Gå til innhold

Hva er årsaken til at folk signerer ektepakt? Og hva gjør hvis man ikke signerer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

.

Anonymkode: c47f1...c14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man lkke lager ektepakt, gjelder de generelle lovene om oppgjør ved skilsmisse og arv. 

Anonymkode: ae86f...ac0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis man lkke lager ektepakt, gjelder de generelle lovene om oppgjør ved skilsmisse og arv. 

Og hva er det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hva er det?

Ved skilsmisse: at man har krav på 50 % av ervervede verdier under ekteskapet. 

Ved død: en avdød ektefelle har en viss minstearv (minst 1/4). Eventuelle barn har pliktarv som er større enn ektefellens minstearv (2/3). Har den avdøde ikke barn, kommer det an på om avdøde har foreldre i live. Og om det er oppretta testamente som gir ektefellen mer enn minstearv. 

http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/796/802/803

Skrevet

Grunnen er vel typisk at man er enige om å ha en egen avtale istedenfor de generelle reglene ved skilmisse. 

• Liker 1
Skrevet
Pottah skrev (57 minutter siden):

Grunnen er vel typisk at man er enige om å ha en egen avtale istedenfor de generelle reglene ved skilmisse. 

Så hvis vi ikke har ektepakt har jeg rett på 50% av boligen hans når han dør? / hvis vi skiller oss?

men hvis vi har ektepakt er boligen kun han sin når vi skiller oss? Og hvor går pengene når han dør

han kjøpte bolig 6 mnd før vi skal gifte oss.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hvis vi ikke har ektepakt har jeg rett på 50% av boligen hans når han dør? / hvis vi skiller oss?

men hvis vi har ektepakt er boligen kun han sin når vi skiller oss? Og hvor går pengene når han dør

Har han barn? 

Han kan forlange skevfordeling om dere skilles, da vil du ikke få noe av boligen hans. Siden han hadde den før dere giftet dere. 

Jeg har skrevet ektepakt, jeg har flere millioner mer enn mannen min, så jeg eier også en større del av huset. Mest fordi jeg vil sikre arv til mine barn, ikke hans barn. Og jeg ønsker heller ikke at han skal ha "mine" penger om han feks er utro og vi skilles. Eller omvendt ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer an på lån på den, varighet av ekteskapet etc. Dersom den er belånt, og største delen av leiligheten betales ned felles i løpet av ekteskapet, og dette er deres felles bolig, har du krav på deler av den ihvertfall. 

Anonymkode: c55cd...a2e

• Liker 1
Skrevet

3.tråd i dagens emne?! 🙄,,, hvordan lure meg til 50 % av bolig 🤪

Anonymkode: 7e171...1b7

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei. Du har uansett bare rett på 50 % av det dere skaffer dere i løpet av ekteskapet. Han trenger ikke særeie eller ektepakt på bolig han kjøpte før ekteskapet. 

Når han dør, kommer det an på om han også har barn og andre som skal arve ham. Har han barn med andre enn deg (særkullsbarn), må dere ha skiftet med én gang. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ektepakt er bare navnet på en type avtale, det er dere som ville avtalt hva som var i ektepakten.

I utgangspunktet så deler man alt på to ved en skilsmisse, men det er flere viktige unntak.
- Arv. Dersom jeg arver hytte fra foreldrene mine under ekteskapet vil ikke mannen ha rett på denne eller verdien
- Det man hadde før ekteskapet. I utgangspunktet har du derfor ikke rett på boligen uavhengig om dere har en ektepakt eller ikke. Dere kunne derimot avtalt at en bolig kjøpt under ekteskapet skulle skjevdeles (at kun en part får den). 
Også er jussen litt mer komplisert enn dette. Eksempelvis finnes det noen unntak som gjør at hvis mannen eier huset og er i jobb, og kona er hjemmeværende med barna over en lengre periode så vil hun kunne opparbeide seg en del av huset. Men det skal mye til

Jeg anbefaler at du kjøper deg inn i boligen.

For død kommer det ann på om det er barn inne i bilde, testamentet osv. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...