Gå til innhold

Nyfødt barn - hvor mye husarbeid gjør partneren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Dere som har en nyfødt baby (under 3mnd), hvor mye HUSARBEID gjør partneren? Altså jeg lurer ikke på hvor mye han hjelper til med babyen. Hva er "normalt" at partneren gjør av egen insj. Må dere be ham om å gjøre div oppgaver, eller gjør han ting selv? Synes dere at partneren gjør for lite, eller mer enn gjennomsnittet? 

Vi hadde en stor krangel rundt dette i helga. Jeg opplever at jeg må bruke “fri"tiden min når babyen sover til husarbeid mens mannen bruker denne tiden gjerne til å slappe av, snus, mobiltid. Så våkner babyen og jeg har ikke fått slappet av. 

Tenker her på oppgaver som klesvask, gulvvask (hår/husdyr), toalettvask, oppvaskmaskin, brette klær, rydde bort ting som ligger omkring, matlaging, osv. 

Er spent på hva som er vanlig, kanskje jeg har for høye forventninger 😊

Anonymkode: 0ac58...907

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mann ba moren sin til å bo hos oss, så hun gjorde alt det der... 
🙄
Nei, du har ikke høye forventninger. Menn burde ta i ett tak , du har tross alt skapt ett menneske. 

Anonymkode: 96a33...410

• Liker 7
Skrevet

Han gjorde mesteparten. Jeg vasket litt klær, satt inn i oppvaskmaskin og tok ut, og holdt orden i baby sine klær. Han gjorde det meste annet, inkludert middagslaging.

Anonymkode: 91656...7e4

• Liker 9
Skrevet

De første ukene gjorde han alt av husarbeid, matlaging, handling etc. Jeg tok det meste med babyen (jeg ammet - og de første ukene bestod 80% av dagen til amming uansett).

Så begynte han på jobb igjen (han er bortreist i 2 uker og hjemme i 2 uker). Når han er borte gjør jeg selvsagt alt. Når han har fri deler vi mye på husarbeid og baby, men er fortsatt slik at han gjør mest husarbeid etc, mens jeg har baby mest. Mest på grunn av amming egentlig. Men vi prøver å bytte litt på, for meg er det "pause" å få gjøre husarbeid, mens han koser med baby. :) fungerer greit, men har blitt litt småkrangling innimellom. Er velsignet med en baby som sover 7-9 timer uten oppvåkning om natten, så vi er sjeldent veldig trette som hjelper på. De få gangene hun våkner om natten tar jeg henne. 

Anonymkode: eb48d...5f3

• Liker 3
Skrevet

Han gjorde ikke noe i huset da ungen var baby. Kom hjem til dekket bord, og gikk så rett til dataen. Det hjalp ikke med samtaler. 

Så da babyen var 7 mnd flytta vi ut. Jeg overtok pappapermen, den ville han ikke ha uansett. For i følge han, har ikke far noe å bidra med før rundt 2-årsalderen 🙄

Anonymkode: 30086...c9d

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Min lager middag hver dag, handler én gang i uka, ordner innimellom med oppvaskmaskinen, ordner med eget tøy og henger noen ganger opp tøy jeg har satt på hvis jeg ammer i det maskinen er ferdig. All annen rydding og vasking må jeg gjøre, ellers blir det helt enkelt ikke gjort. Babyen er veldig klistremerke og spiser gjerne 13-17 ganger i døgnet, så når hun først har roet seg hos pappaen for en liten stund, løper jeg rundt med støvklut, vaskeklut, mopp eller støvsuger for å rekke over mest mulig. Mannen er forøvrig permittert pga korona og avlaster ingenting med søvn, fordi babyen spiser veldig ofte, så pappaen får uansett ikke roet henne når hun vil ammes. 

Spesielt det at han handler og lager middag hjelper veldig, så jeg skal vel egentlig ikke klage, selv om han både har mye mer "fri" og sover godt hver natt. 

Anonymkode: 30f98...693

Skrevet

TS her. 

Ser det er veldig ulikt fra familie til familie. Vanskelig å lese hva som er "normalt". 

Dessverre har vi kolikk baby som sover svært lite på dagtid, 1 dupp på 1-3 h, ellers må vi "underholde" henne på skift så hun ikke faller i gråt. Ok søvn på natten, bare 3 matpauser.

Selv om jeg anser en del husarbeid som "meditasjon" så synes jeg at jeg fortsatt gjør størsteparten og har derfor lite tid til å slappe av når hun først sover. 

