Gå til innhold

Hva synes du om hvordan corona blir håndtert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om hvordan corona blir håndtert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hysteriske greier! Bergen har knapt smitte nå å likevel er det omtrent full lockdown her nå latterlig!! Det neste de stenger er vel skolene 🙄

• Liker 16
Skrevet

Fullstendig hårreisende dårlig. Det er absolutt ingen proporsjonalitet mellom risiko og tiltak. Det er et hysteri av en helt annen verden. Myndighetene har låst seg fullstendig fast i at det eneste rett å gjøre er å stenge ned. De viser null evne til å omstille seg, og null evne til å se konsekvensene av det de gjør. 

På tide at noen tar ansvar og kaster regjeringen før vi ikke har noen velferdsstat igjen. 

• Liker 18
Skrevet

Utrolig dårlig. Hysterisk og ødeleggende. Som bruker av lavterskel dagtilbud for folk med psykiske utfordringer synes jeg det er bare skammelig at alt tilbud er stengt nå igjen. Da blir det bare å sitte med tankekjør fullstendig alene hele dagen selvom jeg er særlig utsatt for å ha en tilbakefall med spiseforstyrrelser og selvskading. Situasjonen føles helt håpløst. Ingen hjelp å få, med mindre man kommer veldig nært alvorlig selvskading eller selvmord. Har vært der også i oktober. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg syns i hovedsak det er godt håndtert. Folk som hyler om stengt ditt og datt virker å ha utrolig liten innsikt i hvordan ting faktisk blir hvis man får etterslep og kommer i samme situasjon som Sverige eller England. Da er det ikke lenger snakk om lavterskeltilbud eller å savne treningssenter, da vi er vi der at folk dør fordi det faktisk ikke er tilgjengelig helsehjelp. Og da tenker jeg ikke på coronahelsehjelp, men f.eks hjelp for kreft, hjerteinfarkt, psykose o.l. At folk er lei er helt forståelig, men å være lei og ikke få det som man vil, eller å savne noe, er ikke det samme som at ting er dårlig håndtert. Faktisk vil jeg tro det hadde vært ganske likt håndtert uavhengig hvem som satt med makten (med mindre det var SV og Rødt, som da hadde rævkjørt hele næringslivet), det er den strategien Norge har valgt eller mye åpenhet og mer smitte. 

• Liker 9
Skrevet

som en i bergen sa på nyhetene i går»vi øser vann fra en lekk båt».

hvorfor var det ikke strengere tiltak ved grensene fra mars-20? 

sånn ellers så synes jeg folk klager ekstremt mye. jeg er syk og ufør, og har måttet klare meg uten mye sosial kontakt de siste 10 årene. nå får de fleste et innblikk i hvordan livet med sykdom er.

jeg leser, ser på tv, prøver å være fysisk aktiv, tar et nettkurs, og er takknemmlig hver gang min nærmeste veninne(som er i full jobb og har tre barn) har tid til å gå en tur eller bare være sammen. 

aner ikke om jeg er følelsesmessig avstumpet som takler dette greit(bortsett fra at apoteket ikke får tak i medisiner, og at jeg sjelden får komme til behandling),

men i så fall er det en fordel nå-å være litt avstumpet😌når det er sagt så håper jeg at hverdagen blir mer normal ila året, spesielt for barn og ungdommer som sliter.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg mener vi burde rustet opp helsevesenet og ellers ha det ganske åpent. Vi hadde jo da tålt en ny og større bølge.

Og jeg mener man burde satt inn målrettede tiltak i de grupper hvor smitten er størst og ikke straffe alle. Så får man kalle det forskjellsbehandling og rasisme e.l. alt man orker, men det hadde spart oss for milliarder og også vært bedre for alle og skapt mindre rasisme over tid. Når barn i flere kommuner ikke får møte vennene sine fordi enkelte folk holder store bryllupsfester så bidrar det til mer polarisering og rasisme på sikt.

Vi burde ikke tillat innreise på måten vi har gjort. Barn og ungdom betaler prisen for all denne innreisen. Om det så er business og ikke bare pleasure...

Det er hårreisende at polet er åpent men ikke restauranter og barer får servere alkohol.

Butikker burde fått holde åpent.

Jeg mener vi burde vaksinert de som jobber med dem i utsatt gruppe og ikke den utsatte gruppen, for det er jo de ansatte som har barn i barnehage og skole, går i butikkene, møter venner og familie og lever livet. Jeg skjønner ikke poenget med å vaksinere eldre når de likevel har så lite liv igjen å leve. Bortkastede vaksinedoser. Hadde de ansatte og besøkende blitt vaksinert hadde man ikke trengt å vaksinere de eldre. 

Jeg synes vi har spart de eldre for mye, og jeg synes faktisk ikke at alle under 65 skal betale prisen for at de over 65 ikke skal dø. Beklager, men de over 65 har dratt opp stigen etter seg når det kommer til det meste i samfunnet og jeg synes ikke det er rettferdig at de over 65 skal nyte alle godene i livet og dytte også denne nedstengelsesbøren over på de yngre. De eldre er igjen hevet over de yngre.

Jeg kommer fra en familie der vi alltid har snakket mye om døden, også med minde besteforeldre og jeg har kanskje ikke samme syn på døden som folk flest. Jeg er vokst opp med tanken om at mennesker som går på mange medisiner for å holde seg i livet allerede er på overtid. Døden er tabu i Norge, men vi skal alle dø en gang og det spiller ingen rolle når den kommer. De svake over 65 er faktisk ikke verdt de konsekvensene denne nedsteningen vil ha på yngre folks psykiske, fysiske og økonomiske situasjon i mange herrans år fremover. Ikke alle vil være enige i det, regjeringen er hvertfall ikke enig i det, men jeg mener det.

Det jeg ikke kan vite er hvordan situasjonen hadde vært om vi fortsatte slik vi hadde det i høst, hvor det meste var åpent. Kanskje det hadde sett mye verre ut nå for også de yngre, hva vet vel jeg. Men når gjennomsnittsalderen for døde i Norge er hva da.., 85 år eller no'.., så la nå naturen gå sin gang! Mennesker har dødd av pandemier i all sin tid, det er helt naturlig og kanskje naturens måte og rydde litt opp på.

Kanskje man også kunne gått bort fra den norske tankegangen om at legene er pålagt å prøve å redde ethvert liv. Kanskje man bare kunne gitt smertelindring til de sykeste pasientene med lite håp om å reddes og ellers la naturen styre skjebnen. Da hadde helsevesenet fått betydelig færre respiratorpasienter og klart å håndtere flere smittede. Hva er vitsen med å prøve å redde kols-Olga på 90år? Gi smertelindring og la naturen ordne opp resten.

Jeg vet ikke.., men dette begynner å bli litt hodeløst.

Man kan ikke måle et liv i penger sies det, men er man nødt til å prioritere er man faktisk også nødt til å sette menneskers verdi opp mot hverandre. Penger vokser ikke på trær, selv Norge har begrensede ressurser. De må brukes riktig. Og da mener jeg de unge skal prioriteres over de eldre.

Endret av loveli
Skrevet
5 minutter siden, Marissa said:

Jeg syns i hovedsak det er godt håndtert. Folk som hyler om stengt ditt og datt virker å ha utrolig liten innsikt i hvordan ting faktisk blir hvis man får etterslep og kommer i samme situasjon som Sverige eller England. Da er det ikke lenger snakk om lavterskeltilbud eller å savne treningssenter, da vi er vi der at folk dør fordi det faktisk ikke er tilgjengelig helsehjelp. Og da tenker jeg ikke på coronahelsehjelp, men f.eks hjelp for kreft, hjerteinfarkt, psykose o.l. At folk er lei er helt forståelig, men å være lei og ikke få det som man vil, eller å savne noe, er ikke det samme som at ting er dårlig håndtert. Faktisk vil jeg tro det hadde vært ganske likt håndtert uavhengig hvem som satt med makten (med mindre det var SV og Rødt, som da hadde rævkjørt hele næringslivet), det er den strategien Norge har valgt eller mye åpenhet og mer smitte. 

Jeg syns du har oppsumert veldig bra hva som er FEIL med håndteringen: At den er basert på fantasi og frykt, og at fysisk sykdom og død pga fysiske sykdommer er så mye mer verdt enn psykiske plager. På samme måte som de eldre er første prioritet, og barn og unge er fullstendig nedprioritert.

• Liker 9
Skrevet
14 minutter siden, Marissa said:

Enig i det meste her. 

• Liker 2
Skrevet
AfterTheRain skrev (5 minutter siden):

Jeg syns du har oppsumert veldig bra hva som er FEIL med håndteringen: At den er basert på fantasi og frykt, og at fysisk sykdom og død pga fysiske sykdommer er så mye mer verdt enn psykiske plager. På samme måte som de eldre er første prioritet, og barn og unge er fullstendig nedprioritert.

Så du mener det som skjer i England er en fantasi? Eller Sverige? Helsepersonell som forlater jobbene sine fordi de ikke orker mer? Helsepersonell som dør? Ambulanser som må vente utenfor sykehusene i timesvis fordi det ikke er plass til pasientene? Pasienter som ikke får hjelp fordi det ikke er ressurser? Du tror dette er en fantasi altså, du må lese mer utenlandsk media. 

• Liker 5
Skrevet

Det som legges til grunn for sosialpolitikken her i landet er «alle er like mye verdt». Derfor kan de ikke la Olga 90 år dø.

På tide å la naturen gå sin gang. 

Skrevet
s.h skrev (Akkurat nå):

Det som legges til grunn for sosialpolitikken her i landet er «alle er like mye verdt». Derfor kan de ikke la Olga 90 år dø.

Det er jo fullstendig skivebom å mene at alle mennesker er like mye verdt.  Det er de ikke, så enkelt er det.

Selv i de virkelig gamle gamledager forsto de jo dette. Eldre mennesker uten nytteverdi ble satt ut som mat til ulvene, dyttet over bord, sultet til døde osv. Man har utspilt sin rolle her på jorden når man ikke har noe å bidra med og man har mer å gjøre i åndeverdenen hvis man tror på dette, eller som plantegjødsel eller haimat om man ikke tror på et liv etter døden.

Skrevet (endret)
1 hour ago, Marissa said:

Så du mener det som skjer i England er en fantasi? Eller Sverige? Helsepersonell som forlater jobbene sine fordi de ikke orker mer? Helsepersonell som dør? Ambulanser som må vente utenfor sykehusene i timesvis fordi det ikke er plass til pasientene? Pasienter som ikke får hjelp fordi det ikke er ressurser? Du tror dette er en fantasi altså, du må lese mer utenlandsk media. 

Det som er fantasi at akkurat det samme ville skje i Norge hvis vi ikke stenger absolutt alt. 

Tilbud for psykisk syke og barn og unge burde alltid være første prioritet, og de påvirker smitte i liten grad. Jeg er helt overbevisst om at ikke en person ville havne på sykehus pga. barneidrett eller aktivitet for psykisk syke som i utgangspunktet ikke har noe sosial kontakt med andre.

Det som skjer nå er unødvendig tortur. Mens utenlandske arbeidere med falske koronatester uten tilstrekkelig karantene kommer inn hver time i landet for å skape enda mer penger til de firmaene som i utgangspunktet har mer enn nok. Og polet er selvfølgelig åpent, fordi alkoholisme ikke er bare den eneste aksepterte mentale sykdommen i Norge, men å være alkoholiker er nesten normalisert her i landet. 

Endret av AfterTheRain
  • Liker 5
Skrevet

Den har vært svak etter sommeren.

Tiltakene er ofte forvirrende og endrer seg uten et fornuftig grunnlag, vanskelig å vite hva man skal forholde seg til.

Og at arenaer med svært lite nærmest ingen smitte må stenge ned er hysterisk og tar ingen hensyn til de samfunnsøkonomiske-konsekvensene.

• Liker 6
Skrevet
s.h skrev (1 time siden):

Slike som deg burde hatt ein skikkelig smekk! Hva tenker du om at de  over 90 har familie som er glad i dem? Hvordan tror du det er å lese gang på gang at de eldre burde vært " ofra" for de yngre sin skyld? Ingen skal sette liv opp mot hverandre slik!

Jeg mener at det har vært godt håndtert og jeg har full tiltro til regjering og helsetopper. Jada, det koster ; jeg har en sønn som har vært permitert siden mars og ikke aner fra dag til dag hvordan jobbsituasjonen blir, jeg har en mamma som har sittet isolert i perioder og kun hatt en person på besøk ellers og jada ; jeg har vært med å holde begravelser der vi måtte begrense hvem som kunne komme og ikke kunne kondolere eller klemme. Jada, det koster men jeg mener vi ikke har hatt noe valg. Og dette GÅR over! Verden kommer på fote igjen med ny giv og optimisme.  

Skrevet
Gagaen skrev (24 minutter siden):

Slike som deg burde hatt ein skikkelig smekk! Hva tenker du om at de  over 90 har familie som er glad i dem? Hvordan tror du det er å lese gang på gang at de eldre burde vært " ofra" for de yngre sin skyld? Ingen skal sette liv opp mot hverandre slik!

Jeg mener at det har vært godt håndtert og jeg har full tiltro til regjering og helsetopper. Jada, det koster ; jeg har en sønn som har vært permitert siden mars og ikke aner fra dag til dag hvordan jobbsituasjonen blir, jeg har en mamma som har sittet isolert i perioder og kun hatt en person på besøk ellers og jada ; jeg har vært med å holde begravelser der vi måtte begrense hvem som kunne komme og ikke kunne kondolere eller klemme. Jada, det koster men jeg mener vi ikke har hatt noe valg. Og dette GÅR over! Verden kommer på fote igjen med ny giv og optimisme.  

Min mormor er 90 år og er på sykehjem fullvaksinert. Hun kjenner seg ferdig med livet egentlig, og sånn er det for de fleste eldste på sykehjem (prate med dem så får du det svaret). Så dersom hun hadde dødd av corona, så hadde det vært trist at hun døde, men samtidig så er det NATURLIG at ei dame på 90 år dør.

Det er jo folk både i min krets og andre som får sjokk når deres besteforeldre på flere og 80 år dør 😂😂 

Nå må vi tenke med LOGIKKEN og ikke det emosjonelle som dessverre styrer samfunnet.

Skrevet
Kvepp skrev (4 timer siden):

Hysteriske greier! Bergen har knapt smitte nå å likevel er det omtrent full lockdown her nå latterlig!! Det neste de stenger er vel skolene 🙄

Nå er det funnet 2 forskjellige mutasjoner der, den Britiske og Sør Afrikanske. Så er ikke så utrolig rart at man tar ting alvorlig! Hadde heller vært latterlig om man ikke hadde strenge tiltak der!. Dessuten så antas det at en av vaksinene Norge får ikke virker like godt mot den Sør Afrikanske varianten. 

På tide å la naturen gå sin gang

Er det mulig ...  Er mange andre i risikogrupper enn bare 90 åringer. Folk med kreft, diabetes osv osv. 

• Liker 5
Skrevet

Elendig håndtert fra dag en, der man er alt for sent ute md tiltakene og slipper alt for lett opp. Samtidig renner det inne smittetilfeller over grensene hele tiden, fordi NHO skal ha sin billige arbeidskraft. Helt håpløst og drive på slik, og nedstenging på nedstenging følger av at Erna er så tafatt og lar seg presse av NHO. Hjelper ikke med noe dugnad da, når så man har fått tilfellene kraftig ned, så slipper opp igjen eksploderer smitten atter en gang. Dette har skjedd 5 gange nå. Men alt for billig arbeidskraft virker det som, så kan resten av næringslivet i Norge gå konk.

• Liker 3
Skrevet

Min mormor er 90 år og er på sykehjem fullvaksinert. Hun kjenner seg ferdig med livet egentlig, og sånn er det for de fleste eldste på sykehjem (prate med dem så får du det svaret). Så dersom hun hadde dødd av corona, så hadde det vært trist at hun døde, men samtidig så er det NATURLIG at ei dame på 90 år dør.

Det er jo folk både i min krets og andre som får sjokk når deres besteforeldre på flere og 80 år dør 😂😂 

Nå må vi tenke med LOGIKKEN og ikke det emosjonelle som dessverre styrer samfunnet.

Vi er mennesker og ikke maskiner, derfor har vi lov å ha følelser. KLART at folk reagerer på snakk om " å ofre de eldre" når de har besteforeldre og foreldre som er i den gruppa. KLART det viktige er å skjeme dem litt til , til alle er fullvaksinerte! Ingen logikk kan overprøve det vi føler for våre eldre slektninger, det hadde vært kaldt og ufølsomt. 

Skrevet
Gagaen skrev (3 minutter siden):

Vi er mennesker og ikke maskiner, derfor har vi lov å ha følelser. KLART at folk reagerer på snakk om " å ofre de eldre" når de har besteforeldre og foreldre som er i den gruppa. KLART det viktige er å skjeme dem litt til , til alle er fullvaksinerte! Ingen logikk kan overprøve det vi føler for våre eldre slektninger, det hadde vært kaldt og ufølsomt. 

Noen av oss du kaller «kalde og ufølsomme» mener tiltakene for å skjerme hovedsaklig de eldre (ja, det er andre som dør, men nesten alle er meget gamle) ikke er forholdsmessige når de går utover barn og voksne i vanskelige situasjoner. 

Barn som lever med vold og seksuelle overgrep må være mer hjemme, i tillegg til foreldre som får verre atferd grunnet situasjonen med tanke på stress, økonomi etc. 80% økning i antall bekymringsmeldinger til barne- og familitjenesten i Trondheim.... For ikke å snakke om alle barn som lever med rusmisbrukere i familien.

Barn spesielt i innvandrerfamilier trekker mot gata og tar del i kriminalitet fordi hjemme er de 6 barn og to foreldre som bor i en 4-roms leilighet og de får aldri fred. Deres fritidstilbud er stengt ned.

Voksne som lever med partnervold får det verre pga økt press på voldsutøver som stress, hele coronasituasjonen fører til frustrasjon, usikkerhet, arbeidsledighet, nedstengninger som gjør at de må være mer hjemme.

Færre kreftdiagnoser stilles og vi vil få et massivt etterslep med kreftbehandling. Det er sannsynlig med flere som må ha hardere behandling pga at diagnosen kom senere, derav flere døde. 

Pasienter med andre diagnoser venter lengre på behandling og operasjoner noe som så klart fører til mer smerte, verre for psyken, verre for staten som må betale sykepenger for lengre perioder. 

Pasienter innen psykiatrien som plutselig ikke har et dagtilbud med aktivitet, som får utsatt behandling eller kun telefonkonsultasjon. For ikke å snakke om hvor mye verre psyken til mange har blitt pga hysteriet som fremmes gjennom media. Ensomhet er også et stort tema.

Så ja, sånne ufølsomme mennesker som meg som mener det er greit at naturen går sin gang og lar de som er 80+ (ja, andre er i såkalt risikogruppe, men hva er gjennomsnittsalderen på døde??) dø av influensa, vi er noen jævlige folk!! 

• Opprett ny...