Gå til innhold

Baby på 5 mnd, fått oss omplasseringshund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier. Vi henta en 8 år gammel omplasseringshund på fredag. Vi har en baby på 5 mnd. Vi har alle sammen ønsket oss hund, men vi har villet vente med hund etter baby kom. Vi tenkte at kanskje det hadde vært bedre å fått en voksen og oppdratt hund istedenfor en valp. Jeg har en stesønn som elsker dyr. Han har vært helt i skyene etter vi fikk hunden. Hunden er kjempefin, er veldig snill og biter ikke, men. Så kommer problemet. Hunden bjeffer når han er alene, han må ligge i sengen sammen med oss for det er det han er vandt til. I dagtidlig bjeffa hunden, siden samboer skulle på jobb, så da måtte jeg stå opp, mens baby sov for å roe ned hunden. Jeg ammer om natten, så det er fint å få sove på morgenen når baby sover. Vi har også en katt, å de 2 går ikke overens, katten freser og hunden bjeffer. Vi må sette hunden på plass, og kjefter på hunden, men det er også en liten baby her som blir stille når vi kjefter på hunden. Jeg føler jeg gir mer oppmerksomhet til hunden enn til babyen min. Men jeg har flere hensyn jeg må tenke på, som stesønnen. Jeg vet at han blir kjempelei seg, og har gledd seg til å komme hjem igjen. Blir trist jeg. 

Anonymkode: e0422...1c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som overskriften sier. Vi henta en 8 år gammel omplasseringshund på fredag. Vi har en baby på 5 mnd. Vi har alle sammen ønsket oss hund, men vi har villet vente med hund etter baby kom. Vi tenkte at kanskje det hadde vært bedre å fått en voksen og oppdratt hund istedenfor en valp. Jeg har en stesønn som elsker dyr. Han har vært helt i skyene etter vi fikk hunden. Hunden er kjempefin, er veldig snill og biter ikke, men. Så kommer problemet. Hunden bjeffer når han er alene, han må ligge i sengen sammen med oss for det er det han er vandt til. I dagtidlig bjeffa hunden, siden samboer skulle på jobb, så da måtte jeg stå opp, mens baby sov for å roe ned hunden. Jeg ammer om natten, så det er fint å få sove på morgenen når baby sover. Vi har også en katt, å de 2 går ikke overens, katten freser og hunden bjeffer. Vi må sette hunden på plass, og kjefter på hunden, men det er også en liten baby her som blir stille når vi kjefter på hunden. Jeg føler jeg gir mer oppmerksomhet til hunden enn til babyen min. Men jeg har flere hensyn jeg må tenke på, som stesønnen. Jeg vet at han blir kjempelei seg, og har gledd seg til å komme hjem igjen. Blir trist jeg. 

Stesønn er hjemme annenhver helg, jeg er hjemme i permisjon, så det er jeg som må ha hovedansvaret. Jeg kjenner jeg vil gråte fordi jeg er så sliten fra før ved å ha baby, og i tillegg en hund.. 

Skrevet

Men altså, hunder omplasseres jo av en grunn, sjekket dere ikke hvorfor hunden ble omplassert og hvilke utfordringer den hadde FØR dere sa ja til å ta den? Jeg har sett etter omplasseringshund i to år, og nesten alle hunder som omplasseres har enten seperasjonsangst eller er hunder rundt året som eier ikke har oppdratt. Her vil jeg si dere gjorde dårlig forarbeid. En omplasseringshund krever også ofte en del arbeid for å avlære unotene som gjorde at den ble omplassert i utgangspunktet, samt bli trygg på nye personer og ny bolig, noe som krever nye eiere som har tid og energi å bruke på hunden. 

Anonymkode: 973ff...7e4

• Liker 25
Skrevet

Høres helt ærlig ut som det var en megatabbe å anskaffe hund akkurat nå. Det tar TID for en hund å finne seg til rette i nytt hjem. Dere høres uerfarne ut og dere har ikke kapasitet til å gi hunden en god start i nytt hjem.

Anonymkode: 8d038...8fa

• Liker 29
Skrevet

Dere må ikke "sette hunden på plass" og kjefte. Da er det bare dere som bjeffer også, og det er ikke noe læring i kjeft, bare ubehag. Det virker ikke som dere har hatt hunden så lenge, så hunden prøver å bli trygg på sin nye familie og bli kjent med deres rutiner.

Dere må finne ut hvofor hunden bjeffer og gi en annen assosiasjon. Feks belønne at en av dere går, gi godbiter og skryte når hunden ikke bjeffer. Tren på alenetrening inne. Feks gå ut av rommet noen sekunder, gå inn igjen, vær helt rolig. Belønn den atferden dere ønsker, avled fra den dere ikke ønsker. Forsøk å skape en positiv eller nøytral følelse for å bli forlatt.

Anonymkode: 946a1...c2a

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men altså, hunder omplasseres jo av en grunn, sjekket dere ikke hvorfor hunden ble omplassert og hvilke utfordringer den hadde FØR dere sa ja til å ta den? Jeg har sett etter omplasseringshund i to år, og nesten alle hunder som omplasseres har enten seperasjonsangst eller er hunder rundt året som eier ikke har oppdratt. Her vil jeg si dere gjorde dårlig forarbeid. En omplasseringshund krever også ofte en del arbeid for å avlære unotene som gjorde at den ble omplassert i utgangspunktet, samt bli trygg på nye personer og ny bolig, noe som krever nye eiere som har tid og energi å bruke på hunden. 

Anonymkode: 973ff...7e4

Forrige eiere var eldre som ble dårlig, derfor kunne de ikke ha hunden. 

• Liker 2
Skrevet

Det kan gå seg til. Dere har hatt hunden ei helg? Alt er nytt og ukjent og dere er det eneste hunden er trygg på. Den må bli kjent med deres hverdag og rutiner. 

Makter du ikke å stå i det så gi den tilbake til de som eide den før dere. Håper dere hadde avtale om prøvetid.. Og ikke skaff dere ny hund før du føler deg klar, og hvertfall ikke valp. Baby og hund er mye arbeid hver for seg, og hvertfall sammen. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Høres helt ærlig ut som det var en megatabbe å anskaffe hund akkurat nå. Det tar TID for en hund å finne seg til rette i nytt hjem. Dere høres uerfarne ut og dere har ikke kapasitet til å gi hunden en god start i nytt hjem.

Hvordan kan du bedømme at vi er uerfarne? Jeg gidder ikke høre på peptalk fra visse. Jeg vil bare vite om vi skal levere hunden tilbake eller ikke. 

Skrevet

Menne....

Det var en veldig dårlig timing å skaffe hund - og spesielt fra omplassering.

Dette er jo vanlige ting? 

Om dere skal ha hund i det hele tatt er dette og trening en del av pakka.

Anonymkode: 4812b...cd6

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvordan kan du bedømme at vi er uerfarne? Jeg gidder ikke høre på peptalk fra visse. Jeg vil bare vite om vi skal levere hunden tilbake eller ikke. 

Ingen her kan si/bestemme om dere skal levere den tilbake. Det er jo opp til dere hvor mye overskudd, energi og vilje dere har for å forme hunden til deres hund. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Med den oppdrager stilen dere har valgt ovenfor hunden så framstiller dere, dere selv som veldig uerfarne. 

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fordi dere driver og skal "sette den på plass" tre (!) dager etter at den er kommet i hus? Skrev også "høres ut som dere er uerfarne" og utifra HI virker det ikke som dere vet hva dere har begitt dere ut på. Selvfølgelig kan det hende dere har erfaring med hund likevel, det fremstod bare ikke helt sånn. Oppfatter det som at dere forventet at en voksen hund var fiks ferdig oppdratt og bare skulle gli rett inn i husholdningen uten noen hiccups i det hele tatt. Sånn fungerer det svært sjeldent. 

Det er forresten ingen skam i å innse sine begrensninger og utsette hundehold til barna er litt større :)

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ingen erfarne kjefter på en hund! Fy søren for en situasjon dere har satt dere i. Null sympati. Gjør det eneste rette og gi hunden til noen som kan gi den et godt hjem. 

Anonymkode: d7644...198

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du fremstiller det som uventet at hunden ville være utrygg og trenge mye oppfølging. Du forteller at dere «setter hunden på plass» så babyen blir redd. Du var ikke forberedt på at hunden ville trenge deg på tider hvor du helst vil sove. Dere var ikke forberedt på at hunden og katten ikke nødvendigvis ville gå overens. Alt dette gjør at dere fremstår uerfarne, for alt dette burde vært ventet og planlagt for om dere var erfarne. 

Om dere skal levere hunden tilbake? Kommer an på hvor bratt læringskurve du er innstilt på å ha, og hvor mye tid du er villig til å legge ned på å trene hunden og lese deg opp på metoder å gjøre det på. Spedbarn og ny hund er utfordrende for alle. For den uforberedte og uerfarne kan det bli for mye. 

• Liker 10
Skrevet

Først; En hund trenger ca 14-30 dager før den er husvarm. Alder, rase og "bagasje" spiller inn. 

For det andre; Er du egentlig klar for en hund akkurat nå? Ville det ikke vært bedre å gå til anskaffelse av hund når du og baby har kommet dere ordentlig inn i rutinene? Husk, det står større respekt av de som innser at de ikke strekker til og omplasserer hunden, enn de som går irritert hjemme med en hund som ikke passer inn i familien. 

• Liker 8
Skrevet

Huff dette var ikke bra, TS. En vanvittig dum avgjørelse å ta imot den hunden. All din tid skal gå til barnet nå. Jeg hadde hund fra før, så jeg biter i meg hvor plagsomt og mye arbeid det er med hund samtidig som jeg har små barn. Hunden får ikke like mye oppmerksomhet som før. 

Du må levere tilbake hunden asap.

Anonymkode: 91ea6...3dd

• Liker 3
Skrevet

Og her sitter jeg og irriterer meg fordi mannen skaffet seg hund da han var 26 år og singel. Da blir jeg nødt til å ha hund imens vi har babyer..at folk ikke tenker på det er helt..

Ja, noen klarer det. Men det er slettes ikke for alle og det går som regel ut over den stakkars hunden at ikke folk klarte å ta bedre avgjørelser. Å skaffe seg hund mens de har babyer kjenner jeg mange som har prøvd seg på, har ikke endt bra for noen av hundene dessverre. 

Anonymkode: e361b...46d

Skrevet

At det går an å være så korttenkt. Nå har dere satt hunden, stesønnen og dere selv i en skikkelig kjip situasjon.

Anonymkode: ddaee...6ed

• Liker 2
Skrevet

@Tabrispleier å ha gode råd. 

Anonymkode: 7b713...8ff

• Liker 2
Skrevet

For å få hunden til å være alene hjemme, må dere nok begynne helt på start. Gå ut av rommet, lukk døren og gå inn igjen før hunden rekker å bekymre seg. Gjør dette mange ganger til hunden ikke lenger merker det. Så går du ut døra, teller til 3 og går inn igjen. Virker det som at det går fint, kan du øke til 5 sekunder, 10 sekunder, 20 sekunder, 30 sekunder osv. Når dere begynner å få litt lengde på det (en halvtime feks) kan du gjerne gi hunden kong, matsøk eller bein før du går så den har noe å holde på med. 

Når det kommer til katten må dere ta det rolig. Katten bør ha sitt eget trygge sted, her går ikke hunden i trapper, så kattene flyr opp i 2. etasje når de har fått nok. Hvis hunden er vandt med å være i møblene, kan du fint begynne med å løfte hunden ned, og gi godbit på gulvet. I starten er det lurt å ha litt kontroll på hunden når katten kommer ned, ha den i bånd, og belønn om den sitter/ligger og ser på deg. Hver gang hunden ser på deg gir du godbit, det skal lønne seg å se på deg. Du kan gjerne bruke en lyd, så når du sier den lyden og hunden ser på deg gir du belønning. Dette kan være nyttig senere også, som ved passering. 

Kan jeg spørre hva slags rase dere har fått? Håper dette var til hjelp. 

Anonymkode: 7b713...8ff

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...