Vi kranglet som sagt hardt i går og ble altfor ufine mot hverandre. Han gjør allerede mer enn før, men fortsatt for lite. Helt uaktuelt å la andre/svigermor komme hit å ta husvask, såpass tenker jeg klarer vi selv. Har bare en 70kvm leilighet. 

Per dags dato står jeg for 95% av middagslagingen, selv om vi ikke lager varm middag like ofte nå. Jeg handler så å si all mat (trilletur), vasker gulv, alt av klesvask, baderommet, toalett, re opp senga, rydde unna ting som ligger omkring, passe på at stua ser noenlunde ok ut (ikke insta vennlig). Oppvaskmaskin og søpla hjelper han med ofte. Han henter ved så vi har det varmt. Rydder av bordet, tørker over. Lage drikke til meg. Kattedoen deler vi på. Av og til en annen div oppgave når jeg ber han om det. Svarer ofte at han kan gjøre ting senere, slappe av først. Vi fikk jo tips om å hvile når babyen sover, men han tar det veldig bokstavelig og legger/setter seg ned tvert muligheten byr seg. Føler ikke han avlaster meg nok, er det ikke mor som bør få hvile først? Har tatt det opp ofte men skjer så lite og jeg blir lei meg, tenker det er ikke vits å krangle og gjør det heller selv enn å mase. 

Han er ellers VELDIG flink med babyen og er en kjempepappa. Han tar hun så jeg kan gjøre husarbeid imens 😝 

Skrevet

Han gjorde egentlig alt den første tiden pga hastesnitt. Jeg gjorde småting fordi jeg selv ville som å vaske klærne 🙈

Anonymkode: 9b72d...e4e

• Liker 1
Skrevet

Nå er ikke babyen her nyfødt mer her, men uansett gjorde ikke mannen min noen slike ting uten at jeg ba ham om det. Det har han aldri gjort. Det er vel det store ulikhets- og uenighetsområdet i vårt forhold. Jeg er ganske rotete av meg, men han er på et helt annet nivå. Jeg visste om det før vi flyttet sammen, valgte ham likevel og jeg liker alt annet med ham. Men det hender jeg blir sur.

Min man gjorde og gjør slike ting når jeg ber ham om det, men det er til tider irriterende at jeg må si det hver eneste gang. Ekstra irriterende var det da jeg ammet omtrent døgnet rundt og var sliten etter svangerskap og fødsel. Men da var han også god på å se meg, og spurte stadig om det var noe han kunne gjøre. Så det hjalp, selv om han da altså ikke kom på av seg selv at det fløyt av skitten oppvask på kjøkkenet eller at skittentøyet snart kom veltende ut av vaskerommet om ingen gjorde noe. 

Anonymkode: 45ebd...fb8

Skrevet

Mannen gjorde ALT av husarbeid (matlagning, renhold, klesvask osv) så lenge barna var små. 

Anonymkode: 53bee...6d0

• Liker 4
Skrevet

Han laget mat de første dagene, men jeg foretrakk å gjøre det selv så tok fort over. Mens baby sov og pappan lekte med eldste barn.

Jeg vasket klær og tørket litt støv. Han støvsugde og vasket, ryddet opp og vasket etter middagslaging. Kjørte eldste til og fra bhg, lot meg sove lenge, jeg var my våken på natta.

Jeg var svimmel et par uker etter fødsel, så jeg måtte ta det rolig.

Anonymkode: 847f8...f1d

Skrevet

Det han alltid har gjort. Er han den første som ser det, så gjør han det. Akkurat slik jeg gjør. Vi dumper ikke husarbeid på den andre. Og vi kjenner hverandre såpass godt at vi vet at det i alle fall ikke er latskap som ligger bak om noe ikke blir gjort med en gang. 

Så hos oss er husarbeid (og alt annet) noe som nok har fordelt seg 50-50 over tid. Men som i perioder er 100% på den ene av ulike årsaker, uten at vi noen gang har laget noen sak ut av det. 

Jeg ser ikke helt hva alternativet til en slik ordning skal være? Man er da virkelig ikke glad i den andre personen om man velger TV fremfor å ta unna oppgaver som ellers faller på den andre. Eller om man kommer hjem, og automatisk tror at den andre har sløvet i vei hele dagen, og lar alt av husarbeid vente. 

Anonymkode: b7b0d...40e

• Liker 4
Skrevet

Aldri noe vi tenkte over eller kranglet om, det falt seg naturlig å dele alt. Vi var to om det, derfor valgte også far å ta ulønnet permisjon de første 3 månedene med oss. 

Høres ut som du bør slippe far mer til med baby, du snakker jo som om det er din unge som far kun "passer". 

Anonymkode: be062...078

• Liker 3
Skrevet

Min gjorde ingenting. Ble logisk nok skilt da barnet var 2 år. 

Anonymkode: bc138...84b

• Liker 1
Skrevet

Han har fri ordning. Gjør lite/ingenting de dagene han er på jobb. (kommer hjem hver dag, men tiden etter barna er lagt er "hans" tid som ikke kan, ifl han, brukes på husarbeid). Når han har fri gjør han det jeg sier han må gjøre. Han blir sur, men tar ikke initiativselv. Vaskerommet er forbeholdt meg, hender han henger opp klær, ellers kan han ta litt kjøkken eller vaske gulv. Vi jobber mye med dette, fordi han ska helst bare ha fri når han har fri, og skjønner ikke at husarbeid må gjøres hver dag🙈🙊 hadde ikke mye råd, men du er ikke alene om å ha utfordringer der 😛

Anonymkode: d8b7e...497

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Dessverre har vi kolikk baby som sover svært lite på dagtid, 1 dupp på 1-3 h, ellers må vi "underholde" henne på skift så hun ikke faller i gråt. Ok søvn på natten, bare 3 matpauser.

Litt OT, men du har nok ikke en kolikkbaby. Faktisk høres det ut som om du har en relativt lettvind baby. Min hadde også mye magevondt de første ukene og sov mye mindre enn din. Hun sov nesten ikke på dagtid og våknet nesten på klokka etter én times søvn på natta. Hun sov tilsammen en god del mindre enn det en baby bør gjøre i døgnet. Hun måtte også underholdes konstant for å ikke gråte,helst med amming. Hun hadde allikevel ikke kolikk. Magevondt og kolikk er ikke det samme. Magevondt er veldig, veldig vanlig for babyer under 3 mnd, mens kolikk er det bare en liten prosentandel som får.

Definisjonen på kolikk er at gråtetoktene varer uavbrutt i minst 3 timer dagen, minst 3 ganger i uka over en periode på minst 3 uker. Et kolikkbarn er altså helt utrøstelig uansett hvor mye du ammer, bysser og trøster. Det er ikke så mange som er rolige sovebabyer før de er 3 mnd, den perioden er ofte veldig tung og vanskelig. Du har altså en helt normalt baby. Ville bare si det.

Anonymkode: 30f98...693

• Liker 11
Skrevet

Husarbeid har jeg gjort, helt naturlig siden jeg er i permisjon. Baby sov kun i vogn i bevegelse og bæresele den første tiden, så hun var med på både husvask og støvsuging;) nå har jeg begynt i jobb, så tror vi må ha vaskehjelp...

Anonymkode: 7acf9...e40

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, 

Dere som har en nyfødt baby (under 3mnd), hvor mye HUSARBEID gjør partneren? Altså jeg lurer ikke på hvor mye han hjelper til med babyen. Hva er "normalt" at partneren gjør av egen insj. Må dere be ham om å gjøre div oppgaver, eller gjør han ting selv? Synes dere at partneren gjør for lite, eller mer enn gjennomsnittet? 

Vi hadde en stor krangel rundt dette i helga. Jeg opplever at jeg må bruke “fri"tiden min når babyen sover til husarbeid mens mannen bruker denne tiden gjerne til å slappe av, snus, mobiltid. Så våkner babyen og jeg har ikke fått slappet av. 

Tenker her på oppgaver som klesvask, gulvvask (hår/husdyr), toalettvask, oppvaskmaskin, brette klær, rydde bort ting som ligger omkring, matlaging, osv. 

Er spent på hva som er vanlig, kanskje jeg har for høye forventninger 😊

Jeg har ikke født enda, er snart i 3 trimester. men typen min gjør utrolig mye husarbeid allerede nå. Han gjør i perioder mye mer enn jeg selv. Så jeg kjenner jeg er veldig heldig som har han, og bekymrer meg ikke for om det blir gjort husarbeid i barseltia 

Anonymkode: 61834...a8d

Skrevet

Mange som er heldige her med snille menn som bidrar. Min bryr seg ikke nå i graviditeten og gjør det neppe når barnet er født. 

Anonymkode: 9e83a...ed3

Skrevet

Min mann gjør alt. Han tar babyen når jeg skal trene, eller trenger litt pause. Vi har to barn til, så det at han gjør det meste i huset gjør at jeg får mer tid med de to eldste. Han er verdens beste, og jeg tror jeg er fryktelig heldig med han.

Anonymkode: 55fc2...bee

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...