Gå til innhold

Er jeg urimelig som blir irritert av byssing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått baby nr 3 nå, og det er en utrolig rolig jente. Hun er nå 2 mnd gammel og sover mye og lenge, og sovner lett selv når hun får smokken. Det er veldig greit når vi har to andre små barn og passe på, og vi prøver så godt vi kan å holde det ved like. Vi tenker at det er en stor fordel at hun kan sove for seg selv og at hun ikke trenger hjelp til å sovne (hun får mye kos også!!).

Problemet er at vi har mange i familien som mener at babyer må bysses mye, at man må stå oppreist og bysse mens man gir de smokken, når det på vår baby egentlig er nok å kose litt med henne på fanget, og gjerne gi henne smokken hvis hun er urolig. Noen bysser henne også når hun er helt rolig og virker som hun har det bra. Jeg prøver å hinte om at byssing ikke er nødvendig på henne, og at vi helst ikke vil venne henne til det, men det er vanskelig å si dette veldig rett ut, spesielt til svigerfamilien... jeg har absolutt ingenting imot at de holder henne, og er veldig glad for å ha en storfamilie som elsker barna våre så høyt, jeg bare syns det er dumt å bysse et barn som er fredelig og ikke trenger det... 

Er jeg urimelig?

Anonymkode: 08b98...5ed

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er du. Det er dere som er mest med baby, så om et og annet familiemedlem bysser litt gjør ingenting. Babyer får ikke en "uvane" på den måten, av at hun nå må bysses hele tiden. 

Anonymkode: ee270...e96

• Liker 11
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 6b10c...c2d

• Liker 3
Skrevet

Du vil ikke at ANdRE bysser babyen? 🤔

Snålt, ja. 

Anonymkode: 02e05...513

• Liker 2
Skrevet

Merkelig at de har så sterk mening om at babyer «må» bysses, skjønner liksom ikke den. Men om babyen blir bysset på litt her og der gjør ingenting, det skal mer til for å gjøre det til en vane. Jeg skjønner hva du mener.

Anonymkode: 1135b...167

• Liker 4
Skrevet

Blir irritert over det samme, også når folk "tar seg til rette" og løfter baby opp etc uten å spørre først. (Holder det skjult altså)

Anonymkode: 5c969...784

• Liker 5
Skrevet

Men hva annet skal man gjøre med en baby, da? Tror det rett og slett er veldig naturlig, noe som ligger dypt i oss, vugge og bysse...

Anonymkode: cc3d0...ee3

• Liker 4
Skrevet

Er jo tull å bysse en baby som ikke har behov for det. Babyen må få nærhet, oppmerksomhet og kos, men det MÅ ikke være i form av byssing. Vi har har hatt et barn som i perioder virkelig trenger byssing og for meg høres det helt tullete ut å drive med byssing når det ikke er behov for det. Barnet trenger jo ikke å lære at det «trenger det»

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hva annet skal man gjøre med en baby, da? Tror det rett og slett er veldig naturlig, noe som ligger dypt i oss, vugge og bysse...

Men kan kan da holde en baby, bære den kose med den og leke med den uten den vuggingen?

• Liker 3
Skrevet

Har du besøk så ofte og lenge at dette blir en vane for baby, tenker du?

Anonymkode: 53ca5...14f

• Liker 3
Skrevet

Merkelig å bysse en rolig baby, kunne ikke falt meg inn. Enig med deg ts, synes det er unødvendig. 

• Liker 4
Skrevet
Blatter skrev (5 timer siden):

Er jo tull å bysse en baby som ikke har behov for det. Babyen må få nærhet, oppmerksomhet og kos, men det MÅ ikke være i form av byssing. Vi har har hatt et barn som i perioder virkelig trenger byssing og for meg høres det helt tullete ut å drive med byssing når det ikke er behov for det. Barnet trenger jo ikke å lære at det «trenger det»

Det er nettopp dette jeg mener. Vi hadde også en baby (førstemann) som måtte bysses mye tidligere, og jeg kunne nesten ikke sitte i sofaen hele permisjonen, det var utrolig slitsomt! Derfor er jeg nok ekstra nervøs for det nå..

TS

• Liker 1
Skrevet

I all verden, bor dere i en storfamilie siden dette er så stort problem?

Anonymkode: ae3f7...f2d

• Liker 2
Skrevet

Ja du er urimelig her. Vi hadde bestemte rutiner med barna våre, men besteforeldre gjorde det på en annen måte da de var på besøk eller var barnevakt. Å jeg har virkelig ikke lyst å stå å hakke på de fordi de gjør «feil». Jeg forteller dem om de spørr hvordan jeg foretrekker det, men ellers så har ikke besteforeldre påvirket barnet mitt sin væremåte. 

Ungen vender seg ikke til byssing når det skjer av å til. 

Anonymkode: a90cf...411

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi har fått baby nr 3 nå, og det er en utrolig rolig jente. Hun er nå 2 mnd gammel og sover mye og lenge, og sovner lett selv når hun får smokken. Det er veldig greit når vi har to andre små barn og passe på, og vi prøver så godt vi kan å holde det ved like. Vi tenker at det er en stor fordel at hun kan sove for seg selv og at hun ikke trenger hjelp til å sovne (hun får mye kos også!!).

Problemet er at vi har mange i familien som mener at babyer må bysses mye, at man må stå oppreist og bysse mens man gir de smokken, når det på vår baby egentlig er nok å kose litt med henne på fanget, og gjerne gi henne smokken hvis hun er urolig. Noen bysser henne også når hun er helt rolig og virker som hun har det bra. Jeg prøver å hinte om at byssing ikke er nødvendig på henne, og at vi helst ikke vil venne henne til det, men det er vanskelig å si dette veldig rett ut, spesielt til svigerfamilien... jeg har absolutt ingenting imot at de holder henne, og er veldig glad for å ha en storfamilie som elsker barna våre så høyt, jeg bare syns det er dumt å bysse et barn som er fredelig og ikke trenger det... 

Er jeg urimelig?

Jeg syns ikke du er urimelig. Jeg hadde selv blitt litt irritert. Bysse hysteriet tar litt av noen ganger. Barn er forskjellige og man må bare respektere det. Ikke alle må bysses. 

Anonymkode: 5d4ba...f7a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er faktisk mye annet du kan gjøre med en baby 😂 

Anonymkode: 5d4ba...f7a

• Liker 2
Skrevet

Vår første sønn var ekstrem urolig, krevde mye bevegelse i vogn eller byssing når han skulle sove. Var helt utslitt etter permisjon med han. Så fikk vi nummer to som sovner helt av seg selv! Hvis mannen begynte å rugge på vogna da (av gammel vane) så fikk han nesten kjeft! Så jeg skjønner det! 

Anonymkode: 66dfc...34c

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde gitt klar beskjed om at du ikke vil at hun skal etablere byssing som søvnassosiasjon, ettersom dere ikke har kapasitet til å bysse like mye på tredjemann selv. Du kan jo hive på at det er utrolig herlig å se at de er så glad i den lille at de orker å stå slik, men foreslå at de kan sette seg ned ig kose seg med babyen i stedet? Ikke urimelig i det hele tatt spør du meg. Vi har alltid jobbet hardt med å få inn gode søvnassosiasjoner og mener at vi har fått god uttelling av det. Byssing er jo noen ganger nødvendig, men som du sier han det være veldig uheldig for dere hvis hun ikke trenger det og utvikler det som en søvnassosiasjon.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...