AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #1 Skrevet 8. februar 2021 Hei. Det blir selvfølgelig jurist koblet inn i dette men også interessert i å høre her om noen har kunnskap om temaet. Mine foreldre har skiltes. I løpet av tiden de har vært gift har mamma arvet en hytte fra sine foreldre. Siden mine foreldre var gift, står de som eiere på skjøtet begge to. Nå når de er skilt, vil pappa at mamma kjøper han ut fra hytta, eller at den blir solgt. Vi andre ønsker at den går i arv til meg og mine søsken. Kan han ha retten på sin side? Anonymkode: fdd8d...1d5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #2 Skrevet 8. februar 2021 Hvorfor står hans navn på skjøtet? Arv er jo ikke felleseie. Var hvertfall ikke det da jeg skilte meg. Brukte advokat, så alt gikk riktig for seg, og jeg fikk alt jeg hadde arvet mens vi var gift. Anonymkode: 5ea9d...f4a 11
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #3 Skrevet 8. februar 2021 Sikkert fordi de var gift og tenkte de aldri kom til å skilles og skulle eie alt sammen. Så de eier det sammen selv om det står testamentert til min mor. Anonymkode: fdd8d...1d5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #4 Skrevet 8. februar 2021 Hver lenge er det siden moren din arvet hytta? Har de gjort store utbedringer og brukt av felles økonomi til dette? Anonymkode: a5c5d...1f6 1
Brunello Skrevet 8. februar 2021 #5 Skrevet 8. februar 2021 Kommer litt an på omstendighetene. Dersom hytta ble arvet gjeldfri, er verdien den grunnlag for skjevdeling til fordel for moren din. Dersom det var gjeld på hytta og din far har vært med å betale ned denne, vil han bli medeier i hytta. Det er imidlertid mye som taler for at moren din kan kreve hytta utlagt til seg, men hun må da betale ut far med det han har opparbeidet eierskap til. Når det gjelder arv generelt, er det sporbar verdi av arven som kan kreves skjevdelt. Eksempelvis nytter det ikke å kreve en million ekstra om arven ble brukt på ferier, opplevelser og annet som ikke er av verdi lenger. 3
Alvario Skrevet 8. februar 2021 #6 Skrevet 8. februar 2021 Om skjøte står på begge så kan han det ja, så sant det ikke er tinglyst restriksjoner. Har selv arvet hytte fra mine foreldre, men vi har alltid vært enige om at alt vi tjener eller arver skal gå til oss begge. Dvs at om vi skiller oss så deles verdiene av både huset (hvor i utgangspunktet eide mest) og hytten deles på oss begge. Om foreldrene deres har god økonomi kan det jo være ett alternativ at dere barna får hytten i forskudd på arv av dem begge?
Juniper Skrevet 8. februar 2021 #7 Skrevet 8. februar 2021 Sjekk med advokat! Men tror din mor kan kreve å holde hytta utenfor skiftet. Den skulle være hennes særeie!
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #8 Skrevet 8. februar 2021 Din mor må ha satt din far på skjøtet, og uten å la ham kjøpe seg inn? Veldig dumt gjort. Om han står på skjøtet og eier en prosentdel av hytta, så må din mor kjøpe ham ut. Om hun ikke har råd til det, så må hytta bli solgt. Eventuelt kan din mor og barna kjøpe ut far. Anonymkode: abc44...1cb
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #9 Skrevet 8. februar 2021 Ja her var det litt forskjellige svar, og jeg kjenner ikke alle detaljene selvsagt. Jeg vet at hytta var gjeldsfri og at de måtte betale ut min mors to søsken som ikke ønsket hytta. Ellers har de pusset opp for felles midler. En annen pengearv fra min mors mor ble brukt til utkjøp av søsknene. Takk for alle svar. De skal naturligvis til en advokat for dette, og da blir det nok i orden, jeg er bare litt utålmodig og nysgjerrig på hvordan dette potensielt kan gå, derfor spurte jeg litt her i tillegg da hytta har svært stor emosjonell verdi for meg og mine søsken, selv om den ikke er verdt såå mye i kroner og øre. Tror min mor har gått i en del økonomiske feller opp gjennom årene, i en tid hvor mannen har tatt seg av alle bestemmelser rundt økonomi Anonymkode: fdd8d...1d5
Brunello Skrevet 8. februar 2021 #10 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja her var det litt forskjellige svar, og jeg kjenner ikke alle detaljene selvsagt. Jeg vet at hytta var gjeldsfri og at de måtte betale ut min mors to søsken som ikke ønsket hytta. Ellers har de pusset opp for felles midler. En annen pengearv fra min mors mor ble brukt til utkjøp av søsknene. Takk for alle svar. De skal naturligvis til en advokat for dette, og da blir det nok i orden, jeg er bare litt utålmodig og nysgjerrig på hvordan dette potensielt kan gå, derfor spurte jeg litt her i tillegg da hytta har svært stor emosjonell verdi for meg og mine søsken, selv om den ikke er verdt såå mye i kroner og øre. Tror min mor har gått i en del økonomiske feller opp gjennom årene, i en tid hvor mannen har tatt seg av alle bestemmelser rundt økonomi Anonymkode: fdd8d...1d5 Dersom hele kjøpesummen er betalt av arvede midler/gave, så vil hytta være din mors. Hva som er tinglyst er egentlig ikke relevant mellom partene, såfremt man kan dokumentere andre eierforhold. På kvinneguiden later det til at mange tror tinglysing har noe å si mellom to parter som kjenner reelt eierskap. Det har det ikke. Det er kun mot andre (såkalte tredjemenn) tinglysing gir rettsvern. 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #11 Skrevet 8. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor står hans navn på skjøtet? Arv er jo ikke felleseie. Var hvertfall ikke det da jeg skilte meg. Brukte advokat, så alt gikk riktig for seg, og jeg fikk alt jeg hadde arvet mens vi var gift. Anonymkode: 5ea9d...f4a Jo, arv er felleseie. Men den kan kreves skjevdelt. Det kan advokaten hjelpe dere med. Anonymkode: 85826...d57
Anonym90059005 Skrevet 8. februar 2021 #12 Skrevet 8. februar 2021 Høres ut som en kul far da, lyst til å tvinge gjennom salg av en familiehytte som hans egne barn ønsker å beholde i slekta. 7
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #13 Skrevet 8. februar 2021 Anonym90059005 skrev (39 minutter siden): Høres ut som en kul far da, lyst til å tvinge gjennom salg av en familiehytte som hans egne barn ønsker å beholde i slekta. Ikke sant 😞😢 Anonymkode: fdd8d...1d5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå