Gå til innhold

Hva er vitsen med å gifte seg når alle norske skiller seg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skrev NESTEN alle. Og de som ikke er skilt enda på statistikken kommer vel med tiden... Derfor skjønner jeg ikke ekteskap om det så ikke betyr for alltid. Da er det lite vits å i det hele tatt gifte seg. 

Anonymkode: 121f0...2fd

Nei, det skrev du ikke. Det skrev du her. Men nesten river ingen mann av hesten.

Anonymkode: 8abf0...f85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i et langt forhold med en del års ekteskap som endte med skilsmisse. 

Hvorfor? Min eks fikk store psykiske problemer. Jeg skaffet ham hjelp, men forholdet var ødelagt. Jeg blir kvalm av å tenke på alt som skjedde. Han slo aldri, men det var verbal vold og utskjelling. Da vi ble sammen var han mild og snill, og veldig forelsket i meg. Noe i hans psyke bare sa klikk etter x antall år. Jeg håper han er grei mot den nye kjæresten. 

Anonymkode: e8f2f...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bet-t-ina skrev (4 timer siden):

Jeg har vært gift i 14 år. Jeg har ikke tenkt til å skille meg. 

Du kan ikke forutse fremtiden. Kan du? 

Anonymkode: a02f3...474

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NewStart87 skrev (4 timer siden):

Det er nok fordi det sitter lenger inne å gå fra hverandre som gift. Litt mer som skal ordnes når man skiller seg. 

Egentlig ikke veldig mye mer dersom man eier bolig sammen. Man må riktignok fylle ut noen papirer ved skilsmisse, men de praktiske utfordringene ved å dele eiendeler blir det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg og samboren min har vært sammen i 19 år. I løpet av disse årene har vi vært i flere bryllup der enten bruden, brudgommen eller begge har vært gift tidligere. Sies det ikke at galskap er å gjøre samme feil gang på gang og forvente et annet resultat?

Mulig vi er rare, men ingen av oss har noen gang ønsket ekteskap. Vi har felles barn og samboerkontrakt, synes det er forpliktelse nok. 

Anonymkode: 6c531...49c

Det er jo ikke bedre odds for samboerskap enn skilsmisse. For det første; skilsmissestatistikken er på 40%. Det er fortsatt flere som forblir gift. Sekundært, terskelen er høyere for å gifte seg enn å bare bli samboere. Så jeg synes det er noe pussig ved samboere som snakker "ned" ekteskap som om de som gifter seg har større bruddrate enn de som bare er samboere. Det har de overhodet ikke. 

Ekteskap har også ganske mye for seg utover samboerskap. Det er ingen samboerkontrakt som er sidestilt med ekteskap. Det å gifte seg betyr først og fremst å si "ja" til ekteskapsloven. Denne artikkelen oppsummerer det ganske godt. "Den som har vært gift fire ganger, har vært smartere enn den som har vært samboer med samme person gjennom hele livet".

Anonymkode: f3eba...71f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har vært gift i 43 år, mine besteforeldre i 60 år før de døde. 
Min søster har vært gift i 15 år. 

Jeg er ikke gift, men har kjæreste. Ønsker å gifte meg med han når vi har etablert oss og er sikker på hverandre 😊 

Mange nordmenn gifter seg når de er godt oppi årene, gjerne ha bodd sammen en stund og fått barn. Tenker det er viktig å se om man fungerer som partnere før man inngår et ekteskap 😊 

Anonymkode: 0eef3...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har inntrykk av at skilsmisser skjer oftere blant ateister/lesbiske enn i religiøse miljøer. 

I sistnevnte subkultur finner jeg mange flere eksempler på godt langvarige ekteskap.

Anonymkode: fb496...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bet-t-ina skrev (7 timer siden):

Jeg har vært gift i 14 år. Jeg har ikke tenkt til å skille meg. 

Jeg skall skremme deg å knekke deg!! Jeg hatter deg😡😡😡

Anonymkode: a02f3...474

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dokumenter den påstanden, vær så snill.

Anonymkode: 03f86...dd6

40 % er jo ganske nære da.

Anonymkode: 4cfa6...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

40 % er jo ganske nære da.

Anonymkode: 4cfa6...542

40 % er ikke akkurat nær 100 %. 

Anonymkode: e8f2f...995

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor dårlig er du i matematikk? Når ble 50% alle?

Så kan man selvfølgelig mene at 50% er mye, men alle er det ikke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva er vitsen med dette når statistikken viser at de aller fleste norske skiller seg på et hvis? 

Hvis alle gjorde det så ville det nok ikke vært noen som er gifte. Så ikke vær så fokusert på hva andre gjør og heller finn ut hva dere vil gjøre for dere selv og ikke utfra resten av verden sine handlinger.

Anonymkode: 5b134...9c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at skilsmisser skjer oftere blant ateister/lesbiske enn i religiøse miljøer. 

I sistnevnte subkultur finner jeg mange flere eksempler på godt langvarige ekteskap.

Eller det bare er så tabu med skilsmisse at folk lever i ulykkelige ekteskap. Eller at koner ikke har mulighet til å gå fordi de ikke kan klare seg økonomisk da de er hjemmeværende. Du vet, slik som man gjorde tidligere på grunn av religionens klamme moralistiske håndgrep på samfunnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen gifter seg å tror dem skal bli skilt. Alle som gifter seg tror jo at de skal forbli gift til døden.
Desverre skjer livet underveis å mange blir skilt, men det er jo ikke målet da man gifter seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (9 timer siden):

Skilsmissestatistikken her i landet sier at omtrent 50% skiller seg. Det er langt fra "alle" som du påstår!

Da tar du ikke med alle samboerforhold og andre forhold som ryker over en lav sko. Alle er nok ikke riktig, men det er heller ikke langt fra sannheten. Det virker som det blir verre og verre også. Det siste jeg nevner med samboerskap og andre forhold finnes det liten eller ingen statistikk på, utrolig vanskelig og fange opp, et samboerskap bli ikke regulert før det er gått 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo en kjent sak at de aller fleste norske som har vært gift er eller blir skilt i forhold til mange andre land. Ikke lek naiv. Dette er fakta

Norske? Lol. Jeg et fra et nord-afrikansk land der det også er mange skilsmisser. Har ikke en dritt å si hvor folk kommer fra, mange skiller seg enten de et herfra eller ikke.

Anonymkode: de0e7...9e4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alle norske? Hva ønsker du å diskutere her? Skilsmisse eller hudfarge?

Anonymkode: 03f86...dd6

Du har problemer med å forstå TS, ig jeg har problemer med å forstå deg.

Du antyder at norske er ensbetydig med å være kritthvit i huden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja og er ikke det mye?

Jo det er mye, men dette er selvsagt på verdensbasis og ikke bare i Norge. 

Anonymkode: 165dd...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Langvarig ekteskap =/= godt ekteskap. Kjenner til flere kristne par som har skilt seg etter 25+ år.

Anonymkode: dc886...b18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (8 timer siden):

Da tar du ikke med alle samboerforhold og andre forhold som ryker over en lav sko. Alle er nok ikke riktig, men det er heller ikke langt fra sannheten. Det virker som det blir verre og verre også. Det siste jeg nevner med samboerskap og andre forhold finnes det liten eller ingen statistikk på, utrolig vanskelig og fange opp, et samboerskap bli ikke regulert før det er gått 2 år.

Nei, jeg tar ikke med samboerskap, fordi vi snakket om ekteskap nå. Overskriften gir hintet, det er snakk om hvor mange som gifter seg og skiller seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...