteutstyr, bedre bemanning etc.)
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 Ingeniør: Bedre lønn 8-16 jobb bonus/aksjeopsjoner mulighet for hjemmekontor kan jobbe i hele verden Sykepleier: Folk klapper for deg Anonymkode: a677b...ad7 11
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #10 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ingeniør: Bedre lønn 8-16 jobb bonus/aksjeopsjoner mulighet for hjemmekontor kan jobbe i hele verden Sykepleier: Folk klapper for deg Anonymkode: a677b...ad7 Sykepleier selv, og, jeg sier ingeniør av denne ene grunnen: Lønn. Anonymkode: 8c828...72d
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #11 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan ikke søke på det med forkurs dessverre. Men er ingeniør trygt? Bedre lønn og arbeidstider enn sykepleier? Anonymkode: 830bb...b6b Sykepleier kan også gå videre og bli kreftsykepleier, sårsykepleier, helsesykepleier (helsesøster) osv osv osv. Mulighetene er mange. Men nå vet nå ikke jeg hvordan jobber ingeniørene kan få da men tror nok at man er mest saft med å faktisk ha en jobb i sykepleieryrket selv om ingeniøryrket klart vil gi høyere lønn. Anonymkode: 8acdb...312
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #13 Skrevet 8. februar 2021 Ingeniør, definitivt. Både med tanke på lønn, og ikke minst arbeidstider. Mulighet for fleksitid, avspasering og ferie sånn noen lunde når du vil. Slipper turnus, slipper helligdagsjobbing - slipper å måtte si 90% av gangene ''nei det kan jeg ikke, da jobber jeg''. Jeg hadde aldri tatt sykepleien igjen. - sykepleier. Anonymkode: be567...494 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #14 Skrevet 8. februar 2021 Hvorfor sies det at sykepleierne tjener så lite? Arbeidsforhold kunne vært mye bedre ja. Men lønna er da ikke lav? Det er en 3-årig bachelor og på lik linje med andre bachelorstudier. Anonymkode: c4298...8c0
I Grosny Skrevet 8. februar 2021 #15 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sykepleier kan også gå videre og bli kreftsykepleier, sårsykepleier, helsesykepleier (helsesøster) osv osv osv. Mulighetene er mange. Men nå vet nå ikke jeg hvordan jobber ingeniørene kan få da men tror nok at man er mest saft med å faktisk ha en jobb i sykepleieryrket selv om ingeniøryrket klart vil gi høyere lønn. Anonymkode: 8acdb...312 Jeg tenker at det handler litt om hvor du vil bo, og at helsefag gir flere arbeidsmuligheter på flere steder. Et kurant alternativ til sykepleier som ser veldig bra ut med tanke på sjansen for å få jobb er vernepleier.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #16 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingeniør, definitivt. Både med tanke på lønn, og ikke minst arbeidstider. Mulighet for fleksitid, avspasering og ferie sånn noen lunde når du vil. Slipper turnus, slipper helligdagsjobbing - slipper å måtte si 90% av gangene ''nei det kan jeg ikke, da jobber jeg''. Jeg hadde aldri tatt sykepleien igjen. - sykepleier. Anonymkode: be567...494 Vel... overtidsarbeid er veldig normalt som ingeniør. Med mindre du jobber kommunalt, kanskje. I mange ingeniørstillinger er overtid innbakt i fastlønn, faktisk. Anonymkode: 6ec43...dd0 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #17 Skrevet 9. februar 2021 Du må jo kjenne på hva som passer deg og dine ønsker for livet, og ikke minst interesse. Jeg valgte sykepleie fordi: - Veldig mange muligheter, både når det gjelder videreutdanninger, men også arbeidsplasser med "kun" bachelor - "Garantert" jobb, og mulighet til å få jobb "overalt" - Synes faget er veldig spennende, og kan tenke meg flere av videreutdanningene - Turnus! Kunne aldri tenkt meg en A4 jobb mandag-fredag, 8-16 Men dette er jo helt individuelt. Hvis man derimot kun ønsker å jobbe dagtid mandag-fredag, et mindre fysisk yrke, interesserer seg for ingeniørfag, ikke ønsker pleieoppgaver og pasientkontakt - da passer det nok bedre å bli ingeniør! Er nok et greit arbeidsmarked også for ingeniører i framtiden - men fremtiden kan vi ikke spå. Velg ut ifra interesse og det livet du ønsker deg ☺️ Lykke til! Anonymkode: b2245...f07
Gjest Trolltussa Skrevet 9. februar 2021 #18 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvorfor sies det at sykepleierne tjener så lite? Arbeidsforhold kunne vært mye bedre ja. Men lønna er da ikke lav? Det er en 3-årig bachelor og på lik linje med andre bachelorstudier. Anonymkode: c4298...8c0 Nå var det i forhold til ingeniør ts lurte på. Sykepleier er dårligere betalt enn en ingeniør som også er bachelor.
Knirke Skrevet 9. februar 2021 #19 Skrevet 9. februar 2021 Du har mange muligheter som ingeniør, og det er lite fysisk arbeid, noe som gjør at du kan stå i jobb lengre. Du kan jobbe turnus eller 8-16, og lønna er bedre enn sykepleier. 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #20 Skrevet 9. februar 2021 Som ingeniør opplever man mye stress i forhold til frister, mange prosjekter på samme tid, konstant press om å holde høy faktureringsgrad (privat), full arbeidsdag foran en PC, mye overtid, mye mas ovenfra og fra kunder, utfordrende å være hjemme med syke barn uten at samvittigheten gnager ovenfor jobben, osv.. osv.. er jo selvfølgelig en del goder også. Har selv bachelor som ingeniør innen bygg, men drømmer om sykepleieryrket da jeg ikke er noen utpreget ingeniør og mistrives sterkt med en ren kontorjobb. Etter noen år som ingeniør og at min egen manglende glød for arbeidet hindrer personlig utvikling, føler jeg så sterkt at valget jeg tok for 11 år siden er feil! Anbefaler deg å tenke godt igjennom hva du faktisk vil trives med i arbeidslivet. Anonymkode: a1e42...96a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå