Gå til innhold

Greit å besøke familie på Askøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit at vi fra Bergen reiser på besøk til familie på Askøy? Forstår at vi ikke kan ta imot besøk. Skulle hatt besøk i dag av besteforeldre, som ikke har sett barnebarnet på noen uker, men nå utgår det. Men Askøy kan fortsatt ha besøk, hvordan blir det da? Ikke helt lett å forstå anbefalingene 🤷‍♀️

Anonymkode: e487a...1ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig lett å forstå. Dere er jo fra Bergen, da må dere jo forholde dere til reglene i Bergen. Dere blir ikke mindre smittsom selv om dere drar over broen.

Vi har hytte i Austevoll. Vi er idiotene som går med munnbind om vi må på butikken (selv om vi handler det meste i Bergen for å slippe å gå på butikken), men vi forholder oss som om vi er i Bergen. 

Forhåpentligvis varer disse reglene i en uke- da klarer vi å utsette besøk.

Anonymkode: 89abd...753

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Veldig lett å forstå. Dere er jo fra Bergen, da må dere jo forholde dere til reglene i Bergen. Dere blir ikke mindre smittsom selv om dere drar over broen.

Vi har hytte i Austevoll. Vi er idiotene som går med munnbind om vi må på butikken (selv om vi handler det meste i Bergen for å slippe å gå på butikken), men vi forholder oss som om vi er i Bergen. 

Forhåpentligvis varer disse reglene i en uke- da klarer vi å utsette besøk.

Dere skal ikke gå på butikken når dere er på hytten. Det står klart og tydelig. Står ingen steder om besøk til andre. Vanskelig for å holde reglene selv? 

• Liker 8
Skrevet

Sunn fornuft tilsvarer at man denne uken holder seg hjemme, ferdig snakka. Syns det er kjipt selv men man får vel bare gjøre sin del. ikke kult å ta med seg mutert virus til besteforeldre da..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere skal ikke gå på butikken når dere er på hytten. Det står klart og tydelig. Står ingen steder om besøk til andre. Vanskelig for å holde reglene selv? 

Dette er ikke nå- dette er tidligere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det greit at vi fra Bergen reiser på besøk til familie på Askøy? Forstår at vi ikke kan ta imot besøk. Skulle hatt besøk i dag av besteforeldre, som ikke har sett barnebarnet på noen uker, men nå utgår det. Men Askøy kan fortsatt ha besøk, hvordan blir det da? Ikke helt lett å forstå anbefalingene 🤷‍♀️

Nei. Det er ikke greit. 

Anonymkode: 1946e...bcf

• Liker 2
Skrevet

Hva sier familien på Askøy? :)

Jeg har familie i både Bergen og Askøy men bor i en annen kommune. Siden jeg er i risikogruppen tillater jeg ikke besøk fra noen av de per nå. Jeg anser det som naturlig å anta at man alltid skal gå for de strengeste reglene når det er snakk om to kommuner som har så mye med hverandre å gjøre slik som Askøy og Bergen. Mange som bor på Askøy går på vgs i Bergen, studerer i Bergen, arbeider i Bergen, har familie i Bergen etc. Men det er min måte å tolke disse reglene på. Om du er usikker kan du kanskje ringe korona telefonen og spørre dem? 

Anonymkode: 9178e...1cf

Skrevet
bunny_94 skrev (4 minutter siden):

Sunn fornuft tilsvarer at man denne uken holder seg hjemme, ferdig snakka. Syns det er kjipt selv men man får vel bare gjøre sin del. ikke kult å ta med seg mutert virus til besteforeldre da..

Vi har ikke noe virus, mer redd for besteforeldrene som farter rundt alle veier. 

Men takk, da holder vi oss hjemme. Slik jeg har lyst til 🙏 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva sier familien på Askøy? :)

Jeg har familie i både Bergen og Askøy men bor i en annen kommune. Siden jeg er i risikogruppen tillater jeg ikke besøk fra noen av de per nå. Jeg anser det som naturlig å anta at man alltid skal gå for de strengeste reglene når det er snakk om to kommuner som har så mye med hverandre å gjøre slik som Askøy og Bergen. Mange som bor på Askøy går på vgs i Bergen, studerer i Bergen, arbeider i Bergen, har familie i Bergen etc. Men det er min måte å tolke disse reglene på. Om du er usikker kan du kanskje ringe korona telefonen og spørre dem? 

De vil selvfølgelig ha besøk, de elsker å få besøk. Min mann mener vi kan reise, jeg mener vi bør være hjemme. 

Skrevet

Hvilken del av å holde seg i ro og unngå unødvendige reiser er det dere ikke forstår??  

Dere skal jo selvsagt ikke fra ut fra kommunen for et ‘hyggebesøk’. 
De får se barnebarna på FaceTime eller noe slikt. 

Anonymkode: 21958...a04

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken del av å holde seg i ro og unngå unødvendige reiser er det dere ikke forstår??  

Dere skal jo selvsagt ikke fra ut fra kommunen for et ‘hyggebesøk’. 
De får se barnebarna på FaceTime eller noe slikt. 

Anonymkode: 21958...a04

De som maser. Vi avlyst besøk, men de sier at de kan jo ha besøk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De vil selvfølgelig ha besøk, de elsker å få besøk. Min mann mener vi kan reise, jeg mener vi bør være hjemme. 

Personlig hadde jeg ventet men det er meg :) Nå har jeg heller ikke orientert meg på reglene i Bergen ettersom at jeg ikke bor der selv, men ettersom at jeg er i risikogruppen har jeg vært streng det siste året uansett regler. 

Har dere mulighet for å gjøre et kompromiss? Kan dere sette opp video møter? Vi har hatt opplæring i facetime til bestemor på 90. Tok tid, men hun fikser det nå. Vi har også kjøpt oss termodresser og sittet en time utendørs i 14 minus grader med to til tre meters mellomrom bare for å kunne se andre mennesker "live" i løpet av en uke. En annen mulighet er å stå utenfor og ringe til noen som sitter inne i et vindu. Da kan dere se og snakke med hverandre uten at det er noen smitte risiko. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Personlig hadde jeg ventet men det er meg :) Nå har jeg heller ikke orientert meg på reglene i Bergen ettersom at jeg ikke bor der selv, men ettersom at jeg er i risikogruppen har jeg vært streng det siste året uansett regler. 

Har dere mulighet for å gjøre et kompromiss? Kan dere sette opp video møter? Vi har hatt opplæring i facetime til bestemor på 90. Tok tid, men hun fikser det nå. Vi har også kjøpt oss termodresser og sittet en time utendørs i 14 minus grader med to til tre meters mellomrom bare for å kunne se andre mennesker "live" i løpet av en uke. En annen mulighet er å stå utenfor og ringe til noen som sitter inne i et vindu. Da kan dere se og snakke med hverandre uten at det er noen smitte risiko. 

Takk for innspill, men det er ikke aktuelt her. Videosamtaler har vi 🙂

• Liker 1
Skrevet
Sitat

Anbefalinger
Alle bør begrense sosial kontakt.

Det oppfordres til å møte andre utendørs, og ikke ha besøk av flere enn 5 gjester i tillegg til de som allerede bor sammen. Dersom alle gjestene kommer fra samme husstand kan man være flere, men man må likevel ikke være flere enn at man kan holde avstand.

Barn i barnehager og barneskoler kan ha besøk fra egen kohort.

Alle bør unngå unødvendige reiser.

Tiltak for ring 2 som Askøy kommune er en del av, kilde https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/bergensutbruddet-kraftige-tiltak-i-bergen-og-kommunene-rundt/id2831984/?expand=factbox2831987

Anonymkode: 4b2a0...f2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har lest dette. 

Men vi blir hjemme, snakket med flere som mener at det blir det riktige å gjøre. 

Skrevet

Hvorfor er det så vanskelig å følge restriksjonene?

Anonymkode: 3a03f...482

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje fordi at de er totalt unødvendige og latterlige??

Anonymkode: 109a8...23c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke problemer med det. De føltes uklar, derfor spurte jeg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skulle hatt besøk i dag av besteforeldre, som ikke har sett barnebarnet på noen uker, men nå utgår det.  🤷‍♀️

Her har ikke mormor sett barnebarna sine siden august. Først var det mye i Bergen i høst, så mye her på østlandet til jul og i januar. Nå er det rolig i bokummunen vår, men mye i jobbkommunen, og mutert virus i Bergen. Vi holder oss til hver vår landsdel en stund til vi. 

Anonymkode: 9e4e8...9c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje fordi at de er totalt unødvendige og latterlige??

Anonymkode: 109a8...23c

Etter din mening ja. For oss andre er de ikke latterlige og unødvendige.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...