AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 Hei. Hos jordmor i dag ble jeg henvist videre til vekskontroll, da symfysemålet var helt utenfor skjema på øvre side. Hun mente at det kjentes ut som om at det var mye fostervann, men når jeg leser om det på nettet nå så blir jeg så svimmel at jeg ikke aner hvordan jeg skal klare å kjøre hjem, så bare sitter her ... Missdannelser og sykdom og bare negativt. Altså jeg får nesten ikke puste. Er forresten i uke 33. Noen med personlig erfaring? Anonymkode: 9770c...940 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 Jeg hadde unormalt mye fostervann, som ikke ble oppdaget før de tok vannet ved fødsel. Frisk og sunn gutt, men jeg er veldig glad jeg ikke visste om det på forhånd, da hadde jeg sikkert vært kjempebekymra under hele graviditeten. Men som sagt, ingen sykdom hos barnet her!😊 Anonymkode: 2c6d4...62d 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 Kjære deg, at man avviker litt fra de vanlige "målene" trenger ikke bety noe som helst. Våre kropper er forskjellige. Noen får svangerskapsforgiftning, andre ikke. Noen får svangerskapsdiabetes, andre ikke. Jeg måtte sjekke morkaka ekstra, og skal på vektkontroll i uke 34. De fant ikke noe direkte galt , bare den avviket litt på sin måte fra "normalen", uten at de anså den som ikke bra nok. Jeg gikk inn og leste om det før jeg dro på ekstra sjekk. Ble livredd, sto bare grufulle historier om alt som kunne være galt. Til tross for at jordmor hadde fortalt meg at de er overforsiktige og sjekker hver minste lille antydning til avvik. Og som regel, sa hun, er det ingenting. De har blitt litt slaviske på dette her, men sannheten er at de aller fleste gravide vil oppleve å kanskje måtte sjekke noe to ganger. Kun for å være helt trygg! Jeg har forstått at de er overforsiktige, de overdriver, fordi de vil at barnet skal være 100% ivaretatt. Dette går så bra !! Anonymkode: 14631...cc5 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 Takk for svar damer; Google er ingen god venn når man føler seg litt nedfor 😩 Bare kjente at jeg fikk skikkelig panikk for dette. Har vært på ordinær ultralyd og 3D ultralyd for et par uker siden, og fikk ingen beskjeder da om at ting ikke så bra ut, alt fungerte som det skulle. Men så sitter jeg jo her å kjører hodet mitt at noe kan ha skjedd i mellomtiden. Dette er min tredje, men aldri opplevd dette. Har det absolutt ikke bra nå, men godt å lese litt erfaringer. Jordmor her sa også at hun ikke var så bekymret og at jeg ikke skulle være det heller - men det er enkelt å si 😅 Ts. Anonymkode: 9770c...940 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar damer; Google er ingen god venn når man føler seg litt nedfor 😩 Bare kjente at jeg fikk skikkelig panikk for dette. Har vært på ordinær ultralyd og 3D ultralyd for et par uker siden, og fikk ingen beskjeder da om at ting ikke så bra ut, alt fungerte som det skulle. Men så sitter jeg jo her å kjører hodet mitt at noe kan ha skjedd i mellomtiden. Dette er min tredje, men aldri opplevd dette. Har det absolutt ikke bra nå, men godt å lese litt erfaringer. Jordmor her sa også at hun ikke var så bekymret og at jeg ikke skulle være det heller - men det er enkelt å si 😅 Ts. Anonymkode: 9770c...940 Jordmødre sier ikke sånn hvis ikke de er nesten 100% sikre. Jeg er overbevist om at dette ikke er no. Ikke les på nettet, der kan nysing bli betegnet som kreftsykdom. Livsfarlig å lese der!! Lover deg, dette er det helt tydelig at er ingenting. Spesielt basert på det jordmor sa. Helsepersonell lyver aldri, og gir aldri falsk håp. Anonymkode: 14631...cc5 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 Jeg hadde også litt over snittet mye fostervann med min første. Alt var likevel helt fint, fødte en frisk og perfekt gutt som er like frisk og perfekt nå 10år etter 💙 Prøv å ikke uroe deg for mye! 💞 Anonymkode: a0a51...1ba 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 Jeg har også vært hos jordmor i dag og opplevd det samme, bare at jeg er i uke 38. Hørtes ut som det kan drøye helt til termin med å få vektkontroll. Var også så dum å Google, og nå får jeg ikke fred 😭 Anonymkode: 0e46a...3e5 2
mammahjarte Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 Eg opplevde det, men vart ikkje henvist til vekstkontroll. Legar har i etterkant meint at det burde eg ha blitt fordi det viste seg at min baby var pitteliten. Det var ein barnelege som studerte helsekortet mitt i etterkant, men eg hadde antageligvis også mild svangerskapsforgiftning heilt heilt på slutten av svangerskapet ei stund før spontan vannavgang i uke 36. Det går fint med oss begge. Barnet var lite men heilt friskt, vi var ikkje på intensiven. Om det viser seg at barnet ditt er lite så blir du sikkert satt i gang før tida.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 Jeg hadde mye fostervann, fødte en helt frisk gutt i uke 37, han er 6 år nå. 