Gå til innhold

Barn som ikke liker noe..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet er snart 10, har faktisk anemi, spiser ikke noe med korn, liker kun 1 type brød, kun fine rundstykker til nød, ikke yougherter, ikke melk og juicer, kan drikke en type juice til nød. Drikker vann og liker brus. Kjøtt er blitt vondt, poteter, salat og grønnsaker er ekkelt, pannekaker er godt. Kan ta en gaffel med torsk.fiskegrateng var supert, nå er det "rart" har vi saus er det kun kjøttkake saus, og i den liker det kun kjøttboller(som da maules) ... Mauler ris. Elsker Taco.... Dvs bittelitt kjøtt og ost med mye Taco chips... 

Skolemat er 2 skiver, samme pålegget i 3 år. Prøver vi på noe annet spises det ikke. Og saft på skolen, det drikkes kun der. 

Av godteri er det faktisk kun potetgull det liker. 

Hjelp, hva gjør vi, gråter seg igjennom vitaminer og sanasol. 

Vokser fort fortiden, tynnes men det er jo også naturlig under rask vekst. Normal vekt, det er inntak jeg er bekymret for. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva dere gjør?! 

dere spør lege, ernæringsfysiologer, BUP, altså - dere gjør ALT ANNET enn å spørre på et forum med vilt fremmede mennesker som svarer uten noen forutsetninger for å kunne gi riktig hjelp! 

Det er fint å få andres erfaringer, men det skal være et supplement til behandling, IKKE en erstatning! 

har dere spurt eller fått hjelp av fagfolk? 

Anonymkode: 0f50b...36a

• Liker 19
Skrevet

Vedkommende liker jo pannekaker, taco, brus, potetgull. Så han/hun liker jo noe. Her ville jeg satt hardt mot hardt. Det handler vel ikke om å like eller ikke like, heller foretrekke og at vedkommende har fått vilja si. Barn bestemmer ikke, det gjør de voksne. 

Anonymkode: f1bb0...ecf

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vedkommende liker jo pannekaker, taco, brus, potetgull. Så han/hun liker jo noe. Her ville jeg satt hardt mot hardt. Det handler vel ikke om å like eller ikke like, heller foretrekke og at vedkommende har fått vilja si. Barn bestemmer ikke, det gjør de voksne. 

Anonymkode: f1bb0...ecf

Barnet kan ha hatt én traumatisk opplevelse med mat, og derfor bli selektiv. Noen typer mat er trygg for han, mens andre typer mat er ikke. 

Før foreldrene vet grunnen til at han ikke vil spise, er det å tvinge barnet i mat bare å traumatisere det enda mer enn det er. 

uansett GRUNNEN til den selektive matvegringen så er det å tvinge i barnet mat helt bak mål. Jeg ble tvunget i mat som liten selv og det har vært traumatisk for meg og har ført til spiseforstyrrelser i 20 år senere. 

Finn grunnen til spisevegringen, ikke konkludér med noe som helst før dere VET. 

• Liker 5
Gjest tranedatter
Skrevet

Dere går til lege og BUP og får en grundig utredning.

Det finnes en haug med årsaker, opplevelser og/eller diagnoser som kan gi spisevegring. Og årsaken til spisevegringen gir ulik behandling.

Hvordan fungerer barnet ellers? Sosialt, i skolen, ved nye opplevelser, nye steder? Endret adferd nå eller alltid vært slik? Hva er barnet interessert av, hva gjør det ellers foruten skolen? Sykdom? Hva med familien, noe spesielt der? 

Skrevet

Lege, bup, barneavdeling er inni bildet, ingen klarer å komme frem til hva som setter disse sperringene, ikke barnet selv, ikke vi, ikke kyndige. Spiste alt frem til 3 års alder derfra, har det silt ut mer og mer. Dette hardt mot hardt er ingen løsning, det blir rett og slett desperat med brekninger med ett maten er "feil" eller lukter rart. Kan ikke se en eneste grunn til traumatisering, kyndige mener det kommer av voldsom kresenhet. Er ekstremt vondt for barnet da det ikke vil på besøk, redd for å måtte si nei til mat. Jeg løper ikke til kg for å få en diagnose da dette har vært en lege sak i 2 år, med hyppige timer til ulike instanser, men jeg ber om råd, kanskje noen her inne har et godt råd til oss om hvordan vi får det til å bli en fin følelse av å tørre å prøve

Ts

• Liker 6
Skrevet

Utenom skole er det lite venner, mye alene, men sosial på din måte, glad i slalåm, skøyter, klatring, svømming. Glad i besøk, men trives nok best alene. Familie så er det 2 søsken og foreldre. Alle spiser alt. 

Vi vet ikke, men lege og jeg har vært inne på asperger, noe lege er litt usikker på. Jeg er ingen lege, så vet ikke

• Liker 2
Skrevet

Handler dette om kontroll? Gjør maten spennende med å la barnet velge rett, lag den sammen feks.. kan det funke? Matstart.no er en fin side. 

Liker barnet flytende mat? Det finnes ernæringsdrikker man kan få på blå resept, og det er mye godt og variert man kan lage til smootiher. Når mitt barn er matlei (sliter med oppkast som en bivirkning av annen sykdom) så spiser han mye smoothier. Pleier å hive oppi litt havregryn for å få den litt tjukkere  

Anonymkode: 54208...ce1

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke uvanlig i det hele tatt å være kresen. Jeg likte ikke noe med klumper I når jeg var liten, og om eg bare tenkte på løk smakte alt løk og jeg spiste ingenting, jeg var ikke syk. 

Min ene sønn er ikke egentlig kresen men sier han ikke liker, ikke vil ha, ikke er sulten osv om vi har en annen middag enn den han ville foretrukket

Her gir vi barna svært lite valg egentlig, og vi ser kresenheten slipper litt etter litt når de skjønner det.. 

Anonymkode: 8b48a...5d6

Skrevet
coralgol skrev (22 minutter siden):

Barnet er snart 10, har faktisk anemi, spiser ikke noe med korn, liker kun 1 type brød, kun fine rundstykker til nød, ikke yougherter, ikke melk og juicer, kan drikke en type juice til nød. Drikker vann og liker brus. Kjøtt er blitt vondt, poteter, salat og grønnsaker er ekkelt, pannekaker er godt. Kan ta en gaffel med torsk.fiskegrateng var supert, nå er det "rart" har vi saus er det kun kjøttkake saus, og i den liker det kun kjøttboller(som da maules) ... Mauler ris. Elsker Taco.... Dvs bittelitt kjøtt og ost med mye Taco chips... 

Skolemat er 2 skiver, samme pålegget i 3 år. Prøver vi på noe annet spises det ikke. Og saft på skolen, det drikkes kun der. 

Av godteri er det faktisk kun potetgull det liker. 

Hjelp, hva gjør vi, gråter seg igjennom vitaminer og sanasol. 

Vokser fort fortiden, tynnes men det er jo også naturlig under rask vekst. Normal vekt, det er inntak jeg er bekymret for. 

har litt samme problemet her.. SPiser kun poteter og gulrot.. nachos kan spises, taco med kun rømme,, salat, ris og agurk... nudler på boks... skolematen spises ikke.. 

Snakket med helsesøster som ba oss om å ikke stresse med det så lenge hun ikke er slapp, stopper opp å vokse eller utvikler seg...  barn tar til seg den næringen de trenger og så lenge de vokser og trives og er aktive så er det ingen bekymring

Anonymkode: 18c44...e77

• Liker 1
Gjest tranedatter
Skrevet
coralgol skrev (7 minutter siden):

Utenom skole er det lite venner, mye alene, men sosial på din måte, glad i slalåm, skøyter, klatring, svømming. Glad i besøk, men trives nok best alene. Familie så er det 2 søsken og foreldre. Alle spiser alt. 

Vi vet ikke, men lege og jeg har vært inne på asperger, noe lege er litt usikker på. Jeg er ingen lege, så vet ikke

Da synes jeg dere starter her, be om en ordentlig utredning for asperger/autisme spektret. 

Har jobbet med mange barn med dette som er selektiv med mat. Ofte vil barna ha hvit/gul mat (ingen vet hvorfor, men sånn er det). Se om du kan se et mønster i farge og/eller konsistens. Da blir det lettere å tilby "riktig mat".

Skrevet

TS, det er lite sjanse at du får noe fornuftig hjelp her på forumet. Mange kommer til å svare på bakgrunn av sin egen erfaring, med "normalt kresne" barn, altså barn som hadde den vanlige periode med kresenhet imellom 1-4 års alder. Du får tips som "ikke la barnet velge" og "bare bak pizzasnurrere så spiser barnet nok mat". 😅 Opplevde det selv her.

Men det er ikke det dere sliter med. Du har et barn med ekstremt kresenhet - da det går så pass utover kosthold, at barnet utviklet jernmangel. Og det foreligger kanskje en diagnose bak, sier det basert på din opplysning om at det ble VERRE og ikke bedre etter 3 års alder.  

Du må bare holde kontakt med BUP og helsestasjon, tror du må stå på ditt og kreve mer oppfølging og hjelp. Det finnes hjelp å få med barneernæring i Norge også. 

Imellom tid kan du google på engelsk, om "extremly picky eaters".https://www.healthline.com/health-news/parents-may-mistake-picky-eating-for-a-more-serious-eating-disorder Det må tas seriøst, for ja, de fleste barn vokser mer eller mindre ut av det i voksen alder - men de fleste av de får allikevel problematisk forhold til mat resten av livet. F.eks. sliter med overvekt, kan begynne med overspising, sliter med ernæring, osv. Så det er absolutt forståelig at du er bekymret, og du ønsker å få hjelp. 

Anonymkode: 3ab6f...4aa

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS, det er lite sjanse at du får noe fornuftig hjelp her på forumet. Mange kommer til å svare på bakgrunn av sin egen erfaring, med "normalt kresne" barn, altså barn som hadde den vanlige periode med kresenhet imellom 1-4 års alder. Du får tips som "ikke la barnet velge" og "bare bak pizzasnurrere så spiser barnet nok mat". 😅 Opplevde det selv her.

Men det er ikke det dere sliter med. Du har et barn med ekstremt kresenhet - da det går så pass utover kosthold, at barnet utviklet jernmangel. Og det foreligger kanskje en diagnose bak, sier det basert på din opplysning om at det ble VERRE og ikke bedre etter 3 års alder.  

Du må bare holde kontakt med BUP og helsestasjon, tror du må stå på ditt og kreve mer oppfølging og hjelp. Det finnes hjelp å få med barneernæring i Norge også. 

Imellom tid kan du google på engelsk, om "extremly picky eaters".https://www.healthline.com/health-news/parents-may-mistake-picky-eating-for-a-more-serious-eating-disorder Det må tas seriøst, for ja, de fleste barn vokser mer eller mindre ut av det i voksen alder - men de fleste av de får allikevel problematisk forhold til mat resten av livet. F.eks. sliter med overvekt, kan begynne med overspising, sliter med ernæring, osv. Så det er absolutt forståelig at du er bekymret, og du ønsker å få hjelp. 

Takk for svar, ja jern, ulike B, veldig lavt D, rekka er lenger, barnet er generelt slitent om dagen. Ligger mye. Blitt litt likegyldig føler jeg. Tro meg vi gjør alt for at det skal bli bedre og bedre. Takk for link

Skrevet

https://forskning.no/barn-og-ungdom-mat-og-helse-ntnu/ni-rad-til-foreldre-som-sliter-med-kresne-barn/1254490

link på norsk også :)

Tenker, ikke alle tips funker - hvordan få barnet til å smake på ting, når barnet brekker seg? Her så jeg en tips om å la barnet lage selv en tabell av ting barnet ønsker å prøve å smake på. Fra de letteste, for barnet, til de vanskeligste, f.eks. totalt 10 ting. Og gi barnet premie for å fullføre tabellen, en ny matvare om dagen f.eks.

En annen tips derifra, å vente til barnet er sulten, kan funke igjen dårlig med de kresne barn, som er vant til sultfølelse og er kanskje lite sensitive til det. 

Men som mor, kjenner du barnet og kan se selv, hva som kan være nyttig og hva ikke. Jeg fant ihvertfall litt ro ved å lese og prøve meg frem, med forskjellige tips. Vi selv har fått litt fremgang, og jeg har nå hørt barnet si "jeg er sulten" og "jeg elsker pizza". Det er stort for et barn som hadde så problematisk forhold til mat at han så på mat som sin omtrent verste fiende, og middag - som verste tidspunkt på dagen. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har og et slikt barn, det barnet er nå opp i tennårene.

føler det har vert en evig kamp, både om å bli trodd i helsevesenet. Og å få barnet til å forstå at det har vondt i magen fordi han ikke har spist hele dagen🙄

jeg har forsøkt det aller meste, uten egentelig å komme videre ... 

vi har hatt perioder hvor barnet såg avmagret ut, vi har og hatt periode hvor barnet ble overvektig... mangel på både det ene og det andre, innleggelse og til sist samtale med ernæringsfysiolog. 

her har jeg mer eller mindre landet på å ha mye mat lett tilgjengelig. Eks: ferdig kuttet brød, knekkebrød, frukt, yogurth mm. Har aldri servert mer enn en middag, men prøver ha med ting jeg tror barnet kan spise. 
den siste tiden har vi også suplert med hjemmelagede smotie og ernæringsdrikk, spesielt på skolen.

Anonymkode: 013e6...bbb

• Liker 2
Skrevet

Autismespekterforstyrrelse

Anonymkode: 58b55...2f0

• Liker 1
Skrevet

Ta hjälp av professionella så som föreslaget ovan.

Jag vill också tipsa om "smaka på saker" enligt schema, många gånger, ofta för att väcka nyfikenhet och vänja vid olika smaker. Ett annat tips är att låta barnet vara med vid matlagning, att väcka intresset av olika mat. 

Gillar barnet tacos, utmana genom att prova olika tillbehör, eller att servera mer mat som buffé där enskilda råvaror syns snarare än att de är ihopblandade.

Men; ta hjälp av en dietist och BUP.

Skrevet

Jeg vet NØYAKTIG hva jeg ville gjort, men jeg vil ikke skrive det her, for jeg ville blitt sablet ned. Men jeg vet hva som fungerer. Har sett det i praksis.

Anonymkode: 31b68...cae

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2021 den 9.50):

Hva dere gjør?! 

dere spør lege, ernæringsfysiologer, BUP, altså - dere gjør ALT ANNET enn å spørre på et forum med vilt fremmede mennesker som svarer uten noen forutsetninger for å kunne gi riktig hjelp! 

Det er fint å få andres erfaringer, men det skal være et supplement til behandling, IKKE en erstatning! 

har dere spurt eller fått hjelp av fagfolk? 

Har også et ekstremt kresen barn. Det er ikke SÅ lett. Så lenge ikke barnet er undervektig og ligger etter i utviklingen, er det ikke noe automatikk i at alarmene går rundt forbi. Vi har snakket med både leger og helsesøstre. Eneste de kommer med er åpenlyse råd vi alle har prøvd for lengst!! 

Til ts: jeg har egentlig bare akseptert at barnet ikke er naturlig nysgjerrig på ny mat. Hun hater alt av saus, liker ikke kjøtt. Vil helst spise brødskive (ja, med samme pålegg alltid!) og makaroni, hver dag. Heldigvis er hun glad i en del grønnsaker.. Spiser dem hvis de ikke er blandet med noe vått, helst adskilt... 🙄 Vår er 8... 

Anonymkode: 85330...025

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2021 den 15.09):

Jeg har og et slikt barn, det barnet er nå opp i tennårene.

føler det har vert en evig kamp, både om å bli trodd i helsevesenet. Og å få barnet til å forstå at det har vondt i magen fordi han ikke har spist hele dagen🙄

jeg har forsøkt det aller meste, uten egentelig å komme videre ... 

vi har hatt perioder hvor barnet såg avmagret ut, vi har og hatt periode hvor barnet ble overvektig... mangel på både det ene og det andre, innleggelse og til sist samtale med ernæringsfysiolog. 

her har jeg mer eller mindre landet på å ha mye mat lett tilgjengelig. Eks: ferdig kuttet brød, knekkebrød, frukt, yogurth mm. Har aldri servert mer enn en middag, men prøver ha med ting jeg tror barnet kan spise. 
den siste tiden har vi også suplert med hjemmelagede smotie og ernæringsdrikk, spesielt på skolen.

Anonymkode: 013e6...bbb

Diverse grønnsaksbiter i nista + jogurth har vært vår redning en stund også. Vi lager også bare en middag. Barnet velger da å KUN spise tørre makaroni med brokkoli ved siden av - hver gang. 

Smake-lek med mikronporsjoner av diverse matvarer, mest de vi vet hun liker fra før, hater hun også... Alle andre synes det er gøy...

Anonymkode: 85330...025

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...