Gå til innhold

Psykolog

Gjest Gjest_Sanne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sanne_*

Jeg har den siste tiden innsett at jeg trenger å snakke med noen profesjonelle. Nå er det ikke lenger en tabu-sak for meg, men jeg aner jo ikke hvordan framdriften er.

Går jeg til fastlege for rekvisisjon?

Må jeg selv betale en høy egenandel?

Er det store forskjeller på psykologer?

(På forhånd tusen takk..) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du går til fastlegen din først, som henviser deg videre. Du betaler bare egenandel (aner ikke hvor mye det er, et sted mellom 200-300 kroner så vidt jeg vet). Husk at det kan være til dels lang ventetid på psykolog. Du kan også gå direkte til en privatpraktiserende psykolog, men det koster deg langt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til fastlegen din. Forklar ham/henne hvordan du har det og be om henvisning til psykolog. Slik kommer du inn i det offentlige. Du må da betale egenandel på ca 250,- el.l pr time, og etter hvert som du eventuelt når egenandelsgrensen får du frikort.

Dersom du ikke vil vente kan du gå rett til en privat psykolog, hvor du får time raskere, men til gjengjeld må du nok betale minst kr 500,- pr time, og dekke alt selv.

Lykke til. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok store forskjeller på psykologer, som alt annet.

Jeg kom til ei helt nyutdanna ei (kommunalt), mens mamma går til ei som er utrolig flink (privat).

Egenandelen på kommunal psykolog er 275, mener jeg. Men jeg har nådd frikortgrensa og betaler ingenting.

Du må gå til fastlegen og fortelle litt om situasjonen, ber om henvisning til psykolog, så får du enten brev i posten om at du er henvist til psykolog (jeg fikk det) eller du får en liste over psykologer med kommunale avtaler, og må ringe selv og skaffe time.

Privarpraktiserende advokat tar seg godt betalt. Mamma betaler 600 for en time. Og da må du betale ALT selv og får ingenting igjen.

Så jeg vil absoultt anbefale deg å satse på det offentlige.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk til en privat en i et halvt år, betalte 500 pr gang. Hun sa man kan trekke det fra på skatten dersom man bare har kvittering.

Fordelen med de private er at der kan det gå fortere å få time, kvaliteten vet jeg ikkeno om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det med skattefradraget har å gjøre med summen av alle medisinske utgifter du har i løpet av ett år. Og psykolog er regnet som en medisinsk utgift.

Ellers er vel forskjellen like store på psyklologer som på alle andre personer i forskjellige yrker. Noen er nemlig feilplasserte.

Ønsker deg lykke til jeg. :blomst:

(Jeg gikk via min fastlege da jeg ble henvist til psykolog. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...