👌😎 Anonymkode: fe1f9...791 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #10 Skrevet 8. februar 2021 mammahjarte skrev (52 minutter siden): Eg opplevde det, men vart ikkje henvist til vekstkontroll. Legar har i etterkant meint at det burde eg ha blitt fordi det viste seg at min baby var pitteliten. Det var ein barnelege som studerte helsekortet mitt i etterkant, men eg hadde antageligvis også mild svangerskapsforgiftning heilt heilt på slutten av svangerskapet ei stund før spontan vannavgang i uke 36. Det går fint med oss begge. Barnet var lite men heilt friskt, vi var ikkje på intensiven. Om det viser seg at barnet ditt er lite så blir du sikkert satt i gang før tida. Det er ikke det at babyen er liten, heller tvert i mot 😅 Jeg får ganske store barn fra før av (4,1 og 3,8), men symfysemålet har aldri vært så langt utenfor streken .. Jeg fant frem papirene fra forje gang jeg var gravid, og hadde da samme mål ved uke 39 som jeg har nå (starter uke 34 i morgen) .. Men nei, Google er noe dritt. Har helt vondt i magen, så tusen takk for svar alle sammen ❤️ Ts Anonymkode: 9770c...940 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #11 Skrevet 8. februar 2021 Jeg fikk vite på 3D-ultralyd at jeg hadde mye fostervann (helt i øvre del av normalområdet, eller litt over, men det krevde ikke noe ekstra oppfølging). Jordmoren jeg gikk til kommenterte også flere ganger at livmoren var så "spent", så hun kjente at det var mye vann. Jeg googlet ikke, heldigvis, skjønner jeg nå! Siden hverken hun som utførte ultralyden eller jordmor reagerte på forstervannmengden utover å kommentere det, var jeg ikke bekymret for det. Jeg fødte ei frisk jente til termin. Anonymkode: 0ffd5...ae5 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #12 Skrevet 8. februar 2021 Litt mye fostervann jeg og, men det trodde de var fordi babyen var litt større enn vanlig. Alt var bra med han, større enn gjennomsnittet bare 😀 Anonymkode: c24a3...7f9 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #13 Skrevet 8. februar 2021 Jeg fikk beskjed om unormalt mye fostervann på UL dagen før fødsel. Ingen kommentar om det på ordinær UL. Ungen er helt frisk 😊 Anonymkode: 18997...b11 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #14 Skrevet 9. februar 2021 Jeg hadde også unormalt mye, kurven gikk rett opp mellom kontrollen i uke 38. De så ikkhe noe på ultralyd, men når vannet gikk så kom det 4-5 svære dammer på 2 timer. Var sikkert nok vann for 3 gravidmager. Barnet er friskt og hørte aldri noe mer om hva det skyldtes. Anonymkode: 652f8...46d 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #15 Skrevet 9. februar 2021 Oi, dette visste jeg ikke. Googlet dette selv nå og det kommer opp mange lumske grunner til mye fostervann. Jeg hadde veldig mye fostervann med andremann. Jeg husker jordmødrene sa at jeg hadde ekstremt mye fostervann. Jeg lå helt øverst på symfyse-diagrammet og magen holdt seriøst på å sprenge fra ca uke 36. Magen ble mye større enn med førstemann. Barnet var 3900g og mindre enn mitt første barn. Helt friskt barn. Ble sendt til vekstestimering men dette ble avlyst pga korona. Anonymkode: af5b8...a60 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #16 Skrevet 9. februar 2021 Tusen takk for svar, jeg blir i hvert fall litt mer beroliget nå. UL på sykehuset på torsdag, gruer meg! Anonymkode: 0e46a...3e5 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #17 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Tusen takk for svar, jeg blir i hvert fall litt mer beroliget nå. UL på sykehuset på torsdag, gruer meg! Anonymkode: 0e46a...3e5 Oppdater gjerne ultralyd? Jordmor her var så lite stresset at hun skulle sende papirene mine til sykehuset per post, så føler jo det vil ta en evighet. Vurderer nesten å bestille privat så jeg vet hva jeg går til senere 😅 Lykke til på ultralyd! -ts Anonymkode: 9770c...940 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #18 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Oppdater gjerne ultralyd? Jordmor her var så lite stresset at hun skulle sende papirene mine til sykehuset per post, så føler jo det vil ta en evighet. Vurderer nesten å bestille privat så jeg vet hva jeg går til senere 😅 Lykke til på ultralyd! -ts Anonymkode: 9770c...940 Skal oppdatere! Tenker det er et godt tegn at jordmor ikke er stressa... Jeg ble nesten mer stressa av å få time så fort 😅 men nærmer seg jo fødsel med stormskritt her. Anonymkode: 0e46a...3e5
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #19 Skrevet 11. februar 2021 Oppdatering! Var på UL i dag. Helt gjennomsnittlig mengde fostervann, helt gjennomsnittlig størrelse på helt frisk baby! :) Anonymkode: 0e46a...3e5 8
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2021 #20 Skrevet 11. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oppdatering! Var på UL i dag. Helt gjennomsnittlig mengde fostervann, helt gjennomsnittlig størrelse på helt frisk baby! Anonymkode: 0e46a...3e5 Så godt å høre! ❤️ Deilig å slippe å tenke mer på det, kan jeg tro! Missforstå meg rett her nå, men da var der «bare» stor mage? (Jeg vet ikke hvordan jeg skal formulere det noe annerledes🥴) Jeg spør fordi mitt sf-mål lå på samme sted nå i uke 34 som den gjorde ved fødsel på forje mann 😅 Så det er derfor jordmor tenkte mye fostervann .. Anonymkode: 9770c...940
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå