AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 Hei, leser om ortoreksi-sykelig overdrevet sunnhet. Derav er jeg veldig bekymret for min bonussønn som er unormalt opptatt av kosthold. Han har i løpet av siste året gått fra å være en robust ung muskuløs mann som hadde et normalt og variert kosthold og drev med idrett, til å bli en veldig tynn, fått vondter i beina så han ikke kan drive løping og derav ikke ballidrett. Han er hjemme stort sett hele tiden, har ikke noe sosialt nettverk som jeg vet om. Tror ikke han har noen venner han henger med lenger, jeg får veldig vondt av han pga dette, som bonusmamma er det veldig vanskelig å komme innpå han. Han har tidligere vært i kontakt med psykolog, da det er ting han sliter med. Han drikker unormale stor mengder hver dag med veske som sukkerfri saft, sukkerfri brus, må derfor stå opp og tisse hver eneste natt, så han vekker halve huset. Han deltar ikke på måltider som frokost, lunsj i helger. Møter til middag og kaster seg over kylling, fisk og grønnsaker, han tar ikke til seg poteter, ris, pasta eller saus.. Har ikke empati til å se at f.eks grønnsaksbollen eller salatbollen skal rekke til de som er der. Han spiser ikke karbohydrater over hodet, ikke noen som helst som inneholder mel, poteter, ris, heller ikke fett og sukker. Spiser grønnsaker/frukt i mengder, bruker mye produkter fra nettbutikk og har flere bokser med kalorifrie,sukkerfrie produkter han bestiller fra nett(som jeg har skjønt betaler han dette selv). Har tatt opp dette unormale dyre kostholdet med min samboer at dette ikke er normalt. Det går utover vårt felles matbudsjett, jeg synes han må lære sønnen sin hvor mye man kan bruke på mat hver dag, hva som er normalt. Han skal snart ut å studere og da kan det være greit å lære han litt om både økonomi og kosthold. Min samboer reagerer med irritasjon når jeg tar opp dette, har en følelse han bare dekker over problemet, istedet for å ta tak i dette. Fikk høre nylig han sa moren orket ikke ha han boende hos seg pga det sære kostholdet hans, det var derfor han kom til faren sin. Noen som har opplevd det samme og kan komme med konkrete råd. Anonymkode: 4aca9...528 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 Gutter får også anoreksi. Anonymkode: b27d4...5dd 6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 Han driver å tester grenser, og han trenger å kjenne hvor grensene går. Det er dere som er foreldre, som må sette disse grensene. Hvis ikke mannen din gjør det, må du gjøre det. Det hadde vært fint å få ham med på laget, men du kan begynne. Sett noen enkle, men fleksible og ubrytelige regler. Sine egne penger kan han bruke som han vil. Men felles mat må dere alle dele på. Foreslår at du slutter å kjøpe saft (han kan drikke vann, det er sunnere, hvis han er så opptatt av helse), og porsjonerer ut det du lager til middag, sånn at alle får nok. Anonymkode: 5130a...7d4 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 Få han til fastlege. Anonymkode: b27d4...5dd 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han driver å tester grenser, og han trenger å kjenne hvor grensene går. Det er dere som er foreldre, som må sette disse grensene. Hvis ikke mannen din gjør det, må du gjøre det. Det hadde vært fint å få ham med på laget, men du kan begynne. Sett noen enkle, men fleksible og ubrytelige regler. Sine egne penger kan han bruke som han vil. Men felles mat må dere alle dele på. Foreslår at du slutter å kjøpe saft (han kan drikke vann, det er sunnere, hvis han er så opptatt av helse), og porsjonerer ut det du lager til middag, sånn at alle får nok. Anonymkode: 5130a...7d4 Seriøst? Hvordan kan du si så bastant hva han gjør? For meg som har lang erfaring med spiseforstyrrelser høres dette sykelig ut Anonymkode: 17c91...569 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei, leser om ortoreksi-sykelig overdrevet sunnhet. Derav er jeg veldig bekymret for min bonussønn som er unormalt opptatt av kosthold. Han har i løpet av siste året gått fra å være en robust ung muskuløs mann som hadde et normalt og variert kosthold og drev med idrett, til å bli en veldig tynn, fått vondter i beina så han ikke kan drive løping og derav ikke ballidrett. Han er hjemme stort sett hele tiden, har ikke noe sosialt nettverk som jeg vet om. Tror ikke han har noen venner han henger med lenger, jeg får veldig vondt av han pga dette, som bonusmamma er det veldig vanskelig å komme innpå han. Han har tidligere vært i kontakt med psykolog, da det er ting han sliter med. Han drikker unormale stor mengder hver dag med veske som sukkerfri saft, sukkerfri brus, må derfor stå opp og tisse hver eneste natt, så han vekker halve huset. Han deltar ikke på måltider som frokost, lunsj i helger. Møter til middag og kaster seg over kylling, fisk og grønnsaker, han tar ikke til seg poteter, ris, pasta eller saus.. Har ikke empati til å se at f.eks grønnsaksbollen eller salatbollen skal rekke til de som er der. Han spiser ikke karbohydrater over hodet, ikke noen som helst som inneholder mel, poteter, ris, heller ikke fett og sukker. Spiser grønnsaker/frukt i mengder, bruker mye produkter fra nettbutikk og har flere bokser med kalorifrie,sukkerfrie produkter han bestiller fra nett(som jeg har skjønt betaler han dette selv). Har tatt opp dette unormale dyre kostholdet med min samboer at dette ikke er normalt. Det går utover vårt felles matbudsjett, jeg synes han må lære sønnen sin hvor mye man kan bruke på mat hver dag, hva som er normalt. Han skal snart ut å studere og da kan det være greit å lære han litt om både økonomi og kosthold. Min samboer reagerer med irritasjon når jeg tar opp dette, har en følelse han bare dekker over problemet, istedet for å ta tak i dette. Fikk høre nylig han sa moren orket ikke ha han boende hos seg pga det sære kostholdet hans, det var derfor han kom til faren sin. Noen som har opplevd det samme og kan komme med konkrete råd. Anonymkode: 4aca9...528 Få til en samtale med mor og far sammen og si akkurat det du skriver her. For jeg enig i at dette høres sykelig ut Anonymkode: 17c91...569 3
Adara Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 (endret) Sykt om gutten har et problem så er det bonusmor som må ta tak i det. Mor nekter og far det samme. ..Og folk snakker dritt om bonusmødre. Endret 8. februar 2021 av Adara 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå