AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 Jeg er i ferd med å legge om livsstilen permanent. I den første perioden av denne omleggingen skal jeg gå ned en god del i vekt, for deretter å stabilisere vekta. Jeg er matinteressert, men på grunn av underliggende sykdom lider jeg av utmattelse. Det gjør at jeg ikke kan bruke alt for mye tid, krefter og energi på matlagingen. Til saken: jeg sliter med å finne gode og hensiktsmessige matoppskrifter til min nye, sunne og lettere livsstil, særlig til middag. Mine ønsker for maten: enkel å lage ganske rask å lage ha ingredienser man får kjøpt på Rema eller Kiwi være velsmakende, og helst "saftig" være passe mettende Jeg har forsøkt noen av oppskriftene jeg har funnet på roede.com og vektklubb.no . Ikke alt har vært like vellykket, for å si det mildt. Jeg synes mange av porsjonene er svært små, og en del av middagsrettene er hel-tørre. At en knøttliten porsjon har færre kalorier enn en større porsjon er liksom ikke rakettforskning. At mat uten store mengder smør- og fløtebasert saus har færre kalorier enn samme mat MED masse bearnaisesaus er også innlysende. Akkurat DET klarer jeg faktisk å tenke ut selv også. Jeg hadde forventet LITT mer enn det fra disse sidene. Så: er det noen som har tips til noen bedre oppskriftskilder? Nettsider eller kokebøker - begge deler er fint, men helst på norsk (pga måleenheter og ingredienser). Anonymkode: bc8c4...79f 2
exictence Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 Kjøpe frosne grønnsaker og steke i en panne med oppskjært løk og ingefær, evt og hvitløk. Tilsette tomatpurre og vann og røde linser. La det hele koke i ca 12 min til linsene er ferdig. Billig og sunt og lettvint. Kok poteter, ris, eller pasta til.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 Se på fedon.no og søk på #strongbody og #strongbodymat på Instagram. Fitnessinspirert mat er ofte gode porsjoner, men mettende fordi de er besatt av protein. Anonymkode: d60b5...de2 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 exictence skrev (5 minutter siden): Kjøpe frosne grønnsaker og steke i en panne med oppskjært løk og ingefær, evt og hvitløk. Tilsette tomatpurre og vann og røde linser. La det hele koke i ca 12 min til linsene er ferdig. Billig og sunt og lettvint. Kok poteter, ris, eller pasta til. Takk for svaret. Det er kjekt å få tips til middager, men jeg lurte egentlig mer på nettsider eller kokebøker som har litt flere oppskrifter samlet. Anonymkode: bc8c4...79f
exictence Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 https://www.rema.no/oppskrifter/1122/enkel-og-rask-middag/ 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Se på fedon.no og søk på #strongbody og #strongbodymat på Instagram. Fitnessinspirert mat er ofte gode porsjoner, men mettende fordi de er besatt av protein. Anonymkode: d60b5...de2 Fedon hadde jeg ikke tenkt på. Takk for tipset! Det er jo mye jeg kan bruke derfra selv om jeg ikke er på ren lavkarbodiett selv. Som du sier: proteinene gjør jo maten mettende. Anonymkode: bc8c4...79f
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 Jeg liker veldig godt greenbonanza.com. Kan f.eks. anbefale oppskriftene på indisk linsesuppe og enkle linsekaker. Anonymkode: 6fcc3...900
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 Alle sånne sider og kokebøker er lagt opp til å møte det motsatte av hva du ser etter. De enkleste middagene trenger du ikke engang oppskrifter til. Du tar noe kjøtt/fisk, noe stivelse, og noe grønnsaker. Tilsett krydder/saus. Denne "oppskriften" kan du tilpasse til din smak, ditt næringsbehov, ditt overskudd, din økonomi, utvalget i din butikk. Anonymkode: 701e5...6bb 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 Trine Dahlmo-metoden er jo veldig i vinden akkurat nå. Virker fornuftig og enkel å følge, synes jeg. Anonymkode: 42687...2cb
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #10 Skrevet 8. februar 2021 Sjekk ut Linda Stuhaug sin blogg og kokebøker😄 Anonymkode: 6357e...6a8
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #11 Skrevet 8. februar 2021 Mange av Fattig student sine oppskrifter gikk jeg ned i vekt på. Det er 4 middager i uken til en, noen middager nok til to dager. Supplerte med grønnsaker og litt ekstra der det var behov. For meg ble det litt porsjonskontroll samtidig som at oppskriftene smaker godt og er enkle. Jeg passet også på at alle middager besto av minst halvparten grønnsaker og at alt av meieriprodukter var fullfete. Fullfete fordi det gjør meg mett på mindre mengde en fettredusert gjør. Gulrot og appelinsuppa hennes anbefales! Anonymkode: beec5...fcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå