Gå til innhold

Synes dere det er ok å komme med tips til fremmede mødre ang. barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på butikken og observerte en dame i 50-åra som stoppet en mor med en 2-åring. Damen sa: "bare et lite tips, men barn blir veldig varme inne på butikk. Du skal kanskje ta av lua til barnet ditt??"

Moren svarte: "du mener det, ja?" Og så gikk hun. 

Hadde dere blitt irritert hvis noen blandet seg eller hadde dere tatt det med et smil?

Anonymkode: 6140d...922

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er utidig, som min bestemor ville sagt. 

Anonymkode: 6f65b...753

• Liker 40
Skrevet

Jeg hadde i alle fall ikke oppført meg så ubegripelig bitchete som den barnemoren der..synd hun har formert seg.

Anonymkode: dafa5...2ba

• Liker 13
Skrevet

Noen kommentarer hadde jeg sikkert blitt irritert over, siden jeg generelt ikke liker unødvendig innblanding fra totalt fremmede. Men til det du skisserer hadde jeg antageligvis sagt noe som «ja okkkk», tatt barnet med meg og gått videre.

Anonymkode: 3e554...783

• Liker 2
Skrevet

Noe sånt hadde jeg nok himlet med øynene over etter at damen hadde gått. Selvfølgelig vet man at barn også blir varme med lue inne, man har da hatt ansvar for dette barnet siden det ble født. Kanskje barnet nektet å ta av seg lua når det gikk inn eller generelt er litt kaldt, sånne ting vet man jo ikke og da er det bedre å holde kjeft. Ingen blir overopphetet av å ha på lue på butikken liksom. 

Anonymkode: 92121...877

• Liker 31
Skrevet

Ja, den type tips synes jeg er helt greit, spesielt nå når det er så kaldt ute, man blir faktisk letter syk av temperaturforskjeller og når man går med jakke innendørs, fryser en lettere utendørs. Enten er det mange foreldre som ikke vet dette ellers ignorere de det og tenker det ikke er så gale, men jo det kan faktisk være det. 

Dette var et velment og faktisk ganske viktig tips, greit å ta til seg og takke pent. 

Anonymkode: 26c05...578

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde i alle fall ikke oppført meg så ubegripelig bitchete som den barnemoren der..synd hun har formert seg.

Anonymkode: dafa5...2ba

Hva mener du med bitchete? 😂Hun svarte damen og gikk. Tror ingen av de var ute etter å være bitchete. 

Anonymkode: 6140d...922

• Liker 30
Skrevet

Ja takk, jeg tar den av også kan vi kose oss med en 5 minutters kamp for å ta den på igjen når vi skal ut. FYI, det blir høylytt 

Anonymkode: c1524...a22

• Liker 28
Skrevet

Jeg mener det er veldig frekt å blande seg inn i andres barneoppdragelse (eller andre ting for den saks skyld) med mindre det gjelder noe som er farlig, eller til veldig stor ulempe for andre. (Tett teppe over vogn om sommeren eller bleieskift på spisebordet er eksempler på unntak)

Totalt unødvendig, og nedlatende å gi tips til noen som ikke har bedt om tips. Det bør man holde seg for god for.

Anonymkode: 3c230...ba3

• Liker 43
Skrevet

Helt unødvendig. Det har skjedd meg et par ganger, jeg kan huske tre akkurat nå, og alle gangene gikk de som kom bort til meg LANGT over streken.

Første gang var eldstemann bare baby. typ noen uker gammel. Jeg og min mor var innom en cafe på lokalt senter i Oslo, og gutten ble sulten, så jeg ga han flaske. Da kom en eldre dame bort til meg og kjeftet meg huden full for at jeg ga han flaske, og ikke ammet. Jeg måtte da forstå at amming var bedre enn flaske.

Hun visste ikke at jeg hade brukt de siste ukene på å prøve å få til ammingen, jeg hadde ikke nok melk, barnet greide ikke suge, og jeg hadde virkelig slitt. Den svei veldig akkurat da.

Da han var 5-6 mnd gammel hadde vi besøkt venninne, og sto på t-bane stasjonen på Majorstua. Babyen hadde kolikk, og han fikk anfall mens vi ventet på t-banen. Han gråt og gråt, og jeg skjønner at det hørtes helt forferdelig ut. Jeg gjorde det jeg alltid gjorde, tok han i bæresjal, og rugget, snakket med han osv. Jeg kunne ikke stilne gråten, men jeg kunne iallefall være nærværende, slik at han visste at jeg var der, liksom.

Da kom det nok en gang en litt eldre dame bort til meg, og begynte å kjefte for at jeg ikke ga barnet mat, at jeg brukte slik nymotens skit som bæresjal, og at jeg måtte legge han tilbake i vogna, var ikke rart han gråt der han hang, osv osv.

Igjen - den damen visste INGENTING om oss, og hun kjørte meg totalt ned i søla, og det endte med at jeg rømte inn til der jeg hadde gått til akupunktur tidligere. Stakkars hun på jobb der visste vel ikke helt hvem hun skulle trøste først, den gråtende ungen, eller den gråtende mora. Haha.

Tredje gang var en mann som gikk direkte på mitt barn, som var rundt 4 år. Han fikk så hatten passet.

Nå, med snart 14 år i gamet som mor, hadde jeg nok taklet det på en helt annen måte, og ikke blitt såret eller lei meg, slik jeg ble da. Jeg hadde nok bare høflig svart at jeg hører hva du sier, jattet med, også bare ignorert, tenker jeg.

Anonymkode: 7af06...251

• Liker 20
Skrevet

Nei, jeg syns ikke det er ok å motta den type "tips". Husker jeg hadde med 1,5-åringen min på trikken, vi hadde vært hos legen, hun hadde tatt blodprøve, "vært flink" på buss, trikk og trilletur og var på vei tilbake, og hun fikk for første gang i sitt liv en mini kindersjokolade i handa, som hun kikket på og lurte på hva var og skulle smake på, det var en premie for legebesøket, og en dame fortalte meg at småbarn ikke burde spise sjokolade, det var ikke bra for tenner og utvikling. Da smiler man bare og sier "ja.....", mens kan får lyst til å forsvare seg, forklare, ungen hadde ALDRI spist sjokolade før, jeg hadde mine grunner, hun hadde ingen ting med det, man føler jo bare at andre tror man selv er dum. Sånn som det med den lua, ærlig talt, moren var vel ikke idiot? Ungen kunne da tatt av seg lua selv hvis hun/han var veldig varm, mye mer styr med "av-og-på" som en annen sier her. 

Så jeg hadde forsøkt å ta det med et smil, men hadde blitt veldig irritert.

Anonymkode: e8391...a7a

• Liker 13
Skrevet

Liker ikke sånt!

Var på ferie i Oslo å gikk på senter med sånn paraplytrille eller hva det heter. Sønnen min var hvertfall 9 mnder å da kommer det bort en dame sier at han er for liten å sitte i trille,det er ikke bra for barnet. Vi var nettopp kommet å skulle ikke bli lenge. Blir så irritert når fremmede skal blande seg! En på 9 mnder kan helt fint sitte en liten stund i en trille!

Anonymkode: bbad3...423

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, den type tips synes jeg er helt greit, spesielt nå når det er så kaldt ute, man blir faktisk letter syk av temperaturforskjeller og når man går med jakke innendørs, fryser en lettere utendørs. Enten er det mange foreldre som ikke vet dette ellers ignorere de det og tenker det ikke er så gale, men jo det kan faktisk være det. 

Dette var et velment og faktisk ganske viktig tips, greit å ta til seg og takke pent. 

Du blir ikke syk av å gå med lue inne på butikk et kvarters tid. 

• Liker 22
Skrevet
1 minutt siden, harefrua007 said:

Du blir ikke syk av å gå med lue inne på butikk et kvarters tid. 

Når vi snakker 15 minusgrader utendørs så bør man faktisk ta forhåndsregler. I løpet av 15 min så har kroppstemperaturen stabilisert seg til det som e i butikken med alle plaggene på, det kan da være en ubehagelig opplevelse å gå ut igjen om man ikke får en ekstra beskyttelse mot kulden, så jo, man kan faktisk bli syk av det

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når vi snakker 15 minusgrader utendørs så bør man faktisk ta forhåndsregler. I løpet av 15 min så har kroppstemperaturen stabilisert seg til det som e i butikken med alle plaggene på, det kan da være en ubehagelig opplevelse å gå ut igjen om man ikke får en ekstra beskyttelse mot kulden, så jo, man kan faktisk bli syk av det

Ok. Jeg har aldri vært spesielt nøye med det når det gjelder mine barn og vi er svært sjelden syke. Jeg trodde det var virus som gjorde folk forkjølet og at temperaturforskjeller kan være med å legge til rette for viruset, men da skal det være over en litt lengre periode enn 15 min. 

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å herregud. Man blir ikke syk av så lite! Og hva vet du eller gamla i butikken om hvor de skal etter endt handling? Kanskje de skal inn på kafeen ved siden av som er like varm, og ta av seg yttertøy der. Eller kanskje venter far ute i en varm bil slik at temperaturforskjellen ikke er stor? 
Nei her bruker vi ikke hodet, vi bare kjører på med «velmenende råd».

Anonymkode: 3e554...783

• Liker 21
Skrevet

Folk som bare "må" gi tips til mødre kan du få gratis av meg. Jeg syns det er en stygg ting. Man vet ikke bakgrunn og har rett og slett ingenting med det å gjøre så sant det ikke er vold osv. Altså ærlig talt!? 

Anonymkode: a9a9c...b7f

• Liker 13
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Sånne gamle kjerringer burde få en frossen laks i huet. 

Skrevet

Sønnen min var vel rundt 7-8 mnd og satt i sånn stol som er fastmontert på handlevogna. Han begynte å gråte mens vi stod i kø for å betale for varene våre, og jeg løsna selen og løftet han opp. Da kom en gammel sur mann og bare: "Er ikke rart han griner, fordi han blir så bortskjemt av å bli løfta så fort han sutrer". Var 23 år den gangen, ble rimelig perpleks. Sa bare noe om at jeg gjør hva jeg vil med min unge og at han skulle klappe igjen. Blir irritert av å tenke på det den dag i dag, 10 år senere.

Men på andre siden så har jeg sikkert 15 ganger sagt ifra til folk inne på kjøpesenter at de må ta av pleddet de har dekket vognen med. Har da sett de inne på senteret i over en halvtime (jobbet der), med full dekt vogn. Alle som én har blitt dritsure på meg selv om jeg faktisk kan redde liv ved å si ifra. Sier selvsagt alltid ifra på en pen måte men...

Anonymkode: 97911...145

• Liker 6
Skrevet

Ingen snakker slik til meg. Ingen får snakke slik til mine barn. 

Anonymkode: 5a88c...b47

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...